SUMMER 2011

magazine

1 ?,;/ﬂw,\

N LA - —
‘.arl'e-,j Pl

publicdiplomacymagazine.org



=8 Make an impact.

CALIFORNIA

Public Diplomacy education at USC:
Two-year Master of Public Diplomacy (M.P.D.)
One-year Professional Master of Public Diplomacy
Mid-career Summer Institute in Public Diplomacy
for professional diplomats

Home of the USC Center on Public Diplomacy
at the Annenberg School, online at
www.uscpublicdiplomacy.com

USC ANNENBERG SCHOOL FOR COMMUNICATION & JOURNALISM

Home of the nation’s first master’s degree program in public diplomacy

Combines the strengths of USC's Annenberg School for Communication and
School of International Relations

Center on Public Diplomacy recognized by the U.S. State Department as
“the world’s premier research facility” in the field

Strong institutional relationships with embassies, government agencies and
nongovernmental organizations around the world

Energetic and international student body

Innovative perspective informed by Los Angeles’ role as international media
capital and key position on Pacific Rim

annenberg.usc.edu

The graduate education you want.
The graduate education you need.

The University of Southern California admits students of any race, color, and national or ethnic origin.

magazine

Editor-in-Chief: Mark Preston

Senior Editors: Taleen Ananian, Melanie Ciolek, Babeeta Dhillon, Mariana Gonzalez Insua

Staff Editors: Martha Adams, Jessica Castillo, Ben Choularton, Anna Dawson, Jerry Edling,
Matthew Gerard, Jennifer Grover, Regina Guzman, Molly Krasnodebska, Sona Krikorian,
Naweed Lemar, Silva Sevlian, Carolina Sheinfeld, Dan Smith, Aparajitha Vadlamannati

Production: Jodi Cohen, Chromatic Lithographers - Layout & Design

Faculty Advisory Board
Nicholas J. Cull, Director, Master of Public Diplomacy Program, USC

Philip Seib, Director, USC Center on Public Diplomacy

Ex-Officio Members
John S. Odell, Director, School of International Relations, USC

Abby Kaun, Associate Dean of Academic Programs and Student Affairs,
USC Annenberg School for Communication & Journalism

Sherine Badawi Walton, Deputy Director, USC Center on Public Diplomacy

International Advisory Board
Sean Aday, Director, Institute for Public Diplomacy and Global Communication,
George Washington University

Simon Anholt, Editor-in-Chief, Journal of Place Branding and Public Diplomacy
Geoffrey Cowan, Professor and Annenberg Family Chair in Communication Leadership
Harris Diamond, CEO, Weber Shandwick Worldwide
Pamela Falk, Foreign Affairs Analyst and Resident UN Correspondent, CBS News

Kathy Fitzpatrick, Professor and Director of Graduate Studies in Public Relations,
Quinnipiac University

Eytan Gilboa, Professor of International Communication, Bar-/lan University
Howard Gillman, Dean, USC College of Letters, Arts and Sciences
Cari Guittard, Senior Associate, Global Strategic Partners
Markos Kounalakis, President, Washington Monthly
Ambassador William A. Rugh, U.S. Foreign Service (Ret.)

Crocker Snow, Director, Edward R. Murrow Center for Public Diplomacy, Tufts University
Nancy Snow, Associate Professor of Communications, California State University, Fullerton
and Faculty Research Fellow, Maxwell School, Syracuse University
Abiodun Williams, Vice President of the Center for Conflict Analysis and Prevention,
United States Institute for Peace

Ernest J. Wilson Ill, Dean and Walter Annenberg Chair in Communication,
USC Annenberg School for Communication & Journalism

www. publicdiplomacymagazine.org



USC

USC Center on

Public Diplomacy

at the Annenberg School

RESEARCH & PUBLICATIONS

The USC Center on Public Diplomacy (CPD) was established in 2003 as a partnership
between the Annenberg School for Communication and the School of International

Relations at the University of Southern California. Since its

inception, the Center

has become a productive and recognized leader in the public diplomacy research

and scholarship community through its research, publications, programming and

professional training.

