
Published on USC Center on Public Diplomacy (https://uscpublicdiplomacy.org)

Nov 04, 2016 by Gordon Robison

Election Propaganda [1]

Amman, Jordan

A few days ago The Washington Times wrote glowingly of election coverage plans at Al-
Hurra, the US-funded Arabic-language satellite TV station. Correspondents all over the place. 
US-style rolling coverage of the returns as they come in. A slew of pre-election documentaries 
and talk shows designed both to air the issues at stake and to teach people the mechanics of 
voting.

The paper did not seem to be aware that there are actually two Al-Hurras. A regional network 
and a secondary feed called “Al-Hurra Iraq”. I get both versions here in Amman and, as far as 
I can tell, the blanket coverage is airing mostly on Al-Hurra Iraq. There was no mention of Al-
Iraqiyah, the local TV and radio network the US runs out of Baghdad as the successor to 
Saddam’s official state-run television. Al-Iraqiyah, like Al-Hurra, has cost US taxpayers around 
$100 million. Al-Iraqiyah (which rolled out a brand-new studio this week) is also trying to gear 
up for coverage of the January 30 elections. What it and Al-Hurra have in common just now is 
that both are engaged in agenda-television and, in the process, neither is doing any great 
favors for either their Iraqi viewers or for the US image in the region.

Al-Iraqiyah is particularly unsubtle. A newscast I watched earlier this week consisted mostly of 
reports about the election from around Iraq. These were numbingly repetitive: a succession of 
man-on-the-street interviews in which ordinary Iraqis praised the elections and said what a 
good thing they will be for the country. Essentially the same report was presented from five 
different cities. I was glad to see that they are getting some news from outside Baghdad, 
which used to be a problem for Al-Iraqiyah, but disappointed that everyone seemed to be 
reading from the same script. Al-Hurra is slicker, but the gist is the same: elections are good 
and anyone who questions this is bad.

(Full disclosure: I ran the news department at Al-Iraqiyah for four months in late 2003 and 
early 2004. I also wrote for the Washington Times, as a Cairo-based free-lance correspondent 
in 1993-94).

The original charge for both Al-Hurra and Al-Iraqiyah – that they become independent, 
Western-style news outlets – is undermined by this kind of ideological cheerleading. Yes, 
American media routinely encourage people to vote. There’s nothing bad in that per se. 
American media do not, however, make getting-out-the-vote the near-exclusive focus of their 
election coverage. Moreover, their urgings come in a society where the underlying legitimacy 
of the democratic system is essentially unquestioned.

There are a lot of real issues that need to be aired in Iraq, some of which do not necessarily 
reflect well on the current electoral process: Should the vote be postponed? Or at least spread 
out over a period of days or weeks (this should not be such a strange idea: Indian general 
elections routinely stretch over two or three weeks) to allow a greater concentration of security 

https://uscpublicdiplomacy.org
https://uscpublicdiplomacy.org/blog/election-propaganda


forces as each city or region votes? If no significant voting can take place in Sunni areas can, 
or should, anything be done to rectify the composition of the resulting National Assembly? 
Should the first priority of the new government be security? Infrastructure? Fighting poverty? 
How much power should the new government have. The main task of the Assembly elected 
on January 30 will be to write a permanent constitution. What do the country’s main political 
players think that constitution should look like?

You don’t hear a lot about this on the American-backed stations. And since everyone involved 
knows these issues are, in fact, out there (and are being debated vigorously in other Arab 
media) that makes the US-backed stations look like old-style propaganda tools. Slicker 
looking propaganda tools than Saddam had at his disposal, but flacks for the regime 
nonetheless. And if there’s one thing Iraqis are very good at spotting it is a media outlet 
flacking for those in power.

All of this is important because the stations actions reflect back on us, their American 
sponsors. Al-Hurra, government-financed and operating from studios in the Washington DC 
suburbs, is unquestionably an exercise in public diplomacy. The public diplomacy component 
of Al-Iraqiyah, run with US government money but overseen by outside consultants and 
staffed by Iraqis, some of whom worked for state television under the old regime, is less 
obvious but exists just the same. Crudely put, everyone in Iraq knows the US is, ultimately, 
running the TV station. That makes it a public diplomacy outlet for better or worse.

Once again our efforts to get out a basically sound message are so heavy-handed that they 
risk backfiring. The result will be a further loss of credibility for two TV channels that could 
serve as real outlets for open discussion about Iraq and its future… and a further loss of 
credibility for the people back in Washington who are paying the bills.

grr


