
Published on USC Center on Public Diplomacy (https://uscpublicdiplomacy.org)

Nov 04, 2016 by Alvin Snyder

Debate over Al Jazeera’s Role in Terrorism, 
Kidnapping Takes a New Turn [1]

When I was new to Washington and interviewing for a job way back when, I asked a friend on 
the Hill to be a reference.

"Sure," he said. "I'll be for you or against you, whichever does you the most good."

It was an attempt at humor, of course, but humor is often a spoof on reality.

For example, when the Nixon administration complained about Dan Rather's reporting to his 
bosses at CBS News, Rather's career took off. He was controversial and high profile, a 
newsmaker himself, and a good candidate for news anchor to generate ratings and 
advertising dollars.

And when former Secretary of State Colin Powell took the Arab news channel al-Jazeera to 
task before its benefactor, the tiny Middle East state of Qatar, his action probably helped to 
raise the pan-Arab channel's profile and reinforced its appeal among anti-U.S. viewers. On the 
other hand, if news reports had contained complimentary remarks by Secretary Powell about 
al-Jazeera, this could have given TV viewers in the Middle East something very different to 
consider, as they decided which channel to watch.

How to counter al-Jazeera's influential voice in the Middle East has been a continuing problem 
for the U.S. government and a huge challenge for its public diplomacy practitioners. There is 
ample evidence that terrorists use al-Jazeera as a potent tool, along with the Internet, to reach 
publics in the Middle East and around the world.

Consider one example: On August 20, 2004, two French newsmen in Iraq were kidnapped as 
they traveled along a road on their way to cover a story. They were held captive for four 
months by a terrorist group that demanded that the French government rescind its ban on 
head scarves for Muslims in classrooms. The tense drama played out to the public on al-
Jazeera, which distributed the terrorists' video to news agencies around the world.

One of the French captives, Christian Chesnot, a freelance reporter for Radio France and 
Radio France International, spoke about his experience to his radio colleagues at last month's 
meeting of the European Broadcasting Union, an account provided to me by the EBU's 
Morand Fachot. He said that the kidnappers, the Islamic Army in Iraq, always kept their faces 
masked, and stayed informed by watching pan-Arab channels, and possibly by sympathizers 
abroad. Neither captive had access to media in during the 124 days they were held, except for 
a single magazine in Arabic, which Chesnot translated for his fellow captive, George 
Malbrunot, a journalist with Le Figaro.

According to Chesnot, their captors had "a coherent political discourse" and were apparently 
exploiting him and Malbrunot skillfully. He said their abductors would have probably killed 

https://uscpublicdiplomacy.org
https://uscpublicdiplomacy.org/blog/debate-over-al-jazeera’s-role-terrorism-kidnapping-takes-new-turn
https://uscpublicdiplomacy.org/blog/debate-over-al-jazeera’s-role-terrorism-kidnapping-takes-new-turn
http://www.arabicnews.com/ansub/Daily/Day/040428/2004042813.html/
http://service.spiegel.de/cache/international/0,1518,337867,00.html
http://service.spiegel.de/cache/international/0,1518,337867,00.html
http://www.papillonsartpalace.com/eHSBnd.htm
http://www.frontpagemag.com/Articles/ReadArticle.asp?ID=16676


them if it had served their purpose. But meanwhile, another hostage, Italian journalist and 
advertising executive Enzo Baldoni, was beheaded.

Malbrunot told Calmann-Levy, which is publishing a book with Malbrunot and Christian 
Chesnot, entitled "Memories of Hostages: our Counter-Enquiry," that his captors "used the 
media and the Internet very professionally."

"We did not see the computers," Malbrunot said, "but the person who interrogated 
us…introduced himself as a computer engineer. He spoke good English and had experience 
of the new technologies. He had probably typed our names into Google."

One of the captors insisted on giving his hostages several one hundred dollar bills for their 
laptop computers and mobile phones taken when they were apprehended. They were 
assumed to be Americans who would be killed, but the terrorists now insisted on paying for 
the confiscated property, emphasizing that they were not thieves.