CPD publications supplement both the research projects at the Center as well as individual
research conducted by CPD Research Fellows to advance the public diplomacy discipline.

w.ows - CPD Perspectives on Public

CPD PERSPECTIVES ON PURLIC DIPLDMACY Dlplomacy Publi(.l?'l!)‘@\;l:c:;j
Public Diplomacy:
Lessons from the Past

PDIN MONITOR

This series highlights critical
thinking about the study and
practice of public diplomacy
by CPD staff, fellows, visiting
scholars and practitioners. All
CPD Perspectives on Public
Diplomacy are available for
download from the Center’s
website.

The CPD Blog

the CPD blog The CPD Blog intends to
stimulate dialogue among
scholars, researchers,
practitioners and professionals
from around the world
in the public diplomacy DIPLOMACY
sphere, Featuri ng several Redirecting U.S. Foreign Policy
regular bloggers, the posts
include topics such as
cultural diplomacy, corporate
diplomacy, nation branding,
international broadcasting
and much more.

TOWARD A NEW PUBLIC

GLOBAL COOPERATION THROUGH PUBLIC DIPLOMACY))

Come visit us at

PDiN Monitor

A review & analysis of current
public diplomacy in the

news, this monthly electronic
publication presents significant
public diplomacy news
aggregated each month by the
Center’s PDIN research teams
as well as original analysis.

Palgrave Macmillan Global
Public Diplomacy Series

This series is edited by CPD
director Philip Seib and

CPD Research Fellow Kathy
Fitzpatrick. The first book

in the series, Toward a New
Public Diplomacy: Redirecting
U.S. Foreign Policy, edited by
Seib, was published in 2009
and analyzes different aspects
of U.S. public diplomacy
efforts.

uscpublicdiplomacy.org

FROM THE EDITORS

Issue 6, Summer 2011

Welcome new and returning readers to the sixth issue of
Public Diplomacy Magazine. This has been an exciting third year
of production, made possible by the continued leadership of
public diplomacy graduate students and support from a growing
international network of scholars and practitioners. The outgoing
editorial team is pleased to present this latest collection of articles
and interviews focusing on international broadcasting.

In today’s networked world, the communication tools that
are utilized to document and illuminate the human experience are
changing at a rapid rate. So too are the agents and structure of
organizations that have helped deliver information since the invention
of the telegraph. In seeking to make sense of such transformations,
PD called upon various academic and professional experts to
explain key factors that define modern-day forms of international
broadcasting, in which media organizations must now take into
account the voices of millions who are instantly connected to a
vastly expanding universe of social media and digital communication
resources. Unlike previous issues, we have expanded our “At Post”
section to include an interactive array of interviews with current and
former members of the Broadcasting Board of Governors to provide
an engaging comparative perspective on our theme. We hope
you enjoy the special insights that all of our contributors have so
generously provided.

Since PD continues to remain primarily an online publication,
we invite you to participate in collective dialogue and provide your
feedback at www.publicdiplomacymagazine.org. The outgoing team
and | wish much success to the new editors who will undoubtedly
guide PD to new levels of achievement.

Sincerely,

Mark Preston
Editor-in-Chief

Melanie Ciolek
Mariana Gonzalez Insua

Taleen Ananian

Senior Editors Babeeta Dhillon

www. publicdiplomacymagazine.org



TABLE OF CONTENTS

TRENDS & DEVELOPMENTS

7 Social Media & Business: Creating New Pathways in
Diplomacy
Simon Mainwaring

THE CHANGING LANDSCAPE OF INTERNATIONAL
BROADCASTING

n VOA and the BBC at a Crossroads. As a User Says:
“Grab a board and catch a wave—I/t’s your freedom in
the end.”

