
Published on USC Center on Public Diplomacy (https://uscpublicdiplomacy.org)

Nov 04, 2016 by Alvin Snyder

Al Jazeera Goes South [1]

Let’s say Al Jazeera goes south, then what? 

The Arabic-language satellite channel from Qatar has changed the way people receive 
information, especially in the Middle East, and it has changed the way information is 
fashioned and perceived. So if Al-Jazeera goes on the block and new owners take over, 
which now appears likely, or if it simply goes dark, which is unlikely but one never knows, 
things will never be the same. Like him or not, the Emir of Qatar, who came up with the idea, 
has Chutzpah. Okay, let’s call it that vision thing. 

In the years since World War Two, visionary communicators have brought us significant 
innovations too numerous to mention, of greater or lesser value to mankind. What they all had 
in common were simply defined objectives right for their time - and that would make a 
difference.

Here are but a few that come to mind. 

In the early 1950s, General David Sarnoff ran the Radio Corporation of America (RCA) and 
NBC, and he wanted to sell color TV sets. But there were no color TV shows to watch back 
then, in the early 1950s. CBS actually presented the first color TV show, starring Arthur 
Godfrey, but CBS management became convinced color TV was a bum idea. After all, there 
were all those black and white television sets already in people’s homes. Sarnoff thought 
otherwise, had his RCA color system adopted as the U.S. standard, and ordered his NBC 
network to broadcast in color when most people still could only see programs on their black 
and white TV sets. Some people thought Sarnoff was crazy, but others went out and bought 
color TVs - most of them back then made by RCA.

Around the same time, President Eisenhower showed vision in public diplomacy. He believed 
the U.S. wasn’t getting due credit for rebuilding war-devastated Europe, especially among 
younger people there who didn’t realize what the Marshall Plan had accomplished. The very 
year he took office, Eisenhower decided to pursue President Truman’s “Campaign of Truth,” 
to help promote America’s story abroad. His chosen instrument was the U.S. Information 
Agency, established in 1953, that helped correct what were perceived as distortions of U.S. 
policies by America‘s enemies. Abbott Washburn, an Eisenhower principal assistant, once 
told me that his boss’s vision was to set up a people-to-people agency -- which is just what 
the USIA became.

Another visionary communicator, Ronald Reagan, while he was skimming low in the 
presidential helicopter over lush green suburbs of America’s heartland, turned to press aide 
Larry Speakes and said, “Look down there. That’s America. Every house has a car, every 
house has a swimming pool. If we could just get the Russian people to see this type of thing.” 

So President’s good friend, USIA Director Charles Z. Wick, turned that idea into an interactive 

https://uscpublicdiplomacy.org
https://uscpublicdiplomacy.org/blog/al-jazeera-goes-south


satellite TV network called Worldnet, of which I was privileged to serve for eight years as 
Director under Wick. Through WorldNet, news reporters in countries all over the world, friend 
and foe, even in Communist countries, could gain access to U.S. policy makers, live, to air 
things out. It got great media play abroad and saw the Berlin wall topple. 

The vision of the Emir of Qatar was to put his tiny Arabian state on the map, so to speak, 
through all the attention it would likely attract to itself via an “independent” Arabic-language TV 
satellite channel that would cover the entire Middle East. Al Jazeera has accomplished this so 
effectively, as even its detractors will admit, that it has set the pace and direction of the U.S. 
public diplomacy in the Middle East. 

Now, with Al-Jazeera’s tab costing Qatar some $100 million dollars per year, or about a billion 
dollars since its inception, the channel could soon be turned over to a committee of Arab state 
investors, including Saudi Arabia, bringing yet another point of view.

Although the editorial approach of Al-Jazeera and Al-Hurra, the U.S. government funded 
satellite channel, are arguably different, there is at least one similarity. Because Arabic-
language broadcast-related experts are in such demand, it is not uncommon for freelancers to 
work interchangeably between the two competing channels, often in the same day. So there 
are no secrets. 

It’s too early to tell what Al-Jazeera’s plight may mean to Al Hurra, whose effectiveness 
continues to be reviewed by the Government Accountability Office, which has suggested 
audience impact research in addition to measuring audience size. With Al Jazeera facing an 
almost certain makeover, Al Hurra, with an annual budget about the same as Al-Jazeera’s, 
could come under increased scrutiny.

Not only has U.S. public diplomacy been driven by the competition: it has also fallen victim to 
technology. Several years ago, those in charge of U.S. public diplomacy -- both political 
parties had their say on this -- decided to communicate directly to people abroad through 
home satellite dishes. Worldnet, a secondary delivery source designed to work with credible 
representatives of TV stations and newspapers abroad, was transferred to the State 
Department, which largely abandoned the original model. The satellite dish audience is hugely 
competitive, with resulting low audiences for most channels, and the final results for the 
increasing number of government-funded networks are not at all conclusive. 

Meanwhile, in Europe, where the U.S. has lacked vital support for its Iraq policy, audiences 
could have been better informed through a Worldnet-type effort. 

It’s certainly not too late to resurrect that vision thing, to see how Worldnet could work in the 
21st century international media environment, as a complement to Al Hurra‘s highly-polished 
professional channels. 

Maybe the Emir of Qatar would go for the idea.


