Published on USC Center on Public Diplomacy (https://uscpublicdiplomacy.org)

Nov 04, 2016 by Alvin Snyder

BBC Orchestrates Anti-Conservative
Heckling Following Long Tradition of
Staging By Media, Government

The other night an email flashed across my screen with a catchy subject line: "BBC: Oye." It
could only mean one thing: the BBC had shot itself in the foot, again.

The email was from a member of our local chapter of the Radio-Television News Directors
Association, who knew that colleagues who have been through the fire in broadcast
newsrooms would immediately click on the attachment.

Yes, the BBC was in hot water again, in reports also carried in the U.S., this time for staging a
protest where BBC-orchestrated hecklers with BBC-supplied microphones hurled insults at
Conservatives challenging Prime Minister Tony Blair in the current election. And the BBC
decided to heckle only the Tory challengers, with such amplified taunts as "You can only trust
Tony Blair" and "[Conservative leader] Michael Howard is a liar." According to the reports,
Tony Blair and his fellow Labor Party candidates were never heckled by the BBC, leading the
Conservatives to cry foul.

BBC officials matter-of-factly said the event was intended to be a segment about "the history
and art of political heckling,” even though the action was completely staged — and only against
the Conservative Party.

This explanation comes from the same BBC that ridiculed the rescue of Private Jessica Lynch
as "one of the most stunning pieces of news management ever conceived."

And this comes from the same BBC management that, as reported here, has been knowingly
incorporating in its newscasts video news releases funded by the British Ministry of Defense
without identifying the source.

(Of course, in the U.S., the Bush administration has continued to send government-funded
video news releases to television stations, although this White House has been charged with
being more pregnant on this than the Clinton administration, which also used them.)

But this is also the same BBC that in a recent documentary revealed staged propaganda by
Saddam Hussein's followers, propaganda that received worldwide publicity for claims Iraq's
national museum had been robbed by looters in 2003 in the days following Hussein's fall.
Evidently alone among the assembled global journalists, the BBC had the enterprise to check
out the claims immediately by sending a camera team led by historian Dan Cruickshank, who
had just hosted a BBC documentary on that very same museum. The result was an hour-long
documentary, seen in the U.S. under the title "Raiders of the Lost Art." Taped in April, 2003, in
the days after the claims of "looting," the BBC crew photographed conclusive and thoroughly



https://uscpublicdiplomacy.org
https://uscpublicdiplomacy.org/blog/bbc-orchestrates-anti-conservative-heckling-following-long-tradition-staging-media-government
https://uscpublicdiplomacy.org/blog/bbc-orchestrates-anti-conservative-heckling-following-long-tradition-staging-media-government
https://uscpublicdiplomacy.org/blog/bbc-orchestrates-anti-conservative-heckling-following-long-tradition-staging-media-government
http://www.rtnda.org
http://www.rtnda.org
http://www.telegraph.co.uk/news/main.jhtml;sessionid=4M4KYZ0WHU2CFQFIQMFSM5WAVCBQ0JVC?xml=/news/2005/04/24/nhow24.xml&sSheet=/portal/2005/04/24/ixportaltop.html&secureRefresh=true&_requestid=14627
http://www.washingtontimes.com/world/20050423-112439-7509r.htm
http://news.bbc.co.uk/2/hi/programmes/correspondent/3028585.stm
http://www.uscpublicdiplomacy.org/index.php/newsroom/worldcast_detail/its_not_just_the_us_british_government_video_handouts_aired_by_the_bbc/
http://www.bbc.co.uk/pressoffice/biographies/biogs/tvfactual/dancruickshank.shtml
http://www.bbc.co.uk/history/war/iraq/iraq_after_the_war_01.shtml
http://www.mpt.org/schedule/series.cfm?series_id=14116#135482

unexpected evidence that the "looting" had in fact been done by Saddam's appointed
museum staff or by people to whom the staff had given keys.

"Keys had obviously been obtained," reported Cruickshank, " whether stolen, handed over
under duress, or being used by renegade staff - because they were found in the storerooms.

The BBC crew also stumbled across and photographed, also to the surprise of the British
journalists, compelling evidence around and inside the museum — evidence including "parts of
a machine gun, a hand grenade and a box containing an Iragi rocket-propelled-grenade."

