


China in the News
A Comparative Analysis of the China Coverage of BBC World Service, CNN 

International, and Deutsche Welle

PHILIP SEIB & SHAWN POWERS

Executive Summary

The attached report presents the results of a comparative analysis of the China coverage of three 

international broadcasters: BBC World Service, CNN International and Deutsche Welle (DW).   

Drawing upon the results of a quantitative and qualitative content and framing analysis, it identifies three 

different approaches to covering China-related news.  Although all three broadcasters produced a similar 

number of China stories in terms of a percentage of its overall news agenda, each focused on different 

types of stories and utilized different frames in reporting China news.  This summary highlights key 

findings described in greater detail in the report, and provides a summary of the differences identified 

between broadcasters.  

Philip Seib and Shawn Powers • email: cpd@usc.edu •
 
 2

  

mailto:cpd@usc.edu
mailto:cpd@usc.edu


BBC’s Approach

BBC offered the broadest China coverage, touching on most of the China-related issues covered by DW 

and CNN International while also consistently connecting and contextualizing current events with other 

developments, past and present.  Its approach to news, including China-related news, was the most 

political and consequently more likely to challenge the official presentation of facts by governments, 

corporations and international organizations.  Its China coverage was particularly robust in some areas, 

such as when covering Chinese society, but fairly one-sided in others, such as when detailing China’s 

record on human and political rights and it’s role in international politics.  More specifically: 

•BBC’s reporting on Chinese society, compared to DW and CNN International, provided the most 

insight into events going on internally in China. Whereas DW’s coverage was driven by events of 

direct relevance to Germany, and CNN International’s coverage focused on soft news (e.g., the 

return of several pandas by American zoos to China), BBC’s coverage of Chinese society had little 

to with the UK and actually provided important, current information on the state of Chinese 

internal affairs.

•BBC’s coverage of China’s role in international politics--an important topic, given its importance 

in handling the UN’s reaction to growing concerns over Iran’s nuclear program, in helping 

negotiate with North Korea, and in combating global climate change--was small, constituting just 

8% of its China-related news stories, compared to 14% of CNN International’s and 12% of DW’s 

China-related news. To put this figure in perspective, BBC spent the same amount of time 

reporting on the state of political rights in China. Moreover, when it did report on China’s role in 

international politics, it portrayed China as a negative influence in the pursuit of international law 

and stability 50% of the time, never portraying China as a helpful player in international politics.

•BBC’s coverage of political and human rights issues in China--more specifically, Chinese press 

freedom, individual right to freedom of expression, association and petition, and Tibetan 

independence--was highly critical of the Chinese government.  BBC reports offered a negative 

assessment of the Chinese government’s approach to human and political rights 82 percent of the 

time.  Moreover, BBC was more supportive of the Western governmental policies towards Tibet 

and its spiritual leader, the Dalai Lama, offering critical assessment of Western approaches to 

Tibet just 14 percent of the time.  BBC’s polarized depictions of China vis-a-vis political and human 

rights stood out in contrast to its more balanced reporting on China-related global economic news, 

Chinese society and even China’s stance on Taiwan.

Philip Seib and Shawn Powers • email: cpd@usc.edu •
 
 3

mailto:cpd@usc.edu
mailto:cpd@usc.edu


CNN International’s Approach

CNN International’s coverage of China was the least substantive of the three broadcasters.  Only 42 CNN 

stories mentioned China during the period under review, and each was on average 18 seconds shorter 

than its non-China stories.  Moreover, its China coverage was largely driven by non-political news -- 

general human-interest stories that rarely provided much insight into current affairs.  Even on issues 

seemingly important to CNN International’s agenda and audience (e.g. the US-Sino conflict over 

Taiwan, trade and Tibetan independence) the network failed to provide thorough or balanced coverage. 

More specifically: 

•Sixty-seven percent of CNN International’s China-related stories (12 percent of global economic 

news, 29 percent touching on Chinese society and 26 percent in the Other category) were entirely 

non-political. With the exception of one story focusing on an impoverished child living in Beijing, 

its coverage of Chinese society was almost entirely driven by the return of several pandas on loan to 

the US to China and Chinese (Lunar) New Year celebrations. CNN International’s China-related 

global economic news centered on Toyota’s automobile recall, which resulted in a trip by Toyota’s 

President to Beijing in an effort limit damage to the company’s reputation in China.  CNN 

International stories categorized as “Other” had no political relevance, typically including minor 

mentions of China’s performance in the Vancouver Winter Olympics or references to the 

geographic borders of China as a frame of reference for the locations of other countries, such as 

North Korea and Kyrgyzstan.  Moreover, CNN International was the only network that failed to 

broadcast a single story on the state of political rights in China, a small but important topic of 

reporting for BBC and, to a lesser extent, DW.  

•Perhaps more surprisingly, in its coverage of Taiwan and Tibet, CNN International failed to offer 

even one critical assessment of the Chinese government’s position on either Taiwan or Tibet, 

compared to 42 percent of BBC coverage and 8 percent of DW coverage.  This oversight was 

notable considering the Obama administration’s participation in major events related to Taiwan 

and Tibet that took place during the period under review.  In contrast, 50 percent of CNN 

International stories included a critical assessment of the Obama administration’s policies in 

Taiwan or Tibet, typically articulated by the Chinese government.  

•However, CNN International offered the most balanced assessment of China’s role in international 

affairs, portraying it as a positive influence in international politics in 50 percent of its stories, and 

as a negative influence in 17 percent of its reporting.  It offered a middle ground between BBC, 

Philip Seib and Shawn Powers • email: cpd@usc.edu •
 
 4

mailto:cpd@usc.edu
mailto:cpd@usc.edu


which included no depiction of China as a positive influence in international affairs, and DW, 

whose broadcasts portrayed China as a positive force in international politics 71 percent of the 

time.

Deutsche Welle’s Approach

DW provided the most China coverage during the period analyzed, with reports consistently offering a 

straightforward and balanced account of events.  Typically relying on official statements from the 

stakeholders involved in a story--governments, corporations and international organizations--its 

reporting reflected the important voices on a particular topic.  While unlikely to provide a significant 

amount of contextual background or depth on any particular issue (DW’s average news story was shorter 

than stories presented by BBC and CNN International), DW delivered the facts surrounding a story and 

rarely editorialized.  Importantly, outside of major international events involving China, DW’s coverage 

of China often included stories with some connection to Germany, and especially the German economy.  

More specifically:  

•DW’s coverage of China focused more intently on China’s role in the global economy. Thirty-four 

percent of its China-related news focused on the global economy, compared to 28 percent of BBC 

and 12 percent of CNN International China coverage.  

•DW’s coverage of China’s role in the global economy, along with its coverage of Chinese society, 

constituted 49 percent of its overall China-related news.  In stories related to both these two topics, 

DW’s coverage was decidedly positive, portraying China as a safe, stable and happy place to live, 

and as a positive economic model and an important partner in global economic growth.  No China-

related DW story portrayed China’s economic growth as a threat or Chinese society as an unhappy 

or unsafe place to live.  DW’s coverage of China’s role in the global economy and of Chinese 

society consistently emphasized the interconnectedness of the two countries and featured 

examples of cross-cultural similarities (e.g. German appreciation for the Chinese [Lunar] New 

Year and for Chinese films).  DW’s coverage of China’s role in international politics--an issue that 

it reported on more than both BBC and CNN International--was overwhelmingly supportive of 

China’s broadening participation in international affairs.  Seventy-one percent of DW’s stories on 

China’s role in international politics portrayed China as a positive influence in the pursuit of 

international law and stability, compared to 50 percent of CNN and zero BBC stories on the same 

topic.

Philip Seib and Shawn Powers • email: cpd@usc.edu •
 
 5

mailto:cpd@usc.edu
mailto:cpd@usc.edu


•DW’s coverage of political rights in China and Tibet/Taiwan (which combined represented 23 

percent of its China-related news) was balanced and objective, particularly when compared to 

BBC.  When covering news on the state of political rights in China, DW’s reporting stuck to the 

established facts of the situation, providing the contributions from each of the primary stakeholder 

involved in the story.  In its reporting on Taiwan and Tibet, two highly sensitive issues for the 

Chinese government, DW was balanced, providing space for both the Chinese government and the 

Obama administration to explain their positions while also occasionally offering critical views of 

both.

Philip Seib and Shawn Powers • email: cpd@usc.edu •
 
 6

mailto:cpd@usc.edu
mailto:cpd@usc.edu


Introduction

Over the last two and a half years, the quality of Deutsche Welle’s (DW) China coverage has been the 

subject of some controversy.  Chinese government internet censors continue to regularly block the 

Deutsche Welle TV website, most notably during the 2008 Olympics, and its application for a broadcast 

license in China was also rejected that same year.1 At the same time, critics have charged DW TV with 

exhibiting a pro-China bias and as infiltrated by the Chinese Communist Party (CCP).  In September 

2008, several dozen Chinese scholars and high profile Chinese dissidents and journalists living in 

Germany wrote an open letter criticizing the head of its China service, Zhang Danhong, for her public 

declarations of support for the CCP.2  The letter also claimed that under Zhang’s direction, DW’s 

Chinese reporting had become so pro-Chinese that it now undermined the station’s primary mission of 

promoting human rights and democracy.  It also noted that DW stories on China were of lesser quality 

and shorter length when compared to reporting on other matters.  A few days later, Der Spiegel published 

the letter, along with a call for DW to review whether its China bureau had allowed the station to become 

a conduit for the Chinese Communist Party.  DW responded by conducting an internal inquiry into pro-

Chinese bias, concluding that, “the accusations [were] unfounded.”3  Following Zhang’s dismissal and 

that of several others working in the China office, claims of both anti-and pro-Chinese bias have 

continued to be leveled against the station.  For instance, Chinese economist He Qinglian (who briefly 

wrote commentary for the DW website before being dismissed by Zhang) refers to “the always strongly 

pro-China Chinese-language section of the Deutsche Welle.”4   In 2009, DW began to expand its 

presence in Asia with the launch of DW-TV Asia+ available over satellite television that included a 30-

minute talk show broadcast from Beijing.  BBC World’s China coverage has been the subject of similar 

controversy, and subject to frequent denunciations by the Chinese government.  To name a few 

instances, in 1994, Rupert Murdoch, owner of Star TV, removed BBC World from its satellite line up as a 

conciliatory gesture towards the Chinese government, which was angry over a documentary on Chairman 

Philip Seib and Shawn Powers • email: cpd@usc.edu •
 
 7

1 HerdictWeb Reporter.  “Reports of www.dw-world.de blockage in China.”  Herdict.org is a project of Berkman 
Center for Internet & Society at Harvard University.  Accessed June 15, 2010 on: <http://www.herdict.org/web/
explore/detail/id/CN/2195/32767> 

2 Xuewen, Huan et.  al.  “Offener Brief chinesischer Dissidenten.” September 13.  (2009). Accessed June 17, 2010 
on: < http://www.perlentaucher.de/artikel/4990.html> 

3 "Valentin Schmidt: 'Vorwürfe gegen chinesische Angebote der Deutschen Welle haltlos,'" 1 December 2008.  From 
a DW press release translated by Kai Ludwig.  Accessed June 15, 2010 on: < http://www.dw-world.de/dw/article/
0,2144,3839193,00.html> . 

