Published on USC Center on Public Diplomacy (https://uscpublicdiplomacy.org)

Nov 04, 2016 by Alvin Snyder

Al-Arabiya’s Ratings Lead Increases .

The latest monthly television ratings in Saudi Arabia by the independent pollster IPSOS-STAT
show al-Arabiya dramatically widening its lead over al-Jazeera as the number one satellite
television news outlet for the Middle East.

The United States government's choice to give al-Arabiya an exclusive interview with Donald
Rumsfeld could be an effect of the lead increase. At one time, al-Jazeera was the go-to news
outlet for Middle Eastern viewers and the U.S. used the popular network as a public
diplomacy tool. However, it looks as if both viewers and U.S. officials have found a new
favorite.

Audience figures for March 2006 for Saudi Arabia, the Middle East's largest commercial
market where approximately 70 percent of its advertising dollars are spent, show al-Arabiya
with a 27.3 rating, opening a gap almost double the audience for al-Jazeera, which has a 16.7
rating. Only a year ago, in March 2005, al-Jazeera held an almost 10 point audience rating
lead over al-Arabiya (29.5 percent to 20.0 percent), which went on the air only three years ago.

The audience shift began in November 2005, when al-Arabiya, supported indirectly by the
Saudis others, bested al-Jazeera by only a fraction of a percentage point in the ratings for the
first time ever. But by January this year, al-Arabiya had widened the gap to a more than a 4-
point lead over al-Jazeera, and last month, it more than doubled that lead.

Jihad Ali Ballout, al-Arabiya's director of corporate communications, said that the channel's
increased popularity has been enhanced by its morning family-oriented show, a run of
exclusive interviews and controversial interview topics, such as the role of women.

Some technical information is necessary in understanding the efficacy of the recent television
audience polling.

IPSOS-STAT'S ratings relect cumulative audience - the number of persons who actually
watched a channel for five minutes or more the day before. The poll reflects percentages of
the adult population who watch a channel, in this case Saudi Arabia's some 18 million persons.

Because a viewer may have watched a channel more than once on the previous day, and the
ratings are cumulative, the percentages for all channels when added together will exceed 100
percent. A poll reflecting actual viewing will differ from other surveys, such as an earlier Zogby
poll, which asked respondents to name their favorite channel. And still other polls will reflect
viewing over a seven-day period, whose cumulative viewing would of course be higher than
those of a single day. Those polls do not normally reflect competitive ratings, are often
commissioned by a channel itself.

Monthly polling, and thus trends, is available in Saudi Arabia because of its interest to
commercial sponsors. In other Middle Eastern countries, viewer surveys are taken usually
only once per year. Even so, in Iraq, the most recent poll showed al-Arabiya leading al-


https://uscpublicdiplomacy.org
https://uscpublicdiplomacy.org/blog/al-arabiya’s-ratings-lead-increases
http://www.ipsos.com/where/MiddleEast.aspx
http://www.alarabiya.net/english.htm
http://today.reuters.com/news/articlenews.aspx?type=topNews&storyid=2006-04-14T202622Z_01_L14395534_RTRUKOC_0_US-BUSH-RUMSFELD-INTERVIEW.xml
http://www.zogby.com/Soundbites/ReadClips.dbm?ID=12502
http://www.zogby.com/Soundbites/ReadClips.dbm?ID=12502

Jazeera in day-after viewing.

The competitive ranking for al-Jazeera, especially in Saudi Arabia, is important to its planned
English all-news channel which may debut this summer, after several delays. The channel is
currently seeking commercial sponsorship and distribution from American cable channels.
There is a scarcity of available cable channel space in the United States, and only those who
can demonstrate that they will attract cable subscribers and increased revenue for distributors
will succeed in getting carriage.

In the Middle East, some believe the novelty of al-Jazeera, which was the first to challenge
state-run television channel monopolies in the Middle East, is wearing thin. Others believe the
channel is at a competitive disadvantage because its news correspondents have been banned
from reporting in Saudi Arabia by its government, and cannot fairly compete for local viewers
with al-Arabiya's news correspondents who have free reign. Al-Arabiya also has freer access
to viewers, who can pick up its signal free-of-charge with existing roof antennas, whereas al-
Jazeera's signal comes in via satellite dishes and related equipment, which must be
purchased.

But the reality is that the competing channels in Saudi Arabia and elsewhere in the Middle
East are but a fraction of the competitive forces al-Jazeera International would be subject to in
the United States, with its American idols, well-entrenched broadcast news networks, cable
channels, and more than a thousand strong, local television news broadcasts on stations
throughout the country.

All this may be why al-Jazeera International continues to delay its American debut month after
month.


http://www.rsf.org/article.php3?id_article=13312

