
Published on USC Center on Public Diplomacy (https://uscpublicdiplomacy.org)

Nov 04, 2016 by Lawrence Pintak

War of Ideas: Insurgent Channel Coming to 
a Satellite Near You [1]

(Cairo) -- A controversial TV channel that is the voice of Iraq's anti-American insurgents look 
set to launch another front in the propaganda war against the U.S.

The head of al-Zawraa, which airs footage produced by the Islamic Army of Iraq, says he has 
finalized a deal for the channel to be distributed on three European satellites, including one 
seen by American viewers.

The move comes as U.S. officials are pressing Egypt to stop transmitting the channel via its 
Nilesat satellite.

Al-Zawraa is a television version the now-infamous jihadi websites, featuring non-stop videos 
of attacks on U.S. troops, alleged American atrocities and behind-the-scenes footage of 
insurgents preparing operations, all carrying the logo of the Islamic Army of Iraq, a key Sunni 
Muslim insurgent group said to be comprised of former members of Saddam Hussein's Baath 
Party.

In a telephone interview from his headquarters in Damascus, Mishan al-Jabouri, a former 
member of Iraq's parliament and the public face of the channel, said al-Zawraa will soon be 
carried "on three satellites from European countries." But he would not say which ones. "In the 
right time you can know ... because we are really afraid of American pressures. But after we 
transmit [from Europe] there will be no fear anymore because we will be on the air."

Al-Zawraa began transmitting graphic images of anti-American violence via satellite after the 
Iraqi government closed down a much more muted version of the station around the time 
Saddam was sentenced to death in mid-November.

Since then, according to al-Jabouri, his teams in Iraq have sporadically managed to feed 
video to Cairo "through SNG," which apparently refers to the same kind of portable satellite 
dishes used by television news teams to transmit their material from the field. He says the 
material is recorded on a "server" in Cairo, then forwarded to Nilesat. "And it keeps 
transmitting even if we are not transmitting from Iraq," he adds. Much of the footage is shot on 
inexpensive video cameras and cell phones.

The Bush administration has so far failed to convince Egypt to pull the plug. But al-Zawraa's 
apparent deal for European distribution is insurance.

"If the Egyptians submit to U.S. pressures, the Europeans will not," says al-Jabouri.

So far, repeated "unofficial" requests by the U.S. embassy in Cairo, ostensibly on behalf of the 
Iraqi government, have fallen on deaf ears. Last week, State Department spokesman Sean 
McCormack told reporters it was his "understanding" that "the broadcasts had ceased" and 

https://uscpublicdiplomacy.org
https://uscpublicdiplomacy.org/blog/war-ideas-insurgent-channel-coming-satellite-near-you
https://uscpublicdiplomacy.org/blog/war-ideas-insurgent-channel-coming-satellite-near-you


that "at least in the immediate term, the Iraqi government's concerns have been addressed." 
But McCormack obviously didn't check with anyone who owns a satellite dish in the Middle 
East, where the broadcasts continue uninterrupted.

U.S. efforts to silence al-Zawraa are complicated by regional politics. Egyptian President 
Hosni Mubarak's critical comments about the Saddam execution and the U.S. over the past 
week underline an increasing tendency on the part of his government to distance itself from 
Washington and identify more closely with Sunni Arab interests.

The Egyptian media has given scant coverage to the dispute, emphasizing that there has 
been no "official" request from the Americans to shut down the channel. Information Minister 
Anas el-Fiki, who says Nilesat's contract with al-Zawraa is "pure business," last week told this 
writer that he had appointed a team to study al-Zawraa's programming, but Nilesat chief Salah 
Hamza says he has so far heard "nothing direct" from the minister.

The Cairo connection has so far been crucial for al-Zawraa. Though he is based in 
Damascus, al-Jabouri says Syrian authorities have prevented him from establishing studios 
there. Al-Zawraa mixes its anti-American message with sharp attacks on Syria's ally Iran.

The insurgent channel's impending European satellite carriage is likely to spark a new flurry 
American diplomacy, testing al-Jabouri's conviction that the Europeans won't cave to 
American pressure. France, after all, shut down retransmission of Hizbullah TV station al-
Manar, the first channel included on the U.S. list of terrorist organizations.

Al-Jabouri won’t say which satellites will carry his channel's signal, but he claims one can be 
seen in the U.S. and promises that much of the future material will include English narrations 
or sub-titles. "We are really interested that the American audience will know what their 
government is doing in Iraq," he says.

Correction: In a piece on al-Zawraa last week, I reported that a shot of Anthony Quinn 
dressed in Arab robes frequently appears between segments on the channel. I erroneously 
reported that the clip came from a 1976 movie in which Quinn played the uncle of the Prophet 
Muhammad. In fact, an alert Arab journalist colleague pointed out, the clip is actually from 
Moustapha Akkad's film Lion of the Desert, in which Quinn played the national Libyan folk 
hero, Omar Moukhtar, a Sunni Muslim who fought the Italian army.

Lawrence Pintak is director of the Adham Center for Electronic Journalism at The American 
University in Cairo and author of Reflections in a Bloodshot Lens: America, Islam & the War of 
Ideas. Email: lpintak@aucegypt.edu. 

mailto:lpintak@aucegypt.edu