4 Qinglian, He.  ‘Soft Power’ With Chinese Characteristics is Changing the World.  China Rights Forum 2009 (4), 
(2009): < http://www.hrichina.org/public/contents/article?revisionpercent5fid=173030&itempercent5fid=173029>  

http://www.dw-world.de/
http://www.dw-world.de/
mailto:cpd@usc.edu
mailto:cpd@usc.edu
http://www.dw-world.de
http://www.dw-world.de
http://www.herdict.org/web/explore/detail/id/CN/2195/32767
http://www.herdict.org/web/explore/detail/id/CN/2195/32767
http://www.herdict.org/web/explore/detail/id/CN/2195/32767
http://www.herdict.org/web/explore/detail/id/CN/2195/32767
http://www.perlentaucher.de/artikel/4990.html
http://www.perlentaucher.de/artikel/4990.html
http://www.dw-world.de/dw/article/0,2144,3839193,00.html
http://www.dw-world.de/dw/article/0,2144,3839193,00.html
http://www.dw-world.de/dw/article/0,2144,3839193,00.html
http://www.dw-world.de/dw/article/0,2144,3839193,00.html
http://www.dw-world.de/dw/article/0,2144,3839193,00.html
http://www.dw-world.de/dw/article/0,2144,3839193,00.html
http://www.hrichina.org/public/contents/article?revision%5fid=173030&item%5fid=173029
http://www.hrichina.org/public/contents/article?revision%5fid=173030&item%5fid=173029


Mao’s sexual practices.5  In July 2008, China’s special representative to Darfur called BBC reporting on 

China-Sudan relations "ungrounded and biased."6   Its website has also been subject to similar filtering.7  

CNN has had a similarly fraught relationship with China.  On April 9, 2009 Jack Cafferty host of the 

Situation Room referred to the Chinese as a “bunch of goons and thugs” and characterized Chinese 

products as “junk,” sparking a demand for a formal apology from CNN by the Chinese Foreign Ministry, 

which it received.8  While this instance received massive news coverage in the West, CNN has perhaps 

been most criticized for its Tibet coverage, outrage over which prompted the creation of a Chinese 

language website, anti-cnn.com dedicated to pointing out media bias in CNN coverage about China.

While this report does not speak directly to the validity of any of these claims, it does provide a systematic 

analysis of the coverage of China-related news by all three broadcasters in the spring of 2010.  The 

following pages document the findings of an analysis of the content and bias of BBC World, CNN 

International, and Deutsche Welle’s coverage of China between 28 January and 4 March 2010.  Through 

qualitative and quantitative content and framing analysis, it highlights the extent to which each 

broadcaster’s coverage was favorable, unfavorable, or neutral, and if either favorable or unfavorable, in 

what ways.  It concludes that in the period under review, DW coverage exhibited no notable bias against 

China, while BBC’s and CNN International’s coverage both provided a different perspective on China-

related news than that offered by DW.  Overall, DW drew upon fewer sources that were critical of the 

Chinese government than BBC, and offered more balance and political news than CNN International.  

Broadly speaking, DW’s coverage focused on facts rather than opinion and was less in depth in its 

attention to controversial issues in Chinese politics and society.  However, this largely stems from 

broader differences in DW reporting styles.  DW broadcasts overall during the period under review 

focused on reporting the circumstances of particular events rather than the backstory of larger 

ideological and political issues driving those events.  BBC, on the other hand, was much more political in 

its reporting, and more likely to challenge institutional facts and positions.  CNN International differed 

from both DW and BBC, providing a relatively small amount of politically relevant China coverage.  In 

Philip Seib and Shawn Powers • email: cpd@usc.edu •
 
 8

5 Auletta, Ken, “The Pirate,” The New Yorker.  13: 1995.  

6 “Envoy Liu Guijin says BBC report on China's arms sales to Sudan "biased."” BBC Monitoring Asia Pacific - 
Political,(2008).

7 Deutsche Welle, “Reporters Without Borders warns against Internet censorship,” March 12, 2010: Accessed June 
15 on <http://www.dw-world.de/dw/article/0,,5349061,00.html>

8 Mostrous, Alexi, “CNN apologises to China over 'thugs and goons' comment by Jack Cafferty,” The Sunday Times 
(UK), April 16, 2009. Accessed June 23 on <http://www.timesonline.co.uk/tol/news/world/article3756437.ece>

http://bbs.anti-cnn.com/
http://bbs.anti-cnn.com/
mailto:cpd@usc.edu
mailto:cpd@usc.edu
http://www.dw-world.de/dw/article/0,,5349061,00.html
http://www.dw-world.de/dw/article/0,,5349061,00.html
http://www.timesonline.co.uk/tol/news/world/article3756437.ece
http://www.timesonline.co.uk/tol/news/world/article3756437.ece


all, its coverage was sparse, and when it did cover important current political news relating to China, its 

coverage was not typically balanced and rarely in-depth.  

Sample and Methods

The USC Center on Public Diplomacy conducted a comparative content analysis of, BBC World Service, 

CNN International, and Deutsche Welle’s English-language television news coverage of China between 

28 January and 4 March 2010.  The morning and evening editions of the stations respective 30 minute 

flagship news programs were selected for analysis: Deutsche Welle's The Journal, BBC's World 

Newshour, and CNN International’s World Report.9   In total one hour of news coverage (i.e. 30 minutes 

in the morning and 30 minutes in the evening) per day for 35 days (i.e. 35 hours total per broadcaster) 

were analyzed.  

The analysis proceeded in two phases:

In Phase I a team of three coders watched all broadcasts to identify the China and non-China news 

stories.  In addition, stories were coded according to forty-three different categories ranging from the 

War in Afghanistan, to the environment, to general financial news, to China.  A detailed listing of content 

categories identified is included in Appendix A.10

Overall, during the period of study, DW aired 797 different stories, BBC 848, and CNN International 

621.  Out of this total number, Deutsche Welle aired 61, BBC 52, and CNN International 41 stories about 

China.  A full explication of the reliability of the quantitative content analysis (including inter-coder 

reliability) is included in Appendix B.

Each of the 154 stories mentioning China were then reexamined and divided into six sub-topics of China-

related news: Chinese Society, Geopolitics, Global Economy, Political Rights, Taiwan & Tibet, and Other.

In Phase II, a framing analysis was completed to identify whether coverage was favorable, unfavorable, or 

neutral and in what ways.  For each of the six primary topics, a series of questions was developed to 

Philip Seib and Shawn Powers • email: cpd@usc.edu •
 
 9

9 In a small number of cases (less that 10 percent), BBC’s World Newshour was unavailable, and BBC’s flagship 
Asia News show, Impact Asia, was examined in its place.  

10 All stories with potential political relevance were coded into a topic category.  Sports news, excluding the 
Olympics, and weather reports were excluded from the analysis.  

mailto:cpd@usc.edu
mailto:cpd@usc.edu


specifically measure the extent to which coverage was either in favor of or critical of the primary 

stakeholders in a given story, including the Chinese government, Chinese business, Chinese society, the 

United States, as well as others.  For example, stories focusing on China’s role in international politics 

(categorized as Geopolitics) were examined to see if China was portrayed as a positive or negative 

influence in the pursuit of international law/justice/stability.  Stories covering the Dalai Lama’s 

invitation to visit the White House (categorized as Tibet/Taiwan) were examined to identify if the story 

included any criticism of China's position on Tibet (as violation of human rights or a threat to 

democracy, for example) and if the story included any criticism of the US/European position on Tibet (as 

a violation of sovereignty or a threat to international stability, for example), as well as others.  A detailed 

list of the questions used for each of the six China sub-topics is included in Appendix C.  

Finally, all China stories were then qualitatively analyzed.  Each broadcast was reviewed and further 

themes and biases were tested.  Comparative qualitative content analysis provides an important layer of 

analysis in that it helps to note what stories, stakeholders and frames are included and excluded by each 

broadcaster and to what effect.  The qualitative analysis is helpful in contextualizing and explaining the 

findings from the quantitative analysis (Phase 1), as well as identifying particularly troubling uses of 

imagery and examples of incendiary or inappropriate rhetoric within a news story.  

 

Findings

Prevalence of China Coverage

In Phase I researchers conducted a quantitative content analysis of all 35 hours of programming per 

broadcaster in order to identify the quantity and content of their China coverage.  CNN International 

aired the fewest (N=41), and DW aired the most (N=61) China stories during the period under review.  

To put these numbers in perspective, China stories were less common than news about the US, the UK, 

Europe, Haiti, Afghanistan, finance news (stock market) and humanitarian disasters (such as 

earthquakes, severe flooding, etc.).  Figure 1 contrasts the number of China stories with non-China-

related stories.

Philip Seib and Shawn Powers • email: cpd@usc.edu •
 
 10

mailto:cpd@usc.edu
mailto:cpd@usc.edu


However, each network’s China coverage should be understood in the context of their differing 

programming style.  On average, in overall news coverage, CNN International broadcasts fewer stories 

per half-hour (n=8.6), when compared to DW (n=11.06) and BBC (n=11.78).  This difference is 

attributable to CNN International’s position as a private as opposed to a government-funded 

broadcaster.  CNN International produces fewer stories each half hour in order to make space for 

messages from its commercial sponsors.  Therefore, if we examine the number of stories as a percentage 

of total stories, we can see that the respective percentages of China stories are not dramatically different.

BBC

CNN

DW 61

51

42

735

579

797

Figure 1: Content Analysis Sample Population 

# of non-China Stories # of Stories About China

Philip Seib and Shawn Powers • email: cpd@usc.edu •
 
 11

mailto:cpd@usc.edu
mailto:cpd@usc.edu


Deutsche Welle contained the highest number of stories about China both in raw numbers and as a 

percentage of overall news.  BBC contained the lowest percentage of China stories as a percentage of 

overall stories, and CNN International produced the fewest stories about China in raw numbers.  

However, if we look at the total number of minutes dedicated to China coverage, differences between the 

broadcasters emerge.  

