
Published on USC Center on Public Diplomacy (https://uscpublicdiplomacy.org)

Thumbnail Image: 

https://uscpublicdiplomacy.org






Mar 27, 2019 by Kim Andrew Elliott

The USAGM Audience Increase: Less 
Startling than Meets the Eye [1]

A February 2019 email newsletter from John Lansing, CEO of the U.S. Agency for Global 
Media (new name for the Broadcasting Board of Governors) proclaimed that “2018 was a 
banner year” for USAGM. He noted that “USAGM programming was consumed by 345 million 
adults weekly worldwide—including radio, television and internet—an unprecedented year-on-
year increase of 67 million from 2017.” This refers to the USAGM’s Audience Impact Overview 
for 2018 issued November 2018. 

That would be a 24 percent increase in one year. As an international broadcasting audience 
research analyst for 42 years (10 in academia and 32 for the Voice of America and its parent 
agencies), a 24 percent “year-on-year” increase gets my notice. Why there was such a 
dramatic increase? Did a major war break out, causing people to seek information from 
abroad? No, nothing beyond the ongoing simmering regional conflicts. Did one of the USAGM 
entities score a new television affiliate, with a prime-time slot in a populous country? If that 
had caused the increase, I am sure it would have been highlighted in the report.

According to the press release (apparently no longer at the USAGM website but available here
), “The measured weekly audience grew to 345 million people in FY 2018, from 278 million 
people in FY 2017, an unprecedented increase of 67 million.” The reader could easily interpret 
this as a sudden one-year audience increase of 67 million, but it is actually a change in the 
“measured” audience. 

There really is no “year-on-year” increase, because that would require surveys every year in 
every country reached by the USAGM entities. There certainly is not enough budget for such 
an undertaking. Increases, or decreases, occur when new data replace old data. Some of the 
old data can be several years old. So what really happened is that new data have replaced 
older data, resulting in a new global estimate.

The USAGM report points to China as a key contributor to the audience increase.  The 
previous USAGM (then BBG) survey was around 2014. With a typical sample size of 3,000, a 
positive response from one person interviewed can represent about 400,000 members of the 
audience.

The best solution would be for international media 
audience research to be conducted by a third party, or by 
a consortium of the players.

But beyond that, it is not so much the gap in years involved, but also a change of 
methodology that would explain the increase, or what appears to be an increase, in the 

https://uscpublicdiplomacy.org/blog/usagm-audience-increase-less-startling-meets-eye
https://uscpublicdiplomacy.org/blog/usagm-audience-increase-less-startling-meets-eye
https://www.usagm.gov/2018/11/20/an-increasing-appetite-for-objective-news-five-takeaways-from-our-audience-and-impact-report/
https://www.usagm.gov/2018/11/20/an-increasing-appetite-for-objective-news-five-takeaways-from-our-audience-and-impact-report/
https://www.usagm.gov/2018/11/20/record-audience-growth-for-independent-reporting-aided-by-demand-in-china-iran-and-russia/
https://www.usagm.gov/2018/11/20/record-audience-growth-for-independent-reporting-aided-by-demand-in-china-iran-and-russia/
http://mt-shortwave.blogspot.com/2018/11/record-audience-growth-for-independent.html


USAGM audience. This paragraph from the USAGM report requires some concentration but it 
does explain some important factors:

These figures are considerably higher than previous estimates for both audiences, and 
much of the increase is attributable to new questions about the use of individual 
programs and blogs that also were identified by the RFA [Radio Free Asia] or VOA 
[Voice of America] brand. When the audience for the USAGM broadcasters is 
measured by the VOA or RFA brand only, without mention of any individual programs, 
the weekly reach of USAGM brands combined was 1.7 percent of Chinese adults. This 
figure is most methodologically comparable to previous estimates of USAGM audience, 
which was measured at 0.3 percent in 2014.

