
Published on USC Center on Public Diplomacy (https://uscpublicdiplomacy.org)

Nov 04, 2016 by Craig Hayden

A Constructive Look at Al-Hurra and its 
Critics [1]

I have to admit I did not expect to be writing what could be deemed a defense of Al-Hurra -- 
the U.S.-sponsored Arabic language television station beamed across the Arab world. Al-
Hurra (which means "the free one" in Arabic) has come under scrutiny over the past few years 
for its potential impact on U.S. public diplomacy objectives. Yet the recent story by CBS News 
on the failings of Al-Hurra and coverage by The Washington Post, necessitates a critical 
response. The following blog entry provides two critiques -- first of the oddly framed 
arguments in CBS's coverage of Al-Hurra, and second of the government's rejoinder. 
Basically, while the CBS report brings up important organizational and strategic deficiencies 
surrounding Al-Hurra and its 'mission' -- its criticism only highlights the fact that Al-Hurra has 
been conferred conflicting (and perhaps contradictory) objectives and lacks a political 
constituency in the government. The U.S. government's response amounts to claims that Al-
Hurra's numbers are improving and that the government is essentially "doing something" to 
promote its perspective in the competitive Arab media market. This controversy reveals the 
enduring problems of contemporary U.S. international broadcasting -- its weakness in the face 
of domestic political opposition, haphazard implementation of conflicting foreign policy 
imperatives, and perhaps a strategic misrecognition of the real communication landscape. In 
the wake of these observations, I suggest that a revitalized Al-Hurra would resolve its 
mandate issues, and embrace the relevance of participatory media in its target market.

CBS criticizes Al-Hurra

What is frustrating about the CBS piece (produced in conjunction with the non-profit 
investigative news organization ProPublica) is that it down-plays serious critiques of how the 
station is managed (including what gets covered and how stories make it to broadcast) and its 
viability in the crowded Arab media market, in favor of an oblique argument insinuating that Al-
Hurra is an outlet for terrorism. By citing disparate incidents taken out of context, the report 
suggests that Al-Hurra has become an outlet for terrorists, because it broadcast a speech by 
Hassan Nasrallah (the leader of Hezbollah), and offered poor coverage of the Iranian 
conference on the Holocaust (coverage which seemed to be uncritical of the absurd 
suggestions of Holocaust deniers).

CBS recounts a history of controversy surrounding Al-Hurra in interviews of Al-Hurra 
personnel. CBS rightly interviews Larry Register, who had been hired to bring some credibility 
to the station -- only to be let go as the channel became increasingly politicized (as Marc 
Lynch has previously noted). Register tells the CBS interviewer Scott Pelley that "credibility" 
means:

"Not just picking and choosing what you might want to cover because it's favorable 
for your side versus their side. Cover all of it. Tell the whole story. Part of the idea 

https://uscpublicdiplomacy.org
https://uscpublicdiplomacy.org/blog/constructive-look-al-hurra-and-its-critics
https://uscpublicdiplomacy.org/blog/constructive-look-al-hurra-and-its-critics
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2008/06/22/AR2008062201228.html?sid=ST2008062302295&pos=
http://www.propublica.org/feature/alhurra-middle-east-hearts-and-minds-622
http://abuaardvark.typepad.com/abuaardvark/alhurra/index.html


is Al- Hurra is the free one. The name is 'The Free One.'"

And yet, the CBS story continues to focus on how the few instances of coverage unsupportive 
of U.S. and Israeli positions constitute a failure to the American taxpayer and to the objectives 
of public diplomacy. Even Brian Conniff, the station's top executive, tries to explain that these 
instances were not representative of the station's programming content, and should not be 
used to judge its effectiveness.

If we interpret the story as I believe it was intended to be framed, Al-Hurra is a station beset 
with managerial problems, which have resulted in it becoming a mouthpiece for terrorist 
interests. These implications are severe, and echo similar arguments made in 2001 in the 
U.S. Congress about how VOA Afghanistan was a mouthpiece for terror by allowing the 
Taliban to share air-time with other voices on U.S. programming.

I am still curious about this kind of argument -- especially when the principles of journalistic 
freedom (a cornerstone of American democratic governance), invoked to justify spending on 
these programs, are obviated by editorializing content that doesn't align with the U.S. 
government's positions. Which perspective should govern how the U.S. designs and 
implements its international broadcasting strategy? And, does airing an alternative 
perspective (even if it is morally onerous or contrary to the U.S.'s own declared values) 
constitute advocacy? Seriously -- should I as a teacher be censored if I show Leni 
Reifenstahl's "Triumph of the Will" to my students to illustrate the terrifying potential of 
propaganda -- because I've given voice to fascists? Perhaps airing the voices of those 
opposed to the U.S. alongside the arguments made by Americans could highlight the 
strengths of American discourse, and show the shallow, instrumental nature of some of the 
anti-American diatribe circulating in Arab media. Arguing to censor the anti-American rants 
suggests that they are too powerful and too strong a message to consider competing with, 
even if it entails sacrificing American journalistic values.