"Clearly during the battle for the museum this storeroom - with its high level slit-windows
opening on to the street - had been used as a fighting position, reported Cruickshank. "How
had the Iraqgi soldiers got in - did the museum staff let them in? It's not clear, but certainly this
use of a storeroom compromised the museum's status as a cultural building. "

So the BBC documented a clever propaganda coup staged by Saddam'’s followers — the
"looting"” of the national museum — which was relayed unquestioningly by the international
press corps. As usual, the correction never quite catches up with the initial lie.

However, these and other examples of BBC enterprise have been marred of late by a series
of missteps, notably the erroneous 2003 report by BBC journalist Andrew Gilligan that
charged the British government deliberately distorted the issue of Iraq's weapons of mass
destruction. That led to the resignation of Gilligan, of the BBC Director-General, and of the
chairman of the BBC's board of governors.

Of course sleight of hand is nothing new to the media, to NGO's, to governments or to those
opposing governments, and sometimes they are in cohoots. Seemingly spontaneous televised
demonstrations are more often than not carefully staged by protest organizers. During the
Vietnam war, antiwar protest leaders at Columbia University would call our newsroom at
WCBS-TV to let us know when the demonstrations were taking a lunch break. That was so
our assignment editors would know when to tell the CBS camera crews when they, too, could
take their union-mandated meal break. The demonstrators knew the union rules as well as the
newsroom, and they planned accordingly.

More recently, there was the now famous NBC News "Dateline" broadcast that showed how
GM trucks with sideways fuel tanks would explode when struck from the side. The trucks did,
indeed, explode on cue on camera. But what NBC didn't tell viewers was that the network's
producer had rigged the trucks to make them explode. That deception led to the resignation of
the President of NBC News.

But why was anyone surprised? Television news producers routinely stage events. That's why
there are television news producers. Think of all the times we see the subject of a news story
walking down a hallway into his or her office, where they leaf through papers on their desks,
talk on the phone or type on a computer keyboard, all on cue from the producer. Did you think
those were all accidents, captured by chance by network camera crews?

Now think of when you listen to public radio and hear the bustle of an office punctuated by a
ringing telephone, answered by someone who happens to give the location of the taping. Yes,
it has become a public radio cliché, and no, it's not an accident. By definition, those stories are
staged.


http://www.rferl.org/featuresarticle/2004/01/32950bdc-5eba-485b-9543-23951628966e.html
http://walterolson.com/articles/crashtests.html
http://www.kenauletta.com/changingchannels.html

Then there are those taped TV interviews where the reporter conducting the interview sits and
nods in agreement while the subject is talking, and then the interviewer asks a question on
camera. But in almost all cases, those are staged. Those nods and questions, called
"cutaways," are recorded by the reporter after the interview is over. That's because there is
only one camera — two cameras would cost more money — so the interviewer later has to
reenact his or her part of the interview, often rephrasing the questions. The original interview
and the staged reenactment are then edited together to show on TV newscasts.

Print reporters have been lately caught crossing ethical lines. On April 13, the Boston Globe
published a story by a freelance reporter about a seal hunt. It was just that: a story. She wrote
it before the event was scheduled to take place, and she later admitted some of what she
"reported” never took place.

A sports reporter for the Detroit Free Press also wrote a story about a basketball game the
day before it was scheduled to happen. His account included an account of two former
players at the game. They had told the reporter they intended to go, but they eventually
decided to skip it. Too late: the "news" of their visit was already in print, to the newspaper's

chagrin.

Some say a little staging is okay, for dramatic license. For example, newsmakers are told to
wave their hands in the air when they are on television, because consultants say body
language on TV is more important than what you say. Expert tip: Be sure your hands are
above your waist, so they are in the shot, but not in front of your face.

But more and more, we're hearing about overeager producers who take things too far, such
as giving partisan hecklers microphones and sending them to a news event to stage a made-
for-TV scene for what is passed off to the public as a news documentary.

Oye.


http://www.reuters.com/newsArticle.jhtml?type=industryNews&storyID=8197829
http://pei.cbc.ca/regional/servlet/View?filename=pe-seal-error-20050421
http://www.regrettheerror.com/2005/04/mitch_albom_sus.html
http://www.freep.com/sports/albom/calletter8e_20050408.htm