"We give you money, but we kill you after," said a terrorist guard, Malbrunot told Le Figaro.

Their captors videotaped Chesnot and Malbrunot 10 days after their capture and then 
monitored al-Jazeera, to whom they provided the video, and other Arab TV channels, and the 
terrorists had a team on computers scanning the Internet.

"We saw how keenly our kidnappers awaited France's reaction to the cassette," Malbrunot 
told Calman-Levy, especially watching reaction from the captives' home in France.

"They had the impression they had made themselves heard, thanks to the media," said 
Malbrunot. "Our capturers monitored the impact of the incident from day to day. They were 
fully abreast of everything that was happening in France, in real time."

The French government became frantic, enlisting everything from a personal appeal to the 
terrorists from President Jacques Chirac, to intervention from French secret agents and 
services from a Middle East expert who had helped capture the infamous Venezuelan terrorist 
Carlos the Jackal in the Sudan.

Reporters without Borders, an organization that fights for freedom of the press appealed to 
the Arab media to provide "the widest publicity" to the kidnappings. Support also came from 
the Paris-based World Association of Newspapers, which claims to represent 18,000 
newspapers in 106 countries.

On August 30, 2004, when terrorists made their video of Chesnot and Malbrunot available to 
Al-Jazeera, terrorists who captured them were monitoring the Arab satellite channel and the 
internet. The tape was played, and Al Jazeers also carried condemnations of the action from 
individuals and groups across the Arab World.

And the Committee to Protect Journalists also called for their release, citing protests "from 
political figures, religious groups, professional associations, and political organizations across 
the Arab world. They included popular Muslim religious figure Sheikh Youssef Qaradawi, 
Palestinian leader Yasser Arafat, Arab League head Amr Musa, Lebanese cleric Mohammed 
Husayn Fadlallah, the Muslim Brotherhood in Egypt, the Palestinian Islamic Jihad 
organization, Hamas, and various local press organizations and politicians."

http://translate.google.com/translate?hl=en&sl=fr&u=http://www.canalchat.com/actu.html&prev=/search?q=malbrunot+calmann-levy&hl=en&lr=&ie=UTF-8
http://www.news24.com/News24/World/News/0,,2-10-1462_1581794,00.html
http://www.rsf.org/rubrique.php3?id_rubrique=20
http://www.ifex.org/en/content/view/full/60980/
http://www.wan-press.org/article5786.html
http://www.cpj.org/news/2004/Iraq30aug04na.html


Chesnot said the fact that he and Malbrunot were French, and that France opposed the war, 
mobilized many Arab governments on their behalf and probably saved their lives.

He also said that the immediate response and appeals from media organizations and bodies - 
which gave credence to the fact that they were journalists, not spies - also helped, so did 
continuous campaigning on the part of the media for their release.

Malbrunot agreed that the outpouring of media support helped to free him and Chesnot. But 
he believed that the terrorists had already achieved their objectives.

"They were able to have talks over four months with a country that is a permanent member of 
the Security Council," Malbrunot told Calman-Levy. "It enabled them to make themselves 
known."

There is a two-fold motivation for terrorists to use the media, according to Professor Arie 
Kruglanski, Co-Director, National Center for the Study of Terrorism and the Response to 
Terrorism, at the University of Maryland.

"The very logic of their action is the instilment of fear," he said. "They need people to know of 
their heinous acts, and the media serve that purpose. Terrorists act on the Chinese dictum 'kill 
one man frighten a thousand', or in the present case many millions. This can have a profound 
effect on the economy and in some cases on major political developments, such as the 
change of government in Spain. Terrorists also want to attract attention to themselves as 
superstars and heroes, a motivation to becoming a martyr."

But what of al-Jazeera's role: is it reporting the news, or is it helping to make the news?

Dorrance Smith, a longtime ABC News producer - and former senior media adviser to 
ambassador Paul Bremer in Iraq - said the U.S. should not stand idly by as more and more 
hostages are taken in Iraq and videos of them are shown on al-Jazeera and the American 
networks.

