Published on USC Center on Public Diplomacy (https://uscpublicdiplomacy.org)

Thumbnail Image:

Y
it diverse points of view
ions without bias and

|

nize diversity in hu
with all their races,
seliefs, values, and
idividualities so as to’|
1 unbiased and faithful
of their societies. '
ledge a mistake when |
romptly correct it and
oesnot recur. .. ¢
stransparency in
1 the news and ite L

Jul 12, 2017 by Philip Seib

Why Some Arab Countries Want to Shutter
Al Jazeera ,

On June 5 four Arab states — Saudi Arabia, the United Arab Emirates, Bahrain and Egypt —
declared a soft war on Qatar. They had a long list of demands, ordering Qatar to weaken ties
with Iran, expel Turkish military forces from the country and take other steps that would
reduce Qatar’s influence in the region. They also demanded that Qatar close Al Jazeera, the
Qatari-funded media network that, for years, has been critical of other Arab regimes. So far
the Qatari government has resisted pressure to curb the activities of the network.

I've been studying and writing about Al Jazeera since its early years, sometimes with concern,
sometimes with appreciation. My 2008 book “The Al Jazeera Effect” explored the political
significance of regional satellite television news networks in the Arab world and beyond.

Although the politics of Al Jazeera remain controversial, | believe shutting down any news
organization weakens the viability of a free press — particularly in a region where democracy


https://uscpublicdiplomacy.org
https://uscpublicdiplomacy.org/blog/why-some-arab-countries-want-shutter-al-jazeera
https://uscpublicdiplomacy.org/blog/why-some-arab-countries-want-shutter-al-jazeera
https://www.washingtonpost.com/world/middle_east/saudi-led-arab-states-submit-demands-to-qatar-including-shuttering-of-al-jazeera/2017/06/23/d9d2711a-580e-11e7-9e18-968f6ad1e1d3_story.html
http://www.nebraskapress.unl.edu/potomac/9781597972000/

has so much difficulty gaining traction.

A Critical Eye

When Al Jazeera launched in 1996, it shook the Arab media landscape.

At the time, stodgy, government-controlled television newscasts were the norm. They featured
uncontroversial reporting with low production standards. Suddenly, there was a channel that
offered relatively uncensored coverage of the region’s politics with the sleek look of Western
news programs like those on BBC and CNN.

Most importantly, when there was a big story within the Arab World — such as the Second
Intifada, the 2000 Palestinian uprising against Israel — Arab audiences no longer had to turn to
Western broadcasters to get analysis about what was happening. Instead, they saw Arab
reporters covering the news with a pro-Arab slant. Al Jazeera English, which was founded in
2006, prides itself on covering more stories and perspectives from the “Global South” than
other news organizations.

More broadly, the channel became controversial because of its coverage of the American

wars in Afghanistan and Irag. The George W. Bush administration considered its coverage
inflammatory for highlighting civilian casualties in those conflicts, with government officials
charging that Al Jazeera was stirring up opposition to U.S. efforts in the region.

Yet Al Jazeera’s free-wheeling, pan-Arab approach has also been a source of ire for Middle
Eastern rulers who prefer to control the news that reaches their citizens. Al Jazeera has
reported critically about these governments, especially those that are now acting against
Qatar. Its talk shows have debated topics such as religion and women'’s issues in ways that
have redefined the concept of “free speech” in the Arab world.

There are, however, limits to Al Jazeera’s journalistic doggedness. Despite Al Jazeera’s
eagerness to question the ruling classes of most Arab countries, the Qatari royal family isn’t
covered with the same level of scrutiny. Rather, the channel has been seen as a de facto part
of Qatar’s foreign policy apparatus.

The Arab Spring: A Turning Point

Two decades later, this history remains relevant.

Saudi Arabia, Bahrain and the United Arab Emirates (UAE) have been particularly upset with
Al Jazeera and its Qatari owners since the 2011 Arab Spring uprisings. They viewed Al
Jazeera as sympathetic to the protesters, and thought the network fanned the flames of revolt
that threatened the region’s monarchies.

Al Jazeera has also covered the Muslim Brotherhood favorably, which has infuriated Egyptian

president Abdel Fattah el-Sisi, who orchestrated the coup that removed his elected Muslim
Brotherhood predecessor. Even in the midst of the current controversy, Al Jazeera continues
to report critically about other Arab countries.