So the new methodology asks about all the program and blog names, and not just the top-
level brand names of VOA and Radio Free Asia. That would explain an apparent increase of 
audience in China from 0.3% in 2014 to 6.2% in 2018—an increase that strains credibility. But 
even by the “most methodologically comparable” process—using VOA and RFA brand names 
only—there was an increase from 0.3% to 1.7%—a whopping 566% increase. What caused 
such a huge uptick in the audience size? A caption in the report offers this explanation: “VOA 
& RFA have expanded on digital and social media platforms in China and achieved dramatic 
growth in a country where they are censored on mainstream platforms”

That is possible. But as the skeptical research analyst, I have seen marked increases or 
decreases from one survey to the next that were attributable to something in the methodology, 
such as the wording of the questionnaire, the conduct of the interviewers, or the selection of 
the sample.

As for asking about program names and blog names, this becomes a trap for false positives, 
because there is very likely a program or blog with the same or similar name inside the target 
country. Yes, the report says the programs and blogs “also were identified by the RFA or VOA 
brand.” But when the respondent hears the question “Have you read the blog Trans-Pacific 
Business (fictional example) on M?iguó zh? y?n (VOA),” he/she might think, yes I have read 
that blog, but I didn’t know it is from something called M?iguó zh? y?n. The respondent may 
actually have read a blog with a similar name from a domestic source.

A possible example of the program-name false-positive trap might be USAGM’s claim of a 
“market-leading audience share within Iran.” If true, it would mean that VOA Persian and 
Radio Farda have a larger audience in Iran than BBC Persian or even the popular Manato TV 
or the entertainment-oriented Pars TV. In Iran, by anecdotal discussion and reaction from the 
Tehran regime, BBC is mentioned much more often than the U.S. international broadcasting 
outlets.

Before I retired from VOA’s audience research office in 2017, a survey in Iran (actually using 
telephone calls into Iran from a nearby country) showed a large increase in audience for VOA 
Persian and even indicated that VOA’s audience surpassed that of BBC in the country. 
Fascinated, I dug in to the data set. The bulk of the increase was attributable to two VOA 
Persian TV programs: Early Report and Late Report.

Well, of course there are programs on Iranian domestic television with very similar names to 
that. I went to the Islamic Republic of Iran Broadcasting website, looked at the schedule grid, 
then enlisted a Persian-speaking friend to verify this. Also, the purported viewers of VOA’s 

https://www.usagm.gov/2019/02/07/u-s-government-agency-launches-news-network-targeting-persian-speakers/


Early Report and Late Reports did not match the characteristics to those of the international 
broadcasting audience in Iran. For example, many of them don’t have satellite dishes, nor do 
they use any other foreign news sources.

False positives from program names that resemble program names from domestic 
broadcasting can result in larger audience estimates, so this phenomenon might be 
considered a feature rather than a bug. Could audience increase by dint of false positives 
occur elsewhere? A prominent addition to USAGM’s output to Russia is Current Time, an 
online video news service that is a joint project of RFE/RL and VOA. “Current Time” in 
Russian is Nastoja?ee Vremya. Anyone familiar with Soviet and Russian television knows 
about flagship domestic news program Vremya.   

International media generally do not challenge domestic media in the target country for 
audience size. International media audience research therefore is most useful when it 
compares the audience sizes of international outlets trying to reach audiences in the target 
country. Beyond comparing audience size, it can explore why some international media 
outlets are more successful than others. There are different approaches to international 
media, e.g., level of commitment to independent journalism, consolidation versus plurality of 
resources, etc., resulting in a great field experiment. 

This requires identical methodology for all the players. The best solution would be for 
international media audience research to be conducted by a third party, or by a consortium of 
the players. And, for the sake of transparency, instead of cherry-picking results for press 
releases, the datasets and questionnaires should be made available to scholars and 
researchers. This could be done in a full-day deep dive involving researchers inside the 
international media business as well as outside observers, with lots of questions and answers.

https://www.currenttime.tv/