Writing in the Wall Street Journal, Smith said "the collaboration between the terrorists and al-
Jazeera is stronger than ever." He asked whether al-Jazeera was paying for the hostage 
videos, whether it knows the whereabouts of the terrorists and keeps it secret, and whether 
the channel is "promised safety and protection" if it uses the videos.

Smith noted that "No al-Jazeera employee has been killed or taken hostage by the terrorists." 
However, that when he ran the Iraqi television network, Smith said "seven employees were 
killed by terrorists."

Smith also said that al-Jazeera has "very strong partners in the U.S. - ABC, NBC, Fox, CNN 
and MSNBC."

"Video aired by al-Jazeera ends up on these networks, sometimes within minutes," he said, 
suggesting that the American networks should consider not airing terrorist videos.

"At the very least," asked Smith, "is it not reasonable to raise questions about the sources and 
methods used to obtain this material?"

http://online.wsj.com/article/0,,SB111438848754715621,00.html?mod=todays_us_opinion/
http://www.iraqimedianet.net/tv/


Professor Kruglanski agrees that Al Jazeera is probably cooperating with the terrorists.

"Al Jazeera clearly has a special relation with them, and quite possibly is promising to keep its 
sources secret, and to portray stories in ways that are sympathetic to the terrorists," he told 
me. "In addition to assuring terrorist scoops, this is also good business because the 
audiences of Al Jazeera in Arab countries are often quite sympathetic to terrorists, and like to 
see their point of view represented sympathetically, which increases the viewership of Al 
Jazeera."

Professor Kruglanski also emphasized the downside of any U.S. government effort to put the 
arm on Qatar, to cut its funding of al-Jazeera.

"To impose limitations on Al Jazeera, as Smith suggests, by pressing Qatar to withdraw its 
funding, etc. has to be carefully considered in terms of its pros and cons. Like with many other 
responses to terrorism, there is a dilemma here. The closing of a media outlet could be 
portrayed as censorship and an antidemocratic policy that reveals American hypocrisy. Acting 
forcefully against Al Jazeera and other media that directly or indirectly aid and abet terrorists, 
has to be weighed for its pluses (undermining the terrorists channel to publics they seek to 
impress), and its minuses (feeding anti-Americanism in the Arab and the Moslem worlds as 
well, perhaps, as in Europe)."

Not everything has been going al-Jazeera's way recently, as noted here. The cable news 
channel is running a poor second in the TV ratings in Iraq, well behind al-Iraqiya, the 
government's station. Al-Jazeera is but one of hundreds of satellite channels competing for 
ratings in the Middle East, and the controversial channel is about to be sold to new bosses 
who may want to cut the station's $100 million annual budget. The channel is persona non 
grata in Saudi Arabia, whose leaders have effectively dissuaded sponsors from buying 
commercial spots on the channel, contributing to the station's uninterrupted flow of red ink.

And more bad news for al-Jazeera: A couple of weeks ago the Iranian government closed al-
Jazeera's Tehran news bureau, accusing the channel of fomenting ethnic unrest in which 
some 200 protestors were arrested. Iran is considering expelling al Jazeera from the country, 
citing ties to the demonstrators. Al Jazeera claims it is covering the story of anti-government 
protestors objectively.

And recent comments about al-Jazeera cannot be going down well with the channel's anti-
American viewers. Nice things were being said about the channel's news coverage, but the 
person who said it was all wrong for al-Jazeera, and it could very well hurt rather than help.

Richard Perle, a former senior Pentagon official and a very vocal critic of al-Jazeera, said he 
now believes the channel's coverage of the Iraq elections and anti-Syrian demonstrations in 
Lebanon sent a powerful message about the spread of democratic values in the Middle East.

Too bad for al-Jazeera that Richard Perle didn't ask the channel if it wanted him to be for or 
against it.

http://www.uscpublicdiplomacy.org/index.php/newsroom/worldcast_detail/worldcasting_012805/
http://www.uscpublicdiplomacy.org/index.php/newsroom/journal_print/al_jazeera_helps_spread_democracy/

