Published on USC Center on Public Diplomacy (https://uscpublicdiplomacy.org)

Nov 04, 2016 by Adam Clayton Powell, 111

Australia, NZ focus on US by looking at US
media .

LOS ANGELES, July 13 - Nothing fascinates media as much as, well, media.

That is the lasting impression after an extended visit to New Zealand and Australia, which
boast world-class commercial, public service and international broadcasters and first-rate
newspapers. But looking at America through South Pacific lenses, the focus more often than
not seemed on American media.

Coverage of the U.S. debate over and involvement in Irag was a case in point: Stories about
the policy debate or even events in Iraq were sot news, typically short items on the latest
White House statement or pictures of the car bomb of the day, typically well inside the A
section or far down in the newscast.

Of course Iraq is a local story there. The kidnapping and rescue last month of Australian
hostage Douglas Wood was big news. And the role of Australian and New Zealand troops in
Iraq and Afghanistan is a recurring subject, and quite properly so. This morning we saw the
announcement that Australia is sending more troops to the region.

But in three weeks of monitoring national and regional newspapers and broadcast news, there
was little analysis or context of the U.S. policy or effort, for which Australians and New
Zealanders are now in harm's way. And as is typical of media in the U.S., there was no
coverage at all of the progress, or lack of it, rebuilding Iraq and Afghanistan.

But when there was a controversy about coverage of Irag in U.S. media, it was all hands on
deck. The best example: Newsweek's apology for its May 9 report that American had
mistreated detainees and had flushed a copy of the Koran, down a toilet at the Guantanamo
Bay detention center.

Coverage of Newsweek's initial report was dwarfed by the continuing coverage of the apology.
Much of the local coverage throughout the week echoed Middle East skepticism about the
retraction, with broad hints that the original Newsweek claim was correct.

One morning, New Zealand’'s TV One Network "Breakfast" morning show presented an
extended debate featuring guest "media analysts" in the network's studios in Wellington and
Auckland. Following the debate, viewers were invited to email their comments, which were
read by the "Breakfast" anchor in the next segment. There may have been more coverage on
"Breakfast" than on one of the network TV morning programs in the U.S.

On radio, there were similar debates and discussions, including, of course, on talk radio. One
national news-talk network played the apology as a running story. One national newscast
devoted much of an hour to the Newsweek apology, dominated by a guest analyst who had
what seemed an inconsistent set of views: that the magazine had erred in its original report,



https://uscpublicdiplomacy.org
https://uscpublicdiplomacy.org/blog/australia-nz-focus-us-looking-us-media
https://uscpublicdiplomacy.org/blog/australia-nz-focus-us-looking-us-media
http://news.ninemsn.com.au/article.aspx?id=10338
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2005/05/15/AR2005051500605.html
http://tvnz.co.nz/view/page/506420/555240
http://tvnz.co.nz/view/tvone_minisite_index_skin/tvone_breakfast_group
http://www.newstalkzb.co.nz/

but that it should not have apologized.

These longer segments were augmented by updates and short reports throughout the week
from Washington and from Pakistan and Afghanistan, where the Newsweek report prompted
protests.

Perhaps most interesting was the dog that didn't bark: a lack of explanation. Broadcasters
clearly assumed viewers and listeners already knew about American news media in
considerable detail.

Newsweek cannot have very many readers in Auckland or Christchurch, yet local stories
never characterized the magazine. It was always assumed New Zealanders knew enough
about the U.S. magazine to distinguish it from, say, the National Enquirer or the (London) Sun.

There was also an assumption that viewers and listeners were familiar with earlier missteps of
U.S. journalism. Plagiarism in American media must have had heavy coverage, given the
quick and otherwise unexplained references to missteps at the New York Times, the Boston
Globe and the New Republic.

And everyone seemed to know the name Jayson Blair.



