
Published on USC Center on Public Diplomacy (https://uscpublicdiplomacy.org)

Nov 04, 2016 by Gordon Robison

Who Does the TV News Work For? [1]

Amman, Jordan

Ra'ed Qaqish is the sort of person the United States is supposed to be reaching out to. He 
wants to be friends with the United States, but just now he is feeling slighted.
Qaqish is a freshman member of Jordan's parliament. A Christian in his early 40s who 
represents the town of Salt, about 20 miles west of Amman. He arrived late for our lunch 
explaining by way of apology that he had been with the mayor of Salt discussing his idea to 
establish a sister city agreement with Burlington, Vermont, which he visited last year.

Over the last few months Qaqish has gained more than his share of notoriety because of a 
high-profile legal battle in which he is now embroiled. In mid-July he appeared on Al-Hurra, 
the US-funded Arabic-language TV news channel that is supposed to be a rival to better 
known, longer established news operations like Al-Jazeera. Qaqish debated the Palestinian 
issue with an Israeli and a Palestinian spokesman. The anchor was in Virginia, the Israeli was 
in Jerusalem, the Palestinian in Ramallah and Qaqish here in Amman. Qaqish says he 
restated long-standing Jordanian government positions. Stripped of the diplomatic verbiage 
these amount to: the Israelis need to lighten up, take the process seriously, treat the 
Palestinian leadership as equals and agree to an honorable deal; and that the Palestinians 
have Jordanian's full backing, but Amman thinks it would be nice if they, too, tried a bit harder. 
This is hardly earth-shattering stuff.

After the interview the Engineer's Syndicate (a trade organization, membership in which is 
mandatory to work as an engineer in Jordan) expelled Qaqish and denounced him for 
violating its policies against 'normalization' by appearing on the same program as an Israeli 
spokesman. Qaqish is suing the syndicate.

All of this struck me as odd because since the advent of Al-Jazeera nearly a decade ago 
Israeli spokesmen are no longer an unusual sight on Arab news stations. It is true that direct 
debates are somewhat rare these days, but it sounded as though something else was going 
on here. What, I asked, was the syndicate really mad about. Was it that he had debated 
Ra'anan Gissin, a right-wing Israeli spokesman who is particularly adept at getting under the 
Arab world’s skin, or might it have been that he did so on Al-Hurra?

"Both," Qaqish answered, adding, only half-jokingly, "I really believe Al-Hurra should pay me 
money because I’ve increased their viewership."
"Basically, I was left alone. OK, I’m a firm believer that one has to pay a very heavy price for 
democracy, but how can I be influential? A lot of people in Salt see me as a guy who believes 
in change, and that the only way to bring change is through democracy and modernization. 
But how can you do this without resources? Without back-up?" Qaqish feels he went out on a 
limb for Jordan, the United States and for his own belief in cross-cultural dialogue. He feels 
slighted because throughout his very public battle with the syndicate no one from the US 

https://uscpublicdiplomacy.org
https://uscpublicdiplomacy.org/blog/who-does-tv-news-work


embassy has called to offer him any moral support.

As a journalist I’m, frankly, glad the embassy has not called. If Al-Hurra is ever going to 
convince people it is a legitimate media operation and not a US propaganda outlet pats on the 
back from the state department will not help its cause. The fact that Qaqish thinks he should 
have received such a call says a lot about where he thinks Al-Hurra’s ultimate loyalties lie. I 
suspect that is not quite what the administration had in mind when it launched the station last 
February.

Personally I have never thought Al-Hurra as bad, or as propaganda-laden, as its reputation. A 
lot of people in this part of the world (the engineers syndicate, perhaps, among them) never 
gave it a chance for the simple reason that it is US-run. It is a problem of expectations the 
station’s management needs to address. As a news operation Al-Hurra needs to book rising 
local leaders like Ra’ed Qaqish on its programs, but it also needs to make them 
understanding that by appearing they are not doing Washington a favor.