There is truth to the allegations that Al Jazeera Arabic’s reporting has a pro-Islamist slant.
Qatar’s adversaries say this reporting takes the form of sympathetic coverage of not only the



https://journals.lib.unb.ca/index.php/jcs/article/view/220/378
https://journals.lib.unb.ca/index.php/jcs/article/view/220/378
https://books.google.com/books?id=iZJmAQAAQBAJ&lpg=PA93&ots=YuIQgieAlX&dq=al jazeera english coverage global south&pg=PP1#v=onepage&q&f=false
https://www.voanews.com/a/a-13-a-2004-04-27-21-1-67345137/272591.html
https://www.washingtonpost.com/news/worldviews/wp/2017/06/23/why-saudi-arabia-hates-al-jazeera-so-much/?utm_term=.87147a12f752
https://www.washingtonpost.com/news/worldviews/wp/2017/06/23/why-saudi-arabia-hates-al-jazeera-so-much/?utm_term=.87147a12f752
https://www.theguardian.com/world/2010/dec/05/wikileaks-cables-al-jazeera-qatari-foreign-policy
https://www.theguardian.com/world/2010/dec/05/wikileaks-cables-al-jazeera-qatari-foreign-policy
https://www.omicsgroup.org/journals/how-media-covered-arab-spring-movement-comparison-betweenthe-american-fox-news-and-the-middle-eastern-al-jazeera-2165-7912-1000281.php?aid=65342&view=mobile
https://www.lowyinstitute.org/the-interpreter/qatar-crisis-why-saudis--want-al-jazeera-gone
https://www.lowyinstitute.org/the-interpreter/qatar-crisis-why-saudis--want-al-jazeera-gone
http://www.aljazeera.com/programmes/insidestory/2017/07/saudis-funding-extremism-170705191135966.html
http://www.aljazeera.com/programmes/insidestory/2017/07/saudis-funding-extremism-170705191135966.html
http://www.reuters.com/article/us-qatar-jazeera-media-idUSKBN0F70F120140702
https://www.pri.org/stories/2015-06-10/inside-al-jazeera-pan-arab-channel-propaganda-outfit-or-essential-voice

Muslim Brotherhood but also Al-Qaida linked groups in Syria and Yemen.

What Would Fill the Void?

Qatar has made clear that it considers the demands from the Saudi-led group as an
infringement on its sovereignty. Even if the Qataris compromise on some of the demands, it's
highly unlikely that they will shut down Al Jazeera. The network is one of Qatar’s signature
achievements, a vehicle that helped fuel the small nation’s global rise over the past two
decades.

Al Jazeera does not have a monopoly on broadcast news in the region — far from it.

Its principal competition comes from Al Arabiya, which reflects the viewpoints of its Saudi
owners and would probably become the dominant Arab news channel if Al Jazeera were to
disappear. There are other prominent news sources as well — Sky News Arabia, owned by a
member of the UAE royal family, and on the other end of the ideological spectrum, Al Manar,
which is the voice of Hezbollah.

This competition has cut into Al Jazeera’s market share and its influence. Nevertheless, Al
Jazeera is an inviting target for Qatar’s adversaries because the channel has done so much to
elevate Qatar on the world stage. In addition to the original Arabic channel and Al Jazeera
English, there are Al Jazeera Balkans and several sports and children’s channels. Al Jazeera
also produces documentaries and live special programming.

Al Jazeera is far from perfect, but for those who hope to see a more democratic Arab world,
the network has shown that even news outlets and voices that lack an autocratic stamp of
approval can find a place in the public discourse. Like anywhere else in the world, Arab
society benefits from having a diversity of voices debating the issues of the day.

The Middle East has countless problems, but they won't be resolved by rolling back already
limited media freedom.

Note from the CPD Blog Manager: This piece originally appeared in The Conversation.

Photo by Joi Ito | CC BY 2.0


https://www.washingtonpost.com/world/middle_east/no-end-in-sight-to-arab-crisis-as-qatar-rejects-demands-amid-blockade/2017/07/05/950dbd9e-60e4-11e7-80a2-8c226031ac3f_story.html?utm_term=.70004050e320
https://www.theguardian.com/world/2013/jun/25/qatar-global-power-guly-monarchy
https://theconversation.com/why-some-arab-countries-want-to-shutter-al-jazeera-80600
https://www.flickr.com/photos/joi/3358743639/in/photolist-67Nrt6-69nYtH-kkojd-7ESm4D-GpBoZR-7p5jnR-9hGwLB-9iTRhr-4PCVcG-drpvef-8MTYgn-6aNoyP-7EopWC-cswSfu-5GFyJU-5W3xyB-bkzDMN-4NscJH-69nSzR-67PJpP-6yiyPM-o3wqvz-9e6VHY-o3xr5r-7RhuMt-9moxrU-8UeRy7-o3wttN-8MXFVr-9e3UKU-7imLJ9-eAEQoD-bqUyDM-bq7Mih-a1wy6o-bbBDqP-4t16f4-dp1dS-baBfFn-6k3EQ7-6hsLoL-6hoADT-8VWRHV-9T1XJV-6pS5t4-87qEUH-aJ2DFR-5ShbJc-aJ2Dv2-9dMGmi