BBC

CNN

DW 7.8%

6.8%

6.0%

92.2%

93.2%

94.0%

Figure 2: Number of China Stories as a Percentage of Total News

Other News China News

Philip Seib and Shawn Powers • email: cpd@usc.edu •
 
 12

mailto:cpd@usc.edu
mailto:cpd@usc.edu


As Figure 3 illustrates, out of the three broadcasters, DW dedicated the highest percentage of total 

broadcast time to news about China.  It dedicated 9.5 percent of total broadcast minutes to China news, 

ahead of BBC World who spent 7.5 percent of total broadcast time on China, and well ahead of CNN who 

dedicated only 6 percent of broadcast time on China.  However, while DW dedicated the largest total 

time to China news, BBC tended to feature the longest, more in-depth stories, as depicted in Figure 4.

BBC

CNN

DW 9.5%

6.0%

7.5%

90.5%

94.1%

92.5%

Figure 3: Percentage of Broadcast Time Dedicated to China News

Non-China News China News

Philip Seib and Shawn Powers • email: cpd@usc.edu •
 
 13

mailto:cpd@usc.edu
mailto:cpd@usc.edu


As Figure 4 demonstrates, while DW dedicated the largest percentage of broadcast time to China, BBC’s 

individual China’s stories were the longest in length with an average of story length of 2.06 minutes11 

(126.04 seconds) compared to DW (111.95 seconds) and CNN (112.14 seconds).  In fact, BBC China 

stories were on average significantly longer than stories on non-China-related events (126.04 versus 

100.68 seconds).

China Coverage in Context

China Stories Non-China Stories All Stories

92.1890.5

111.95

128.54129.75

112.14
102.22100.68

126.04

Figure 4: Average Length of Individual News Stories in Seconds

BBC CNN DW

Philip Seib and Shawn Powers • email: cpd@usc.edu •
 
 14

11 With a standard deviation of 84.99 seconds.

mailto:cpd@usc.edu
mailto:cpd@usc.edu


Regardless of the small differences in amount, across all three outlets, China news accounts for a 

relatively small percentage of all stories.  The majority of stories clustered around several key events that 

took place during the period under review, detailed in Table 1.

Table 1: Timeline of News Events Table 1: Timeline of News Events Table 1: Timeline of News Events Table 1: Timeline of News Events Table 1: Timeline of News Events 

Date Event DW BBC CNN

28 Jan Toyota recall X X

29 Jan World Economic Forum, Davos X X

30 Jan Obama announces $6 billion US arms sale to Taiwan X X X

31 Jan China cracking down on media X

2 Feb Report: Chinese Economy Growing Strong X 

3 Feb Obama announces his intention to meet the Dalai Lama X X X

4 Feb Obama to enforce trade rules to open up China’s markets X

4 Feb US returns pandas to China X X

6 Feb Munich Security Conference X X

9 Feb China passes Germany as world’s largest exporter X 

9 Feb IAEA leaks a report about Iran’s acceleration of its nuclear 
program

X X

11 Feb Berlin International Film Festival X 

11 Feb Chinese Human Rights Activist Liu Xiaobo loses appeal X X

12 Feb China allows human rights activists from Japan to return to 
Beijing

X

12 Feb Chinese New Year X X X

12 - 28 Feb Vancouver Winter Olympics

15 Feb Japan maintains title as the world’s second largest economy with 
China not far behind

X X X

16 Feb China wins first Gold medal in figure skating X X

Philip Seib and Shawn Powers • email: cpd@usc.edu •
 
 15

mailto:cpd@usc.edu
mailto:cpd@usc.edu


Table 1: Timeline of News Events Table 1: Timeline of News Events Table 1: Timeline of News Events Table 1: Timeline of News Events Table 1: Timeline of News Events 

17 Feb China sells $bn of US treasury bonds X

18 Feb Obama hosts the Dalai Lama at the White House X X X

27 Feb Chilean Earthquake

1 Mar IAEA meet in Vienna in Iran’s Nuclear Program X

3 Mar Chinese People's Political Consultative Conference  X

Table 1 details major events in coverage and notes which broadcasters ran stories on which events.   

China coverage centered on the events in Table 1, and largely conformed to six sub-topics identified in 

Figure 5.  These sub-topics are discussed in greater detail in subsequent sections.

Figure 5: Sub-topics in China Coverage

However, different broadcasters focused more intently on different themes, as depicted in Figure 6.  

Other
18%

Taiwan/Tibet
21%Chinese Society

21%

Geopolitics
11%

Global Economy
26%

Political Rights
4%

Philip Seib and Shawn Powers • email: cpd@usc.edu •
 
 16

mailto:cpd@usc.edu
mailto:cpd@usc.edu


Figure 6: Prevalent Themes in China Coverage By Broadcaster

As Figure 6 highlights, different broadcasters focused on different sub-topics.  For example, 34 percent 

of DW stories explored China’s role in the global economy in comparison to 12 percent of CNN 

International’s.  BBC was the only one of the three to address issues about political rights in China in a 

concerted fashion.  CNN International committed a majority of its China coverage to “soft news,” with 

55 percent of its news agenda focusing on non-political news coded as Chinese Society and Other.  The 

differing treatment each broadcaster gave to each of these themes is discussed in the following six sub-

sections.

Other
16%

Chinese Society
15%

Taiwan/Tibet
20%

Political Rights
3%

Global Economy
34%

Geopolitics
12%

Deutche Welle (N=61) 

Other
12%

Chinese Society
22%

Taiwan/Tibet
24%

Political Rights
8% Global Economy

28%

Geopolitics
8%

BBC World (N=51)

Other
26%

Chinese Society
29%

Taiwan/Tibet
19%

Global Economy
12%

Geopolitics
14%

CNN International (N=42)

Philip Seib and Shawn Powers • email: cpd@usc.edu •
 
 17

mailto:cpd@usc.edu
mailto:cpd@usc.edu


Taiwan/Tibet

Between 28 January and 5 March, two highly charged events sparked coverage about Tibet and Taiwan in 

relation to China.  First, on January 30, the Obama administration announced America’s intent to sell 

$6.4 billion in arms to Taiwan, including 60 Black Hawk helicopters (totaling $3.1 billion), 114 advanced 

Patriot air defense missiles, a pair of Osprey mine-hunting ships; and advanced communications systems.  

The announcement invited media attention, as the PRC had consistently characterized US arms sales to 

Taiwan as “interference in China’s internal affairs,” and issued statements denouncing the US and its 

allegedly aggressive foreign policies.12  Second, on February 18th, President Obama hosted the Dalai 

Lama, Tenzin Gyatso, the spiritual leader of the Gelug sect of Tibetan Buddhists.  Tibet is a very sensitive 

subject for the Chinese government, since it is politically controlled by China but seeks greater political 

autonomy and perhaps, according to some, total independence from the PRC.  In the past, when heads of 

state such as President Nicholas Sarkozy of France (2008) and German Chancellor Angela Merkel 

(2007) met with the Dalai Lama, the Chinese government denounced these meetings as threats to 

Chinese national sovereignty, and reacted in each case by canceling summits and top-level political 

meetings with the respective countries.13

There are important differences between the situations in Tibet and Taiwan, and their relationship to the 

US and China.  However, given the proximity of the events, and the Chinese government’s similar 

reactions, news stories about Taiwan would often mention Tibet and vice versa as evidence of an overall 

deterioration of US and China ties.

Overall, researchers identified 32 stories that focused on or mentioned these Taiwan and/or Tibet 

controversies, accounting for 21 percent of all of China-related news broadcasts during the period under 

review.  (See Figure 5 for an overall breakdown of the topics of China-related news)  Stories coded as 

Taiwan/Tibet included any story that mentioned Tibet, the Dalai Lama or Taiwan in a political context.  

There are 3 stories, for example, about humanitarian issues in Taiwan that were non-political and thus 

Philip Seib and Shawn Powers • email: cpd@usc.edu •
 
 18

12 Xinhua News Service, “Chinese FM urges US to stop selling weapons to Taiwan,” Feb 1, 2010 <http://
news.xinhuanet.com/english2010/china/2010-01/31/c_13157384.htm>

13 BBC, “China protest at EU-Dalai meeting,” Dec 7, 2008, <http://news.bbc.co.uk/2/hi/7769123.stm>; Atlantic 
Review, “Angela Merkel Annoys China by Meeting Dalai Lama,” Sep 25, 2007, <http://atlanticreview.org/archives/
847-Angela-Merkel-Annoys-China-by-Meeting-Dalai-Lama.html>

mailto:cpd@usc.edu
mailto:cpd@usc.edu
http://news.xinhuanet.com/english2010/china/2010-01/31/c_13157384.htm
http://news.xinhuanet.com/english2010/china/2010-01/31/c_13157384.htm
http://news.xinhuanet.com/english2010/china/2010-01/31/c_13157384.htm
http://news.xinhuanet.com/english2010/china/2010-01/31/c_13157384.htm
http://news.bbc.co.uk/2/hi/7769123.stm
http://news.bbc.co.uk/2/hi/7769123.stm
http://atlanticreview.org/archives/847-Angela-Merkel-Annoys-China-by-Meeting-Dalai-Lama.html
http://atlanticreview.org/archives/847-Angela-Merkel-Annoys-China-by-Meeting-Dalai-Lama.html
http://atlanticreview.org/archives/847-Angela-Merkel-Annoys-China-by-Meeting-Dalai-Lama.html
http://atlanticreview.org/archives/847-Angela-Merkel-Annoys-China-by-Meeting-Dalai-Lama.html


are included in the Other analysis category.  Of the 32 stories, DW carried 12, BBC 12 and CNN 

International 8, as depicted in Figure 7.

Figure 7: Percent of Reporting on Taiwan/Tibet

However, as depicted in Figure 8 all three broadcasters focused on the Dalai Lama’s White House visit 

almost twice as much as they did the proposed arms sales to Taiwan (See Figure 8 below for details.)

Figure 8: Percent of Reporting on Taiwan Versus Tibet by Broadcaster

DW
38%

CNN
25%

BBC
38%

Taiwan Tibet

BBC

CNN

DW 67%

63%

58%

33%

38%

42%

Philip Seib and Shawn Powers • email: cpd@usc.edu •
 
 19

mailto:cpd@usc.edu
mailto:cpd@usc.edu


In order to identify bias in coverage of the Taiwan and Tibet controversies, each of the 32 news 

broadcasts were coded according to the following four questions:

1. Does the story explain China's claim of sovereign control over Taiwan/Tibet?

2. Does the story mention any explanation of the US/European position on Taiwan/Tibet (i.e. 

supporting an emerging democracy/supporting human rights and/or religious freedom)?

3. Does the story contain criticism of China's position on Taiwan/Tibet (as violation of human rights 

or a threat to democracy, for example)?

