
Published on USC Center on Public Diplomacy (https://uscpublicdiplomacy.org)

Nov 04, 2016 by Lawrence Pintak

Al Jazeera International, Not Quite Ready 
for Takeoff [1]

CAIRO - Those new monitors they're installing in Washington briefing rooms will remain dark 
for a little while longer: Al-Jazeera International (AJI), the English-language cousin to the Bush 
administration's Qatar-based nemesis, has once more delayed its launch plans.

The channel was originally expected to go live early this year. Then late winter. Then early 
spring. In March, senior staffers were pretty confident it would be on the air in May. But Nigel 
Parsons, AJI's British managing director, now says that doesn't look like that's going to 
happen, either. And the channel has yet to announce any distribution deals with U.S. cable 
networks.

Parsons, who points out that no firm launch date has ever been set, blames technology. "It is, 
after all, the most complex project technically ever attempted in TV terms, with the four high 
definition broadcast centers and fiber links," he told me.

But off-camera politics may also be playing a role.

It may seem paradoxical to most Americans, but staffers and senior news executives at al-
Jazeera's Arabic channel are worried the new English offshoot will damage al-Jazeera's 
reputation.

Al-Jazeera International is a completely separate operation from the Arabic channel -- 
different staff, different newsroom, different studios. Parsons answers directly to Sheik Hamad 
bin Thamer al-Thani, the Qatari royal in charge of al-Jazeera's growing family of channels 
(which now includes sports, children's and documentary channels). He does not report to al-
Jazeera managing editor Wadah Khanfar.

Interviews with staffers reveal two core concerns about the new channel. First is the question 
of credibility. Given the Bush administration's dislike of al-Jazeera, the new English version 
will be under a microscope, with the station's critics waiting to pounce. The fear among al-
Jazeera staffers is that, in its eagerness to make its own mark, the new channel will make 
journalistic mistakes, which will reflect poorly on the Arabic channel.

Second, al-Jazeera has earned a reputation for defending the Arab cause and standing up to 
both the U.S. and authoritarian Arab regimes. AJI is unlikely to maintain such a stance. "Many 
are afraid it will not reflect the honest channel these people have sacrificed for," one staffer 
told me.

Feeding the disquiet is the fact that Parsons, a British television veteran who has been 
involved in two other satellite channel startups, talks of bringing a "global" perspective to the 
news, with studios in London, Doha, Kuala Lumpur and Washington, D.C. each anchoring 
part of the day. "We're an Arab channel," says one al-Jazeera reporter. "We're supposed to 

https://uscpublicdiplomacy.org
https://uscpublicdiplomacy.org/blog/al-jazeera-international-not-quite-ready-takeoff
https://uscpublicdiplomacy.org/blog/al-jazeera-international-not-quite-ready-takeoff


bring an Arab perspective to the news, not a 'global' perspective."

Back in the fall, Parsons proudly told me that the staff would ultimately be made up of 
journalists from more than thirty countries. In the months since, the perception has grown in 
Arab media circles that AJI is simply not interested in hiring more than a few token Arabs. 
Along with Parsons, the top news and current affairs executives and all the bureau chiefs 
come from Britain, Australia, New Zealand, Canada and the U.S. On-air personalities like 
British talk show host David Frost, CNN's Riz Khan and Dave Marash of ABC News were 
signed to much fanfare. And while hiring decisions in any business are rarely transparent and 
sour grapes among those who are turned down is common, some very qualified, English-
speaking Arab journalists who applied to the new channel told me they were, essentially, 
shown the door.

Disquiet boiled over into open anger during an al-Jazeera forum on media freedom in 
January. At a news conference to showcase the new channel, Parsons was asked about the 
deaths of al-Jazeera staffers and other Arab journalists at the hands of U.S. troops in Iraq. 
The British manager replied that they were "regrettable," but stopped short of condemning 
them or the imprisonment of other al-Jazeera employees in Spain and Guantánamo Bay. Arab 
staffers were enraged. To them, it smacked of appeasement -- and a sign of things to come.

That same month, word began circulating in the al-Jazeera newsroom that Sheikh Hamad had 
stepped in and ordered Parsons to regroup, hire more Arabs and ensure the station reflects 
more of an Arab worldview. It is notable that there has been a sudden flurry of 
announcements of new Arab hires at AJI, including al Jazeera's Cairo bureau chief, Amr el-
Kahky, who shifted over to the English channel despite a previous ban on poaching from the 
Arabic service. Where staff in Washington had been told there would be a strong emphasis on 
Latin America in the D.C.-based portion of the broadcast day, AJI this week announced an 
Arab broadcaster and columnist had joined as Washington-based anchor.

Parsons says there are more announcements of Arabs -- or people of ethnic Arab origin -- to 
come. "It's not as if we have 'quotas,'" he explains, "but suffice to say that a significant number 
of on-air presenters are Arabic." He also estimates about half the Doha-based senior editorial 
staff will consist of ethnic Arabs, and there has been a concerted effort to break down the 
walls of suspicion between al-Jazeera staff and their English-language siblings, with social 
events like family cookouts and joint committees to enhance cooperation.

So when will AJI go on the air? Parsons says he's hoping the technicians will finish up in May 
and hand over the studios so the news staff can start working out the bugs. Meanwhile, 
around the world, programs are being shot and edited for the day the switch is finally thrown.

As Parsons told me, "We will be judged by what we broadcast, not by when we start."

Lawrence Pintak is director of the Adham Center for Electronic Journalism at The American 
University in Cairo and publisher/senior editor of the Journal of Transnational Broadcasting 
Studies. His most recent book is Reflections in a Bloodshot Lens: America, Islam & the War of 
Ideas. He can be reached at lpintak[at]aucegypt.edu.


