
Published on USC Center on Public Diplomacy (https://uscpublicdiplomacy.org)

Thumbnail Image: 

https://uscpublicdiplomacy.org






Nov 04, 2016 by Stanislav Budnitsky

Russia's "Sputnik News" Signals Renewed 
Information Race [1]

In 1957, the Soviet Sputnik, the first artificial Earth satellite, caused the "Sputnik crisis" in the 

United States and soon led to the "space race." Modern Russia’s generously-funded 

international broadcasting complex has recently launched their own Sputnik

, “a major new media brand with modern multimedia centers in dozens of 

countries”—escalating the ongoing information race between Russia and the West. 

Produced by Russia’s international broadcasting agency, Rossiya Segodnya (Russia Today, 
in Russian), Sputnik is envisaged as the country’s primary global media brand. With news 
feeds in Arabic, Chinese, English, and Spanish, and the website content separated into an 
International, UK, and US sections, the organization’s reach is both vast and precise. In 2015, 
Sputnik aims to make its radio broadcasting available in 30 languages, for a total of over 800 
hours a day—almost thrice the Soviet foreign radio service’s daily volume at its 
peak—covering over 130 cities and 34 countries. All this will be produced at the Moscow 
headquarters and throughout dozens of multimedia hubs worldwide.

It may be that Russia’s global media are preaching to the 
choir, those already disenchanted with Western media 
and policies. The preacher, nevertheless, is increasingly 
articulate, sophisticated, and vocal, and the choir more 
numerous, singing in new languages across new 
countries.

 

“Patriotically minded people”  

Russia’s international broadcasting architecture received a major overhaul in December 2013. 

President Putin took the country’s media community by surprise when he issued an executive 

order to “increase efficiency” of a major national news agency (RIA Novosti) by rebranding 

and restructuring it into Rossiya Segodnya. Rossiya Segodnya’s mandate would focus chiefly 

on international broadcasting. The new media conglomerate united the Voice of Russia radio 

service and the RT global television channel, consolidating Russia’s push to influence the 

global media agenda. 

https://uscpublicdiplomacy.org/blog/russias-sputnik-news-signals-renewed-information-race
https://uscpublicdiplomacy.org/blog/russias-sputnik-news-signals-renewed-information-race
http://www.pbs.org/wgbh/nova/space/sputnik-impact-on-america.html
http://history.nasa.gov/sputnik/
http://sputniknews.com/
http://eng.kremlin.ru/acts/6387
http://eng.kremlin.ru/acts/6387
http://csis.org/blog/rossiya-segodnya-national-champion-news


Dmitry Kiselev, a popular TV presenter and staunch Kremlin supporter, became Rossiya 
Segodnya’s Director General, while Margarita Simonyan, already RT’s Editor-in-Chief, took 
the helm of the agency’s editorial policy. Putin explained his choice by arguing that “there 
should be patriotically minded people at the head of state information resources, people who 
uphold the interests of the Russian Federation.” Following Russia’s move into Crimea, the EU 
put Kiselev on the sanctions list  as a “[c]entral figure of the government propaganda” and, 
at the height of the Russia-West confrontational exchange past summer, the presenter 
boasted of Russia’s capabilities to turn the U.S. into “radioactive dust.” 

“Dysfunctional America”  

Sputnik’s editorial policy, then, comes as no surprise. In a video ambitiously titled "New Era in 
International Broadcasting presentation," Kiselev outlined three foundational pillars of 
Sputnik’s vision: a multipolar, multicolored, and multicultural world. In such a world, “Japan is 
Japanese, China – Chinese, Turkey – Turkish, [and] Russia – Russian,” while strict 
adherence to international law assures a just world order. At the same time, conspicuously not 
naming a specific country, Kiselev asserted that “The world has grown tired of one nation 
considering itself exceptional and bound to lead.” 

Sputnik’s launch day op-ed headlines left little doubt as to which country Kiselev had it mind: 
“US Ebola Policy Could Have Darker Motives,” “Dysfunctional America,” “Presidential Crimes: 
Then and Now,” and “The Empire of Chaos and the War on Drugs.” 

In the meantime, Russia has been determinedly shrinking the influence of international, 
primarily American, media and cultural organizations in its own backyard. In response to the 
Voice of America’s application to renew their broadcasting license, Kiselev replied with a blunt 
“We are not going to cooperate anymore,” explaining that VOA had been “mere spam on 
[Russia’s] frequencies.” Since 2012, the same fate befell USAID, American Councils, and the 
largest U.S.-Russia student exchange program, FLEX. Following Russia’s hastily passed law
that limits foreign capital in media companies to 20% and other increasingly rigid regulations, 
CNN decided to leave Russia before the end of this year.      