4. Does the story contain criticism of the US/European position on Taiwan/Tibet (as a violation of 

sovereignty or a threat to international stability, for example)?

Question 1: Across the board, 75 percent of each broadcaster’s news stories about Taiwan and/or Tibet 

offered some explanation of China's claim to have sovereign control over Taiwan/Tibet (9/12 BBC 

stories, 6/8 CNN International stories and 9/12 DW stories).

Question 2: 42 percent of BBC stories (5/12), 38 percent of CNN International stories (3/8) and 25 

percent of DW stories (3/12) provided an explanation for the US/European position on Taiwan/Tibet 

(i.e. supporting an emerging democracy/supporting human rights and/or religious freedom).  It is 

important to note that while BBC’s stories were most likely to include an explanation for the US/

European position, all five of the occurrences took place in reference to Tibet, in the context of human 

rights and religious freedoms, and none offered an explanation for US arms sales to Taiwan.  

Question 3: All three broadcasters were unlikely to contain criticisms of China's position on Taiwan/

Tibet (as violation of human rights or a threat to democracy, for example); 42 percent of BBC stories did 

(5/12), 0 percent of CNN International’s stories did (0/8) and 8 percent of DW’s stories did (1/12).  

Once again, it is important to note that each of BBC’s stories that were found to provide a critical 

explanation of China’s position were in reference to Tibet, not Taiwan.  

Question 4: Regarding whether a story provides a critical explanation of the US/European position on 

Taiwan/Tibet (as a violation of sovereignty or a threat to international stability, for example), 25 percent 

of BBC stories did (3/12), 50 percent of CNN International stories did (4/8) and 58 percent of DW 

stories did (7/12).  

These findings are summarized in Figure 9.  

Philip Seib and Shawn Powers • email: cpd@usc.edu •
 
 20

mailto:cpd@usc.edu
mailto:cpd@usc.edu


Figure 9: Bias in Taiwan/Tibet Coverage by Broadcaster: 

Percentage of Stories that include a/an:

Questions 1 and 2 identified which stakeholder’s opinions were included and privileged in the story.  

Across the board broadcasters were more likely to articulate China’s claim of sovereign authority over 

Taiwan and/or Tibet, with each broadcaster noting this fact in 75 percent of its stories.  Conversely, all 

three broadcasters were less likely to mention or explain the reason for US arms sales to Taiwan or 

BBC

CNN

DW

58%

50%

25%

8%

0%

42%

25%

38%

42%

75%

75%

75%

Explanation of China’s Sovereign Control over Taiwan/Tibet
Explanation of US/European Policy
Critical assessment of China Policy
Critical assessment of US/European Policy

Philip Seib and Shawn Powers • email: cpd@usc.edu •
 
 21

mailto:cpd@usc.edu
mailto:cpd@usc.edu


President Obama’s invitation to the Dalai Lama (BBC 42 percent, CNN International 38 percent, and 

DW 25 percent).  Thus, the prevailing frame permeating the two stories was China’s opposition to 

Western interference in its internal affairs.  

Questions 3 and 4, examined trends in bias among the broadcasters’ coverage of China.  They examined 

whether the stories analyzed provided a critical assessment of either of the stakeholder’s policies.  Note 

that this does not mean that the story necessarily agreed with the critical assessment, but rather that such 

an assessment was included either through a primary source or the reporting journalist.  Thus, there 

could be examples of stories that provided a critical assessment of both sides on the issue, though only 

one such story was found in this study.14 

CNN International’s coverage of the Taiwan/Tibet issues was the most imbalanced, focusing on critical 

assessments (oftentimes from the Chinese government) of US arms sales to Taiwan and of the President’s 

invitation to the Dalai Lama to the White House 50 percent of the time, and failing to provide a critical 

assessment of China’s approach to either Tibet or Taiwan in any of its coverage.  BBC, on the other hand, 

was more balanced.  BBC stories on the issue were critical of China’s approach to Tibet/Taiwan 42 

percent of the time, and only critical of the US/European policies 25 percent of the time.  Setting aside 

stories on arms sales to Taiwan, and looking only at the issue of Tibet, BBC’s coverage was critical of the 

Chinese government 71 percent of the time, and critical of the US/European stance on Tibet and the 

Dalai Lama only 14 percent of the time.15  DW, on the other hand, was more likely to offer a critical 

assessment of US/European policy than Chinese government policy, with 58 percent of the stories 

including the former and only 8 percent including the latter.  While BBC coverage was by far the most 

critical of the Chinese government, CNN International’s was lopsided in favor of Beijing’s official stance, 

and DW providing a more balanced approach, albeit somewhat deferential to the Chinese government’s 

account of events.  

Breaking down the coverage of the arms sales to Taiwan in more detail, across the board, each of the 

broadcasters was heavily reliant on government sources for information, often citing Chinese 

government press releases, Chinese state-run media sources, and US government officials and 

Philip Seib and Shawn Powers • email: cpd@usc.edu •
 
 22

14 World Report, British Broadcasting Corporation, Feb 19, 2010 (0900).  

15 BBC is the only broadcaster who exhibited significant differences between its reporting on Tibet and Taiwan. 
These differences are noted in the main body of the report.  Unless otherwise noted, broadcasters’ coverage of the 
two issues were statistically similar.  

mailto:cpd@usc.edu
mailto:cpd@usc.edu


institutions.  While both DW and BBC brought in independent, expert political analysts to comment in 

their extended coverage of the situation, CNN International did not.  Indeed, CNN International’s 

coverage of the situation was sparse compared to the other broadcasters, dedicating only 4:16 minutes to 

the arms sale, compared to DW’s 5:28 and BBC’s 8:48.  

DW’s coverage of the proposed Taiwanese arms sale included somewhat charged language regarding 

China’s reaction to the deal, twice describing the Chinese government as “angrily” reacting to the news.  

In comparison BBC and CNN International’s stories quoted official sources that said they were 

“outraged” at the news.  While minor, the choice of the descriptive  “angrily” reacting is meaningful, 

especially in the context of reporting on international affairs, as the term is often used to describe an 

irrational and even immature response.16  While it is almost certain that the small difference between the 

terms is entirely due to language translations, it is important to note nonetheless.  

BBC’s Tibet coverage stood out, not only for the depth and background it drew upon in explaining the 

current conflict over Tibet and the Dalai Lama but also for its critical assessment of the Chinese 

government’s approach.  BBC was the only broadcaster to go into detail--often critically--regarding the 

current situation in Tibet, describing the province as under “martial law” since protests broke out in 

2008.17 Yet, at the same time, its coverage did not provide the same level of critical inquiry about US and 

European policies toward Tibet, never challenging Western support for Tibet outside of airing 

complaints from the Chinese government arguing that such an aggressive stance intruded in the internal 

affairs of the PRC risked threatening international stability.  

BBC coverage of the Dali Lama’s visit was one sided in that it did not provide a Chinese counterpoint.  It 

also went a step further than both CNN International and DW in its reporting of China’s reaction to the 

Dalai Lama’s White House visit, editorializing that while in the past China had been less publicly 

outraged with the meeting of US heads of state and the Tibetan leader, now, “a more muscular Beijing is 

becoming increasingly intolerant of internal dissent or external criticism.”18   Neither DW nor CNN 

International offered such opinions on the current situation in Tibet or regarding China’s response to 

Dalai Lama’s visit to the White House.  

Philip Seib and Shawn Powers • email: cpd@usc.edu •
 
 23

16 Robert Jervis, Perception and Misperception in International Relations, 1976.  Princeton University Press.  

17 World Report, British Broadcasting Corporation, Feb 19, 2010 (0900).  

18 World Report, British Broadcasting Corporation, Feb 19, 2010 (1500).  

mailto:cpd@usc.edu
mailto:cpd@usc.edu


However, that is not to say that DW exhibited a pro-China bias.  While each broadcaster carried some 

part of the Dalai Lama’s comments after meeting with President Obama, DW was also the only 

broadcaster to carry his criticism of the of the Chinese government, specifically describing its censorship 

of information as “immoral.”19 

Overall, BBC stories highlighted opinions and analyses highly critical of China, especially regarding 

Tibet, while CNN International failed to offer a critical assessment of China’s policies on either Tibet or 

Taiwan.  DW provided some balance on both issues, giving stakeholders on both sides the opportunity to 

express their opinions on air, while also providing, at times, critical assessments of both. 

Political Rights

News stories regarding political rights in China broadcast by BBC, CNN International or DW were 

relatively sparse during the period under review.  All told, only 6 stories focused on the topic of political 

rights, 4 from BBC and 2 from DW, representing just 4 percent of stories mentioning China.20  Despite 

this small number, given the controversial nature of the state of political rights in China, and the 

sensitivities surrounding the reporting on such issues, the stories were analyzed in greater detail to look 

for potential bias in the reporting.

The first story, only reported by BBC, addressed a report from the International Federation of 

Journalists, titled, “China Clings to Control: Press Freedom in 2009.”21 The report detailed intensified 

efforts by Chinese authorities to control online content and commentary and assessed the official 

restrictions faced by local and foreign media working in Mainland China, Hong Kong and Macau.  The 

second story, only broadcast by DW, reported that Tan Zuoren, a Chinese political activist, had been 

sentenced to 5 years in prison for “inciting subversion of state power.” According to Amnesty 

International, the sentence was due to Zuoren’s investigation into governmental culpability in the deaths 

Philip Seib and Shawn Powers • email: cpd@usc.edu •
 
 24

19 The Journal, Deutsche Welle, Feb 19, 2010 (0900).  

20 The issue of political and human rights did come up in some coverage of Tibet and the Dalai Lama, though often 
in passing.  Notable mentions of political and human rights are discussed in the Taiwan/Tibet sub-section of this 
report.  

21 International Federation of Journalists, “China Clings to Control: Press Freedom in 2009,” Jan 31, 2010 <http://
asiapacific.ifj.org/assets/docs/026/101/5bc771a-e97d065.pdf>

mailto:cpd@usc.edu
mailto:cpd@usc.edu
http://asiapacific.ifj.org/assets/docs/026/101/5bc771a-e97d065.pdf
http://asiapacific.ifj.org/assets/docs/026/101/5bc771a-e97d065.pdf
http://asiapacific.ifj.org/assets/docs/026/101/5bc771a-e97d065.pdf
http://asiapacific.ifj.org/assets/docs/026/101/5bc771a-e97d065.pdf


that occurred in the aftermath of the 2008 Sichuan earthquake.22  The third story, covered by both BBC 

and DW, reported that Chinese dissident Liu Xiaobo’s appeal had been rejected by a Beijing court, and 

that Xiaobo would serve an 11 year sentence for “charges of subversion” related to his demands for 

expanded political freedoms in China.23  Finally, the fourth story, broadcast only by BBC, reported on 

Feng Zhenghu, a Chinese human rights activist, who after being refused re-entry into China on 8 

occasions spent a total of 92 days living in the arrivals hall of Japan’s Narita International Airport.24

All told, of the 10:25 minutes spent reporting on political rights in China, BBC’s coverage was 

responsible for 9:29, and DW responsible for 0:56 (see Figure 10: Percent of Reporting on Political 

Rights in China). As previously mentioned, CNN International did not broadcast any story on the state of 

political rights in China during the period analyzed.  