If anything, the editorial policies of Al-Hurra present a glaring contrast between declaring 
ambitions of journalistic freedom and actually demonstrating democratic pluralism. Put 
another way, Al-Hurra seems to conflate what public diplomacy scholar Nicholas Cull has 
identified as two 'traditions' of U.S. public diplomacy -- advocacy and international 
broadcasting. Implemented as policy, these two traditions yield different expectations and 
likely, different standards of measurement for effectiveness. As Marc Lynch observed, if the 
political pressure on Al-Hurra continues to its logical conclusion, we'll likely end up with 
another TV Marti -- a waste of taxpayers' money in international broadcasting with limited 
reach and impact. It is one thing to provide a media platform for the U.S. perspective; it is 
another to offer what aims to be a reliable international news service.

Of course, is it the obligation of Al-Hurra to provide differing perspectives (even from its 
enemies)? Surely, Arab audiences can get a heavy dose of news framing considered contrary 
to American policy objectives if they tuned into other channels. Yet, Al-Hurra was initially 
conceived as a "news" outlet, as much a corrective to the message provided by Al-Jazeera as 
it was a model for reliable, objective journalism in the Western tradition. Continuing to balance 
this declared mission with that of providing a positive view of American policies seems 
increasingly difficult, if not contradictory. One mission is journalism, the other is public 
relations. Honestly embracing one of these perspectives might do the channel some good -- 
especially since many Arab audiences are well acquainted with the historically partisan role of 

http://uscpublicdiplomacy.com/index.php/about/bio_detail/nicholas_cull/


Arab journalism. Perhaps the credibility of the U.S. could be helped along by openly 
acknowledging what the rest of the Arab world already knows -- instead of trying to assert a 
moral authority and an editorial "firewall" with its claims of objectivity. Public relations (let 
alone advocacy) is also an American tradition -- why hide from it? Alternatively (and perhaps 
more constructively) the U.S. might learn something about the democratic reasons why 
stations like Al-Jazeera are so successful in the first place.

Responding to CBS

The Broadcast Board of Governors issued a statement  on June 22 defending Al-Hurra. The 
defense was, in many respects, a decent response to the "pattern" of evidence offered by 
CBS. Yet, it was also indicative of the station's problems. First, it offered different polling 
numbers to show that it did have a growing audience in the Arab world, with increasing levels 
of "credibility". It then, rightly, pointed out that the CBS investigation took evidence out of 
context to reach its conclusions about what gets broadcast on Al-Hurra.

Yet, the response leaves some lingering questions. Do the numbers mean anything? And 
what really constitutes success for a news station "competing" for viewers and already 
saddled with questionable credibility? Al-Hurra is not the BBC (nor, for that matter, is it the 
VOA). So what should its mission be? When you factor in the increasingly diverse Arab 
satellite and regional media sphere that Al-Hurra must compete within, a fresh look at Al-
Hurra seems urgent. Specifically -- what should the U.S. expect from Al-Hurra? Should it 
attempt to be popular like Al-Jazeera? Should it try to embody and model Western style 
journalism as a foundational aspect of democratic culture? Should it be a democratic (read: 
participatory) forum for advocating and debating the controversial aspects of U.S. policies, 
values, and intentions?

The Washington Post coverage of Al-Hurra offers some instructive observations about the 
challenges facing Al-Hurra in its "target" market -- and they have little to do with its level of 
anti-American content. The article's interviews with Arab viewers reflect the changing culture 
of media access in the region. The crowded media market, in particular, puts distinct pressure 
on Al-Hurra to provide compelling content. These are developments important for any 
television producer to recognize, let alone an international broadcaster. As the Post article 
indicates, Al-Hurra is not just American; it's potentially irrelevant and boring.

What can we learn from Al-Jazeera?

As The Washington Post article suggests, if Al-Hurra is to be considered a compelling news 
channel in the region, it must provide interesting, distinctive content that is relevant to its 
audience:

"Salameh Nematt, a Jordanian journalist based in Washington, said that Al-Hurra, 
like many of its competitors, has ignored controversial issues such as financial 
corruption involving Arab leaders and the use of torture by security forces… Al-
Hurra would have been the number one station in the Arab world had they done 
one-quarter of what they should have covered."

But to follow this path suggests an emphasis on news over the imperatives of providing a 

http://s3.amazonaws.com/propublica/assets/alhurra/bbg_response_alhurra.pdf
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2008/06/22/AR2008062201228.html?sid=ST2008062302295&pos=
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2008/06/22/AR2008062201228.html?sid=ST2008062302295&pos=
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2008/06/22/AR2008062201228.html?sid=ST2008062302295&pos=
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2008/06/22/AR2008062201228.html?sid=ST2008062302295&pos=
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2008/06/22/AR2008062201228.html?sid=ST2008062302295&pos=


distinctly U.S. message. Nematt's comment highlights the role that news outlets play for 
audiences facing real information needs. Al-Jazeera, for example, offers some helpful lessons 
about the relationship of audiences to news media. While the U.S. continues to argue for 
spreading democracy in the region, evangelizing universal values to the benighted -- those 
who had suffered so long without a voice -- it seems to overlook the value of performing 
democratic principles. What do I mean by this, and how might this be linked to the incredible 
popularity of Al-Jazeera?

