
Published on USC Center on Public Diplomacy (https://uscpublicdiplomacy.org)

Nov 04, 2016 by Gary D. Rawnsley

Here we go again: the contradictions in 
China’s international media strategy [1]

On 1 July 2010 Xinhua, the news agency of the People’s Republic of China (PRC), will launch 
a global 24-hour English-language television channel called China Network Corp (CNC). Trial 
broadcasts began on May 1. 

Upon announcing this development, Xinhua’s president, Li Congjun stated that ‘CNC will offer 
an alternative source of information for a global audience and aims to promote peace and 
development by interpreting the world in a global perspective.’ 

This sentence loses clarity in translation from the Chinese; not only is it confusing, but it is 
characteristic of the sentimental official rhetoric that Chinese officials use to mark landmark 
events. For further evidence, one need only refer to the largely meaningless speeches
delivered at the opening of Expo 2010 in Shanghai. 

It is difficult to identify what China will gain by investing in yet another international television 
station: what will CNC do that CCTV9 is not already doing? Does the launch of CNC English 
reveal internal competition within the state system for control of China’s public diplomacy 
strategy? Perhaps it indicates that the Chinese have finally acknowledged CCTV9’s 
shortcomings and have decided it really is not up to the job. But will CNC fare any better?

The launch of this television station confirms that the leadership in Beijing is confident that it is 
possible to influence international public opinion and media coverage of China. The 
government has long criticized the way ‘Western’ media report on China, accusing them of 
bias by focusing on human rights, Tibet and democracy, choosing to ignore differences in 
news values between Chinese and ‘western’ news organizations. 

Li’s announcement comes on the same day that the BBC World Service published its latest 
poll (pdf)  of 30,000 adults in 28 countries which reveals that views of China have declined 
sharply. In 2005, 49 percent of people surveyed thought that China’s influence was mostly 
positive (a striking 11 points higher than that of the United States). However, in the most 
recent survey China’s standing has dropped to just 34 percent, 6 points behind the US. The 
official Chinese media responded as expected, alleging that public opinion is shaped by 
western media organizations which ‘are unsuitably seasoned with misunderstanding, 
misinterpretation or even bias or enmity’. That old chestnut …

China Daily is of course correct to state that the media can affect public opinion, but the 
downturn of opinion is not just in ‘western’ countries; the surveys reveal that several Asian 
countries are also responding more negatively to China than in the past. Besides, when China 
was ‘more popular’ than the US, the western media did not report news from China any 
differently. This suggests that Chinese policy – for example, the brutal Chinese handling of 

https://uscpublicdiplomacy.org
https://uscpublicdiplomacy.org/blog/here-we-go-again-contradictions-china’s-international-media-strategy
https://uscpublicdiplomacy.org/blog/here-we-go-again-contradictions-china’s-international-media-strategy
http://online.wsj.com/article/SB10001424052748703871904575216020649004914.html?mod=WSJ_latestheadlines
http://www.google.com/hostednews/afp/article/ALeqM5i_rlVrnEK7I7lTb89tC5_WyZ8UlA
http://www.info.gov.hk/gia/general/201005/01/P201005010132.htm
http://news.bbc.co.uk/2/shared/bsp/hi/pdfs/bbcwspoll260410.pdf
http://news.bbc.co.uk/2/shared/bsp/hi/pdfs/bbcwspoll260410.pdf
http://news.bbc.co.uk/2/hi/8626041.stm
http://news.bbc.co.uk/2/hi/8626041.stm


disturbances in Tibet and Xinjiang – may have helped to turned public opinion against China. 

All in all CNC, CCTV9 and Chinese public diplomacy have a hard job ahead; and more 
information or channels of distribution does not necessarily mean better communication, 
especially when CNC and CCTV9 are embedded within the state system and are thus viewed 
with suspicion by international audiences. 

As I have stated in previous dispatches, just because you have a message and a means to 
deliver it, it does not mean anyone is listening. If few people outside China or outside Chinese-
speaking communities (besides those who wish to improve their English) are watching 
CCTV9, what makes Xinhua think they will turn to CNC instead? CCTV9 is accessible via 
satellite to some 85 million viewers in 100 countries; what proportion of the 85 million possible 
viewers are actual viewers? 

Rebranding CCTV9 as CCTV News is not going to offer much help in converting these 
potential audiences to regular viewers. Rebranding rarely succeeds without careful market 
research and, if necessary, modification of the product. Given that China’s international media 
are government owned and follow an agenda decided by the state, such a radical 
transformation of content is unlikely. So viewers will no doubt get more of the same under a 
different name (does it really matter if the chocolate bar is called Snickers or Marathon?).

The most interesting developments are taking place in China’s international print media. The 
English-language Global Times (a tabloid attached to the Communist party’s mouthpiece, 
People’s Daily) is attracting attention for its sometimes critical coverage of some sensitive 
issues that are rarely reported in the official media. 

However, the reason Global Times is able to report such stories is precisely because it does 
so in English (the Chinese version continues to behave, ad nauseum, as a newspaper under 
state control) and because it enjoys the patronage of the People’s Daily. Journalists are not 
testing the boundaries of state censorship or creating new norms and routines of Chinese 
journalistic practice; they are following directives or clearance to report otherwise topics 
deemed sensitive for domestic consumption. Again, it raises the question: besides the illusion 
of media pluralism, what public diplomacy value is there in publishing the English-language 
Global Times and China Daily, both of which are connected to official organizations? More 
does not necessarily mean better … 

At the end of the day the possible influence of China’s international media will be offset by the 
actions of its government at home and abroad. Issues of democracy, human rights, Xinjiang, 
Tibet and Taiwan will continue to mar China’s public diplomacy for as long as Beijing 
continues to avoid resolving them sensitively and to the satisfaction of the people living in 
these areas. 

http://uscpublicdiplomacy.org/index.php/newswire/cpdblog_detail/chinas_english_language_media_a_case_of_over_confidence/
http://www.danwei.org/newspapers/english-language_global_times.php
http://www.danwei.org/newspapers/english-language_global_times.php