Figure 10: Percent of Reporting on Political Rights in China

In order to identify bias in the news coverage of political issues in China, we asked the following two 

questions of each of the 6 stories:

1. Was the Chinese government portrayed as respecting basic political rights?

DW
9%

BBC
91%

Philip Seib and Shawn Powers • email: cpd@usc.edu •
 
 25

22 Amnesty International USA, “China: Free human rights activist jailed after unfair trial,” Feb 9, 2010 <http://
www.amnestyusa.org/document.php?id=ENGPRE201002091533&lang=e>

23 The New York Times, “China Rejects Dissident’s Appeal,” Feb 10, 2010 <http://www.nytimes.com/2010/02/11/
world/asia/11dissident.html?ref=liu_xiaobo>

24 Associated Press, “Man who spent 3 months in Tokyo airport to leave,” Feb 2, 2010 <http://news.yahoo.com/s/
ap_travel/20100202/ap_tr_ge/as_travel_brief_japan_terminal_activist>

mailto:cpd@usc.edu
mailto:cpd@usc.edu
http://www.amnestyusa.org/document.php?id=ENGPRE201002091533&lang=e
http://www.amnestyusa.org/document.php?id=ENGPRE201002091533&lang=e
http://www.amnestyusa.org/document.php?id=ENGPRE201002091533&lang=e
http://www.amnestyusa.org/document.php?id=ENGPRE201002091533&lang=e
http://www.nytimes.com/2010/02/11/world/asia/11dissident.html?ref=liu_xiaobo
http://www.nytimes.com/2010/02/11/world/asia/11dissident.html?ref=liu_xiaobo
http://www.nytimes.com/2010/02/11/world/asia/11dissident.html?ref=liu_xiaobo
http://www.nytimes.com/2010/02/11/world/asia/11dissident.html?ref=liu_xiaobo
http://news.yahoo.com/s/ap_travel/20100202/ap_tr_ge/as_travel_brief_japan_terminal_activist
http://news.yahoo.com/s/ap_travel/20100202/ap_tr_ge/as_travel_brief_japan_terminal_activist
http://news.yahoo.com/s/ap_travel/20100202/ap_tr_ge/as_travel_brief_japan_terminal_activist
http://news.yahoo.com/s/ap_travel/20100202/ap_tr_ge/as_travel_brief_japan_terminal_activist


2. Did the story put the alleged violation of political rights into appropriate context (did it explain why 

limitations are in place, or compare China's limitations to that of other countries)?

In each of the stories, regardless of the broadcaster, the Chinese government was portrayed as not 

respecting basic political rights, such as freedom of expression, association and petition.  Moreover, 

none of the stories put the alleged violation of political rights into appropriate context by explaining the 

Chinese government’s rationale for such restrictions, or compared China’s restrictions to those imposed 

in other countries.  Thus, coverage of the state of political rights in China was fairly one-sided and critical 

of the Chinese government’s policies on political rights.  

Qualitative analysis highlights a marked difference in the coverage between the two broadcasters.  DW’s 

coverage of political rights issues in China was relatively straightforward.  Its broadcasts highlighted the 

facts of the situation, the key stakeholders involved, and any stakeholder reactions to the event, if at all.  

Each of its stories on political rights lasted only 0:27 and 0:29 seconds.  BBC coverage, on the other 

hand, used the news event in question to make broader claims about the state of political freedoms in 

China, with journalists often editorializing about the deteriorating nature of political rights.  For 

example, in its coverage of the International Federation of Journalists report documenting a rise in 

China’s control over the media, BBC used video clips from protests in China that had taken place in years 

prior.  These clips included images of violence, civil unrest and bloodshed.  Against this backdrop, the 

reporter stated that the Chinese government had learned from previous civil uprisings that it was “better 

to allow tightly controlled access to a few than to allow everyone to report what was happening.”25  With 

no explanation of the Chinese policies, the report concluded, “so as China celebrated 60 years of 

communism last October...Restrictions on what could be reported here are as tight as they’ve ever 

been.” Put another way, whereas neither DW nor CNN International were compelled to report on the 

new study, BBC used it as an opportunity to portray Chinese policies as draconian and broadcast images 

of violence and unrest among China’s civil society.  

In regards to China’s sentencing of political dissident Xiaobo, despite his appeal--the one event where 

both DW and BBC broadcast stories--the differences in coverage were stark.  Again, DW’s coverage was 

brief and factual, noting that Xiaobo had lost his appeal and was “sentenced to 11 years in prison for 

undermining state power by inciting subversion.” The story went on to outline the allegations of 

Philip Seib and Shawn Powers • email: cpd@usc.edu •
 
 26

25 World Report, British Broadcasting Corporation, Jan 31, 2010 (1300).  

mailto:cpd@usc.edu
mailto:cpd@usc.edu


Xiaobo’s subversion, and noted that the US and EU had publicly criticized the decision to reject Xiaobo’s 

appeal.26  BBC, on the other hand, broadcast a 2:48 minute story providing detailed background on 

Xiaobo that focused on international reactions to the sentence.  The report included a quote from 

Xiaobo’s wife, noting that “this government is just that kind of government, you can’t have any kind of 

expectations of them,” and adding that the trial lasted only ten minutes and that nobody was allowed to 

speak in Xiaobo’s defense.  The BBC reporter commented that the sentence was “heavy even by Chinese 

standards,” stressing that the only comment from China’s government was that “there are no dissidents, 

only criminals in China.” The reporter went on to note that, “China is persecuting those who speak out,” 

and included statements from both the Political Counselor from the US Embassy in Beijing and the 

Spokesman for European Union Delegation in China , both of whom were highly critical of the decision.  

Finally, BBC’s story concluded with a broad comment about the state of political rights in China, 

suggesting, “instead of becoming more tolerant as China gets richer, it appears the Communist party is 

cracking down harder on any who may threaten its hold on power.”27

It is important to note that bias is not only found in the framing of stories, but also in the overall agenda of 

a news broadcaster.  News outlets are defined equally by what and how they report certain stories and by 

what they do not cover.  In this instance, BBC dedicated the most time to stories about political rights in 

China, and framed its coverage in such a way that it was highly critical of the Chinese government.  DW 

covered important political rights news, including a story on a Chinese rights activist that BBC did not, 

and did so in a straightforward and brief way.  CNN International, on the other hand, did not cover the 

topic whatsoever.  Similar to its coverage of Tibet, CNN International’s China news steered clear of 

broadcasting any criticisms of the Chinese governments stance on human and political rights.  The 

different approaches to China coverage outlined here, with BBC being the most critical, DW offering a 

very factual and straightforward account of events, and CNN International avoiding the issues altogether, 

is emblematic of the somewhat stark differences between the three stations.  

Geopolitics

While many of the stories that mention China include some geopolitical considerations, geopolitics as a 

category for this content analysis was used to identify stories specifically focused on China’s role and/or 

Philip Seib and Shawn Powers • email: cpd@usc.edu •
 
 27

26 The Journal, Deutsche Welle, Feb 11, 2010 (0900).  

27 Impact Asia, British Broadcasting Company, Feb 11, 2010 (1500).  

mailto:cpd@usc.edu
mailto:cpd@usc.edu


impact on international politics.  Examples of stories coded as Geopolitics included: China’s 

participation in international negotiations with North Korea, its role in handling the potential 

development of a nuclear-armed Iran (and its related role on the United Nations Security Council), its 

role in international summits focused on conflict resolution, its relationship to Burma as it relates to the 

international community, and China’s role in international governance (including treaties) more broadly.  

While China’s growing importance in global economics has important geopolitical consequences, those 

stories were treated separately, in the Economics sub-section of this report.

Two events in the period analyzed drove news coverage about China’s role in international politics.  One 

was the 46th annual Munich Security Conference, held in Munich from Feb 5-8, and extensively covered 

by DW.  The conference was notable in that the Chinese Foreign Minister, Yang Jiechi delivered the 

opening address, declaring China’s emergence as a global power with an increasingly important and 

“assertive” role in global affairs.28  The conference included extensive discussions on how to best 

proceed with a potentially nuclear-armed Iran, as well as how to better engage China in existing 

international organizations, such as the European Union and NATO.  In addition to the conference, the 

International Atomic Energy Agency (IAEA) released a report on February 18, 2010 outlining Iran’s 

accelerated development of advanced nuclear technologies.  This announcement was followed up with a 

meeting among the 35 member nations of the IAEA on March 1, 2010 in Vienna, Austria.29 Both events 

sparked concern about the negative ramifications of a nuclear-armed Iran, and thus call for the need for 

the UN Security Council, of which China is a permanent member, to sanction Iran for violating its 

international obligations.  

Seventeen stories mentioned China’s role in international politics, or 11 percent of the overall China-

related news.  Seven of the stories were broadcast by DW, 6 by CNN International, and 4 by BBC. (See 

Figure 11: Percent of Reporting on China’s role in International Politics).  

Philip Seib and Shawn Powers • email: cpd@usc.edu •
 
 28

28 Subhash Kapila, “Munich Security Conference 2010: A Strategic Review,” South Asia Analysis Group Paper No.  
3668, Feb 15, 2010 <http://www.southasiaanalysis.org//papers37/paper3668.html>

29 International Atomic Energy Agency, “Iran’s Nuclear Enrichment Programme,” Feb 18, 2010 <http://www.isis-
online.org/uploads/isis-reports/documents/IAEA_Report_Iran_18Feb2010.pdf>

mailto:cpd@usc.edu
mailto:cpd@usc.edu
http://www.southasiaanalysis.org//papers37/paper3668.html
http://www.southasiaanalysis.org//papers37/paper3668.html
http://www.isis-online.org/uploads/isis-reports/documents/IAEA_Report_Iran_18Feb2010.pdf
http://www.isis-online.org/uploads/isis-reports/documents/IAEA_Report_Iran_18Feb2010.pdf
http://www.isis-online.org/uploads/isis-reports/documents/IAEA_Report_Iran_18Feb2010.pdf
http://www.isis-online.org/uploads/isis-reports/documents/IAEA_Report_Iran_18Feb2010.pdf


Figure 11: Percent of Reporting on China’s role in International Politics

In order to identify bias in reporting on China’s role in international politics, we asked the following 

three questions about each of the 17 stories:

1. Is China portrayed as a positive influence in the pursuit of international law/justice/

stability?

