
Published on USC Center on Public Diplomacy (https://uscpublicdiplomacy.org)

https://uscpublicdiplomacy.org


Nov 04, 2016 by Alvin Snyder

Al Jazeera and Alhurra Contend with TV 
Ratings Problems [1]

The latest Middle East TV ratings that list actual tune-in of news channels, obtained 
exclusively by Worldcasting, show business as usual but also some surprises. 

Al Jazeera, the Qatari government-owned channel, continues to hold forth in popularity in 
Egypt. Al Arabiya, funded in part by the Saudi government through a holding company, once 
again tops others in Saudi Arabia by a wide margin, but it also garnered impressive audience 
ratings in Iraq, where Alhurra, the U.S. government service, continues to trail its competition, 
there and elsewhere. 

The TV ratings by the independent polling organization, IPSOS-STAT, depict "day before" 
actual viewing. 

In Egypt, Al Jazeera with a 21.26 rating, placed well ahead of Al Arabiya, at a 5.1 rating. But 
in Saudi Arabia, Al Arabiya, at a rating of 22.23, topped Al Jazeera, which gathered a 17.33 
rating. Data from both Egypt and Saudi Arabia were consistent with those from earlier months. 
Alhurra followed, a long way down. 

In Iraq, however, Al Arabiya gathered a whopping 41.29 rating, practically even with leader Al 
Iraqiya, the Iraqi government channel, and well ahead of Al Jazeera, which received an 18.39 
rating. Al Hurra trailed well behind others with its two Iraq channels. 

To generate more buzz about its Middle East TV channels and perhaps lift ratings, Larry 
Register, the recently appointed head of Al Hurra and its counterpart, Radio Sawa, has 
changed station policy by lifting the previous ban on broadcasting statements from terrorists. 
With one exception, the U.S. Broadcasting Board of Governors to whom Register reports, 
voiced its support of the former veteran CNN producer. But the Chairman of the BBG, 
Kenneth Tomlinson, has thus far withheld his support of Register, pending further 
investigation of the facts. 

Despite Alhurra's growing pains (it debuted Feb. 2004) it still gets enough of an audience in 
the Middle East to be listed on commercial TV rating services. Conversely, Al Jazeera's 
English-language service has practically no audience at all in the U.S., and does not appear in 
commercial audience rating services even as an asterisk. It can be accessed via the Internet 
and on a few local cable systems, but major program distributors have shied away from 
carrying Al Jazeera because of threatened boycotts by sponsors and cable subscribers, over 
Al Jazeera's distribution of statements by Bin Laden and other terrorists. 

While the perception of Al Jazeera vis-à-vis terrorists would appear to be stalling its effort to 
introduce its service in America, Alhura appears to be banking on improving its ratings reach 
in the Middle East by putting terrorists on the air. In television, it's all about numbers.

https://uscpublicdiplomacy.org/blog/al-jazeera-and-alhurra-contend-tv-ratings-problems
https://uscpublicdiplomacy.org/blog/al-jazeera-and-alhurra-contend-tv-ratings-problems