Alan Heil

PERSPECTIVES

19 Al Jazeera English in Focus
Philip Seib

25 R.I.P, Broadcasting
Shawn Powers

29 International Broadcasting in the Social Network Era:
New Allegiances in Deterritorialized Space Call for
New Public Diplomacy
Oliver Zo6llner

PUBLIC DIPLOMACY SNAPSHOT:
INTERNATIONAL BROADCASTING

34 Anna Dawson
Jennifer Grover
Molly Krasnodebska
Aparajitha Vadlamannati
Layout by Taleen Ananian

AT POST
Interviews with current and former members of the
Broadcasting Board of Governors

37

44

Former Governors
James Glassman
Ted Kaufman

Current Governors
Michael Meehan
S. Enders Wimbush

CASE STUDY: BROADCASTING IN THE ASIA-PACIFIC

53 Struggling to be Heard. Australia’s International
Broadcasters Fight for a Voice in the Region
Alex Oliver and Annmaree O’Keeffe

58 Transformation of Radio Taiwan International
Philip Wang

IN PRINT

61 Radio Free Europe and Radio Liberty: The CIA Years and
Beyond, by A. Ross Johnson
Reviewed by Jerry Edling

65 The Early Days of Al Hurra, by Radwa Mobarak
Reviewed by Aparajitha Vadlamannati

ENDNOTE

69 In International Broadcasting, Even the Static Must be

Credible
Kim Andrew Elliott



TRENDS & DEVELOPMENTS

Social Media & Business:

Creating New Pathways in

Diplomacy
SIMON MAINWARING

Business, much like sports and music, is one of the few
“languages” that can bridge political, cultural and social barriers
between nations and ethnic groups. As international trade expands
and corporate brands become respected and consistent contributors
to peaceful and prosperous societies, corporations can play an
increasingly vital role in furthering international diplomacy.

Social media is rapidly advancing this new role of business.
The tools of social media are connecting companies and their
customers as never before, while at the same time allowing citizens
to talk amongst one another to share their ideas, hopes and values.
Facebook, Twitter and technology such as smart phones are
dismantling the long-standing, hierarchical power structures through
which consumers and citizens were told by top-down institutions and
media monopolies what to think or how to behave. Now consumers
and citizens can seamlessly talk among each other, aligning around
shared values, causes or topics in ways that don’t necessarily support
the status quo.

The good news is social networking tools are arriving at
the same time that we are developing a heightened awareness of
the crises we face in the world. The global financial meltdown of
2008 reinforced the extent to which our economies, cultures and
lives are intimately connected. A spate of natural disasters such
as the earthquakes in Haiti, Chile, and most recently in Japan, and
the powerful citizen-led political revolutions throughout the Middle
East are inspiring citizens and consumers to express their growing
collective desire to live in a better world where governments and
economic systems take responsibility for providing people with
greater security, peace and prosperity.

Social media is facilitating new types of relationships between
business and consumers that can help drive diplomacy in the

www. publicdiplomacymagazine.org



coming years. In the marketing world, social media gives consumers
new leverage to demand that corporations take on greater social
responsibility in exchange for the profits they make from selling
their products to a worldwide audience. For their part, brands are
recognizing the value of using social media to connect directly with
their customers and to ensure that they are relevant, meaningful and
sharable within the social business marketplace. Within this mutually
beneficial partnership, consumers are insisting on building a world
based on new values (e.g. sustainability, prosperity and peace), and
businesses are increasingly listening and responding.

A recent example of the power of social media in business
was the Pepsi Refresh campaign. Started in 2010, Pepsi challenged
consumers inthe U.S. to identify worthy charitable projects that Pepsi
could fund to the tune of about $20 million. The company created
a platform where anyone could list a charity that needed support
and all consumers could vote on which cause they wanted Pepsi to
support. The campaign attracted consumers by the millions raising
the brand’s awareness and earning them valuable social capital.

There is no doubt that in the future we will see more instances
of consumers and brands working together for social transformation
throughout the world. As brands seek to enlarge their global appeal,
such projects will cross formerly sacred boundaries, involving
consumers from many cultures, religions and nation-states all
working together and aligned around shared values. Ultimately,
when traditional diplomacy is struggling to win popular support or
to generate tangible change on the ground, it very well may be that
enlisting the support of brands and their consumer communities will
be the most effective way to achieve that goal.

