
Published on USC Center on Public Diplomacy (https://uscpublicdiplomacy.org)

Nov 04, 2016 by Alvin Snyder

Al Jazeera’s Global Branding Comes Up 
Short in America [1]

It may be too soon to tell, but it appears that Al Jazeera's plans to go public may have 
suffered a severe setback when its long awaited English channel failed to achieve major 
distribution into American homes following its November 15 debut.

Al Jazeera International has come up short thus far in its biggest effort yet to transform its 
maverick Middle East brand into an attractive worldwide public business investment.

Two years ago it was reported by the Reuters news agency and a German newspaper that 
directors of the controversial Middle East channel planned to offer public shares for sale on 
the Doha, Qatar stock exchange when Al Jazeera was able to expand from a regional to an 
international service. Since then Al Jazeera has put its building blocks in place through the 
start up of one new channel after another to bolster its anchor 24-hour Arabic service, with the 
introduction of its children's channel, two Al Jazeera sports channels, and a planned CSPAN-
type channel. An international English news channel was planned as a globally-accessible 
centerpiece, to be commercially-supported in America to help move Al Jazeera into the public 
marketplace. 

For well over a year before its launch last week, the English channel tried to distance itself 
from the reputation of Al Jazeera's parent Arabic channel, which some viewed as biased 
against the West and as a mouthpiece for terrorists. In 2005 Al Jazeera International hired the 
British public relations firm of Brown Lloyd James for image building. The PR firm targeted 
ads in broadcast trade journals and the mainstream media to build the channel's base with 
potential advertisers, cable and satellite distributors, and viewers. BLJ had previously handled 
the successful image-building campaign in Washington, DC for Dr. Ayad Allawi, who became 
Iraq's interim prime minister. AJI also hired the Middle East marketing company TBWA \ RAAD
for additional ad campaigns.

Al Jazeera International's staff had felt confident that the new English service would provide a 
much needed perspective about the Middle East that was not carried by Western media, such 
as CNN. In an AJI press release provided to Worldcasting last year, program host Faisal al-
Kasim was quoted as saying, "Even Arabs who live in the West are giving up watching 
Western networks and tuning to Arab networks instead." In another press release, AJI said it 
would "attract well-educated, affluent viewers, including decision-makers who recognize the 
importance of an international news agenda." 

Al Jazeera officials felt confident that the channel would attract large numbers of American 
viewers. A 2005 press release claimed that "the highest number of hits and most frequent 
visitors to the English language Al Jazeera Web site come from North America." But major US 
carries, such as Comcast, Cox Cable, and DirecTV, have opted not to transmit the new 
English news service, perhaps adopting a wait-and-see position on the controversial channel, 

https://uscpublicdiplomacy.org
https://uscpublicdiplomacy.org/blog/al-jazeera’s-global-branding-comes-short-america
https://uscpublicdiplomacy.org/blog/al-jazeera’s-global-branding-comes-short-america
http://www.investors.com/breakingnews.asp?journalid=21962115&brk=1Reuters
http://en.wikipedia.org/wiki/Al_Jazeera_Children's_Channel
http://en.wikipedia.org/wiki/Al_Jazeera_Sports
http://www.brownlloydjames.com/
http://www.brandrepublic.com/bulletins/br/article/491751/tbwa-picked-handle-al-jazeera-global-marketing-campaign/


and its reputation, real or imagined. To date, the channel is transmitted in America by only a 
few Internet providers which offer the channel's live streaming video for a subscription fee, 
and by a French-owned satellite service which transmits in-language programs from stations 
abroad for expatriate subscribers living in America. 

Why haven't major American cable and satellite channels signed on to distribute Al Jazeera 
English? 

Dr. Arie W. Kruglanski, Distinguished Psychology Professor at the University of Maryland, 
references studies showing that "people expose themselves to information that they feel they 
could agree with. The kind of anti-Americanism that the Mid-Easterners may find appealing, 
glorification of terrorist acts, etc. for which Al Jazeera has earned its reputation is very likely to 
turn off scores of American viewers, hence is unlikely to be taken on by networks and media 
outfits whose commercial objective is to attract maximal numbers of viewers." 

In only a few days on the air, Al Jazeera International has appeared to shift its coverage to 
"under-reported" areas of the world that may or may not be of interest to potential American 
subscribers, who may be more interested in domestic issues with a new Congress, and before 
long an upcoming U.S. presidential campaign. Meantime, some who are monitoring AJI’s daily 
feed note that the channel is "trying to find its identity," and another noted there is "little 
corporate advertising. Among the few sponsors was Sony, which advertised a new camera. 
The ad featured an Arab-looking man taking pictures of a small boy chasing fireflies."

Al Jazeera’s board of directors in the Middle East are no doubt monitoring the new channel 
and taking lots of notes.

http://www.commondreams.org/views06/1116-33.htm
http://www.commondreams.org/views06/1116-33.htm
http://www.sfgate.com/cgi-bin/article.cgi?file=/c/a/2006/11/16/MNGNMME07G1.DTL