The media strategy is fully in line with Russia’s latest Concept of the Foreign Policy from 
2013: “Russia will seek to ensure its objective perception in the world, develop its own 
effective means of information influence on public opinion abroad, strengthen the role of 
Russian mass media in the international information environment providing them with 
essential state support, as well as actively participate in international information cooperation, 
and take necessary measures to counteract information threats to its sovereignty and 
security” (Emphasis added).  

“Soft power onslaught”

Reported on with skepticism in its infancy, Russia’s recent information offensive seems 
increasingly evident to some and outright alarming to others. Yet Russia’s media signal will 
only amplify in the coming years. The Kremlin reportedly revised and increased the financing 
of Russia’s international broadcasting for 2015-2017. In 2015, RT’s budget will swell by 
almost a third to $400 million and Rossiya Segodnya’s by 176%, to $170 million. 
  
The investments seem to be paying off. Most recently, in what The Guardian labeled “a new 

http://eng.kremlin.ru/news/6425
http://www.consilium.europa.eu/uedocs/cms_data/docs/pressdata/EN/foraff/145571.pdf
https://www.youtube.com/watch?v=EkMT_oLempE
http://sputniknews.com/video/20141111/1014605169.html
http://sputniknews.com/voiceofrussia/voiceofrussia/news/2014_04_09/Voice-of-America-mere-spam-on-our-frequencies-Kiselev-6098/
http://www.usaid.gov/where-we-work/europe-and-eurasia/russia
http://www.themoscowtimes.com/news/article/us-education-ngo-american-councils-ordered-to-cease-operations/497910.html
http://www.nytimes.com/2014/10/05/world/europe/russia-cancels-exchange-program-after-a-student-seeks-us-asylum.html?_r=0
http://www.theguardian.com/world/2014/sep/26/russia-limit-foreign-ownership-media
http://money.cnn.com/2014/11/12/media/cnn-russia-broadcasts/
http://www.mid.ru/brp_4.nsf/0/76389FEC168189ED44257B2E0039B16D
http://www.nytimes.com/2008/05/18/arts/television/18heym.html?_r=0
http://www.spiegel.de/international/world/russia-uses-state-television-to-sway-opinion-at-home-and-abroad-a-971971.html
http://www.heritage.org/research/reports/2014/10/countering-russian-propaganda-abroad
http://www.themoscowtimes.com/news/article/looking-west-russia-beefs-up-spending-on-global-media-giants/507692.html
http://www.theguardian.com/media/2014/nov/02/russia-today-launch-uk-version-investigations-ofcom
http://www.theguardian.com/media/2014/nov/02/russia-today-launch-uk-version-investigations-ofcom


soft power onslaught,” RT launched UK-specific 24/7 broadcasting. In its first week, RT UK 
attracted half a million viewers. Already broadcasting in English, Spanish, and Arabic, RT is 
also soon to expand into French and German. And, of course, there’s the record-breaking RT 
YouTube channel, the first news channel to reach one billion views. 
        
Russian media’s central message—markedly anti-American, anti-corporate, and anti-
establishment—evidently resonates with millions, proving that there is clearly a popular 
demand for an alternative narrative. There is, however, a curious discrepancy between 
Sputnik’s and RT’s rhetoric and political economy. Discursively, they portray, or disguise, their 
efforts as subversive to the global and national elites, capitals, and powers. Financially, 
hundreds of millions of dollars ensured by the oil and gas behemoths, directly or indirectly 
controlled by the Kremlin, tell a different story.

It may be that Russia’s global media are preaching to the choir, those already disenchanted 
with Western media and policies. The preacher, nevertheless, is increasingly articulate, 
sophisticated, and vocal, and the choir more numerous, singing in new languages across new 
countries. Outgrowing its clumsy beginnings, Russian outlets are progressively moving from 
the margins and towards the mainstream. Criticisms of outright propaganda, poor journalism, 
or overwhelming anti-Western bias may still apply, but its voice can no longer be simply 
derided and ignored, for it has become too loud for that. 

http://blog.wan-ifra.org/2014/11/21/propaganda-or-alternative-perspective-audiences-are-receptive-of-rt-uk
http://rt.com/news/rt-youtube-billion-views-033/

