
Published on USC Center on Public Diplomacy (https://uscpublicdiplomacy.org)

Thumbnail Image: 

Jan 05, 2018 by Joseph Braude

Pushing Back on Russian Disinformation 
in Arab Countries [1]

A recent CPD blog post by Mieczyslaw Boduszynski and Philip Breeden described the 
challenge Russian disinformation campaigns pose to the U.S., both at home and abroad. The 
authors suggest that among other countermeasures, Americans should support media 
development programs in countries where indigenous journalism lacks credibility. They also 
prescribe education for critical thinking, both within the U.S. and overseas, to help inoculate 
audiences from emotional manipulation and fake news.

https://uscpublicdiplomacy.org
https://uscpublicdiplomacy.org/blog/pushing-back-russian-disinformation-arab-countries
https://uscpublicdiplomacy.org/blog/pushing-back-russian-disinformation-arab-countries
https://uscpublicdiplomacy.org/blog/russian-disinformation-and-us-public-diplomacy


This sound advice will face an especially difficult test in the Middle East and North Africa, 
where Vladimir Putin is working to undermine Washington’s Arab alliances and expand his 
own influence. As part of his effort, the RT Arabic TV channel denigrates the U.S. around the 
clock, promotes a revisionist history of Moscow’s actions in the region, and promotes a cult of 
personality around the Russian president. The channel does so in an appealing style, tailored 
to the region’s sensibilities. And millions are tuning in.

To provide a flavor for the broadcast, I’ve subtitled a short collection of clips: 

Students of Soviet-style agitprop will recognize familiar themes and tactics adopted for Middle 
Eastern purposes. Witness the retired Russian general who recalls being greeted with flowers 
when his troops invaded Afghanistan in 1979. This brazen misrepresentation of Afghani 
reactions to the Soviet occupation serves to counter the prevalent understanding that Moscow 
brought ruin to the country. It also sets the table for RT’s broader false narrative of an 
American imperialist project, presented as the real source of instability in the region. That 
message comes across in the talk show clip where a Russian national, speaking impeccable 
Arabic—a visceral signal of the Soviets’ commitment to the Arab world—quotes the religious 
wisdom of Vladimir Putin in response to a guest’s warnings about the danger of “American 
expansionism”. The clip of Putin’s own visit to the RT Arabic studio, in turn, serves to 
personalize the outreach. Stunning special effects—from the fireworks greeting Putin to the 
hologram of Israeli jets bombing the RT studio—add life and dark humor to the presentation.

For these performances, RT Arabic has won considerable popularity in pivotal Arab countries, 
particularly among the region’s burgeoning youth population. Over the past four years, I have 
used the Internet ranking service Alexa to compare RT Arabic’s popularity with that of its 
competitors online. It was striking, though not surprising, that the channel often ranked among 
the five most popular international news sources in Assad-dominated regions of Syria; many 
who live there regard Putin and his armed forces as saviors. But in Sunni-majority 
Egypt—hardly a bastion of support for Assad’s mass murder of Sunnis with Russian 
backing—the channel enjoys millions of viewers as well. As recently as January 2017, the 
channel outranked its American competitor Al-Hurra in Egypt by a factor of 10 to one. (Last 
month RT cited the analytics portal SimilarWeb to claim that its site had eclipsed Al Arabiya 
and Al Jazeera in addition to prominent foreign rivals like the BBC. The claim, which has since 
spread in public diplomacy circles, is highly suspect.)

What explains the popularity of RT? Al-Hurra, the BBC and other foreign broadcasts maintain 
a commitment to fairness and reason—an inherent disadvantage against a rival 
unencumbered by truth that pushes conspiracy theories to which many viewers are already 
favorably disposed. But when I asked viewers in Cairo to explain the network’s appeal, they 
offered further explanations. Several said they do not look to television for objectivity to begin 
with; they prefer, in effect, to do the reporting themselves by flipping from one broadcast to the 
next and sifting through conflicting narratives in search of a higher truth. For them, crude 
advocacy media is a more useful source of testimony than more even-handed broadcasts with 
a subtle slant, such as Al-Hurra. Another factor they cited was esteem for Russia as a power 
that stands by its allies. “Many Egyptians may not like Russia’s choice of friends,” observed 
businessman and social entrepreneur Muhammad Anwar al-Sadat when I interviewed him in 
July 2014 in Cairo, “but nonetheless admire the country for its loyalty to them when the chips 
are down. Egyptians want that kind of friendship too.”

