Published on USC Center on Public Diplomacy (https://uscpublicdiplomacy.org)

Nov 04, 2016 by Alvin Snyder

TV News is Local in the Middle East .

Washington, DC--What will happen to news media if freedom spreads throughout the world, a
hope articulated by President Bush in his inaugural address?

It will be a world where local television stations with Eyewitness News formats feature "Five
on Your Side," "Traffic and Weather Together," and sports, of course, and news about women
and kids. News you can use, in other words.

At least that's what seems to be shaping up in Irag, where more than 20 local TV stations are
now licensed to broadcast.

During the last few years the buzz in international broadcasting has centered on the rapid
growth of the satellite television market -- and of the influence of such region-wide news and
information channels as) Al Jazeera . But 2005 appears to be a "back to the future" year for
the introduction of dynamic local TV stations in markets abroad, where coverage of
community news that most directly impacts on local viewers takes precedence.

This would result in the erosion of audience levels for the Al Jazeeras, a ten-strike for U.S.
public diplomacy by default.

The U.S. government-funded regional Middle East satellite channel, Alhurra, is now cranking
out its local Alhurra-Iraqg service 24/7. Accessible by satellite and also via two terrestrial
transmitter sites in Iraq that can be picked up from VHF rooftop antennas, its format is a mix
of news and information specifically for Iraq, together with programming also seen on its main
regional channel.

There is something else that makes this new competition for audience particularly interesting.
The number one TV operation in Iraqg, with the largest TV audience by far, is Al Iragiya, which
is also funded by the U.S. government. And so here are two U.S.-funded stations vying for TV
viewers in Iraqg, along with a growing number of other local TV competitors, plus the regional
satellite TV channels.

Last spring, a comprehensive two month audience survey in Iraq was conducted that included
questions about TV viewing habits. In head-to-head competition, a Gallup poll -taken last
spring showed Al-lragiya, the former state-run system now funded by the Pentagon, was
received without difficulty by 84% of respondents, followed by the high-profile satellite
channels, Al Jazeera from Qatar and Al-Arabia from Saudi Arabia, which registered only 33%
each.

The reason for Al-Iragiya’s impressive showing is because Iragis can see it for free, with a
standard rooftop antenna, and its content is locally-produced in-country. Its signal comes via
from 27 transmitter locations throughout Iraq, the old fashioned way, as it existed before cable
hookups and satellite dishes.


https://uscpublicdiplomacy.org
https://uscpublicdiplomacy.org/blog/tv-news-local-middle-east
http://www.aljazeera.net/
http://www.alhurra.com/
http://www.iraqimedianet.net/tv/
http://i.a.cnn.net/cnn/2004/WORLD/meast/04/28/iraq.poll/iraq.poll.4.28.pdf

Despite all the hype, most people in Irag and throughout the Middle East do not have satellite
dishes, although many do. Gordon Robison , Director of the USC Center on Public
Diplomacy’s Middle East Media Project and a former producer-contractor at the "old" Al-
Iragiya under the Coalition Provisional Authority, feels that satellite dishes are a middle-class
phenomenon.

"When | would travel around Baghdad,” he told me, “satellite stations were always on in
restaurants and coffee houses. But when | drove through the country it was easy to see that
outside the bigger cities most people did not have satellite dishes."

Robison believes that most surveys that have shown big numbers for satellite channels were
"keyed to middle-income people and above in urban areas, who do not represent the bulk of
the population.”

This observation was validated by the Gallup poll. When asked which channels Iragis watched
during the past week, Al Iragiya registered 74%, with Al-Arabia 28%, and Al-Jazeera 27%.
Alhurra, whose Iraq service had just begun at the time of the survey, received 6%.

As more local Iragi TV channels come on line with quality programming responsive to local
community interest, regional satellite news channels can be expected to suffer in popularity,
especially if things quiet down in Iraq.

One of the consultants who has helped to build Al Iragiya's audience is Kristin Whiting,
formerly Diane Sawyer's producer at ABC's "Prime Time Live." She introduced "Good Morning
Irag" on Iraqi television, and it is a big hit, especially with women.

"When | suggested a morning show geared toward women, with good looking female aerobics
instructors, and segments on health, nutrition and how to do your hair, people at the station
looked at me like | was nuts," she told me. "And there | was, an American female in a news
room filled with Arab men, telling them what to do. But they listened to what | said, and the
program really caught on. Women wrote in and called. They love it."

Can advertisers, who adore audience demographics filled with young women, be far behind?

Stay tuned, in free societies, for Eyewitness News.


http://www.uscpublicdiplomacy.org/index.php/about/bio_detail/gordon_Robison

