
Published on USC Center on Public Diplomacy (https://uscpublicdiplomacy.org)

Nov 04, 2016 by Alvin Snyder

Part Two: Clocking Government Internet 
Traffic: Let the Races Begin [1]

The Voice of America has one of the most popular Internet news websites in the world, and in 
the United States as well, based on website page turns and user reach. According to 
Alexa.com, which ranks websites according to their daily traffic volume, the VOA is ranked as 
the 53rd most popular website in the "news category" of almost 9,000 news websites on the 
day we looked, February 17, 2009. Of the top 100 news websites, the VOA is ranked ahead of 
the Guardian, the International Herald Tribune, Sky News, US News and World Report, 
Al Jazeera English, the Associated Press, and the Toronto Star among many others.

Some insightful comments were offered following my recent blog on the subject of Alexa.com. 
Brian Carlson wrote, "A fair comparison would be to look at the relative ranking of America.gov
(the U.S. State Department site) and other government-sponsored websites like 
http://www.britishcouncil.org/. Thus, Voice of America.com might be compared to bbc.co.uk… 
and Alhurra, a government-owned news site, would be compared to VOA or RFE/RL's 
language sites." John Matel felt likewise. "As a general proposition," he said, "we too often fall 
into the PD trap of allowing people to frame us w/o a real world reference point. We need to 
deal with reality ... and comparisons."

We looked up America.gov, which is ranked at number 21,406 in popularity, while 
Britishcouncil.org, which builds cultural relations with other countries, is ranked higher at 
5,439th place.

Comparing other global rankings:

www.bbc.co.uk - #46

www.voa.com - #1,639

www.alhurra.com - #139,587

www.rferl.org - #62,968

European media consultant Morand Fachot notes "the very poor ranking (100,460th) of Voice 
of Russia, in spite of the number of languages (33), and also to be noted that some 75% of its 
traffic is from outside Russia itself. Now if you compare that with even a small Western 
broadcaster such as Radio Netherlands - nine languages (ranked 107,566th and 90% of 
traffic from foreign-based users) you see that Russian broadcasters have a serious credibility 
problem."

Coming back to the VOA, it must be noted that although its news website is one of the most 
popular in the U.S., it was not intended to be heard in the U.S., as the Congress's Smith-
Mundt Act banned domestic dissemination of such information intended for audiences abroad 

https://uscpublicdiplomacy.org
https://uscpublicdiplomacy.org/blog/part-two-clocking-government-internet-traffic-let-races-begin
https://uscpublicdiplomacy.org/blog/part-two-clocking-government-internet-traffic-let-races-begin
http://www.voanews.com
http://www.alexa.com
http://www.alexa.com/browse?CategoryID=8&Start=11
http://uscpublicdiplomacy.com/index.php/newswire/cpdblog_detail/clocking_government_internet_traffic_let_the_races_begin/
http://www.america.gov
http://www.britishcouncil.org/


in 1948. Today, almost 40% of VOA's Internet users come from the United States, according 
to Alexa.com, although the VOA claims that Alexa "fails to capture a large percentage of our 
international traffic."

But the point may become moot. "I think it might be time to kiss the Smith-Mundt Act 
goodbye," says Morand Fachot.