International media scholars Shawn Powers and Eytan Gilboa have shown that Al-Jazeera 
enjoys incredible audience loyalty. They cite research indicating that large segments of Al-
Jazeera's audience not only faithfully watch the channel, but believe that it speaks for them. In 
other words, they identify with the channel, believe in its mission, and thus give it tremendous 
credibility. This kind of loyalty would be hard to cultivate by any U.S. news channels 
domestically, let alone in the Middle East.

There are numerous historical reasons why Al-Jazeera became so popular, especially given 
the history of regional and pan-Arab journalism. But for the moment, let us focus on how the 
station offers a modicum of democratic participation. I am certainly not the first to note that Al-
Jazeera provides a voice to its viewers, especially in its talk-shows. It also provides multiple 
perspectives on controversial issues (often-times at odds with various regional governments). 
Though perhaps some of Al-Jazeera's tone has shifted to accommodate the rising popularity 
of its competitor Al-Arabiya -- Al-Jazeera remains a seemingly independent voice that 
foregrounds its obligation to its cultivated pan-Arab audience.

But is Al-Jazeera democratic? As Marc Lynch has noted -- perhaps so in the sense that it is 
pluralistic. But this is a crucial step in the process of building a democratic culture. 
"Democracy" is performed in steps that foster acceptance of democratic practices, of sharing 
opinions, and recognizing the legitimacy of other opinions. Marwan Kraidy observed in his 
study of Arab reality television that the call-in and text-message voting segments of these 
programs constitute a mediated site of social transformation towards a participatory political 
culture.

What I am getting at here is that while the U.S. continues to dither over how its broadcast 
voice in the Middle East may or may not be serving the interests of opposing perspectives (i.e. 
a monolithic notion of "terrorists"), the robust and dynamic satellite news environment is 
already forging ahead as a protean space for a changing political culture. When we consider 
the increasing importance of mobile phone and social networking technology as a tool for 
political activism in the Arab world -- arguing about Al-Hurra's supposed level of terrorist 
content seems out of touch. 
Consider the following statement in CBS's reporting about Arab perception of Al-Hurra:

"'The Free One' is seen by most Arabs as the U.S. government station, "The 
Cheney Channel" as some have called it, and that perception is limiting in a region 
where people tend to look a gift horse in the mouth."

Leave aside for the moment the essentializing "gift horse in the mouth" comment. If the U.S. 
is, as former BBG chairman Norman Pattiz claims, in a 'media war' -- then the complex terrain 
of this war needs to be re-assessed. The instruments of international broadcasting should be 

http://www.palgrave-usa.com/catalog/product.aspx?isbn=1403979731
http://ijoc.org/ojs/index.php/ijoc/article/view/18


updated to the ways in which audiences are consuming, evaluating, and incorporating media 
content and media platforms into the everyday communicative process of sense-making. U.S. 
communications research left behind simplistic notions of news functioning like "magic bullets" 
decades ago, and we should not expect such dynamics in the Arab media ecology. So what 
would make Al-Hurra more relevant, or useful, to U.S. objectives?

Kim Andrew Elliott, in my opinion, makes the most succinct summation of the predicament 
facing Al-Hurra. First, if Al-Hurra aims to be a legitimate international broadcasting entity -- it 
must provide a considerable amount of 24-7 content. Much of this will involve voices and 
perspectives that might reflect U.S. interests, but work to establish Al-Hurra's credibility as a 
legitimate news provider. Yet, even the occasional bits of anti-U.S. opinion make Al-Hurra an 
easy target for those who would see it as something other than international broadcasting in 
the traditional sense. Second, it is clear from the current controversy that Al-Hurra is beset by 
conflicting obligations. If Al-Hurra is expected to "promote a positive image, win over hearts 
and minds, or influence people over the airwaves", it loses its credibility as an international 
broadcaster. In its current incarnation, it loses on both fronts.

But, can Al-Hurra be a proving ground for a 'new' kind of international broadcasting -- an 
amalgam of advocacy and journalistic intent that still retains its credibility? The increasing 
convergence of media technology, interactivity, and news outlets (something outlets like Al-
Jazeera and Al-Arabiya have already embraced) suggest some interesting possibilities.

Regardless, if Al-Hurra is so disregarded in the landscape of Arab news alternatives then it 
needs a 2.0 reboot where its mission is clear. Once the mission is settled (an upfront arm for 
providing news from an American perspective, or, perhaps, a platform for demonstrating 
democratic journalistic values) then the range of American media expertise and technologies 
can be implemented with more realistic (and perhaps measurable) expectations. And of 
course, perhaps Al-Hurra can get the kind of managerial oversight and attention that it 
apparently needs. For now, however, Al-Hurra remains a kind of political target for skeptics of 
public diplomacy and the capacity of truly democratic media to constructively engage public 
opinion in any sort of contest of ideas.

http://kimelli.nfshost.com/index.php?id=4288

