
Published on USC Center on Public Diplomacy (https://uscpublicdiplomacy.org)

Nov 04, 2016 by Alvin Snyder

Alhurra’s Struggle For Legitimacy [1]

Alhurra needs a facelift.

The ratings of America’s Arabic TV channel are flat among Iraqi audiences, the Bush 
administration is turning elsewhere to reach Arab and Muslim publics abroad and Congress is 
poised to debate Alhurra’s future. 

As a result, Alhurra appears to be seeking a harder edge to its programs in an effort to attract 
viewers and to make the channel a more popular platform for the discussion of U.S. foreign 
policies. A recent public opinion poll confirmed that such changes must be made if Alhurra 
hopes to survive in such a competitive market.

IPSOS-STAT, an independent Middle East market research company, shows that Alhurra is 
making a lackluster showing in head-to-head popularity competition of channels available in 
Iraq.

The most popular TV channel in Iraq remains Al-Iraqiya, with 46 percent of respondents 
calling it their prime source of news. Al-Iraqiya is the former state-run network that is now 
funded by the Pentagon and has been managed with the help of U.S. consultants. The 
channel, which has held the top ratings position for the past two years, has the advantage of 
being available in Iraq through a regular, old-style TV rooftop antenna without the need for a 
satellite dish. 

In second place at 41 percent is Al-Arabiya. Bankrolled by the Saudi government, it is by far 
the strongest pan-Arab satellite news channel in Iraq, followed by the local, privately funded 
Al-Sharkiya with 39 percent. That channel features such popular programs as home rebuilding 
(which the station helps to fund), and an Iraqi-centric, Saturday Night Live-esque satire show.

The next most popular news channel in Iraq is Al-Jazeera at 23 percent, whose relatively poor 
showing is because there is an "official government ban" on the channel and "many Iraqis 
dislike Al-Jazeera because they don’t like its coverage or resent its allegedly pro-Saddam 
coverage (before and after) the war," according to Marc Lynch in his Abu Aardvark blog.

Next are the two Middle East Broadcasting Corporation’s news, information and entertainment 
channels, at 20 percent and 19 percent. 

Eventually, you will find Alhurra in eleventh place with 14 percent popularity. The U.S. 
government-funded effort has both a pan-Arab satellite channel and a channel specifically 
targeted for Iraq.

The facts about this struggling network are not lost on the Bush administration.

Marc Lynch said he recently saw "a CENTCOM (U.S. Central Command)  spokesman on Al-
Jazeera to talk about the allegations of the use of chemical weapons in Iraq, and both 

https://uscpublicdiplomacy.org
https://uscpublicdiplomacy.org/blog/alhurra’s-struggle-legitimacy
http://www.ipsos.com/where/MiddleEast.aspx
http://www.alhurra.com/index.aspx
http://www.iraqimedianet.net/tv/
http://www.alarabiya.net/English.htm
http://www.alsharqiyatv.com/display.asp?fname=advertise/advertise.htm
http://abuaardvark.typepad.com/abuaardvark/2005/10/alarabiya_domin.html
http://www.allied-media.com/ARABTV/mbc.htm


President Bush and Condi Rice have given exclusive interviews to Al-Arabiya recently."

As reported here last week, Karen Hughes, the undersecretary of state for public diplomacy, 
said that more Bush administration spokespersons would appear on higher-rated Arabic 
channels since the goal is to reach the largest audience possible. Although Alhurra can 
expect the same access, U.S. policymakers’ decision to work with the competition shows they 
understand that the network does not reach some of the most coveted viewers. 

Alhurra's struggles may stem from the soft nature of some of its acquired programs. Among 
the most popular on the network are "Inside the Actor’s Studio" from Bravo, "Hollywood 
Couples" and "Cinemagazine," which appear mostly during daytime and cater to stay-at-home 
women. Some news and discussion programs reach these midday viewers, but a network's 
competitiveness is primarily gauged by its ability to hold a prime time audience. That is when 
most Iraqi men come home from work, and, as the poll shows, Alhurra isn't exactly captivating 
them. However, programming that should appeal to this critical demographic is on the way.

Alhurra has signed a one-year agreement with BBC Worldwide for a package of 45 
documentaries, news and current affairs programming to bolster its schedule. Boston’s public 
television affiliate also sold the network episodes of its "Frontline" series, including 
"Rumsfeld’s War," an examination of the charge that the U.S. Army "is on the verge of being 
broken" and the man considered responsible.

The network is even developing its own talk show called "Inside Washington,", which will look 
at how decisions are made in the nation’s capital. Former Alhurra critic Robert Satloff is slated 
to host the potentially contentious show, which should ensure good, illuminating discussion.

These are positive first steps, but the Bush administration must realize that to lift Alhurra in the 
ratings battle, news and documentary broadcasts must confront and air out the White House's 
more politically sensitive issues. If they desire a return on investment in international 
broadcasting, programming will need to be controversial to create the buzz that’s been 
missing from it. 

For instance, the network should show a slam-bang discussion following the broadcast of 
"Rumsfeld’s War" that offers both sides of the war issue. It’s a hot topic that can draw viewers, 
but it would also be an opportunity for Alhurra to build the credibility that Middle East 
audiences say it lacks.

If those in charge don’t want to take the risk, they will need to be content with being in 
eleventh place in the war of ideas and serve up another rerun of "Hollywood Couples."

http://www.pbs.org/wgbh/pages/frontline/press/2302.html
http://www.pbs.org/wgbh/pages/frontline/press/2302.html
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2005/10/25/AR2005102501784.html

