
Published on USC Center on Public Diplomacy (https://uscpublicdiplomacy.org)

Nov 04, 2016 by Alvin Snyder

TV and Radio Marti After Fidel Castro [1]

Miami, Fla. -- More than 70,000 celebrants are expected to pack Miami's Orange Bowl to 
mark Fidel Castro's departure, whenever that may come. TV/Radio Marti are at the ready to 
beam stories back to Cuba with expanded broadcasts.

The Orange Bowl blast, sanctioned by the City of Miami, will doubtless be mega-covered by 
domestic U.S. and international media, but there will be no cracking open of Piñatas, which 
will be officially banned from the Orange Bowl by the City. 

Lots of partying can be expected elsewhere, especially throughout Miami's Little Havana
neighborhoods along the miles of Calle Ocho (SW 8th Street) which runs through the center 
of town, with its sparkling nightclubs, Latin restaurants, and art galleries, all popular with locals 
and tourists. 

Then what?

Do the American government's Cuba Broadcasting stations then fade-to-black, together with 
Castro's dramatically less-charismatic younger brother, Raul, now Cuba's leader, should he 
falter? Or, as Worldcasting has pondered in this series: should the Martis be turned loose to 
flex their muscles by extending their calling throughout Latin America, to reap a further return 
on investment in them by the U.S. government and its taxpayers over the past decades?

What are like-minded countries up to right now, so far as beaming long-form broadcast 
schedules to Latin America? The most active appear to come from Asia and Europe, 
according to Dr. Kim Andrew Elliott, the astute audience research analyst in the U.S. 
government's International Broadcasting Bureau. 

Germany's Deutsche Welle from its Berlin headquarters has an ambitious Spanish-language 
service to Latin America, and so does China's CCTV, headquartered in far-off Beijing. 

And as one might expect, Spain has a lively Spanish-language service for Latin America, 
Radio Television Espanola, from Madrid.

And so if one uses the real estate valuation of "location-location," Miami wins hands-down, as 
the undisputed U.S. gateway to Latin America.

As a New York Times article observed, referring to Miami's emerging persona, "Miami had 
largely ceased to be a city of the south. It had become a metropolis of the north, a magnet for 
people and capital from throughout Latin America. The influx of Cuban refugees had been 
superseded by waves of vibrant cosmopolitanism...."

But an authoritative source who wished to remain anonymous believes the Martis would be "a 
hard sell" in Latin America because of "some crude propaganda on TV Marti" such as "La 
Oficina de Jefe" (The Boss's Office), its weekly parody sitcom about Castro. Another take on 

https://uscpublicdiplomacy.org
https://uscpublicdiplomacy.org/blog/tv-and-radio-marti-after-fidel-castro
http://www.stadiumsofnfl.com/past/OrangeBowl.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Pinata
http://miami.about.com/cs/maps/a/calle_ocho.htm
http://www.deutsche-welle.de/dw/article/0,2144,823127,00.html
http://www.deutsche-welle.de/dw/article/0,2144,823127,00.html
http://espanol.cctv.com/
http://www.rtve.es/canales/tveinter/index.php
http://query.nytimes.com/gst/fullpage.html?sec=travel&res=9807E3DF163DF933A15753C1A9649C8B63


the program comes from David Adams, Latin American correspondent for the St. Petersburg 
(Florida) Times. He praises the series for having "turned Castro satire into an art." Adams 
notes that "Each sketch ends when the lights go out, a reference to the frequent power 
outrages which are the bane of everyday Cuban life."

Then from Washington, DC., as Worldcasting reported in this series, there is the present 
Voice of America's program service to Latin America, where most listening of VOA programs 
comes from placement of content on affiliate stations. According to veteran former Foreign 
Service officer Guy Farmer, who served in several senior positions abroad for the U.S. 
Information Agency, the model for such affiliate placement goes back farther in time than we 
suspected. 

"We were doing large-scale local (program) placement in Venezuela in the 1970s, and in 
Colombia in the 1980s," Farmer recalls. 

It could be fairly asked of those in Washington whether the model of yesteryear fits all sizes in 
today's Latin America, and how such local media placement of U.S. government programs is 
faring in authoritarian countries such as Venezuela, Ecuador, Nicaragua, Bolivia, and other 
locales where news from the outside may not be welcome -- as in Cuba, for example. And 
Worldcasting must emphasize that it's not so much the number of affiliates that run programs 
or program excerpts from the U.S., but the power and reach of those stations, the time of 
broadcast, and finally authenticating actual placement. 

Conversely, expressing his own views, Dr. Elliott tells Worldcasting that to be successful, a TV 
Marti for Latin America would require carriage by major satellite services. "Distribution would 
have to be via the Latin American versions of DirecTV or DISH.... If not, reception would only 
be via the big C-band dish, West Virginia style."

And so when the Orange Bowl festivities are a wrap, and the stadium grows dark and still, 
then what?

http://www.sptimes.com/2006/05/07/State/He_looks_like_Fidel__.shtml
http://www.sptimes.com/2006/05/07/State/He_looks_like_Fidel__.shtml