https://urldefense.proofpoint.com/v2/url?u=https-3A__www.rt.com_about-2Dus_press-2Dreleases_arabic-2Dlanguage-2Dnews-2Donline_&d=DwMFaQ&c=clK7kQUTWtAVEOVIgvi0NU5BOUHhpN0H8p7CSfnc_gI&r=8YTghuBoV7FKsFOCKd9UNw&m=jYpU7qDzjL-Q6jfHNMNA0esxk7SYZsADOFOOm45zDKw&s=m8kTVtEKef5mQRqROJ8lPggBOmDHjVn29uv4jfKimc8&e=
https://urldefense.proofpoint.com/v2/url?u=https-3A__twitter.com_kaedotcom_status_941077102132162560-3Fref-5Fsrc-3Dtwsrc-255Etfw-26ref-5Furl-3Dhttp-3A__www.kimandrewelliott.com_&d=DwMFaQ&c=clK7kQUTWtAVEOVIgvi0NU5BOUHhpN0H8p7CSfnc_gI&r=8YTghuBoV7FKsFOCKd9UNw&m=jYpU7qDzjL-Q6jfHNMNA0esxk7SYZsADOFOOm45zDKw&s=Qlx9YtxGZ63dP_LLxE425s9r0VLTaSy_i4_XR_Yccj4&e=


The suggestions—support for indigenous media 
development and education for critical thinking—
are at least as important as strengthening America’s 
official Arabic voice.

A further flower in RT’s cap stems from the multigenerational legacy of Russian competitive 
soft power in Arab lands. Though both the U.S. and Soviets maintained Arabic broadcasts, 
the latter invested more in Radio Moscow’s Arabic service than the U.S. pumped into its 
counterpart at the Voice of America (VOA). Washington, primarily concerned with countering 
Moscow’s informational dominance of Eastern Europe, made do with a comparatively thin line 
of connectivity in the Arab Middle East: highbrow broadcasting for establishment elites, 
typically airing only a few hours per day and sometimes not at all. Moscow, by contrast, 
worked consistently to win over a mass audience spanning the region’s socioeconomic strata. 
The two powers’ differing priorities also manifested in the staffing of their respective 
broadcasts. Radio Moscow featured native Russian program hosts speaking, yet again, 
impeccable Arabic, thanks to formidable government investment in their training. VOA, on the 
other hand, paid Arab émigrés to speak on Washington’s behalf.

Both Cold War superpowers, in devising media and information programs as a component of 
their foreign policies, saw a use for their broadcasts beyond simply connecting with an 
audience: they could serve to spotlight, amplify and build public support for street-level 
campaigns of political action that were then underway as well. American and Soviet political 
operatives worked in ideologically contested environments to help local allies achieve power 
and structure economies, as well as influence schools’ curricula, campus politics and 
intellectual debates. The Soviets, with their greater focus on Arab affairs, performed such 
functions in the military republics of Algeria, Egypt, Syria, Iraq, Libya and Yemen; among the 
Palestinian guerrilla factions; and on behalf of communist dissidents in the pro-American Arab 
monarchies. Radio Moscow served as one of myriad informational venues that provided these 
allies and assets with favorable coverage, a softball platform and a means to convey 
information—or disinformation—to friends and enemies alike.

When in 2007 the Russian government launched RT Arabic, it turned for advice and support 
to the remnants of the Soviet-backed Arab left—by then a community of political orphans, 
scattered from Algeria to Yemen, who had taken jobs in local media, NGOs, universities and 
government. These on-the-ground allies served RT Arabic as pundits, fixers and trainers of 
young broadcast talent. Seven years after the RT Arabic launch, on the eve of the September 
2015 Russian military intervention in Syria, Moscow folded rickety Radio Moscow into the hip 
of Sputnik News, now accessible via shortwave, smartphone and, in a few Arab countries, FM 
radio.

These assets, combined with a growing physical infrastructure of Russian cultural and 
educational facilities in Arab lands, make for a formidable rival in the Arab info-sphere.

A New American Competitive Stance

American broadcasting in Arabic today enjoys new leadership in Alberto Fernandez—a feisty 



former diplomat, himself fluent in Arabic. Over his first few months at the helm of Al-Hurra, he 
has introduced sweeping reform and sent a clear message of willingness to send a clear 
message. Thus Egyptian viewers, in seeking “the American take” on a given issue, will find 
greater use for Al-Hurra than in the past. To the extent they dig deeper, they will also find the 
information to be credible.

