
Published on USC Center on Public Diplomacy (https://uscpublicdiplomacy.org)

Nov 04, 2016 by Alvin Snyder

Will America’s Softer, Kindlier Voice be 
Heard Abroad? [1]

Egyptian-born Dina Habib Powell says America must listen if it wants to be understood 
abroad. But first she must get people to listen to her. 

Ms. Powell, raised in America, is part of a new State Department team that aims to improve 
America's image abroad, especially in the Arab world, through pubic diplomacy. The leader of 
the new team is to be Karen Hughes, President Bush's confidante from Texas. She helped 
him become governor of Texas and win two presidential campaigns as his communications 
director and strategist. 

So exactly how will the new State Department team get its job done? Certainly one of the 
basic tools in the U.S. public diplomacy arsenal is its international broadcasting channels, so 
the new team will use those resources more effectively, right? 

No, they aren't allowed to.

Why?

Because there's that big "firewall" that makes the U.S. government's international 
broadcasting channels off limits to the new State Department team, and most everyone else. 
The wall is policed by the Broadcasting Board of Governors, a McAfee-type Security Center of 
eight private sector politically-appointed members, who keep government-funded broadcast 
channels independent from government influence, with the Secretary of State as a ninth 
member in case there's a tie vote.

Say what?

No, this is no joke. But then again… 

This rich independent broadcast channel resource that Dina Powell and Karen Hughes can 
look at but not touch, includes -- get this -- the Voice of America, the Arabic-language TV 
Alhurra and Radio Sawa, the Iranian service's Radio Farda, Radio Free Europe/Radio Liberty, 
Radio Free Asia, Cuba Broadcasting's Radio and TV Marti, and the support group for all this, 
the International Broadcasting Bureau.

Did the White House know this when they thought Karen Hughes and Dina Powell would 
shape up U.S. public diplomacy abroad? Did Dina and Karen know this? 

Let's not lay blame here for this gridlock. Maybe there's a way to get this Rube Goldberg 
contraption up and running. 

But first, to illustrate what lies ahead for Karen Hughes and Dina Powell, let's recall this 

https://uscpublicdiplomacy.org
https://uscpublicdiplomacy.org/blog/will-america’s-softer-kindlier-voice-be-heard-abroad
https://uscpublicdiplomacy.org/blog/will-america’s-softer-kindlier-voice-be-heard-abroad
http://bangkok.usembassy.gov/news/wf/epf424.htm
http://www.csmonitor.com/2005/0316/p03s01-usfp.html
http://www.bbg.gov/bbg_aboutus.cfm
http://www.bbg.gov/bbg_aboutus.cfm
http://www.bbg.gov/


week's big White House media campaign to bolster public support for the war in Iraq, marking 
the first year of the Iraqi government's sovereignty. 

One would think there would have been a focused international media plan to peak with the 
President's Tuesday night's TV address before the troops at Fort Bragg. 

Not a chance.

The White House set things in motion. Secretary of State Condoleezza Rice appeared on 
ABC's Good Morning America, the NBC Today Show, CBS's The Early Show, and Fox and 
Friends, while Defense Secretary Donald Rumsfeld sat for long interviews on the Fox Morning 
News and NBC's Meet the Press, among others, and everyone was on message. 

And then an unexpected break for the White House, from no less than the Washington Post!

An ABC News-Washington Post public opinion poll published the morning of the President's 
speech contained some good news for the White House. 

On page one, the Post emblazoned the headline "Survey Finds Most Support Staying in Iraq." 
The story's first paragraph explained that "…a clear majority is willing to keep U.S. forces in 
Iraq." Further, said the Post, "a narrow majority – 52 percent – believes that the war has 
contributed to the long term security of the United States, a five-point increase from earlier this 
month."

In the best of all worlds, Dina Powell and Karen Hughes would be seeing to it that each 
government-funded broadcast facility spoke from the same page on this, or at least Dina 
Powell might have been given the opportunity to express her view, to even the fiercely 
independent Voice of America. But those are fighting words, because the VOA is 
independent. But maybe someone manning the firewall would have let Dina Powell in to say 
to a VOA editor, "Hey, did you see this in the Post?" That's all. It would still be up to the VOA 
editor, and its White House correspondent, how to play the story. That's all I'm saying. 

So I thought I would skim through the VOA and other international news services to see how 
they were playing the Washington Post story. My attempt consisted of a totally random, 
unscientific sample, pretty much the way an average person would scan the media to pick up 
different editorial approaches on an interesting news item. 

On NewsVOA.com, in its story "Bush to Seek Renewed Support on Iraq," the second 
sentence of the lead paragraph said the President's upcoming speech on Iraq "is the biggest 
event yet in the president's campaign to refocus Americans' attention on Iraq at a time of 
falling public support." 

At a time of falling public support? Not until the ninth paragraph was it revealed that "there 
was some good news for the president in the latest poll with 58 percent of Americans 
agreeing that U.S. troops must stay in Iraq until civil order is restored there." 

When I listened on the Internet to VOA's radio news broadcast at 3:20 p.m. Tuesday, the day 
of the President's speech, there was no mention of the good news for the White House from 
the new Washington Post-ABC News public opinion poll, only that there was "wavering public 
support" for the president, with "Americans increasingly skeptical."

http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2005/06/27/AR2005062700270.html?sub=AR
http://www.voanews.com/english/portal.cfm


The infamous Al-Jazeera headlined on its web site, reporting on the same Washington Post-
ABC opinion survey, that "Bush Misled American Public on Iraq War: Poll."

Likewise, the BBC News web site reported prior to President Bush's speech that he was trying 
to "shore up America's fading support for the Iraq war... Mr. Bush's address comes as polls 
indicate disapproval of his handling of the war in Iraq, amid renewed violence," said the BBC.

Now, someone may come up with a BBC broadcast, or one or more from the VOA in Hausa 
or Burmese, or English, that would show otherwise, but that's what my random, unscientific 
survey turned up, and what a lot of other folks would have seen and heard in such fashion. 

Immediately following the President's speech, carried live by the VOA on radio and TV, VOA's 
web site carried a summary of the speech. 

The next morning a VOA news broadcast included a report by the VOA's Paula Wolfson who 
noted that the speech was an effort to shore up support for the war in Iraq, and she cited a 
new USA Today poll showing "increasing doubt" about the U.S. war effort. Critical comments 
about the President's speech were also carried in the VOA news broadcast by Democratic 
leader Nancy Pelosi. 

It should be noted that Alhurra, the U.S. government's Arabic-language TV channel, and 
Radio Sawa carried President Bush's speech live with simultaneous translation, in addition to 
providing post-speech commentary. It would have been informative had this commentary 
appeared in English text on Alhurra's or Sawa's web site, something else Karen Hughes and 
Dina Powell may be permitted to gently ask for in the future through the firewall.

So it remains to be seen how the new softer, kindlier approach to U.S. public diplomacy will 
play out, and what Karen Hughes and her team will accomplish to shore up the 
administration's public diplomacy effort when so much of it is off limits to them.

http://www.aljazeera.com/me.asp?service_ID=8948
http://www.voanews.com/english/2005-06-28-voa43.cfm
http://www.usatoday.com/news/polls/tables/live/2005-06-20-poll.htm