Simon Mainwaring is the author of We First: How brands and consumers
use social media to build a better world (www.wefirstbook.com). He
is the founder of We First, a social branding consultancy that help
companies build communities, profits and positive impact. He is a
member of the GMI Digital Advisory Board, the Advisory Board of the
Center for Public Diplomacy at the USC Annenberg School, AdAge’s
Powerl50 and is an Expert Blogger for Fast Company. Follow Simon
on twitter: @simonmainwaring

PD Magazine - Summer 2011

L | THE
FLETCHER FORUM

of WORLD AFFAIRS

Providing a robust, interdisciplinary forum on international
affairs since 1975

With recent contributions from:

Stephen Bosworth Leslie Gelb

R. Nicholas Burns Jack Goldsmith
Michael Chertoff Michael Jacobson
William J. Fallon Matthew Levitt
Jendayi E. Frazer James Stavridis

For more information, visit
fletcher.tufts.edu/forum

To contribute or advertise, contact us at
forum@tufts.edu

1]

THE FLETCHERSCHOOL

TUFTS UNIVERSITY



THE CHANGING
LANDSCAPE OF
INTERNATIONAL
BROADCASTING

VOA and the BBC at a
Crossroads. As a User Says:
“Grab a Board and Catch a Wave

— It’s Your Freedom in the end.”
ALAN HEIL

201 is shaping up as a pivotal year in publicly-funded
international broadcasting. The two giants in the field, the Voice
of America (VOA) and the BBC World Service, are struggling to
confront two realities. One is a technological floodtide that continues
this year to gather speed, force and reach: the stunning and rapidly
evolving ways audiences access news and information via new and
social media and converse across national boundaries. Another is
that governments in both the United States and the United Kingdom
are under huge pressure from constituents to cut deficits. Hard
choices loom for international broadcasting managements on both
sides of the Atlantic.

This article will describe VOA in its 70th year, and how
geopolitics, new technologies and programming may shape its
future. The Voice is the largest U.S. government overseas multimedia
broadcast network, reaching more than 123 million listeners, viewers
and social media users worldwide each week. It does so in 44
languages (26 of these producing television programs) and is on the
air more than 1,500 hours weekly. VOA is rebroadcast live or on a
delayed basis worldwide by 360 affiliate radio or TV stations, some
of them national networks. In Muslim majority countries, VOA’s reach
exceeds 80 million people.

www. publicdiplomacymagazine.org

11



In addition to traditional media, the Voice has a variety
of state of the art delivery platforms. These include Facebook,
Twitter, YouTube, podcasts, short messaging services (SMS), email
subscriptionservices and partnerships with rapidly growing cell phone
distribution networks. The annual cost of programming production:
$206 million. The VOA and its worldwide staff of about 1,200
managers, editors and reporters is guided by its legislative charter,
Public Law 103-415, to be an accurate, objective and comprehensive
source of news and to reflect U.S. thoughts and institutions in all
their diversity, as well as U.S. policies and policy debates.

Geopolitical Factors

The mass popular uprisings in Arab countries that caught
the world by surprise earlier in 2011 have had a profound impact
elsewhere on the planet. Authoritarian governments half a world
away tremble at the thought that their citizens might be inspired by
accurate, balanced, on-scene, timely reporting from the Middle East,
beamed to their citizens by VOA and the BBC:

* |In China, there has been stepped up blockage of foreign news
websites. This has coincided with the tightest restrictions since
1989 on reporting by foreign correspondents of local protest
demonstrations. VOA's Stephanie Ho was roughed up, and
along with her colleague journalist Ming Zhang, detained by
security police (some in civilian clothes) along with other foreign
correspondents on February 27as they covered protests in the
heart of Beijing. A uniformed officer intervened to stop a man in
plainclothes from hitting Ms. Ho after she had been shoved from
the street into a nearby shop. The cameras of many others were
smashed or their videos were confiscated. “Since the people’s
uprising in the Middle East,” the Washington Post said in a lead
editorial (March 7), “the crackdown has taken on a new ferocity.”
Hardened security surveillance of peaceful protests spread to
Shanghai and other cities as well.

* |In Russia, President Medvedev warned an audience of security
officials in Vladikavaz about what he called “the direct impact”
of the Arab uprisings on Russia, particularly in the northern
Caucasus. He urged “preventive measures.”