2. Is China portrayed as a negative influence in the pursuit of international/law/justice/

stability?

3. If the answer is “yes” to question number two, is its position on the issue in question 

explained such that it appears to be acting in pursuit of a legitimate interest of the Chinese 

nation-state?

Overall, China was portrayed as providing a positive influence on the pursuit of international law/

justice/stability 47 percent of the time in stories on China’s role in international politics (8/17 stories).  

Broken down by broadcaster, China was portrayed as providing a positive influence in the pursuit of 

international law/justice/stability in no BBC broadcasts, in 50 percent of CNN International’s 

broadcasts (3/6), and in 71 percent of DW’s broadcasts (5/7).

Conversely, 24 percent of all stories regarding China’s role in international politics portrayed it as a 

negative influence in the pursuit of international/law/justice/stability.  Broken down by broadcaster, 

China was portrayed as providing a negative influence in the pursuit of international law/justice/stability 

in 50 percent of BBC broadcasts (2/4), in 17 percent of CNN International broadcasts (1/6) and in 14 

percent of DW broadcasts (1/7).  Figure 12 provides an overview of the overall findings.

DW
41%

CNN
35%

BBC
24%

Philip Seib and Shawn Powers • email: cpd@usc.edu •
 
 29

mailto:cpd@usc.edu
mailto:cpd@usc.edu


Figure 12: Percent of stories where China of portrayed as a positive/negative influence in 

international politics

In the four instances where China was portrayed as a negative influence in the pursuit of international/

law/justice/stability, Chinese actions were explained differently.  In two of the stories, one by CNN 

International, and another by DW, the government was portrayed as acting in pursuit of a legitimate 

interest of the Chinese nation-state.  In one CNN International story, for example, while the report 

featured criticisms of China’s role in blocking the UN’s sanctions on Iran over its nuclear program, it also 

included the explanation that China was more hesitant than other countries to agree to the sanctions due 

to its extensive commercial interests in Iran, including its need for Persian oil, thus providing a 

compelling and legitimate explanation for China’s position vis-a-vi Iranian sanctions.30  In a DW story 

about the Convention on Cluster Munitions, an international treaty that bans the use of Cluster bombs, 

while it noted that China had not ratified the treaty, China’s non-ratification was explained in the context 

of other world powers, such as the US, who have also not yet ratified the treaty.  The other two instances 

of stories portraying China as a negative influence in the pursuit of international/law/justice/stability 

were broadcast by BBC, which did not include an explanation for China’s actions and/or behaviors as 

legitimate or rational actions of a nation-state in either story (one about Iran, the other about Burma).  

Overall, once again, a stark difference appears between the ways in which BBC and DW covered China.  

Whereas DW covered the Munich Security Conference in detail, noting the proactive and positive role 

BBC CNN DW

Positive Influence

Negative Influence 

14%

71%

17%

50%

50%

0%

Philip Seib and Shawn Powers • email: cpd@usc.edu •
 
 30

30 World Report, Central News Network, Mar 1, 2010 (1200).  

mailto:cpd@usc.edu
mailto:cpd@usc.edu


that China wants to play as a partner to European organizations, BBC did not report on the conference at 

all.  When CNN International reported on the conference, its story emphasized China’s growing role in 

resolving international tensions using diplomacy, dialogue and negotiations rather than force, in many 

ways echoing DW’s coverage from the conference.  Indeed, BBC’s coverage of China’s role in 

international affairs stood out in two ways.  First, it downplayed China’s role in the international political 

context, hardly mentioning China at all or toward the end of stories on Iran and international governance. 

Second, it overwhelming emphasized China as a negative influence in the pursuit of international/law/

justice/stability.  

Global Economy

Many stories produced during the period under review focused on the state and future of the global 

economy.  The beginning of 2010 saw the first signs of rejuvenation in the global economy from near 

depression, but also new and continued hardships, particularly in Europe with the collapse of Greece’s 

economy and the decline of the Euro.  Several significant events took place that helped drive China-

related global economic news: the World Economic Forum in Davos; Toyota’s continued hardships 

surrounding the need to recall millions of cars from around the world; trade disputes between China, the 

US, and Europe over the value of the yuan and accusations of protectionist trade policies; China’s 

decision to sell $34 billion in US treasury bonds; and the news that Japan had only just managed to keep 

its status as the world’s second largest economy ahead of China.  

Overall forty stories evaluated China in the context of the global economy.  The topics of the stories 

varied widely, touching on the events listed above to more basic economic news and trends.  Of the 

China-related global economy news stories, DW broadcast over half, responsible for 53 percent of the 

China-related global economy news (21/40).  BBC followed and was responsible for 35 percent of China-

related global economy news (14/40), with CNN International broadcasting, only 13 percent (5/40) of 

the China-related global economy agenda as depicted in Figure 13.  

Philip Seib and Shawn Powers • email: cpd@usc.edu •
 
 31

mailto:cpd@usc.edu
mailto:cpd@usc.edu


Figure 13: Percent of Reporting on China-related Global Economic News

In order to identify bias in reporting on China-related global economy stories, we asked the following 

three questions of each of the 40 stories: 

1. Is China portrayed as a model or leader in the global economy?

2. Is Chinese economic growth portrayed as a threat?

3. Is Chinese economic growth portrayed as good for international business?

Overall, 15 percent of stories portrayed China as a model or leader in the global economy.  

Disaggregating the question by broadcaster, 21 percent BBC reports portrayed China as a model or 

leader in the global economy (3/14), while 0 percent of CNN International’s coverage (0/5) and 14 

percent of DW’s coverage (3/21) did the same.  

Only 4 percent (n=2) of stories portrayed Chinese economic growth as a threat.  A BBC story, broadcast 

on Jan 29, 2010, included an extended interview with a US congressman in Davos, Switzerland, in which 

he asserted that China’s weak “moral leadership” undermined its ability to lead the global economic 

community.31  CNN International coverage followed a similar narrative.  A Feb 15, 2010 story reporting 

news of Japan’s ability to hold onto the title as the world’s second largest economy described China’s 

economic growth as “inevitably overtaking Japan,” thus risking Japanese economic leadership in the 

region.32  

DW
52%

CNN
13%

BBC
35%

Philip Seib and Shawn Powers • email: cpd@usc.edu •
 
 32

31 World News, British Broadcasting Company, Jan 29, 2010 (0900).  

32 World Report, Central News Network, Feb 15, 2010 (0900).  

mailto:cpd@usc.edu
mailto:cpd@usc.edu


It is important to note that, the same CNN International story was the only story that referenced both the 

threats and benefits offered by Chinese economic growth.  All other stories adopted either the threat or 

the economic benefit frame, and typically the latter

While CNN International carried fewer stories about the business opportunities carried by China, all its 

coverage on the issue (5/5) highlighted the corporate benefits of Chinese growth.  DW and BBC were 

not as universally praiseful.  Fifty percent (7/14) of BBC and 52 percent of DW (23/40) stories stressed 

corporate opportunities in China.  Figure 14 summarizes the results for each of the three questions 

analyzed.

Figure 14: Representations of China’s role in the Global Economy

Not surprisingly, given the broad nature of the category of China-related global economy news, the types 

of stories covered by each broadcaster significantly varied.  For example, four of the five CNN broadcasts 

focused on Toyota’s vehicle recalls, each noting how important the expanding Chinese market was to the 

company’s growth.  The fifth story broadcast by CNN was about Japan’s ability to maintain its position as 

the world’s second largest economy, despite China’s continued economic growth (this story is described 

in more detail above).  Perhaps a more important indicator of CNN’s China coverage is the instances 

where reporters fail to mention China at all.  For example, a CNN report from the WEF in Davos did not 

include any mention of China, whereas both BBC and DW reports did.  Moreover, CNN’s lack of 

coverage of the growing trade disputes between China and the Obama administration and China’s selling 

BBC

CNN

DW

0% 25% 50% 75% 100%

58%

100%

50%

0%

20%

7%

14%

0%

21%

Model or leader in the global economy Chinse economic growth is a threat
Chinese economic growth is good for international business

Philip Seib and Shawn Powers • email: cpd@usc.edu •
 
 33

mailto:cpd@usc.edu
mailto:cpd@usc.edu


off of $34 billion in US Treasury bonds stands out as important an oversight given their relevance to the 

global and American economies.33

DW’s coverage of China-related global economy news was broader and more diverse, but each of the 

stories heavily emphasized China’s growing role in the global--and particularly European--economy.  In 

fact, 24 percent of DW’s stories in this category emphasized the importance of China’s continued 

economic growth to Germany’s economy (5/21).34 To put this figure in perspective, neither CNN nor 

BBC mentioned the importance of China’s economic growth to either the American or British 

economies.  

BBC’s China-related global economy news was diverse and straightforward, with a few exceptions noted 

above.35 BBC coverage of China-US economic disputes stood out for several reasons.  First, over a 

quarter of BBC stories (29 percent) went into significant detail about the growing tensions over trade and 

currency.  Neither DW nor CNN covered these disputes at all.  Second, each of BBC stories probed 

deeper into the political elements surrounding the conflict, tying in the recent visit of the Dalai Lama to 

the White House and the controversial dispute over Google’s operations in China.  Finally, BBC was the 

only broadcaster to report the potentially significant news that China was selling $34 billion in US 

treasury bonds, and reported the story in the context of the growing political disputes between the two 

countries.36

Chinese Society

Thirty-two out of the 154 broadcasts under review (or 21 percent of the overall China-related news) 

focused on Chinese society.  Of these stories, BBC was responsible for 34 percent (11/32), CNN for 38 

percent (12/32) and DW for 28 percent (9/32) (see Figure 15 below).  Story topics in this category 

varied, but mostly centered on the celebration of the Chinese (Lunar) New Year on February 14, 2010, 

Philip Seib and Shawn Powers • email: cpd@usc.edu •
 
 34

33 While these stories may have been covered during other broadcast hours not included in this content 

analysis, given that World Report is CNN’s flagship show, it is still a significant omission.

34 For an example of DW’s tendency to emphasize German-Chinese economic interconnectedness, see: The Journal, 
Deutsche Welle, Feb 9, 2010 (0900).  

35 One, regarding the extended interview criticizing China’s ability to lead the global economic community, is 
discussed above.

