
Published on USC Center on Public Diplomacy (https://uscpublicdiplomacy.org)

Nov 04, 2016 by Alvin Snyder

TV/Radio Marti Boost Their Volume to 
Cuba, Expanding Their Services [1]

MIAMI, Fla. -- TV and Radio Marti may have finally come of age. They are now beamed into 
Cuba by Miami's runaway powerhouse Spanish language station, and on DirecTV to 
circumvent the Castro government's broadcast jamming. With Fidel Castro's decline from 
power, could expansion of the Martis throughout Latin America be on the horizon?

You've got to be kidding, you say? Not so fast. 

It was an ignominious debut for the U.S. government's broadcast services to Cuba in the mid- 
and late 1980s, when program offerings were often laughable and embarrassing, especially 
on the TV side. Through the intervening years I have attempted, as objectively as possible, to 
chronicle the Martis' efforts in several articles and a book. 

Programs on TV Marti in its formative stage included re-runs of old sitcoms such as Spanish-
language versions of the "Gong Show" and "Lifestyles of the Rich and Famous." The 
broadcasts were beamed only from a helium balloon nicknamed "Fat Albert," that would 
deflate into Everglade mangrove swamps. Radio Marti has been frequently tagged by critics 
as being in the pocket of Miami's Cuban exiles. 

But a fair observation in 2007 is that the new Martis have emerged from their elongated, 
painful learning curve of some 20-years, and are now producing news and information 
programs in expanded formats that rate placement on commercial broadcast facilities, and big 
ones, that want programs that attract audiences. 

Two local Miami stations have begun to transmit news programs from the U.S. government-
sponsored Radio and TV Marti services to Fidel Castro's Cuba, just 90-miles off the southern 
tip of Florida. 

An hour of Radio Marti's news programs are carried each night, midnight to 1:00AM, by 
Miami's most popular Spanish language station, Radio Mambi (WAQI-710AM), which blankets 
the island of Cuba with its 50,000 watt signal, although it's jammed in Havana. A low-power 
Miami TV channel, WPMF-TV, Channel 38, carries TV Marti's half-hour early and late evening 
newscasts, but the channel is also carried on DirecTV, which is pirated by many Cuban 
civilians. The Marti news programs fit comfortably into the formats of the commercial stations, 
with the attractive young anchors who were born long after Castro came to power. 

The Martis pay fees through the U.S. government's Office of Cuba Broadcasting to have their 
programs carried. In six-month contracts, Radio Mambi receives $182,500, and WPMF-TV 
$195,000. The two distributor stations can receive additional revenue through the sale of 
commercial spots. 

Some observers suggest that the arrangement with the Miami stations may violate the 1948 
Smith-Mundt Act

https://uscpublicdiplomacy.org
https://uscpublicdiplomacy.org/blog/tvradio-marti-boost-their-volume-cuba-expanding-their-services
https://uscpublicdiplomacy.org/blog/tvradio-marti-boost-their-volume-cuba-expanding-their-services
http://www.alvinsnyder.com/work1.htm
http://www.alvinsnyder.com
http://ibb7-2.ibb.gov/pubaff/ocbfact.html
http://www.univision.com/content/channel.jhtml?chid=9514&schid=9818
http://www.directv.com/DTVAPP/index.jsp
http://www.miami.com/mld/miamiherald/16270804.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Smith-Mundt_Act


that prohibits U.S. government-funded broadcasts meant for overseas audiences to be carried 
domestically. Representative William Delahunt, D-Mass., the incoming chairman of a sub-
committee of the House International Relations Committee, is to launch an investigation of the 
Martis and hold hearings soon.

But the domestic availability of the Martis in Miami is incidental to the Marti mission of bringing 
all the news to Cuba. Now for the first time the Martis have private sector help to cut through 
Castro's jamming to increase audience, and play a greater role when Cuba must adjust to life 
after Castro. 

Smith-Mundt was also enacted after due pressure from US commercial stations in 1948, who 
convinced Washington lawmakers that the tax supported Voice of America should not 
compete with domestic private stations, which no longer seems to be the case. 

Additionally, a 2005 modification of this act permits the leasing of commercial broadcast 
facilities when a sufficient level of signal jamming occurs to prevent stations from reaching 
their intended audiences, and Castro's government jams incoming signals full time.

U.S. government broadcast spokesperson Larry Hart tells Worldcasting that "Castro has gone 
to extraordinary lengths to jam broadcasts some writers have said are useless. 

"Engineers estimate the electricity poor country utilizes 8.5 million watts (8.5 Mw) an hour to 
jam both radio and TV, enough to power a small industrialized city. Also, the charge in some 
stories that the contract with Radio Mambi is some kind of political payoff is ridiculous. This is 
the only Spanish language AM that has a 50,000 watt nighttime signal."

The next logical step for Radio and TV Marti, after Castro, would be to expand their program 
services throughout Latin America, a vast region long-neglected by U.S. international 
broadcasting. Everything is in place: a broadcast headquarters in Miami, the recognized 
U.S. gateway to Latin America, from state-of-the-art broadcast facilities, a production and 
news staff trained by world-class consultants, and a sound footing in signal distribution from 
private sector broadcasters.

The first order of business would be to take on Venezuela's dictator Hugo Chavez, who 
started a TV satellite channel of his own called Telesur, that can be seen throughout Latin 
America, and plans to shutter a competing opposition station.

Discussions regarding such innovative tasks for the Martis along with a serious rewrite of the 
Smith-Mundt Act would make for productive sessions at the upcoming congressional hearings.

http://www.as.miami.edu/lasp/
http://news.bbc.co.uk/2/hi/americas/4620411.stm
http://news.bbc.co.uk/2/hi/americas/6215815.stm