* In North Korea, officials tightened their control of information
by snuffing out the relatively small protest gatherings
in February and March to keep its people from being
influenced by the pro-democracy activists in the Middle East.

12

PD Magazine - Summer 2011

* Inlran, an organization called the Iranian Cyber Army announced
it had temporarily blocked the website of VOA’s Persian News
Network (PNN), and lranian authorities increased jamming
of RFE’s Radio Farda. One of VOA’s most popular programs
is Parazit (meaning static in Persian, a reference to Iranian
government efforts to jam PNN). The creators and co-hosts of
the satire program, Kambiz Hosseini and Saman Arbabi, have
appeared on U.S. media and Facebook, and recorded more than
20 million impressions on Parazit’s Persian language page in
January. VOA is by far the leading international broadcaster to
Iran, reaching an estimated one out of five Iranians each week.

These examples illustrate the unique importance of what
experts call “full-service global broadcasters” like VOA and the BBC.
They are respected for their credibility and reportage of events in the
world and regions they reach. They cover their own national news and
information about culture, history, science, finance and civil society.
In times of crisis, full service radio and TV programming merge in
microseconds with new and social media to empower publics and
stimulate debates and action in unprecedented ways. Media analyst
Matt Armstrong says: “New and old media converge to become now
media.”

Professor Shibley Telhami of the University of Maryland, when
asked about the sudden Arab awakening said: “In no time, it seems,
peoples’ fear of governments has become governments’ fear of the
people.” “For decades,” adds Middle East analyst Barbara Slavin,
“politics in the Arab world has been frozen like a fossil in amber.
The amber has shattered.” Or in the words of an Egyptian blogger
conversing with fellow bloggers via VOA’s website, voanews.com:
“Grab a board and catch a wave — it’s your freedom in the end.”

New Technologies

Rebecca McMenamin is director of new media at the
International Broadcasting Bureau, a support organization for
VOA. At a recent panel discussion on Capitol Hill, she volunteered
a few examples of how social media can, as she put it, “help people
navigate what is a lot of clutter out there” in this 21st century world of
citizen journalists. Among Russian speakers, there were more than 13
million page views of VOA content last year and this is growing every
week. In cases like Afghanistan and Somalia, McMenamin said, there
are traditional radio markets and audiences. But text messaging
in those countries is expanding quickly, too. In Somalia and the
Somali diaspora communities, a quarter of a million users subscribe

www. publicdiplomacymagazine.org

13



to VOA’s Somali Service text messages. VOA’s Indonesian Service
reaches more than 20 million on TV and radio, with a Facebook fan
base of more than 300,000. In Belarus, McMenamin reported, VOA’s
Russian service contacted a local blogger on Facebook. He toured
the main square in Minsk and described the scene as police gathered
moments before a major crackdown against protesters. According
to the current annual budget request for VOA, there were at least a
quarter of a billion page views of its 44 language websites in Fiscal
Year 2010. The leaders were English, Vietnamese, Persian, Mandarin,
Russian and Burmese. Departing VOA Director Danforth Austin
has led the striking expansion into new and social media since he
assumed charge in 2006.

More and more, carefully sourced user-generated videos and
content are enriching VOA'’s reportage. In the aftermath of the March
earthquake and tsunami in Japan, VOA English Service website
editors mixed users’ images from the scene with exclusive reports
by correspondent Steve Herman and his minute-by-minute tweets.
According to Matthew Baise, director of English web operations,
page visits in the past year to VOA’s English regional news programs
to Africa grew by 137 percent, its newly-restored offerings to the
Middle East by 102 percent, and to Asia by a record 92 percent. The
Arab spring of 2011, the Ivory Coast governmental crisis, and the
tragedy in Japan all drew many more web users.

