
Published on USC Center on Public Diplomacy (https://uscpublicdiplomacy.org)

Nov 04, 2016 by Alvin Snyder

Global Warming at Arabic News Channels [1]

Tempers at the TV newsrooms of Al Jazeera and Alhurra are flaring with the summer heat, so 
one can only imagine what August may bring. 

Journalists at Al Jazeera have begun leaking stories to the media and Western politicians, 
expressing fears that new members of its board of directors in Doha, Qatar, including the 
former Qatari ambassador to America, Hamad Al Kuwari, will pressure AJ's journalists to go 
soft on Washington to curry favor with the Bush administration. This follows leaks from the 
newsroom at Alhurra, America's Arabic news channel, where news coverage had too hard an 
edge for some, when terrorists and Holocaust deniers were provided airtime, all of which led 
to the "resignation" of the channel's news chief. 

To help make the case for Al Jazeera's rank-and-file, a member of the British Parliament, 
George Galloway wrote in The Guardian, "The evidence is clear that the U.S. government is 
using its influence to neuter the station’s independence," by packing its board of directors. 

U.S. journalist Danny Schechter warned, "Is There a 'Foxification' Underway at Al Jazeera 
Television," ending his piece by proclaiming, "Let Al Jazeera Be Al Jazeera."

Although we have observed no suggestion that Board changes at Al Jazeera could be 
business motivated, it cannot be discounted. Al Jazeera's Arabic news channel has an 
estimated budget of at least $100 million per year and has been in the red since its inception 
over 10 years ago.

Al Jazeera's benefactor, the emir of Qatar, had anticipated U.S. advertising dollars from AJ's 
English channel through carriage on U.S. cable outlets in the major markets from New York to 
Hollywood. Instead, Al Jazeera English is on the Internet, for subscribers, and also on 
Buckeye Cable channel 220 in Toledo and Sandusky Ohio, and the City-owned cable channel
in Burlington, Vermont, population 38,000.

All of which the emir hardly counted on. 

Nigel Parsons, managing director of Al Jazeera English, told the Associated Press: "It's 
extraordinary that while the rest of the world is happy to watch us... the U.S. stands in 
splendid isolation." 

Ratings for the parent Al Jazeera Arabic channel are also flat; more fodder for the new board.

Al Jazeera trails Al Arabiya in audience ratings month-after-month in Saudi Arabia, which 
accounts for 70 percent of Middle East advertising dollars. Ratings in Saudi Arabia for May, 
2007 compiled by the Independent Middle East polling organization, IPSOS-STAT, show "day 
after actual viewing" with Al Arabiya at 19.5 percent of adults 15-years-of-age or older, and Al 
Jazeera at 14.6 percent. 

https://uscpublicdiplomacy.org
https://uscpublicdiplomacy.org/blog/global-warming-arabic-news-channels
http://www.guardian.co.uk/comment/story/0,,2103647,00.html
http://www.mediachannel.org/wordpress/2007/06/08/is-there-a-“foxification”-underway-at-al-jazeera-television/
http://www.buckeyecablesystem.com/lineup/lineup-tol.html
http://www.burlingtonfreepress.com/apps/pbcs.dll/article?AID=/20070421/NEWS02/704210302/1007/NEWS05
http://www.city-data.com/city/Burlington-Vermont.html
http://www.boston.com/news/world/middleeast/articles/2007/04/17/al_jazeera_big_but_not_in_us/


The same pattern holds in Iraq, where the latest ratings show Al Arabiya at 41.29 percent, and 
Al Jazeera at 18.39 percent.

Alhurra has only a trace audience in Saudi Arabia, but has moved up in ranking ahead of 
Syrian TV and CNN, just behind the top 50 channels. In Iraq Alhurra has reached up to 
2,185,000 viewers. While only half of Al Jazeera’s audience in Iraq, it’s respectable 
nonetheless for the relatively new interloper broadcaster from near Washington, DC.

To get a harder edge to its offerings, Alhurra axed "Inside Actors Studio," which it had run 
repeatedly, and now "most of the documentaries we are airing come from PBS," according to 
Communications Director Deirdre Kline. Alhurra is acquiring fewer programs and producing 
more of its own. "We get a lot of email feedback for 'Equality,' our program on the rights of 
women, and 'i-TECH,' Alhurra's technology program." 
. 
The BBC plans to introduce its Arabic TV service early next year, with this new competition 
likely to be on the agenda for both Al Jazeera's new board of directors, and the managers and 
news staff at Alhurra, as temperatures in the dog days of August soar in their respective 
newsrooms.


