
Published on USC Center on Public Diplomacy (https://uscpublicdiplomacy.org)

Nov 04, 2016 by Alvin Snyder

Reinventing America Abroad, Getting off 
the Government Dime [1]

It's time to reinvent U.S. government international broadcasting - again. But this time, let's get 
it right and privatize this operation. 

The campaign to sell America abroad in a coordinated fashion began in 1953, when President 
Dwight D. Eisenhower established the U.S. Information Agency (USIA). He was particularly 
dismayed that so many Europeans were too young to realize how much the Marshall Plan had 
done to rebuild the war-devastated continent. "Western Europe," said Eisenhower, "was 
rapidly being re-built, modernized industrially, and restored to prosperity, but European 
governments did little to inform their own people about the steps we were taking to help 
them." 

Through its wide range of overseas information programs, the independent foreign affairs 
agency did a spectacular job of promoting American interests abroad for many decades. 
Then, in 1994, bureaucratic "reinvention" intervened and the International Broadcasting Act 
established a Broadcasting Board of Governors (BBG) to oversee the USIA's Voice of 
America (VOA), Radio and TV Martí, and Worldnet television, as well as two surrogate 
international broadcast services -- Radio Free Europe/Radio Liberty and Radio Free Asia. 

The State Department in 1998 subsumed the rest of the former USIA, which was sent packing 
in a deal between the White House and the Senate Foreign Relations Committee's Chairman, 
Senator Jesse Helms (R., North Carolina). Chairman Helms was bent on eliminating what he 
considered to be wasteful duplication among U.S. foreign affairs agencies, and unless the 
White House played ball, he would continue to block a vote on the Clinton-endorsed Chemical 
Weapons Convention. 

While the reinvention of the U.S. government's international broadcasting operations may 
have looked sound to those who worked up the plan in the 1990s, it has not passed the test of 
time. Today's Senate Foreign Relations Committee now admits that what may have looked 
okay on paper in the 1990s turned out post 9/11 to be a bum idea.

So says Mark Helmke, Senior Professional Staff Member, Senate Foreign Relations 
Committee. "The fault lies with us," he says, referring to the creation of the Broadcasting 
Board of Governors. He calls the BBG "a confusing federal agency of multiple public and 
quasi-private entities run by political appointees of both parties... It's not working."

I'll second that, based on personal experience.

In the 1980s, a full decade prior to government "reinvention" of U.S. public diplomacy, the 
USIA had established a worldwide satellite TV channel that provided a full schedule of news, 
interactive interviews, sports, information and music programming in multiple languages, 

https://uscpublicdiplomacy.org
https://uscpublicdiplomacy.org/blog/reinventing-america-abroad-getting-government-dime
https://uscpublicdiplomacy.org/blog/reinventing-america-abroad-getting-government-dime
http://www.bbg.gov/mission.cfm


including Arabic. The program service was carried throughout Europe, Africa, Asia, the Middle 
East, Australia, and New Zealand, and to some 300 U.S. non-military facilities abroad, 
including U.S. embassies, missions, and library/cultural centers worldwide. I was the director 
of that international channel, called Worldnet, which the Washington Post in a page one article 
called the "Jewel in the Crown" of President Reagan's international public diplomacy effort. 

Worldnet fell into a black hole somewhere between the BBG and the State Department during 
the reinvention process of the 1990s, and it no longer exists. Following 9/11, there was a lag 
of several years before the BBG's Arabic-language satellite TV channel, Alhurra would begin 
broadcasting to the Middle East. It is still not available in Europe and elsewhere. Worldnet, 
had it not disappeared, could have provided this timely link worldwide. 

Worldnet also had the potential to become a financially independent operation. 

In the mid-1980s, at the zenith of Worldnet's Cold War broadcasts, BBC executives keen on 
starting their own international commercial TV channel visited us several times in Washington, 
DC, to observe our operation. I also was invited to consult at BBC headquarters in London, 
and did so.

Today, the commercially-supported BBC Worldwide has flourished, announcing just last week 
record sales of $261 million, a 50% increase over last year. 
http://www.variety.com/article/VR1117924401?cs=1&s=h&p=0 

The BBC's World Service Television, a satellite-delivered international commercial operation, 
launched in 1991, costs the British taxpayer nothing. Similar privatized systems are also 
flourishing by being attentive to commercial marketplace forces and shaking loose from their 
own government bureaucracies. Through a holding company, the French government owns 
popular and profitable commercial broadcast properties, including TV and Radio Monte Carlo, 
which promote French interests. 

The time has come for U.S. international broadcasting to enter the commercial marketplace, 
where others like it have made their own way.

The Senate Foreign Relations Committee's Mark Helmke says that the U.S. government's 
Middle East broadcasting entities, TV Alhurra and Radio Sawa, should "eventually get off the 
government dime." This is a sound idea. 

Norman Pattiz, who spearheaded Sawa and Alhurra, said in a Wall Street Journal article this 
week that the services are extremely popular in the Middle East. He cites A.C. Nielsen 
audience surveys that have Alhurra watched at least once a week by 12% of viewers in Egypt 
and 24% in Saudi Arabia, two of the largest commercial markets in the Middle East. Mr. Pattiz 
says that tens of millions of viewers are reached daily in 22 countries by Alhurra and Sawa 
combined. 

What this suggests to me is that these broadcast services are commercially viable, and can 
go it alone, without government financial support, amounting to some $150 million per year. 
They would also enjoy more credibility with audiences abroad if the umbilical cord to 
government is cut. A business plan containing an exit strategy from government financing 
should be a top priority.

Let the marketplace prevail in the next reinvention of U.S. public diplomacy. It's the American 

http://www.alhurra.com/
http://www.bbcworldwide.com
http://www.radiosawa.com/english.aspx
http://online.wsj.com/article/0,,SB111922932638163730,00.html?mod=todays_us_page_one


way.


