
Published on USC Center on Public Diplomacy (https://uscpublicdiplomacy.org)

Nov 04, 2016 by Gary D. Rawnsley

China’s English-Language Media: A Case 
of Over-Confidence [1]

When will China ever learn? It’s not how loud you speak, or how many times you say 
something, but what you say that counts. Reports that the Communist Party of China (CPC) 
has launched a new English-language newspaper, the Global Times, should be greeted with 
the usual mixture of delight (yet more evidence of the Chinese jumping on the public 
diplomacy bandwagon) and cynicism (yet more evidence of the Chinese jumping on the public 
diplomacy bandwagon). The launch reveals, however, that no matter how much we observe 
and analyze the renaissance in China’s public diplomacy, we cannot but stand by and watch 
as China and its champions seem to misunderstand public diplomacy- what it is and how it 
is/should be practiced. 

First, let’s clear up a misconception: Reporting the launch of the Global Times English edition, 
AP’s Christopher Bodeen wrote that this “reflects China’s recent “soft power” drive to build its 
global reputation, muffle foreign criticism and broadcast the leadership’s particular views on 
issues such as democracy, human rights and Tibet”. If “soft power” means the attempt to win 
hearts and minds by projecting culture and values (which is, I think, what Joseph Nye 
intended) then this is not the way to go about it. Instead China is engaged, at best, in public 
diplomacy, at worst, in good old fashioned propaganda. The Global Times’s promise to 
present “news from a Chinese perspective, in a fair, insightful and courageous manner” and 
then publish the usual accusations against the western media as being part of a large 
conspiracy against China does not auger well for the future of the newspaper in terms of 
attracting its intended audience. I have talked elsewhere, most recently in a chapter in Nancy 
Snow and Philip Taylor’s edited collection, The Routledge Handbook of Public Diplomacy, that 
there is inconsistency between what China says and what China does. (China is not alone in 
this, of course; how else can we explain the failure of American soft power?) In other words, 
the message of the public diplomacy must be credible; and if there is one thing lacking in 
China’s English-language media, it is credibility. China’s media are no longer the butt of jokes 
they once were – my favorite (and the favorite of most Chinese who know it) is “The only thing 
you can trust about the People’s Daily (the official party newspaper) is the date” – yet 
credibility remains a serious problem when there is a serious inconsistency between policy 
and message, and when foreigners (and increasingly Chinese) have access to a range of non-
Chinese media and sources of news. 

The Global Times joins China Daily, and the Shanghai Daily, in trying to capture the English-
language market. For those who watch TV rather than read newspapers, there is always 
CCTV 9, China’s English-language channel. These are all parts of China’s public diplomacy 
armoury, communicating China’s story and culture and to a world eager to hear the authentic 
voice of the nation, its people and its government ... at least that is what Beijing likes to 
believe.

Why does China always get it so wrong? The English-language media are rarely consumed 

https://uscpublicdiplomacy.org
https://uscpublicdiplomacy.org/blog/china’s-english-language-media-case-over-confidence
https://uscpublicdiplomacy.org/blog/china’s-english-language-media-case-over-confidence
http://en.huanqiu.com/
http://uscpublicdiplomacy.com/index.php/newsroom/announcements_detail/major_handbook_on_public_diplomacy_published_by_routledge/
http://www.chinadaily.com.cn/
http://www.shanghaidaily.com/


by their intended international audience, but are rather used as tools by Chinese to improve 
their own English-language ability. Stories from the China Daily regularly crop-up in school 
and University English-language examinations. Few foreigners regularly watch CCTV 9 
unless they have no other option (i.e., they are not staying in five-star hotels where BBC 
World is available) or they wish to improve their own understanding of Chinese by watching 
programmes hosted by the Canadian Mark Rosewell (known in China as Da Shan – Big 
Mountain) teaching Mandarin. Moreover, even internet-savvy Chinese can leap over the Great 
Chinese Firewall and access foreign news websites; why bother with the China Daily or news 
on CCTV 9 (hosted now by non-Chinese in a bold move by CCTV to boost its public 
diplomacy credibility) for your daily news when you can read The Guardian online?

And yet the CPC and CCTV remain over-confident in these media’s public diplomacy 
potential, as brought home to me during a visit to Beijing in 2007 when I was lucky enough to 
be invited to tour CCTV. Well, having been prohibited at the last minute from speaking at a 
conference, I needed something to pass the time. Most thrilling for me was seeing how the 
youthful directors and producers – no-one who worked there looked more than 15 years old – 
faced the obligatory bank of monitors displaying different television channels, one of which 
was showing CNN, a station that ordinary Chinese are unable to access. CNN is a model and 
a template, if not an inspiration to these young Chinese media-types for how to package the 
news. 

My friend guiding me on the tour pointed out to me at every available opportunity the apparent 
lack of censorship at the channel: “Look,” she exclaimed at every foreign face working for the 
station. “A foreigner. And no-one is standing behind him to censor him.” Ho hum! It doesn’t 
quite work like that... 

Then my friend was dismayed when I actually questioned the public diplomacy potential of 
CCTV 9. “CCTV 9 has an audience of 45 million all over the world, ” she declared proudly, 
repeating a mistake that can be found on the station’s website. “No,” I pointed out politely. “It 
has a potential audience of 45 million all over the world provided they subscribe to the satellite 
or cable package that subscribes to it.” CCTV is now also available in French (CCTV-F) and 
Spanish (CCTV-E) increasing further the potential but not the actual audience. 

The Global Times has a future; it will survive, like the China Daily and CCTV 9 for two 
reasons: these media are state owned, and therefore do not face competition. Their political 
agenda and support mean they do not have to do things differently, and no matter the size of 
the audience, they will continue to appear. The Communist Party cannot lose face by letting 
them disappear.

The second reason is the most disturbing – the Chinese genuinely believe they are effective 
tools of public diplomacy. When will they ever learn? 

http://www.cctv.com/english/20090123/107144.shtml