36 The Guardian, “China sells $34.2bn of US treasury bonds,” Feb 17, 2010 <http://www.guardian.co.uk/business/
2010/feb/17/china-sells-us-treasury-bonds>

mailto:cpd@usc.edu
mailto:cpd@usc.edu
http://www.guardian.co.uk/business/2010/feb/17/china-sells-us-treasury-bonds
http://www.guardian.co.uk/business/2010/feb/17/china-sells-us-treasury-bonds
http://www.guardian.co.uk/business/2010/feb/17/china-sells-us-treasury-bonds
http://www.guardian.co.uk/business/2010/feb/17/china-sells-us-treasury-bonds


the return of Chinese pandas, the inclusion of a prominent Chinese-German film in the Berlin 

International Film Festival, and short stories regarding (non-human or political rights-related) criminal 

proceedings in China, factory worker conditions, and improvements in the quality control of Chinese 

exports.  

Figure 15: Percentage of Stories on Chinese Society

In order to identify bias in reporting on stories on Chinese society, the following two questions were 

asked about each of the 32 stories: 

1. Did the story portray China's society as a stable/safe place to live?

2. Did the story portray China's society as an unhappy/difficult place to live?

In regards to the first question, overall, 94 percent of stories portrayed China’s society as a stable, safe 

place to live (30/32).  Only two stories steered from this narrative: one BBC story highlighted labor 

shortages in factories on the East coast of China, and a CNN story followed a child living in Beijing “like 

a dog, tethered to a post in the street.”37 This second story will be discussed in greater detail below.  

Conversely, in regards to the second question, only 9 percent of stories on Chinese society portrayed it 

as an unhappy or difficult place to live (3/32).  These three stories broadcast on BBC and CNN include 

the two mentioned directly above and an additional report (from BBC) of a factory explosion in China 

DW
28%

CNN
38%

BBC
34%

Philip Seib and Shawn Powers • email: cpd@usc.edu •
 
 35

37 World Report, Cable News Network, Feb 5, 2010 (1200).  

mailto:cpd@usc.edu
mailto:cpd@usc.edu


that resulted in numerous deaths.  All of DW’s stories on Chinese society portrayed it as a stable, safe 

place, and none of its stories portrayed it as an unhappy or difficult place to live.  

Figure 16: Representations of Chinese Society as a:

Part of the reason that the data indicate such a positive portrayal of China’s society is the prevalence of 

stories (31 percent) reporting on the celebration of the Chinese New Year, a popular holiday where the 

best of China is on display to the world.  Another 22 percent of stories on Chinese society focused on the 

safe return of several pandas, another story where the reporting was unlikely to steer in the direction of 

the overall living conditions in China.  An additional 16 percent of stories followed Chinese participation 

in the Berlin Film Festival, another story unlikely to include critical reporting on living conditions in 

Mainland China.  In all, these three categories of coverage constituted 69 percent of reporting on 

Chinese society analyzed here.  

Of DW’s nine stories on Chinese society, five were on the Berlin International film festival, which 

included a major Chinese-German film, but which also focused on American celebrities in Berlin for the 

event.  The remaining four stories all focused on the Chinese New Year.  While DW’s reporting on the 

Chinese New Year did include some candid conversations with Chinese citizens, these interviews were 

conducted while the holiday was being celebrated.  

Stable/safe place to live

Unhappy/difficult place to live

0%

100%

8%

92%

18%

91%

BBC CNN DW

Philip Seib and Shawn Powers • email: cpd@usc.edu •
 
 36

mailto:cpd@usc.edu
mailto:cpd@usc.edu


The majority of CNN International’s coverage focused on the Chinese panda return, the Chinese New 

Year, and two shorter stories about the resolution of a dispute over a will among celebrities in Hong 

Kong.  As previously noted, there were a few exceptions to this upbeat narrative.  One CNN story 

focusing on the deplorable poverty in Beijing is mentioned above.  Originally produced by the UK’s ITV, 

the story is the epitome of a sensationalized human-interest story, focusing on the specific condition of 

one child to make broader claims about the living conditions in China.  

BBC’s coverage of China’s society was the most broad and diverse, reporting on the Chinese New Year, 

the panda story, the Hong Kong will dispute, but also factory conditions in rural China, the Chinese 

government’s efforts to improve the quality of milk exports, and even the integration of local political 

leaders into the organization of the Communist Party policy-making process.  In the few instances where 

the story was unfavorable toward Chinese society, it was not due to the incendiary rhetoric used in the 

story, but rather the facts of the situation.  

Other

There were a number of stories that mentioned China in some way that did not fit into the existing 

categories outlined above and were of little to no political, cultural or economic significance.  We 

identified 27 stories that were best coded as Other, or 18 percent of all China-related news stories.  Forty-

two percent (13/24) of stories in the Other category included a brief mention of China’s performance in 

the Winter Olympics in Vancouver, Canada (February 12-28, 2010).  The remainder, included: 

references to parts of China being touched by earthquakes (with little damage reported), the fact that 

China borders North Korea (a US missionary that crossed into the North Korean border from China was 

returned to the US on February 6, 2010) and other small mentions of the PRC.  Each clip was reviewed 

for potential importance in uncovering potential bias and found to be of no relevance to the central 

questions addressed in this report.  

Findings in Context

Accusations of bias are inevitable in the news business.  And the accusations are typically grounded in 

some reality, as no broadcaster can strike the perfect balance with every story.  This is particularly true 

Philip Seib and Shawn Powers • email: cpd@usc.edu •
 
 37

mailto:cpd@usc.edu
mailto:cpd@usc.edu


when it comes to reporting international news, where additional legal, cultural and political barriers can 

make balanced reporting exceedingly difficult.  

Previous analyses of international coverage of China have identified differences in framing and bias 

between news outlets, particularly across national boundaries.  Wu, for example, found that the 

Associated Press was decidedly anti-government in its coverage of HIV/AIDS prevention in China while 

the Xinhua News Agency of China adopted a decidedly pro-government position.38   Lee and Yang 

compared Associated Press coverage of the 1989 Tiananmen Square protests with that of the Japanese 

Kyodo news agency, finding that the AP focused on the ramifications of the event for human rights and 

democracy while Kyodo presented a more factual and descriptive accounting of the protests.39  US news 

outlets have generally been found to be negative in coverage about China.  In a longitudinal analysis of 

China news in the Los Angeles Times and the New York Times newspapers Peng found that while news 

coverage about China had increased between 1992 and 2001, both papers exhibited a similarly 

unfavorable bias toward China.40  

Researchers have also identified similar bias in coverage of other countries.  In 2005, BBC Board of 

Governors, responding to claims of anti-Israel bias in its news coverage, commissioned an independent 

study of its Palestinian coverage from researchers at Loughborough University.  The study included a 

content analysis of BBC news and current affairs programs over a six-month period, and found that 

contrary to previous reports, BBC coverage systematically omitted details favorable to the Palestinians, 

and through omission adopted a “pro-Israel” bias.  In short, it summarized that: “BBC coverage does not 

consistently constitute a full and fair account of the conflict but rather, in important respects, presents an 

incomplete and in that sense misleading picture.”41

With this in mind, it is important to note while this study does find some clear trends in China coverage 

by BBC, CNN International and DW, that its findings are relatively limited given the small sample of 

China-related program analyzed.  Robert Entman, an expert on mediated politics at George Washington 

Philip Seib and Shawn Powers • email: cpd@usc.edu •
 
 38

38 Min Wu, “Framing Aids in China: A Comparative Analysis of Us and Chinese Wire News Coverage of Hiv/Aids 
in China,” Asian Journal of Communication 16, no. 3 (2006): 251-272.

39 Lee, Chin-Chuan, and Junghye Yang.  “Foreign News and National Interest: Comparing US And Japanese 
Coverage of a Chinese Student Movement.” International Communication Gazette 56 (1), (1996): : 1-18.

40 Peng, Zengjun.  “Representation of China: An Across Time Analysis of Coverage in the New York Times and Los 
Angeles Times.” Asian Journal of Communication 14 (1), (2004): : 53-67.

41 Loughborough University Communications Research Centre.  BBC’s Reporting of the Israeli-Palestinian Conflict 
August 1 2005 – January 31 2006.  Report to the Independent Panel For BBC Governors On Impartiality Of BBC 
Coverage Of The Israeli-Palestinian Conflict, (2006).

mailto:cpd@usc.edu
mailto:cpd@usc.edu


University defined news content bias as: “consistent patterns in the framing of mediated communication 

that promote the influence of one side in conflicts over the use of government power.  By this definition, 

to reveal media content biases, we must show patterns of slant that regularly prime audiences, 

consciously or unconsciously, to support the interests of particular holders or seekers of political 

power.”42  While reviewing all China-related coverage from the flagship news program for 35 consecutive 

days does provide important insights into how each broadcaster reports on China, it is just a small 

window into how coverage of China trends across different events and political exigencies.  The findings 

outlined here are based on sound, social-scientific analysis of the China-related stories reported in the 

news between January 28 and March 4, but additional, more longitudinal research is required before 

using this limited sample of programming to justify accusations of substantial news bias against any of 

BBC, CNN International or DW.  

Conclusion

This review of China-related news coverage from BBC World Service, CNN International and DW 

reveals important differences regarding how each of the broadcasters covers China in their daily news 

agenda. 

BBC’s China coverage was broad and in-depth, exemplified both by the diversity of topics discussed in 

relation to China, as well by its allocation of more time, on average (not overall), to China stories than 

either CNN International or DW. Its coverage was the most political of all the broadcasters, often 

reporting on global economic news in the context of global political developments, particularly between 

the US and China. Moreover, its coverage of China was almost entirely divorced from British culture and 

economics, with its news agenda focused instead mostly on key global events that were rarely 

contextualized against current trends or opinion in the UK.  At the same time, on the issues of Tibet, 

political rights in China, and China’s role in international politics, BBC’s coverage was rather one-sided, 

highly critical of China and promoting a Western frame that underscored the importance of human and 

political rights and democracy in domestic and foreign affairs.  Moreover, BBC paid rather scant 

attention to China’s role in international politics--dedicating as much time to the state of political rights 

within China as it did on China’s influence in international affairs.  This is noteworthy, particularly given 

the level of coverage both DW and CNN International assigned to China’s growing role in international 

Philip Seib and Shawn Powers • email: cpd@usc.edu •
 
 39

42 Entman, Robert.  “Framing Bias: Media in the Distribution of Power.” Journal of Communication 57, (2007): 
163-173.

mailto:cpd@usc.edu
mailto:cpd@usc.edu


politics. Overall, while BBC was the most likely to challenge information provided by stakeholders in a 

story, in its China coverage, those challenges were more likely to target the Chinese government than US 

or European policy-makers. 

