Published on USC Center on Public Diplomacy (https://uscpublicdiplomacy.org)

Nov 04, 2016 by Alvin Snyder

It’'s Not Just the U.S.: British Government
Video Handouts Aired by the BBC .,

At the British Chihuahua Club's 2005 competition a little dog named Diella Blonde with
Attitude won the "Limit Bitch (Longhair)" award, all of which just goes to show that our friends
across the pond go about things by tradition in their own way. And also by tradition, we Yanks
are often perceived by them as well, you know, uncouth.

And so when the news reached Britain about U.S. government-funded video posing as
journalism, British blogger David Miller wrote that it was reported in the U.K. "with our
customary shake of the head at the bizarre nature of US politics. Implicitly we are relieved
that, however bad things are here, at least we are not as bad as they are."

Not so fast, pal.

What Miller has now found is that the British Broadcasting Corporation has been using
advocacy video news reports from a production facility funded by the U.K. government's
Ministry of Defense.

"[W]e have our very own fake journalists operating in the UK," Miller reported . "The
government pays for their wages and they provide news as if they were normal journalists
rather than paid propagandists. Normally they work in a little known outfit with the acronym
BFBS, which stands for British Forces Broadcasting Service. According to its Web site, BFBS
exists ‘to entertain and inform British armed forces around the world and is entirely funded by
the British Ministry of Defense.”

Miller described one “fake” reporter used by the BBC was reporting from Iraq, embedded with
the Scots Guards regiment in Basra, whose report was characterized by Miller as “a straight
forward piece of propaganda.”

“While the Scots Guards remain the ceasefire is likely to hold strong,” the “reporter”
concluded. “There’s been little trouble in the area since the peace was brokered and the
ceasefire has been extended to December the first. But the Iraqgi police and national guard still
lack confidence and credibility to keep the peace on their own and should the fighting resume,
the governor of Basra has given the go ahead for the Scots Guards to use more force to make
route six safe again.”

Radio Scotland also used the British government-funded reports, broadcasting a Christmas
Day handout by another correspondent funded by the Ministry of Defense. Miller quoted one
irate Radio Scotland journalist who described the report as “an audio press release for the
Army.”

Caught with their hands in the video handout pot, the BBC has turned defensive: a senior
editor sent an email to Miller, claiming the reporter was working for an independent charitable


https://uscpublicdiplomacy.org
https://uscpublicdiplomacy.org/blog/it’s-not-just-us-british-government-video-handouts-aired-bbc
https://uscpublicdiplomacy.org/blog/it’s-not-just-us-british-government-video-handouts-aired-bbc
http://www.the-british-chihuahua-club.org.uk/2005/resultsCrufts2005.php
http://www.scoop.co.nz/stories/HL0503/S00126.htm
http://www.ssvc.com/ssvc/aboutus/index.htm

organization - Miller said that was contradicted by the organization’s site - and so the
government funding was, in effect, laundered.

“[T]he BBC had full editorial control over what was broadcast, nor, did the BBC pay for it,”
wrote Stephen Whittle, BBC Controller of Editorial Policy, in an email quoted in a subsequent
story by Miller.

By Thursday, under increasing scrutiny, Whittle said the government-funded reporting would
no longer be used, writing, “it was not ideal and will not happen again.”

But across town from the Ministry of Defense, the British Foreign Office still runs government-
funded “news” services, funding domestic and international television reports through such
agencies as the British Satellite News which it calls "the Foreign and Commonwealth Office's
own television news service with a particular focus on the Arab/Islamic world. BSN is currently
used by 35 broadcasters in the Middle East and over 440 worldwide."

The Foreign Office Web site proudly proclaims that it "has an important role in efforts to
improve perceptions of the UK overseas, which may affect the attitudes of foreign
governments, trade and investment decisions and personal choices such as where to study
and what to buy. The FCO aims to communicate the UK's values, present-day strengths and
successes."

The Foreign Office also advises aspiring faux journalists that it will award a three-year
contract, starting this fall.

“It is essential that the service has the flexibility to respond quickly and positively to fast-
moving situations, especially in the light of recent world events,” reads an announcement on
the Web site. “We are therefore looking for innovative companies to supply creative solutions
for promoting the UK through BSN in the fields of politics, culture, health, science and the
environment.”

“The secret of all this material is that it is not only free to use,” wrote Miller, “but that it is used
as if it was genuine news and not British propaganda.” Miller also noted there are no laws in
Britain that prohibit what Miller calls “fake news.”

But these reports are broadcast worldwide, not just in the U.K. The “news” clips of British
Satellite News, funded by the British government, are carried by the worldwide Reuters news
agency, and are picked up by subscribing TV stations throughout the world, where they run on
local newscasts, often without being sourced.

How did all of this start? As with so many other things, free videos meant for placement on TV
news programs may well have been an American invention - in a garage in upstate New York.

In the early 1950s, a Chrysler auto mechanic in a garage in Buffalo, New York, built a
perfectly balanced car that cruised on three wheels. At Chrysler headquarters in Detroit,
media manager Howard Back, who told me this story, thought the idea could be promoted, so
he commissioned a short film (16mm black-and-white film in those days) about the three-
wheeled car and mailed copies to TV stations around the country. The stations then broadcast
the clip in their local news broadcasts.

Howard Back knew he was on to something. He started distributing short films to TV stations


http://www.scoop.co.nz/stories/HL0503/S00240.htm
http://www.scoop.co.nz/stories/HL0503/S00240.htm
http://www.bsn.org.uk/
http://www.fco.gov.uk/servlet/Front?pagename=OpenMarket/Xcelerate/ShowPage&c=Page&cid=1106750245959

each time Chrysler came out with a new model car, and TV stations ran the clips on their local
news. Thus was born today’s video news release, the VNR.

Howard Back, who started all this, went into the VNR business for himself. He once told me
about a project for General Motors about a taxi cab that was stuffed with an elephant. There
was still plenty of room in the car, which viewers could clearly see was a Chevrolet.

Maybe now there could be another version - with a British lion.



