
Published on USC Center on Public Diplomacy (https://uscpublicdiplomacy.org)

Nov 04, 2016 by Lina Khatib

WikiLeaks, Al Jazeera, and the Qatari 
Public Diplomacy Challenge [1]

The latest round of WikiLeaks carried some bad news for Qatari public diplomacy, in the form 
of US embassy cables stating that the Qatari government is using Al Jazeera as a political 
bargaining tool. 

The leaked cables, from 2009, claim that Qatar has offered to stop Al Jazeera broadcasts in 
Egypt in return for Egypt’s cooperation in reaching a “settlement for the Palestinians”. The 
cables also state that Qatari-Saudi relations "are generally improving after Qatar toned down 
criticism of the Saudi royal family on Al Jazeera".

The leaks come at a time when Qatar is being criticized for its regression on the media 
freedom front. The latest Reporters San Frontières report ranks Qatar at 112 out of 178 
countries on the press freedom scale in 2010 (compared with 73 out of 173 countries in 
2008). And Qatar’s forthcoming media law—the first such law in 30 years—is causing concern 
about its potentially contributing to further curbs on freedom of speech and reporting.

Al Jazeera has undeniably played a key role in Qatari public diplomacy. Its efforts to push the 
boundaries of what can be discussed on Arab television have changed the landscape of the 
Arab media, and forced Arab regimes to pay attention—and by doing so, Qatar has managed 
to build an image of a mediator in regional politics, and a champion of freedom of speech. But, 
it is no secret that since its inception, Al Jazeera has engaged in what Marwan Kraidy calls 
the “anywhere but here” strategy of only criticizing Arab politics outside Qatar. What the 
cables hint at is a step further in state influence that goes beyond self-censorship of domestic 
issues coverage. While the US cable sees Qatari-Saudi relations as having improved after a 
change in Al Jazeera reporting (thereby implying some form of causality), it is just as (if not 
more) likely that the more favorable Al Jazeera coverage is a reflection of the recent 
improvement in the countries’ political relationship. 

This conclusion appears more plausible when one considers Al Jazeera’s current reporting on 
the Egyptian parliamentary elections which started on November 28. The channel is offering 
virtually no coverage of alleged fraud or hard-hitting criticism of the NDP’s curious blanket win. 
This comes after Mubarak’s first ever visit to Qatar on November 26—widely seen as 
a sign of a Qatari-Egyptian rapprochement—and merits further probing in light of one of the 
cables’ highlighting of a "media war" that had taken place between Qatar and Egypt over the 
Israeli invasion of Gaza in 2009 (and also Al Jazeera’s enthusiastic reporting on Kefaya back 
in 2005). The leaked cables lead to speculation on whether this reporting change of heart is a 
repeat of the Saudi scenario, or whether it is part of a wider political deal between Qatar and 
Egypt.

Qatar is working hard on its international image, and its efforts paid off on Thursday when 
FIFA announced that the Gulf state would be hosting the World Cup in 2020—the first Arab 

https://uscpublicdiplomacy.org
https://uscpublicdiplomacy.org/blog/wikileaks-al-jazeera-and-qatari-public-diplomacy-challenge
https://uscpublicdiplomacy.org/blog/wikileaks-al-jazeera-and-qatari-public-diplomacy-challenge
http://www.guardian.co.uk/world/2010/dec/05/wikileaks-cables-al-jazeera-qatari-foreign-policy
http://www.guardian.co.uk/world/2010/dec/05/wikileaks-cables-al-jazeera-qatari-foreign-policy
http://www.guardian.co.uk/world/2010/dec/05/wikileaks-cables-al-jazeera-qatari-foreign-policy
http://www.carnegieendowment.org/arb/?fa=show&article=42049
http://repository.upenn.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1187&context=asc_papers
http://www.almasryalyoum.com/en/news/mubarak’s-doha-visit-ends-longstanding-egypt-qatar-differences-say-sources
http://www.guardian.co.uk/world/us-embassy-cables-documents/214776


country to do so. It is also opening the Arab Museum of Modern Art on December 30 this 
year—following the Museum of Islamic Art that opened in 2008—and is host to a sprawling 
Education City encompassing branches of American universities like Georgetown and 
Northwestern University (the latter’s Qatar campus specializes in degree programs in 
journalism and communication).

The direction that Al Jazeera is taking is a challenge to this image. It is tempting for any 
regime to have a TV channel at its beck and call, mirroring the regime’s likes and dislikes, and 
serving as an instant political platform (the United States’ establishment of al-Hurra is a 
notable example). However, public opinion polls have shown that audiences are not fooled by 
such tactics (al-Hurra has had no measurable positive effect on the image of the USA in 
the Middle East ). The strength of Al Jazeera as a public diplomacy tool for Qatar lies in its 
credibility. If that credibility is called into question, Al Jazeera will be perceived as yet another 
regime mouthpiece among many in the Middle East, and Qatar’s hard work would go to 
waste. 

http://www.brookings.edu/~/media/Files/events/2009/0519_arab_opinion/2009_arab_public_opinion_poll.pdf
http://www.brookings.edu/~/media/Files/events/2009/0519_arab_opinion/2009_arab_public_opinion_poll.pdf

