international broadcasting

They were turning away Russian reporters Thursday at the State Duma, Russia's lower house of parliament. But when I showed up, I flashed my accreditation card and a big American smile and walked right in. That's because of something that rarely gets mentioned about Russia: A correspondent accredited with U.S. media here can enjoy privileges that his Russian media counterparts can only dream about.

Russia's lower house of parliament on Wednesday banned Voice of America and Radio Free Europe/Radio Liberty from entering its premises, a day after the Russian government declared the organizations "foreign agents."  The 413-1 vote by the Russian State Duma to ban the outlets came as Moscow followed through on its promise to retaliate for similar U.S. actions against the English-language Russian network RT, which Russian leaders characterize as an assault on freedom of the press.

Read about the Trump administration's handling of the BBG/VOA, Russian disinformation, and our newest CPD research fellows in this month's roundup.

In Part II of a two-part series, Dan Robinson looks at recent events involving the Broadcasting Board of Governors' oversight of Voice of America.

In Part I of a two-part series, Dan Robinson looks at recent events involving the Broadcasting Board of Governors' oversight of Voice of America.

Russian lawmakers voted unanimously Wednesday to pass legislation allowing authorities to force any foreign media organization to register as a "foreign agent" under penalty of fines or a possible ban on operations in Russia. The legislation, passed 414 to 0 in retaliation for the registration of English-language Russian news network RT under a similar statute in the United States, was drafted hastily and is likely to be signed into law by Russian President Vladi­mir Putin by the end of the month.

RT, a Moscow-headquartered website and television channel that the U.S. government says is a propaganda outlet for the Kremlin, will register with U.S. authorities as a foreign agent, its editor said Thursday. The registration follows a months-long back-and-forth between RT and the Justice Department over whether it was required by U.S. law to register as an agent of the Russian government.

 It’s 1 pm, and Current Time America is on the air. The program is one of two stateside productions of Current Time, a 24-7 Russian-language TV channel headquartered in Prague. But this isn’t some Euro import or a start-up aimed at Russian expats—it’s run by the U.S. government. Launched in February, the project is a collaboration between two venerable broadcasters, Voice of America and Radio Free Europe/Radio Liberty. After Russia annexed Crimea, says Daisy Sindelar, the network’s director, “we realized that we were losing a messaging war.”

Pages