
Published on USC Center on Public Diplomacy (https://uscpublicdiplomacy.org)

Thumbnail Image: 

Dec 21, 2016 by Kim Andrew Elliott

Farewell, Firewall [1]

Deep in the massive FY2017 National Defense Authorization Act is a provision to eliminate, in 
its present form, the U.S. Broadcasting Board of Governors. The NDAA has been passed by 
the House and the Senate and is expected to be signed by President Obama. The BBG is the 
topmost authority of the elements of U.S. government-funded international broadcasting: 
Voice of America, Radio Free Europe/Radio Liberty, Radio Free Asia, Radio and TV Martí, 
and the Arabic-language Alhurra TV and Radio Sawa. Together they broadcast in 61 
languages.

This BBG’s demise eliminates the “firewall” of a nine-person bipartisan board with fixed and 
staggered terms, and replaces it with one politically-appointed CEO. This change will have 
consequences.

Traditionally, people around the world huddled around a shortwave radio to get news from 
abroad. Increasingly, they watch an international news channel via cable or satellite television, 
or access a foreign website or social media outlet. Whatever the medium used, the need for a 

https://uscpublicdiplomacy.org
https://uscpublicdiplomacy.org/blog/farewell-firewall


credible alternative to domestic state-controlled media is the main reason international 
broadcasting has had an audience since the 1930s.

Credibility is the essence of successful international broadcasting. The shortwave 
frequencies, satellite channels, and online media are full of propaganda, but serious news 
consumers seek out the news organizations that they trust.

International broadcasting in languages such as Burmese or Hausa has little commercial 
potential. National governments must step in to provide the funding. The foremost challenge is 
to ensure that the journalism is independent from the governments that hold the purse strings. 

To achieve this, there is no substitute for a multipartisan governing board. Its main function is 
to appoint the senior managers of the broadcasting organization, so that politicians don’t. This 
is how “public service” broadcasting corporations throughout the world, e.g. BBC, Canadian 
Broadcasting Corporation, Australian Broadcasting Corporation, maintain their independence.

When a government is directly involved in the production of news, the results are generally 
deleterious. The outcome can be as extreme as the lies and distortions of German broadcasts 
before and during World War II. Or the output can be something like the stultifying 
commentaries that filled much of Radio Moscow’s schedule during the Cold War. And, as can 
be observed by watching Russia’s RT or China’s CCTV News on cable TV, propaganda can 
also be manifest by emphasizing some topics, while downplaying or ignoring others.

I believe I had a role in the creation of the BBG 21 years ago. As an audience research 
analyst at VOA and a student of international broadcasting, I was concerned about the impact 
of politically appointed VOA directors on the VOA news service. I wrote about this in “Too 
Many Voices of America,” Foreign Policy, Winter 1989-90.

I was pleasantly surprised that the article sparked lively discussion. A House of 
Representatives hearing on the subject took place in 1990. Then a President’s Task Force on 
U.S. Government International Broadcasting was formed in 1991 and issued a report. This 
process culminated in the International Broadcasting Act of 1994, which created the BBG. The 
BBG began its work in 1995.

So, if I was not the father of the BBG, I was at least its crazy uncle.

For the most part, the BBG functioned well as a firewall. Most importantly, directors of VOA 
and presidents of RFE/RL were no longer appointed by the president, but by the BBG. When 
a new president was elected, those directors and presidents and their senior managers 
stayed on. There was no jarring change of the news agenda that the audiences for 
international broadcasting would notice.

https://www.jstor.org/stable/1148772?seq=1#page_scan_tab_contents
https://www.jstor.org/stable/1148772?seq=1#page_scan_tab_contents
https://babel.hathitrust.org/cgi/pt?id=pst.000016126350;view=1up;seq=5
https://books.google.com/books/about/Report_of_the_President_s_Task_Force_on.html?id=_uwjAAAAMAAJ
https://books.google.com/books/about/Report_of_the_President_s_Task_Force_on.html?id=_uwjAAAAMAAJ


Only an independent news organization can build the 
credibility needed to attract an audience. Audiences that 
seek out international broadcasting are seeking an 
antidote to the state-controlled media in their own 
countries. More state-controlled media is not the answer.

Nevertheless, among the employees of U.S. government international broadcasting, few tears 
will be shed for the passing of the BBG. The BBG had to make unpopular but necessary 
decisions. Veteran personnel with radio skills had to make room for new television and online 
talent. Language services of the Cold War era signed off while others, especially those 
serving Muslim nations, rose in priority. 

With the new one-person oversight of U.S. international broadcasting, the pendulum that 
vexed VOA and the other entities before the 1990s begins to swing again. In the old days, 
some VOA directors were committed journalists, others were policy hawks. The latter imposed 
priorities on news output which conformed more to the administration’s agenda than to the 
tenets of journalism. This will eventually happen again with a presidentially appointed CEO.

The revision of the International Broadcasting Act does stipulate a three-year term for the 
CEO, so that, in theory, provides something of a buffer. There could be short-lived continuity 
when a new president is elected. When that term expires, a future president could, 
hypothetically speaking, have an unusual level of interest in the mass media, and might 
appoint a CEO with a peculiar notion of news.

The legislation also retains standards of journalism, e.g. the news “will be accurate, objective, 
and comprehensive.” The CEO, however, can interpret what is meant by that. There is no 
longer the moderating influence of a bipartisan board.

Why should the U.S. government fund a news organization if it cannot influence its content?

1) Only an independent news organization can build the credibility needed to attract an 
audience. Audiences that seek out international broadcasting are seeking an antidote to the 
state-controlled media in their own countries. More state-controlled media is not the answer.

2)  Independence enables the balance that builds trust in a news organization. VOA began 
broadcasting in 1942 with the famous words, “The news may be good or bad, we shall tell you 
the truth.” To radio listeners in Europe, VOA and BBC reported the many Allied losses early in 
the war. They were therefore believed when reporting Allied victories later in the war.

3) Well and fully informed audiences are bolstered against disinformation, information, and 
what we now call the fake news of dictators and terrorists and other international miscreants. 
These audiences are better equipped to form their own opinions about current events.

4) An unfettered news service supports U.S. interests in the long term. If U.S. policies are 
wise and virtuous, fully informed audiences, will, in the long term, understand the reasoning 
behind U.S. international conduct.

http://www.cjr.org/feature/mission_impossible.php


5) It speaks well of the United States that it is providing the news service that many people 
around the world rely on. It will alienate publics abroad if the United States provides a news-
like product that is actually propaganda. 

With the resumption of the swinging pendulum, it is only a matter of time until a future CEO of 
U.S. international broadcasting cleans house in its newsrooms. The change of tone will be 
apparent to audiences abroad. Credibility can be lost in a matter of weeks. It will take decades 
to restore.


