
Published on USC Center on Public Diplomacy (https://uscpublicdiplomacy.org)

Nov 04, 2016 by Adam Clayton Powell, III

UN Lebanon report prompts wall-to-wall 
live coverage on Al Jazeera [1]

WASHINGTON -- Oct. 22

Thursday night was a big night for Al Jazeera, the Arabic-language television news channel in 
the Middle East.

The preemptive lead story was the release of the UN report on the assassination of Rafik 
Hariri, the former prime minister of Lebanon.

For most news organizations, it was a story worth at best three or four news reports. At Al 
Jazeera, editors decided this was the only story of the night.

When the report was released, Al Jazeera's UN correspondent went to a small studio and 
read the report. On camera. All 54 pages of it. It took four hours.

Any TV news producer with an ounce of sense knows that one man on camera reading for 
four hours is the most boring television in the world.

Any TV news producer with an ounce of sense was wrong.

Viewers across the Middle East were captivated, according to Al Jazeera news editors, who 
said other networks later copied their coverage.

Those four hours of reading the report was followed by yet more hours of live reaction, from 
the region and across the world.

By Saturday, the New York Times also took note of the interest in the region.

"A young Syrian businesswoman, who asked not to be identified because of the sensitivity of 
the situation, stayed up all night Thursday with her family watching Al Jazeera's coverage of 
the Mehlis report." according to the Times. "'Everyone who loves Syria, who loves this 
country, was up watching,' she said. 'The report is a turning point in our lives.'"

By Friday morning, Al Jazeera's Washington bureau had the lead, producing reaction from the 
U.S.

A visit there Friday revealed a news organization on high alert. Morning newspapers lay 
discarded on tables and desks throughout the second-floor news center, while editors and 
producers were working reaction stories, live, to keep the story going. On small desk monitors 
and from a large video wall, the Arab-language network's live coverage served as a watchful 

https://uscpublicdiplomacy.org
https://uscpublicdiplomacy.org/blog/un-lebanon-report-prompts-wall-wall-live-coverage-al-jazeera-0
https://uscpublicdiplomacy.org/blog/un-lebanon-report-prompts-wall-wall-live-coverage-al-jazeera-0
http://www.aljazeera.com/
http://www.un.org/news/dh/docs/mehlisreport/
http://www.nytimes.com/2005/10/22/international/middleeast/22syria.html


eye over the journalists working the story.

Syria's ambassador to the U.S. was being booked for an extended afternoon interview. 
Another producer was trying, in vain he said later, to persuade the U.S. State Department to 
send a spokesman to discuss the report. Even an English speaker would suffice: 
simultaneous translators were standing by.

But was the coverage fair?

To someone with limited Arabic language skills, the principal criterion was the video, and that 
was at best only partially informative - except when Al Jazeera cut away to live shots of 
hurricane coverage from Mexico.

But one indicator was on the Al Jazeera Web site, where the link between the assassination 
and the Syrian government was reported in detail. It's not the Arabic-language Al Jazeera site, 
but it is an indicator.

This all misses the larger picture: Al Jazeera as we know it is all part of the network's 
expansion into a multi-channel global television empire, just like News Corp. or Viacom. 
Already available on Dish TV in the US, Al Jazeera now claims to be one of the five most 
influential global brands, joining Apple and Starbucks. Now the network wants to expand, with 
a new C-Span-style channel that provides live video from Parliaments all over the world, a 
new Al Jazeera children's channel, a sports channel and of course the new Al Jazeera 
International channel, the Al Jazeera news channel for cell phones and an English-language 
all-news channel scheduled to launch next year.

By this time next year, viewers around the world - including the US - will be able to see live 
reports from the more than thirty Al Jazeera news bureaus around the world, including Mexico 
City, Caracas and Rio de Janeiro in this hemisphere - and seven bureaus across Africa, more 
than any other television news organization.

While US networks are butting back international coverage, petrodollars are funding Al 
Jazeera's expansion. And there will be no coverage of missing teenagers in Aruba.

Upstairs on the fourth floor, where the new English-language channel is taking shape, if you 
look out of the windows from the Al Jazeera Washington bureau, across K Street you can see 
the headquarters of the Radio Television News Directors Association, which represents 
broadcast and cable journalists across the U.S.

A year from now, if Al Jazeera continues on its present course, it will be members of RTNDA 
looking across K Street - and at their television monitors - looking at Al Jazeera. 

Archived Comments:

azu chinenye on October 28, 2005 @ 11:13 am:
send me more articles.

http://english.aljazeera.net/NR/exeres/F3ED92D8-EDA9-4C3A-895D-97E3B554FBB8.htm
http://www.dishnetwork.com/content/programming/channels/indexpackage.asp?NetwID=50433
http://english.aljazeera.net/NR/exeres/F2EECFDB-48CD-4A8A-9035-A823103A1D64.htm
http://english.aljazeera.net/NR/exeres/F2EECFDB-48CD-4A8A-9035-A823103A1D64.htm
http://www.rtnda.org/

