
Published on USC Center on Public Diplomacy (https://uscpublicdiplomacy.org)

Nov 04, 2016 by Alvin Snyder

Putin Tries to Block VOA and Other 
Foreign Broadcasts from Russian 
Audiences [1]

It's back to Cold War days at the Voice of America. The Russian government is still trying to 
block VOA programs from entering the country, but not succeeding totally. 

During the Cold War, a Soviet Union "jammer" would transmit static over the radio frequency 
of a foreign news broadcast aimed for audiences behind the Iron Curtain to render the radio 
signal inaudible. Broadcast interference is much more sophisticated as practiced in today's 
Russia, and the VOA and other international programmers are once again being put to the 
test. 

Three years ago Russian President Vladimir Putin began his media clampdown, starting with 
his purge of independent media in his own country. NTV, Russia's only non-government TV 
channel, was seized, and turned into a state-run sports channel. 

Putin also disposed of other independent media not to his liking, including a radio network, a 
newspaper and a weekly magazine. 

David Jackson, director of the Voice of America, told Worldcasting that all international media 
have suffered equally in their attempts to reach Russian audiences. The primary reason is 
political, he says, because the Russian government controls the media. Jackson says that as 
a result, it's "a difficult environment for international broadcasters to work with local stations 
throughout Russia," to get them to carry VOA news and public affairs programs, and those of 
other international broadcasters.

Jackson also said that the government has made advertising rates very costly for those 
broadcasting into Russia, to make it more difficult for international broadcasters to attract new 
viewers and listeners. "Foreign broadcasters are being discouraged in lots of ways," he said.

According to the Russian government's news agency, RIA Novosti, known formerly as the 
Soviet Information Bureau during the Cold War, audience levels of government broadcasts 
from the U.S. and Britain are in "catastrophic" decline in Russia. Political Commentator Vasily 
Kononenko reported on "a recent public opinion poll showing that foreign radio voices 
broadcasting to Russia have lost most of their audiences." The poll  was taken in June by 
the Eurasian media and marketing research firm Comcon-2. 

The U.S. government's Radio Liberty "is the only one keeping afloat," reports Kononenko. "It 
is 28th on the list of popular radio stations in Moscow (1.2 percent of the audience). The other 
radio stations are quickly approaching zero: The BBC Russian Service is only 33rd (0.5 

https://uscpublicdiplomacy.org
https://uscpublicdiplomacy.org/blog/putin-tries-block-voa-and-other-foreign-broadcasts-russian-audiences
https://uscpublicdiplomacy.org/blog/putin-tries-block-voa-and-other-foreign-broadcasts-russian-audiences
https://uscpublicdiplomacy.org/blog/putin-tries-block-voa-and-other-foreign-broadcasts-russian-audiences
http://www.pbs.org/newshour/media/media_watch/jan-june03/russiatvs_06-23.html
http://en.rian.ru/about/
http://www.eng.comcon-2.kz/about/pres_eng.pdf


percent) and the Voice of America, 36th (0.4 percent)."

VOA director David Jackson points out that the poll was restricted to listeners in Moscow, 
leaving out inroads the VOA has made by getting carriage on regional outlets, despite 
pressures on them from politicians to exclude the VOA. He said such a survey would be like 
taking a U.S. poll only in New York, leaving out the rest of the country.

RIA Novosti's Kononenko says one reason for the falloff in Western audience levels is "harsh 
competition from the Russian media," which broadcast on the popular FM and VHS bands, 
not on the medium band frequencies that foreign broadcasters use. But more important, says 
Kononenko, "Russia is fighting terrorism now, and the audiences here are offended by the 
choice of words by Western radio stations and their allegedly neutral attitude to crimes of 
terrorism." In particular, he said some broadcasts "described the terrorists who took hostage 
children and adults in a Beslan school in September 2004 as 'rebels.' The radio stations have 
ceased to be objective sources of information." Kononenko apparently was referring to BBC 
news broadcasts, which do not use the word "terrorists." 

The European Broadcasting Union's Morand Fachot told Worldcasting that he doubted "there 
will be any cut in the BBC's Russian service soon. Russia is seen as a major country and 
given the state of the media there, it's likely to remain a priority. Further, the BBC relies on its 
own audience surveys, and recent figures covering eight major Russian cities indicate higher 
audiences than that given by the RAI/Novosti commentator."

David Jackson says the climate in Putin's Russia has caused the VOA to "become very 
aggressive" to become a bigger player in the media market there, citing as an example a 
major plan to expand its radio and TV reach outside Moscow. Despite obstacles, the VOA has 
placed its programs on more than 80 TV stations in Russia. And in April, the VOA launched a 
daily half-hour TV news program, "Focus."

Thus far, Putin has not pulled the plug on any VOA programs, as such censorship would 
surely cause an uproar in Washington and around the world, although several VOA 
broadcasts have skirted the edge, such as a VOA call-in show about jailed Russian tycoon 
Mikhail Khodorkovsky, which included his attorneys. 

Former Deputy Director of the VOA Alan Heil cites a report by InterMedia Survey Inc. of 
Washington, D.C., which states that "VOA television is competitive in each of the five markets 
in Russia measured in 2004, including Moscow and St. Petersburg." On the radio side, Heil 
said some of the VOA's Russian call-in programs are transcribed and transmitted on the 
VOA's Eurasian website . 

Aside from the political climate inside Russia, international broadcasters face additional 
competition from satellite and cable TV, especially in Moscow where attractive packages of 
commercial TV programs are available to subscribers, which include the Discovery and 
National Geographic channels, CNN, Fox Kids, CNBC, and Turner Classic Movies, among 
many other choices. 

While VOA radio listening levels in Russia may not be at Cold War highs, its multimedia 
service is finding its way. 

http://voanews.com/english/About/russian-focus-launch-18april2005.cfm
http://www.voanews.com/english/About/upload/Eurasia_May05ProgramGuide.pdf
http://www.moscowcablecom.com/english/html/wiring/services.asp

