
Published on USC Center on Public Diplomacy (https://uscpublicdiplomacy.org)

Nov 04, 2016 by Alvin Snyder

Competition for TV Ratings Heats Up In 
Iraq—Public Diplomacy Customer Care 
Consultants Explain [1]

TV viewers in Iraq want to laugh and be entertained. Unlike voyeuristic viewers elsewhere in 
the Middle East, who gravitate more toward pan-Arabic satellite news channels where 
mayhem matters, TV viewers in Iraq prefer local knockoffs of the "The Newlywed Game," 
"Saturday Night Live," and lottery programs. 

As a result, interesting business models are emerging within TV systems in the new 
Mesopotamia, which vie for audience share. There are many channels in Iraq, the number of 
which grows steadily. Several channels have similar sounding names to westerners, such as 
al-Sumariyah (ancient region of southern Mesopotamia), and al-Sharqiyah (the Eastern), and 
there are lots of boasts in press releases about who is on top.

To get the skinny from those who chart the daily fluctuations in the battle for hearts and minds 
in the Middle East, much like experts who are called upon to interpret the stock market, I 
logged onto Public Diplomacy on-line Help (PDH), which is known to be where many retired 
Foreign Service officers from the former U.S. Information Agency spend their time as 
anonymous consultants. You never know who is really on the other end of PDH, because they 
don't give their real names, and you make up yours as well. But their consultants do provide 
"the highest-quality service" as advertised, and Public Diplomacy Customer Care consultants 
are on call 24/7 -- which is especially important when you wake up at 3:00 AM with a question. 

"My question is this," I wrote, after giving my chat name as Fred to a public diplomacy 
consultant who said he was Stanley. "There are lots of TV channels available to viewers in 
Iraq," I said, "and they each boast about their audience ratings. Then there are the news 
channels that you hear about most of the time, but what about some of the other programs on 
Iraqi TV, like sports and movies? What do families like to watch together, and how about 
young people?"

PDH: Thanks, Fred. Let me see if I understand. You want to know about the most popular TV 
channels in Iraq, and the types of programs Iraqis most like to watch. Is that right?

Fred: Yes, but...

PDH: Good. I have some excellent data on this, and I think I can help. There's an interesting 
article in the Transnational Broadcasting Studies Journal, by Joe Khalil and Dareen Abu 
Ghaida, who suggest that the TV satellite channels in the Middle East have their own 
corporate cultures. They market themselves differently to reach their target audiences and 
exploit their own competitive advantages. The most important element in success is 

https://uscpublicdiplomacy.org
https://uscpublicdiplomacy.org/blog/competition-tv-ratings-heats-iraq—public-diplomacy-customer-care-consultants-explain
https://uscpublicdiplomacy.org/blog/competition-tv-ratings-heats-iraq—public-diplomacy-customer-care-consultants-explain
https://uscpublicdiplomacy.org/blog/competition-tv-ratings-heats-iraq—public-diplomacy-customer-care-consultants-explain
http://www.tbsjournal.com/khalil.htm


promotion, since the channels can be received free of charge.

The authors say that al-Jazeera, the pan-Arabic news channel, "positioned itself as the 
channel for Arab causes, with its coverage of the Palestinian intifada." It focuses on the "war's 
victims, Iraqi women and children, mostly on people...victimized or victorious." The political 
agenda of Al Jazeera, they say, is that it touts itself as "the only channel without a political 
agenda." But many refute this, saying the channel is beholden to its primary benefactor, the 
emir of Qatar, and to other Arab stockholders. 

Fred: What about TV news channels who claim they're gaining on al-Jazeera?

PDD: There's an interesting book to be published this January by Larry Pintak, "Reflections in 
a Bloodshot Lens: America, Islam & the War of Ideas." Pintak is Director of the Adham Center 
for Electronic Journalism, the American University in Cairo. He is critical of some TV viewer 
polls in the Middle East, saying that polls commissioned by satellite channels that talk about x 
percent of "of satellite-equipped homes" that watch the channel are misleading. "Such polls," 
says Pintak, "make no distinction between individuals who paused briefly...out of curiosity 
while channel-surfing and those who used it as a primary source of information." Pintak, a 
former CBS News Middle East correspondent, also says that while a satellite channel may 
claim that most of its viewers feel it is a reliable news source, the "catch" is that it "represents 
a self-selected sample of the small percentage of the people who regularly tuned into the 
station, not Arab television viewers as a whole."

Fred: What about the American and British satellite cable channels specifically, the BBC and 
the U.S.-funded Alhurra?

PDH: Funny you should ask. A BBC insider, who doesn't want to be named, just passed along 
this observation. "In my view," said the source, "Iraqi viewers now have such a relatively wide 
choice of Arabic-language program to choose from on Iraqi and pan-Arab satellite TV 
channels -- around 20 currently on air in total -- that very few will watch American or British 
channels beamed specifically for Iraq audiences." You should keep in mind, Fred, that my 
source was talking about Iraq-only viewers, and not those of other Arab and Muslim states. 
But he went on to say that "Many Iraqis currently seem to crave escapist Western-style reality 
TV as represented by Al-Sharqiyah (which broadcasts programs in which destroyed family 
houses are rebuilt, or winning contestants have their marriage expenses paid, as well as 
comedy shows)."

Fred: Isn't Al-Sharqiyah the satellite channel that broadcasts the Iraqi version of "Pop Idol?"

PDH: No, that's another popular channel, Al-Sumariya TV. And BBC monitoring's Peter 
Feuiherade makes clear that "Viewers in Iraq are eager for more entertainment and comedy 
programs, especially those with a local flavour." Competitive audience rating surveys show 
that news channels have only one-quarter the number of viewers as entertainment channels.

Fred: Does the BBC insider have any information on what's going on at the Pentagon-funded 
TV station in Iraq?

PHD: That would be Al-Iraqiya. Yes, my BBC source tells me that Al-Iraqiya has "a large 
audience...because it can be viewed nationwide without a satellite dish. But much of its 
programming is pre-recorded in Cairo or Beirut, and is seen as either too pro-US or of no 
relevance to Iraqi viewers." Another popular channel is Al-Arabiya, the first of the pan-Arab 

http://www.dailystar.com.lb/article.asp?edition_id=10&categ_id=4&article_id=6637
http://www.alsharqiyatv.com/display.asp?fname=advertise/advertise.htm
http://www.alsumaria.tv/templates/controls/template1.aspx?MenuID=530


satellite channels, as part of the Middle East Broadcasting Center (MBC), with shareholders 
from the governments of Egypt, Jordan, Kuwait, and Bahrain, and the Lebanese prime 
minister. 

Fred: I think I've got it.

PDH: My pleasure. And to thank you today, you are eligible to claim a free $25 restaurant gift 
card when you enroll in the USIA Alumni Association.