But the suggestions noted earlier—support for indigenous media development and education 
for critical thinking—are at least as important as strengthening America’s official Arabic voice. 
In this realm, America’s commitment remains unclear. Grounds for optimism lie in the newly 
released National Security Strategy of the United States of America , in that the document 
calls for policies of competitive public diplomacy—among other forms of competitive soft 
power—to counter foreign adversaries. National Security Advisor H.R. McMaster has referred
to this theme in the document more broadly as “competitive engagement.” The concept was 
elucidated in 2013 in a substantial paper by Nadia Schadlow, a scholar who now serves as 
McMaster’s deputy. As Schadlow described it, the practice involves using a range of non-
military tools—including financial and economic leverage, strategic communication, 
international education and other capacities—to challenge hostile actors’ hold on states and 
their societies. 

Should Americans seek to apply this approach to Arab lands, whether in media development 
or education for critical thinking, they will not need to begin from scratch. As I argue in a new 
book on Arabic media, executives at some of the largest indigenous broadcasts and 
publications have been working on their own to promote a culture of civil discourse, egalitarian 
principles and the rule of law. They seek American partners in media education and content 
development. America Abroad Media, for which I serve as an advisor, provides an example of 
a non-profit group that has responded to such requests by co-convening educational 
workshops and co-producing radio and television programs.

Meanwhile, young people in several Arab countries have spearheaded efforts to promote 
critical thinking. As the following video shows, they see themselves as resisting the passive 
mindset that makes audiences vulnerable to manipulation and “fake news.” 

A similar initiative was also launched recently by young people in the Saudi port city of Jedda.

Americans would do well to support local leadership in its own struggle against toxic 
media—in a coordinated approach, both on the ground and over the airwaves.

Image courtesy of Pavel Byrkin via iStock

https://www.whitehouse.gov/wp-content/uploads/2017/12/NSS-Final-12-18-2017-0905.pdf
http://eng.majalla.com/2017/12/article55255018/mcmaster-im-big-fan-former-british-prime-ministers-report-muslim-brotherhood-washington-defined-threat-myopically-recent-years
http://eng.majalla.com/2017/12/article55255018/mcmaster-im-big-fan-former-british-prime-ministers-report-muslim-brotherhood-washington-defined-threat-myopically-recent-years
https://urldefense.proofpoint.com/v2/url?u=https-3A__www.amazon.com_Broadcasting-2DChange-2DArabic-2DCatalyst-2DLiberalism-2Debook_dp_B077CCCR3S_ref-3Dmt-5Fkindle-3F-5Fencoding-3DUTF8-26me-3D&d=DwMFaQ&c=clK7kQUTWtAVEOVIgvi0NU5BOUHhpN0H8p7CSfnc_gI&r=8YTghuBoV7FKsFOCKd9UNw&m=jYpU7qDzjL-Q6jfHNMNA0esxk7SYZsADOFOOm45zDKw&s=d2Y2U1rDmggEISQ0SGuqScdIkntyLc7O-6ytpDmXjb8&e=
https://urldefense.proofpoint.com/v2/url?u=https-3A__www.amazon.com_Broadcasting-2DChange-2DArabic-2DCatalyst-2DLiberalism-2Debook_dp_B077CCCR3S_ref-3Dmt-5Fkindle-3F-5Fencoding-3DUTF8-26me-3D&d=DwMFaQ&c=clK7kQUTWtAVEOVIgvi0NU5BOUHhpN0H8p7CSfnc_gI&r=8YTghuBoV7FKsFOCKd9UNw&m=jYpU7qDzjL-Q6jfHNMNA0esxk7SYZsADOFOOm45zDKw&s=d2Y2U1rDmggEISQ0SGuqScdIkntyLc7O-6ytpDmXjb8&e=
https://urldefense.proofpoint.com/v2/url?u=http-3A__americaabroadmedia.org&d=DwMFaQ&c=clK7kQUTWtAVEOVIgvi0NU5BOUHhpN0H8p7CSfnc_gI&r=8YTghuBoV7FKsFOCKd9UNw&m=jYpU7qDzjL-Q6jfHNMNA0esxk7SYZsADOFOOm45zDKw&s=lb4gCzx9YM5zCQV91y2ooUrBANnl0eoKGzTRkdPOM-Q&e=
https://urldefense.proofpoint.com/v2/url?u=http-3A__www.broadcastchange.org_excerpts.html-23excerpt-2D2&d=DwMFaQ&c=clK7kQUTWtAVEOVIgvi0NU5BOUHhpN0H8p7CSfnc_gI&r=8YTghuBoV7FKsFOCKd9UNw&m=jYpU7qDzjL-Q6jfHNMNA0esxk7SYZsADOFOOm45zDKw&s=n2dh83aXzvNoAOC6aLuInc9AdFoqw0tS9IfN09v6Dww&e=
https://www.istockphoto.com/photo/russia-today-gm879430524-245133270

