
Published on USC Center on Public Diplomacy (https://uscpublicdiplomacy.org)

Nov 04, 2016 by Alvin Snyder

Obama Interview Underscores the State of 
Mid-East Television [1]

It should come as no surprise that President Obama granted his first formal TV interview to 
the Middle East Arabic channel Al Arabiya. In the Middle East, the moderate news channel Al 
Arabiya drubs other Arabic news channels in popularity, including the controversial Al Jazeera 
and the U.S. government's Al Hurra,- the latter of which is getting better numbers than before, 
but nothing to match Al Arabiya's. 

According to exclusive TV audience ratings provided to me by the Middle East's Ipsos-Mena 
audience polling organization, President Obama's interview on Al Arabiya had an estimated 
total TV audience of almost 13,000,000 adult viewers, based on the total penetration of that 
channel in 11 Middle East countries:

Jordan 538,010

Bahrain 60,970

Iraq 4,943,400

Syria 1,611,882

Oman 387,072

Qatar 46,283

KSA(Saudi Arabia) 2,996,032

Kuwait 158,987

UAE 362,160

Egypt 1,434,267

Lebanon 423,108

Total 12,962,172

Al Arabiya, headquartered in Dubai, receives funding from the Saudi government through a 
holding company. It would become the favorite channel for the Bush White House when it 
sought mass audiences in the Middle East (although the Washington Post in its account of Mr. 
Obama's first formal TV interview mistakenly referred to Al Arabiya as "one of the largest 
English-language TV outlets aimed at Arabic audiences," which misses the point entirely of 
reaching most Arabs, not only 
English-speaking Arabs).

Back in April, 2006, when I reported for the USC Center on Public Diplomacy and the Middle 
East Times that the latest Arabic TV audience ratings showed Al Arabiya doubling Al 
Jazeera's TV viewing numbers in Saudi Arabia, Defense Secretary Donald Rumsfeld gave Al 

https://uscpublicdiplomacy.org
https://uscpublicdiplomacy.org/blog/obama-interview-underscores-state-mid-east-television
https://uscpublicdiplomacy.org/blog/obama-interview-underscores-state-mid-east-television
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2009/01/26/AR2009012602035.html?hpid=topnews
http://www.metimes.com/Opinion/2006/04/18/viewpoint_al_arabiya_as_new_favorite_satellite_tv/8478/


Arabiya an exclusive interview in which he defended the treatment of Iraqi prisoners. Al 
Jazeera and Al Hurra got some exclusive interviews along the way during the Bush years but 
the flow was in Al Arabiya's direction for getting the attention of official Washington. 

So where does this leave Al Hurra, the US government's Arabic channel, when it comes to 
getting out the word in the Middle East? As I reported earlier, Al Hurra is beginning to trend 
upward in audience ratings, now topping Al Jazeera in Iraq. Why? It tweaked its news with a 
local content stream, and found how to transmit the channel's TV signal into more homes. All 
this is worth a try to build audiences in other Middle East countries, and attract White House 
attention in the process, if the tweaks work.

The bottom line, of course, is to have the right message.

http://www.defenselink.mil/transcripts/transcript.aspx?transcriptid=1244
http://uscpublicdiplomacy.com/index.php/newswire/cpdblog_detail/alhurra_locates_the_arab_street/

