
Published on USC Center on Public Diplomacy (https://uscpublicdiplomacy.org)

Nov 04, 2016 by Alvin Snyder

The Great Alhurra Debate [1]

The Senate Foreign Relations Committee conceded that its recent call for a debate on 
Alhurra's effectiveness should have happened before America’s Arabic television channel 
went on the air. But the oversight committee is too late. The dispute rages daily in Washington 
and the Middle East, and battle lines have been drawn on two major issues.

One is who is watching Alhurra, and the other is what they see there.

Audience ratings are important because the message means nothing if no one is there to 
receive it, as noted by Norman Pattiz, who founded Alhurra and Radio Sawa, the United 
States government-owned Arabic radio station.

How many people are watching the channel might seem like a point everyone could agree on, 
but there are no neutral zones in the great Alhurra debate. The numbers released by the 
station paint a much more optimistic picture of its viewership than do those calculated by 
outside sources.

Recently, Worldcasting cited that Alhurra had a 14 percent viewership in Iraq, according to 
one independent survey. However, a survey released by the network showed 44 percent 
viewership in the country. Both surveys had about the same number of respondents in their 
samples for national representation of actual viewing, both did face-to-face interviews 
throughout Iraq, which is considered more reliable than telephone polling. Each defended to 
Worldcasting its sample model - the locations of respondents within Iraq - as the most 
representative of the entire country. 

Why the differing results? The survey showing 44 percent recorded the percentage of the 
adult population in the Iraq sample that said they viewed Alhurra in the past week, while the 
lower figure, 14 percent, represented viewers who watched the channel the day before. 
Previous day numbers are "the currency of the market, most of the agencies, media and 
advertisers are relying on such data," according to a spokesperson for IPSOS-STAT, a 
leading independent marketing company in the Middle East. I also know from my personal 
experience at CBS in New York, that the overnight ratings delivered to my desk first thing 
each morning were grabbed before coffee. 

A representative from the U.S. government’s International Broadcasting Bureau spoke to 
Worldcasting and granted that “weekly audiences are normally greater than daily audiences 
for all channels, since more people watch any given channel at least once over the course of 
a week than watch on any given day." The spokesperson defended the network's research by 
saying that "Weekly viewing and/or listening is the standard audience measure used for all" - 
the Voice of America, Radio Free Europe/Radio Liberty, and others - and that it is also the 
standard measure by other international broadcasters including “the BBC, Radio France 
International, Deutsche Welle, Radio Canada...We use the weekly measure to maintain 

https://uscpublicdiplomacy.org
https://uscpublicdiplomacy.org/blog/great-alhurra-debate
http://www.ibb.gov/ibbfact.html


consistency…”

And this has yet to get to the heart of the controversy. According to one critic, Alhurra is 
known as “Al Jazeera lite in the Middle East." Salameh Nematt, Washington Bureau Chief of 
the international Arab daily Al-Hayat and the Lebanon-based Arab satellite television channel 
LBC claimed that Arab audiences are disappointed that Alhurra does not have a harder edge 
in its reporting, “to expose torture and massacres" that are taking place in repressive Arab 
countries, and “rulers in the Gulf who pocket one-third of the country’s income.”

Nematt said that “Middle East viewers were hoping that Alhurra would do the kind of reporting 
about repressive governments as the U.S. had done with Radio Free Europe and the Voice of 
America Arabic service,” the latter of which was replaced by the music and news channel, 
Radio Sawa.

Deirdre Kline, communications director of the U.S. government’s Middle East Broadcasting 
Networks, countered by citing a list of 17 reports on issues carried regularly on Alhurra’s news 
broadcasts. Those include several stories from Saudi Arabia on such topics as human rights 
violations and the problem of domestic violence, plus the Kifaya movement’s demonstrations 
in Cairo before the general elections, and anti-war demonstrations in Washington, DC, and 
London. 

Alhurra gets its lightweight reputation in part because it “outsources” Middle East coverage, 
said Nematt, who was fired as an Alhurra talk show participant after he criticized the station’s 
management. He said it uses reporters from its mammoth contractor, Associated Press 
Television News (ATPN), instead of having its own full-time, staffed news bureaus in the 
region, as Al Jazeera does. APTN touts on its website that “We are now the primary source of 
foreign news and technical support for the growing number of satellite stations in the Middle 
East as well as Alhurra…” Farmed out reporting might work for now, but the new BBC Arabic 
channel launches in 2007; the British broadcaster said it "will draw upon the BBC's un-
matched newsgathering resources," which have the potential to dwarf Alhurra's efforts to 
compete.

This sentiment was echoed at a November congressional hearing of a subcommittee of the 
House International Relations Committee. Chairman Dana Rohrabacher (R-CA) criticized 
Alhurra for not having bureaus in locations such as Jordan, where network reporters arrived 
late to cover the hotel bombing in Amman. The congressman nevertheless gave "high marks" 
to station representatives for their forthcoming testimony. 

Nematt leveled more serious charges when he questioned the ethics of Alhurra's relationships 
with Middle Eastern countries that permit Radio Sawa to transmit programs from their 
territories on their radio frequencies. “Radio Sawa had to be on good terms with those 
countries, especially the security sections, to get the deals, and now Alhurra must try to 
please those countries as well, not to take the hard line and upset Radio Sawa’s transmitter 
agreements,” said Nematt. Radio Sawa lists 24 FM and AM radio stations that carry the 
channel throughout the Middle East. 

Deirdre Kline retorted, “The allegation that Alhurra shows favoritism to any country is 
unequivocally false. Alhurra’s mission, by law, is to broadcast accurate and objective news 
and information without bias or favoritism. Alhurra frequently broadcasts news reports, talk 
shows, magazine programs and town hall meetings on issues such as human rights, the 

http://www.benadorassociates.com/nematt.php
http://www.allied-media.com/Arab-American/al_hayat.htm
http://www.lbcgroup.tv/lbc/en/Info/Page.asp?PageID=10000000
http://www.aptnconnect.com/80256C680060CE64/(httpMECPages)/$first?OpenDocument
http://www.aptnconnect.com/80256C680060CE64/(httpMECPages)/$first?OpenDocument
http://www.apbroadcast.com/AP+Broadcast/Television/Video+Content/Middle+East+Custom+Coverage.htm
http://uscpublicdiplomacy.com/index.php/newsroom/pdline_main
http://uscpublicdiplomacy.com/index.php/newsroom/pdline_main
http://www.radiosawa.com/english.aspx


rights of women, freedom and democracy.”

A debate on Alhurra and Radio Sawa might happen on the Hill some day, but the shouting 
match has already begun.

Archived Comments

marie on January 13, 2006 @ 8:55 pm:
END OF A VERY UGLY CHAPTER IN THE HISTORY OF VOA

Pattiz Resigns From BBG

The Wall Street Journal reports that Westwood One founder Norm Pattiz, who launched the 
US government's Arabic-language media outlets, Radio Sawa and Alhurra Television, has 
resigned from the governing board that funds and oversees the projects.

A Clinton appointee, Pattiz had served on the Broadcasting Board of Governors since 2000.

In his resignation letter to President Bush, Pattiz said the two ventures are now "reaching 
mass audiences previously unheard of for US international broadcasting in that region of the 
world."

Pattiz said that he wants to devote his time to other ventures and that his decision to quit the 
BBG had "nothing to do with politics."


