Published on USC Center on Public Diplomacy (https://uscpublicdiplomacy.org)

Nov 04, 2016 by Alvin Snyder

Journalists Are Shocked, Shocked to Find
Government Videos on Local TV Newscasts

(1

Journalists are shocked, shocked to find government videos on local TV newscasts; Karen
Hughes, meet Mike McCurry.

There are two big public diplomacy stories this week that are at odds with each other.

One is that the U.S. government has failed miserably in getting its story out to the world, that’s
why people hate us, and Karen Hughes is the only one who can save the day.

The other is that the U.S. is actually pretty slick about getting its message out, especially on

television, from the most distant reaches of our planet to the smallest TV stations in the U.S.
However, because the U.S, government is only capable of spreading propaganda, it must be
stopped.

So which is it?

Karen Hughes is the White House designee as the next Department of State undersecretary
for Public Diplomacy and Public Affairs, an act widely depicted by media pundits as an all-out
effort to communicate U.S. policies more effectively. The second major story was suddenly
elevated because the New York Times featured it in a lengthy page one article on March 13,
entitled “Under Bush, a New Age of Prepackaged TV News.” That report is now being
recycled in stories all over the world as a tribute to the effectiveness of the U.S. government
propaganda machine.

The New York Times article claims that fake news is being pumped out by the State
Department and other government agencies as video news releases (VNRS) that are not
always properly identified as coming from the U.S. government, which the Times views as a
tainted source. Dozens of local stations around the U.S. use these videos in their newscasts
in a way that suggests the reports are products of the stations’ news departments, not free
handouts from the government -- or from corporations or advocacy groups, which have used
handout videos for decades in their PR campaigns.

And even before TV was invented, newspapers have been doing the same thing, printing
handouts from government agencies, corporations and activist groups as news, labeling them
as “special to” the newspaper - implying, just as TV stations do, that their own newsrooms
produced the reports.

One VNR about aviation security was run on a Kansas City TV station, reported the NY
Times, and another State Department video was said to have been carried on a Memphis TV
station, a Fox affiliate, “on how assistance from the United States was helping to liberate the


https://uscpublicdiplomacy.org
https://uscpublicdiplomacy.org/blog/journalists-are-shocked-shocked-find-government-videos-local-tv-newscasts
https://uscpublicdiplomacy.org/blog/journalists-are-shocked-shocked-find-government-videos-local-tv-newscasts
http://www.nytimes.com/2005/03/13/politics/13covert.html

women of Afghanistan.” That station’s news reporter who aired the segment, which came in
from one of the station’s syndicated news services, said she was “shocked” to learn from the
Times that the State Department had provided the video, and had she known this, she would
not have run it.

The New York Times exposé followed action by Senate Democrats a month earlier, who
introduced a bill that would “stop taxpayer funded government propaganda.” Section one of
the Senate bill states that “This Act may be cited as the ‘Stop Government Propaganda Act.
The Federal Communications Commission has also been asked to intervene. (To be fair to all
media, will the Senators also want a federal law to ban written press releases?)

While citing widespread government fakery of news stories by the Bush administration, the
Times pointedly singled out the State Department’s Office of Broadcasting Services as being
the leader of the pack.

“With close supervision from the White House,” reported the Times, “the unit began producing
narrated feature reports, many of them promoting American achievements in Afghanistan and
Irag and reinforcing the administration’s rationales for the invasions. These reports were then
widely distributed in the United States and around the world for use by local television
stations. In all, the State Department has produced 59 such segments.”

But as it turns out, despite the New York Times story referring only to “the past four years,”
this practice was not invented by the Bush administration: On Thursday, at a National Press
Club panel discussion, former Los Angeles Times Washington bureau chief Jack Nelson
asked President Clinton’s press secretary, Mike McCurry, whether he would ever have
condoned using VNRs. McCurry said not only would he have condoned it: the Clinton
administration had used them, and as often as possible. McCurry‘s reason: the media only
report negative news about government, he said, and the Clinton White House wanted a way
to get the good news to television viewers around the country. If TV stations used these VNRs
and misidentified them as coming from their own newsrooms, added McCurry, then that's the
media’s ethical lapse and not the fault of the administration.

That was not the answer Jack Nelson or the other journalists at the Press Club expected to
hear from the former spokesman for the Clinton White House.

By coincidence, well before the New York Times story, | had contacted Greg Franklin, who
heads State’s Office of Broadcasting Services, to gather background for later column here.
His description of his agency’s work provides an explanation of how government-produced
video is routinely picked up by news organizations, which repackage and refeed the reports to
television networks and stations around the world - including in the U.S.

Franklin began by apologizing for not getting back to me sooner, explaining that he had been
up most of the night helping to produce and broadcast President Bush’s State of the Union
address in eight languages for television audiences around the world.

He said things had to be started pretty much from scratch in 1999 with a few thousand dollars
and virtually no TV production capability, after the White House and Congress had dismantled
the old U.S. Information Agency. Greg Franklin was one of several of my former colleagues
from USIA, where | headed the television operation, who had been transferred to State, and
together with professionals already in place there, they started to rebuild the U.S. government


http://www.editorandpublisher.com/eandp/news/article_display.jsp?vnu_content_id=1000815671
http://www.grassroots.com/company/mccurry/

television service, before and after 9/11.

“We are still trying to operate much bigger than we are,” said Franklin. “We have built an all-
digital facility that we are just now training to put into service. We produce live coverage of
foreign affairs events and also bring in feeds from a number of sources.”

Franklin said these reports are fed live to worldwide syndication services including Associated
Press TV News, Reuters TV, the Armed Forces Radio and TV Service, and the European
Broadcasting Union (EBU) Eurovision service, which covers the Americas, the Middle East,
North Africa, and the Pacific Rim.

The State Department’s live syndicated feed also goes to the Al Jazeera Arabic-language
channel, to the U.S. Arabic-language channel Alhurra, and to the Voice of America, and tapes
are provided to international news bureaus in Washington. The State Department also makes
live satellite interviews with policymakers available to TV stations in the U.S. and abroad,
where anchors can ask whatever questions they want.

And here is another way U.S. information - what some insist is propaganda - finds its way to
Memphis and Duluth and Bora Bora.

“We produce TV feature stories and B-roll (videotape pictures) with sound bites from policy
makers,” Franklin explained. “These are distributed the same as our live coverage and also
placed on NewsMarket.com, an Internet-based TV News Feature service subscribed to by TV
news broadcasters worldwide. We get several hundred placements a week from that site.
40% domestic, 60% international. We also program the AETN - American Embassy TV
Network, 8 hours daily, five days per week,” where people can come in and see the television
programs for themselves.

When anywhere along this journalistic food chain someone “forgets” to label free video
handouts as something other than their own work, the unlabeled PR footage then feeds onto
the global video news stream undistinguished from the work of local newsrooms.

The State Department also does co-productions with TV newsrooms in other countries, plus
an innovation called TV Exchanges, said Franklin, “where TV reporters from several Middle
East, Indonesian, African and Central Asian TV stations are participating in a program to do
life in the U.S. stories through their own eyes, and they exchange the stories with each other.
These have real traction, and | am trying to propose more funding.”

Then Franklin, a career government worker with no political agenda, who had been up all
night producing the President’s State of the Union speech in eight languages, courteously
excused himself.

“I need some sleep,” he concluded.

So it seems to me that Karen Hughes might be able to hit the ground running over at State,
unless an Act of Congress, with the help of the New York Times, gets in her way.


http://www.thenewsmarket.com/

