
Published on USC Center on Public Diplomacy (https://uscpublicdiplomacy.org)

Nov 04, 2016 by Gordon Robison

New City, New Looks [1]

Dubai, United Arab Emirates

On my first visit to Dubai, nearly 15 years ago, the most remarkable thing about the city's two 
English-language newspapers, Gulf News and Khaleej Times, was the fact that they were 
almost indistinguishable from one another. Layout, graphics, stories, even the ads were the 
same. The international coverage, though comprehensive, was pulled entirely from the major 
western news agencies. What passed for local news were items on sales and contests at 
shopping malls and the opening of new businesses. Most of these looked suspiciously like 
press releases that had been copied word for word into the newspaper.

Today Gulf News, at least, is a vastly different paper, but its editor, Abdul Hamid Ahmad, is far 
from satisfied.

"When we take Arab media in general and compare developments in print versus satellite 
media, there is no comparison," he told me today at the paper's offices. "Our print media are 
still weak and need to revolutionize themselves."

His point was that Al-Jazeera and other Arabic-language satellite TV stations have 
revolutionized what the Arab world sees, but that change has come more slowly to the 
newspaper world. Ahmed speaks from experience, before taking over Gulf News he was 
managing editor of Al-Bayan, the Emirates' leading Arabic-language paper. He has also held 
senior positions at the semi-official Al-Ittihad.

Fifteen months ago Gulf News rolled out a completely new look, the result of a year of work 
with a newspaper design specialist brought in from the United States. But the sharper look 
and layout, he says, only highlighted the work that needed to be done on the staff's editorial 
skills. Ahmad has hired journalism trainers from the Reuter news agency to work with the 
staff, but he also recently made what he regards as another crucial decision: purchasing 
complete access to the New York Times News Service.

Along with material the paper buys from the Los Angeles Times / Washington Post syndicate 
and from the Christian Science Monitor this has allowed him to launch his own 'Week in 
Review' section. The contents are currently culled from the books, arts and news analysis 
coverage of the western press, but he hopes to generate more strictly local content soon.

The international material costs more than sending his own reporter to, say, Afghanistan, but 
for now it yields more thoughtful and sharply written copy than his own staff could generate. 
The international material, he says, also makes it easier for him to push the boundaries of a 
media culture that has loosened considerably over the last decade but is far from completely 
free. Ministers, he says, will freely tell a reporter from the Times or the Wall Street Journal
things they will not tell the local media, things the local media might get in trouble for printing. 
Saying 'well, we just reprinted what was in the Times' can offer a degree of protection when 

https://uscpublicdiplomacy.org
https://uscpublicdiplomacy.org/blog/new-city-new-looks


the subject at hand is a sensitive one.


