
Published on USC Center on Public Diplomacy (https://uscpublicdiplomacy.org)

Thumbnail Image: 

Mar 02, 2017 by David S. Jackson

The Useful Idiots Show [1]

During the 1950s, there was a term that was sometimes used to describe people who were 
exploited by Soviet communists to publicly support their ideology. The term was “useful idiots.”

The phrase, like communism itself, has largely disappeared from use, but there are still plenty 
of useful idiots around. If you don’t believe it, just spend some time watching RT.

The Russian government-supported propaganda network formerly known as “Russia Today” 
has been trying to build a following in the U.S. and other international markets by copying the 
flashy production graphics and quick pacing of American cable TV newscasters, and 
cosmetically, at least, they come close. Their shows, which are carried on various cable 
systems and online in English, Arabic, Spanish, German, French, and Russian, can look a lot 
like a Western broadcast – until you listen to the words, and that’s where the Russians just 
don’t get it.

Beneath their fancy graphics and thumping background music, they’re about as convincing as 
Lord Haw Haw

https://uscpublicdiplomacy.org
https://uscpublicdiplomacy.org/blog/useful-idiots-show
https://en.wikipedia.org/wiki/Useful_idiot
https://www.rt.com/on-air/
http://www.bbc.co.uk/archive/hawhaw/


and Tokyo Rose were during World War II.

Tip to Russian propagandists: One-sided diatribes do not make great propaganda or great TV.

In the U.S., cable producers like to have opposing viewpoints on their shows, not only for 
ostensible balance (“fair and balanced” is a good thing, journalistically), but also for the drama 
and potentially larger audience that arguments between clashing sides can bring. But RT’s 
newscasts and talk shows aren’t interested in balance. They’re interested in only one side, 
and if you don’t already agree with that side, then their often snarky tone is not likely to 
change your mind.

For example, “CrossTalk,” RT’s flagship program, featured a typical panel last week of three 
guests who pretty much agreed on everything that was said that was critical of the U.S. (and 
that was pretty much everything). When host Peter Lavelle introduced a segment about a U.S. 
official who had called Russian President Vladimir Putin “corrupt,” he didn’t ask his guests if 
they thought the comment was accurate or fair. Instead he asked: “Is this Russo-phobia, or is 
it Putin-phobia?” Later in the show, Rory Suchet, one of RT’s news presenters, made a claim 
that would have caused millions of Ukrainians and Georgians, among others, to choke on 
their dinner if they had been watching. “There’s one thing that Vladimir Putin is very serious 
about: Putin tries to respect international law,” Suchet declared. “Who else is abiding by 
international law these days?” No one on RT’s panel disagreed.

RT’s guests, unlike the useful idiots of a half century ago, aren’t advocating communism. But 
their presence may lend a sheen of credibility for viewers who would otherwise tune out 
quickly from a network with a Manichean editorial policy that sees the United States and other 
Western democracies solely as economic and military predators.

Another featured RT talk show is “The Keiser Report,” hosted by Max Keiser, a former stand-
up comic-turned-stockbroker, and his wife. Keiser’s past also includes stints at BBC and Al 
Jazeera, but you won’t find much resembling mainstream journalism in his over-caffeinated 
tirades. On a recent show, he railed against MSNBC host and former Republican 
congressman Joe Scarborough, calling him an “irresponsible nutcase” and “just a monkey 
who’s trying to launch a war for ratings.”

“In America, war means ratings,” Keiser informed his viewers. ”For them, war is a spectacle to 
sell ads for.”

RT’s guests, unlike the useful idiots of a half century ago, 
aren’t advocating communism. But their presence may 
lend a sheen of credibility for viewers who would 
otherwise tune out quickly from a network with a 
Manichean editorial policy that sees the United States and 
other Western democracies solely as economic and 
military predators.

https://en.wikipedia.org/wiki/Tokyo_Rose
https://www.rt.com/shows/crosstalk/330830-us-kerry-propaganda-media/
https://www.rt.com/shows/keiser-report/329159-episode-max-keiser-863/
http://www.msnbc.com/morning-joe/joe-scarborough-biography


Some might argue that these performers are just Russia’s version of American cable TV’s 
opinionated personalities like MSNBC’s liberal Rachel Maddow or Fox’s conservative Sean 
Hannity. But there’s one big difference: the American talk show hosts aren’t paid by the U.S. 
government.

As a public diplomacy tool, Russia’s state broadcaster looks crude and ham-handed 
compared to China’s CCTV, but that’s because Putin’s propagandists have taken the novel 
approach of spending most of their effort tearing other nations down rather than boosting their 
own country up. Of course, it may be that promoting a country with all the problems that 
Russia has – a deteriorating, oil-dependent economy; costly military adventurism; grim 
demographic trends – is a hopeless cause. But it does raise the question of how effective this 
approach is, and how long Russia can afford to keep it up.

RT says its global audience is 70 million, based on a recent Ipsos survey. By comparison, the 
U.S. Broadcasting Board of Governors claims a worldwide audience of more than 226 million
for its broadcasters, which include Voice of America, Radio Free Europe/Radio Liberty, Radio 
& TV Marti, Radio Free Asia, Alhurra TV, and Radio Sawa. The BBC says the audience for its 
international broadcasting division, the World Service, is 210 million.

Last September, Russia’s Foreign Minister Sergey Lavrov praised RT on its 10-year 
anniversary. But a better sign of how much the Kremlin values the network may be its budget. 
Two years ago, it was about $360 million, according to RT; last year, thanks largely to the 
falling ruble, that had fallen to nearly half. (The U.S. spends more than three times as much 
on its government-supported international broadcasters.)

Is the Kremlin getting its money’s worth? If Russia’s economy doesn’t get any better, even a 
diehard Cold Warrior like Putin may decide that his dwindling hard currency could be put to 
better use than on a propaganda tool that does little to improve either his or Russia’s 
reputation, and that is interested only in preaching to the converted.

NB: An earlier version of this article cited a BBG analysis which estimated RT’s 
audience at only 10 million. Since that analysis now appears to have been based on 
outdated information, the reference to it has been removed and the text has been 
updated.

Photo by FeelSunny | CC BY 3.0

http://www.msnbc.com/rachel-maddow-show
http://www.foxnews.com/on-air/hannity/index.html
http://www.foxnews.com/on-air/hannity/index.html
https://www.rt.com/about-us/
http://www.bbg.gov/broadcasters/
http://www.bbc.co.uk/mediacentre/latestnews/2015/combined-global-audience
http://en.mid.ru/en/web/guest/foreign_policy/news/-/asset_publisher/cKNonkJE02Bw/content/id/1809319
https://www.rt.com/facts-vs-fiction/#fvf-item-19
https://www.rt.com/op-edge/233147-media-rt-financing-myths-facts/
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:RT_covering_protests_in_Moscow_on_1012.JPG