CNN International’s coverage of China was the thinnest of the three broadcasters. It broadcast fewer 

China-related stories than either BBC or DW. When it did, the large majority of its coverage--67 

percent--was non-political in nature. As a result, its programming rarely provided much insight into 

current affairs. Even on issues seemingly important to CNN International’s agenda and audience--US-

Sino conflict over Taiwan, trade, and Tibet--the network failed to provide balanced or thorough coverage 

of current events.  Moreover, in its coverage of Chinese society (an area where BBC’s coverage was the 

strongest) CNN International broadcast soft, seemingly promotional and journalistically light stories on 

the celebration of the Chinese (Lunar) New Year and panda bears. In the few news stories that were 

political in nature, CNN International was rarely balanced, often providing more airtime to Chinese 

officials than American ones, and was surprisingly also more likely to criticize US policy than China’s (on 

Tibet and Taiwan, for example). Combined, CNN International’s overall non-political China agenda, its 

avoidance of reporting on any issues on political rights in China (including its avoidance of discussing 

human rights-related issues in its coverage of Tibet), and its heavy reliance on Chinese government 

sources offers a different and arguably more questionable portrayal of current affairs than either BBC or 

DW. 

DW dedicated more time, more stories, and the largest percentage of its overall news agenda to China-

related news compared to BBC and CNN International.  This coverage was driven by DW’s commitment 

to covering global financial news, of which China is an important component.  In its coverage of China’s 

role in the global economy, DW often portrayed China as an important partner in global economic 

growth.  Unlike a small number of BBC and CNN International stories, no China-related story broadcast 

on DW explored the potential threats related to China’s economic growth.  DW’s reporting was also the 

most likely to outline China’s positive contributions to international politics via its emphasis on peaceful 

and diplomatic solutions to international conflicts, but also at times DW provided a critical assessment of 

China’s foreign policies. Moreover, DW’s coverage of China’s role in the global economy and of Chinese 

society consistently emphasized the interconnections between Germany and China and featured 

examples of cross-cultural similarities (e.g. German appreciation for the Chinese [Lunar] New Year and 

for Chinese films). While these stories are important, the perception that DW’s China-related news is 

driven in part by a story’s connection to Germany may impact the broadcaster’s credibility with non-

German audiences.

Philip Seib and Shawn Powers • email: cpd@usc.edu •
 
 40

mailto:cpd@usc.edu
mailto:cpd@usc.edu


DW’s reporting style differed from both CNN International and BBC, typically relying on official 

statements from actors directly involved in a story, and was the least likely to include additional 

commentary or editorializing.  As a result, DW’s reporting was focused on the established facts and 

statements surrounding a story, but was also the least likely to provide a significant amount of contextual 

background or depth on any particular issue. While this allowed for an accurate portrayal of the news 

from the perspective of important stakeholders, it is an area where DW may consider improving upon its 

overall journalistic output. In its coverage of the Dalai Lama’s visit to the White House, for example, DW 

was straightforward and fair, giving both the Dalai Lama and Chinese officials airtime to present their 

views, but more background on the history of the relationships between the West, Tibet and China 

would have been helpful in contextualizing and balancing the story.

Overall, this analysis reveals three very different approaches to reporting the news on China. Indeed, 

rather than think of BBC, CNN and DW as providing similar services and thus competing with each other 

to reach audiences, the different approaches represented in the data and described here identify three 

different types of news (agendas) about China, and three different means of presenting (frames) China-

related stories. And, for the most part, they each have some value. Whereas BBC’s China emphasis is 

mostly related to politically important events involving China, including outlining perceived weaknesses 

in Chinese politics and society, CNN International tended to avoid such controversial topics. When it did 

report on them, CNN International largely avoided offering critical assessments of the Chinese 

government. Instead, CNN International’s China-related news was to a large extent non-political, 

dealing with timely social issues of interest to a particular audience, but typically unimportant in terms of 

an understanding of policies and trends in international politics. DW’s approach to China-related news 

was also very different from both BBC and CNN International, offering the most China-related stories, 

emphasizing China’s growing role in the global economy and in international politics, while also 

providing the relevant information from important stakeholders on timely political issues. Each of the 

broadcasters provides a relevant yet very different perspective of China, each likely to appeal to very 

diverse international audiences and each with its own strengths and weaknesses.

Philip Seib and Shawn Powers • email: cpd@usc.edu •
 
 41

mailto:cpd@usc.edu
mailto:cpd@usc.edu


Appendix A: News Topic by CategoryAppendix A: News Topic by Category

1 Afghanistan (e.g. Surge, “Marjah Offensive,” civil society)

2 Iran nuclear development/General US-Iran relations (e.g. Israeli-Iran relations; Nuclear fuel 

exchange)

3 Iranian domestic politics (e.g. Elections; reform)

4 Israel/Palestine (e.g. Arab Peace Process; Assassination of Hamas leader in Dubai; settlements)

5 Palestine—politics (e.g. Hamas-Fatah meetings)

6 Iraq security/elections

7 Terrorism-(Legal/non-military issues) (e.g. Enhanced airport security; arrests of suspects)

8 Finance/Stock Market (e.g. basic financial information or industry specific stories) (Craft/

Cadburry merger; EMI troubles)

9 Global financial news (Unemployment; banking reform)

10 Environment & Global Warming (e.g. India and Copenhagen Climate summits; controversy over 

climate science)

11 Haiti (Earthquake aftermath; aid)

12 Chile (Earthquake)

13 Sudan (Darfur; ICC rulings)

14 India (e.g. poverty; India-Pakistan bilateral talks)

15 Yemen (Civil conflict)

16 Somalia (Pirates/ransom)

17 Nigeria (Politics; absence of Prime Minister; civil instability)

18 Russia (Political dissent)

19 Pakistan (e.g. Pakistan military successes/intelligence gathering)

20 Malaysia (Political corruption/scandal)

21 North Korea (e.g. Freed an American missionary; nuclear negotiations)

22 Ukraine elections

42



Appendix A: News Topic by CategoryAppendix A: News Topic by Category

23 Technology (e.g. Trade fair; iPad)

24 Humanitarian / Disaster (e.g. plane crash; Peru floods; Mexico winter storms)

25 Religion (e.g. Building a synagogue in Lebanon; Priest abuse scandals)

26 US domestic politics (e.g. Health care; Don’t Ask, Don’t Tell Policy)

27 US Society (e.g. Toyota recall; US jobs/unemployment; Oscars)

28 UK-Politics (e.g. Iraq inquiry; upcoming election)

29 UK-Society (e.g. UK unemployment; UK snow)

30 German-Politics (e.g. Legal changes; German tax fraud)

31 German-Society (e.g. German unemployment; Seimans; extreme snow)

32 EU politics (e.g. Budgets, reform, deficits; Greece—political protests, budget cuts; Muslims in 

France)

33 EU society (e.g. Fire in Belgium; health)

34 China-politics (e.g. Trade disputes; currency disputes)

35 China-society (e.g. Panda; domestic economy)

36 Africa General (e.g. African Union summit; Nelson Mandela)

37 Latin America-General (e.g. Brazilian child samba controversy)

38 Olympics (use this category for general information—if the story focuses on a particular country, 

then list separately).  

39 General interest (e.g. dog stories, space station; butterfly research)

40 Other (use only when absolutely necessary) 

43



Appendix B: Intercoder Reliability

Approximately 10 percent (21 episodes) of the data was tested for intercoder reliability.  In content 

analysis, reliability is measured to assess how closely multiple coders agree about observations within a 

data set.  Strong agreement between individuals indicates that data is trustworthy and not a reflection of 

chance or other spurious phenomena.

One of the most effective tests for measuring intercoder reliability in content analysis is Krippendorff's 

Alpha (K Alpha).  This test can be used to assess different levels of data (including categorical and 

ordinal), data from any number of coders, both large and small sample sizes, and it can deal with missing 

data.43 This test also assesses intercoder agreement while accounting for the possibility of agreements 

due to chance, which makes this more rigorous than other tests of reliability that focus solely on 

consistency between coders such as percent agreement.44  The table below lists the K Alpha statistics for 

the study outlined in this report.  

Quantitative Analysis Intercoder Reliability StatisticsQuantitative Analysis Intercoder Reliability StatisticsQuantitative Analysis Intercoder Reliability Statistics

Research Question Number of Coders Krippendorf’s Alpha

General Story Topic 3 0.72

China Story 3 0.73

Lombard et al.  argued that coefficients of .70 are acceptable reliability, and Krippendorff ) similarly 

stated that coefficients in between .60-.70 also fall within an acceptable range depending on the context 

of the data.45

44

43 Matthew Lombard, Jennifer Snyder-Duch, and Cheryl Campanella Bracken, “Content Analysis in Mass 
Communication: Assessment and Reporting of Intercoder Reliability,” Human communication research 28, no. 4 
(2002): 587-604.

44 Ibid.

45 Lombard et.  al; Klaus Krippendorff and Mary Angela Bock, The Content Analysis Reader (Thousand Oaks, CA: 
Sage, 2008).



Appendix C: Codebook for China StoriesAppendix C: Codebook for China Stories

Sub-Topic I: Taiwan/TibetSub-Topic I: Taiwan/Tibet

1 Does the story explain China's claim of sovereign control over Taiwan/Tibet?

2 Does the story mention any explanation of the US/European position on Taiwan/Tibet (i.e.  

supporting an emerging democracy/supporting human rights and/or religious freedom)?

3 Does the story contain criticism of China's position on Taiwan/Tibet (as violation of human 

rights or a threat to democracy, for example)?

4 Does the story contain criticism of the US/European position on Taiwan/Tibet (as a violation of 

sovereignty or a threat to international stability, for example)?

Sub-Topic II: Political RightsSub-Topic II: Political Rights

1 Was the Chinese government portrayed as respecting basic political rights?

2 Did the story put the alleged violation of political rights into appropriate context (did it explain 

why limitations are in place, or compare China's limitations to that of other countries)?

Sub-Topic III: GeopoliticsSub-Topic III: Geopolitics

1 Is China portrayed as a positive influence on the pursuit of international law/justice/stability?

2 Is China portrayed as a negative influence on the pursuit of international/law/justice/stability?

3 If China is portrayed as a negative influence on the pursuit of international/law/justice/stability 

(i.e.  if the answer is “yes” to question number two), is its position on the issue in question 

explained such that it appears to be acting in pursuit of a legitimate interest of the Chinese nation-

state?

Sub-Topic IV: Global EconomySub-Topic IV: Global Economy

1 Is China portrayed as a model or leader in the global economy?

2 Is Chinese economic growth portrayed as a threat?

3 Is Chinese economic growth portrayed as good for international business?

Sub-Topic V: Chinese SocietySub-Topic V: Chinese Society

45



Appendix C: Codebook for China StoriesAppendix C: Codebook for China Stories

1 Did the story portray China's society as a stable/safe place to live?

2 Did the story portray China's society as an unhappy/difficult place to live?

46