Programming Impact

Radio can be a riveting theater of the mind in the hands of skilled
reporters. There have been the recent examples of this at VOA:

e VOA correspondent Margaret Besheer, covering the United
Nations Security Council as the crisis in Libya erupted in late
February, described “an amazing moment.” That was when
Libya’s ambassador called on the Council “to save Libya.” This
was a stunning break with the Gaddafi government he had
previously represented. The drama reached its climax after the
envoy’s remarks when he was embraced by his deputy, another
defector from Libya, and the two broke into sobs as the Secretary
General and other diplomats rushed over to congratulate and
comfort them.

e December 2010, VOA’s Mandarin Chinese language website
carried the searing image of an empty blue and white chair. That
was the vacant seat reserved in Oslo for imprisoned Chinese
human rights activist Liu Xiaobo for his protests against a
government that had prohibited him from traveling to Norway

14

PD Magazine - Summer 2011

to receive the Nobel Peace Prize. But the world didn’t forget.
VOA Mandarin Chinese reporters Nan Wang and Suli Yi were on
the scene to file radio, TV and web reports about the ceremony.
Somehow, they found time to send out 87 tweets, with news
updates and photos. In just a few days, 172,000 people spanning
the globetweeted back. In China, some opposition figures even
altered their avatars to form the shape of that empty chair.

* In July 2010, seven months before President Mubarak stepped
down, VOA Cairo bureau chief Elizabeth Arrott interviewed a
prominent Egyptian scholar. He told her that Egypt’s younger
generation was restless. They were chafing at the arrest and
torture of citizens by authorities, corruption in high places and
very high unemployment. The scholar said they would either
continue to accept their plight out of fear or decide to organize
mass street protests like the ones that ended Mubarak’s 30-year
reign a few months later.

VOA broadcasters, using established and new media, can
engage traditional audiences in conversations that could only
have been imagined a few years ago. Simply by reporting the
news objectively, broadcasting public service announcements or
organizing mass town meetings on health issues or treatment
of women, they can save lives and make a real difference to
audiences. Recently, a suicide bomber injured scores of people in a
crowded marketplace in the southern Afghanistan city of Kandahar.
Immediately, VOA’s Radio Ashna broadcast an appeal for blood
donations to save the wounded. Dozens of local residents responded.
And in Nigeria this year, VOA’s Hausa Service is conducting a series
of four town meetings on the benefits of girls’ education in the
largely Muslim north. These town meetings, cosponsored by the U.S.
Agency for International Development, have attracted high-ranking
officials in Africa’s most populous nation, including Muslim religious
leaders. More than 3,000 people assembled for such a town meeting
in Sokoto. These events are broadcast by VOA and reported in the
local media, multiplying their impact many times over.

Back to Those Hard Choices

In this year of destiny for the two major international
broadcasters, lean budgets have the potential of taking a heavy toll.
That is particularly the case in London, where the BBC World Service
is forced by funding reductions to close five language services and
eliminate shortwave radio in Mandarin to China, in Russian, and in
Spanish to Latin America. BBC managers project huge audience

www. publicdiplomacymagazine.org

15



losses globally. The World Service has 180 million radio listeners
weekly worldwide, including about 85 million of them on shortwave.

By way of contrast, in Washington, the Broadcasting Board of
Governors that oversees VOA, RFE/RL, Radio Free Asia, Alhurra TV,
Radio Sawa (in Arabic) and Radio-TV Marti has actually requested
a 2.5 percent increase in its overall budget for the year beginning
next October 1. But the Board has recommended an end to all VOA
television and shortwave radio broadcasting to China in Mandarin and
Cantonese. This would shift all VOA Chinese indigenous languages
on shortwave to the regionally-oriented U.S. station, Radio Free
Asia. The Broadcasting Board of Governors terms this “a strategic
realignment” aimed at looking to the future by expanding VOA
Internet text, video and audio services and other platforms. More
than half the VOA China Branch staff would lose their jobs. Critics
say that such downsizing would greatly hinder production of content
and interaction with social media users in China. Moreover, they note,
the PRC is relentlessly expanding its Great Electronic Firewall to
block information from abroad and only about a third of Chinese are
online today.

The Board’s reasoning: heavily jammed shortwave reaches
less than 1 percent of the Chinese audience. The BBG says reducing
the VOA China Branch staff would save an estimated $8 million a
year, roughly 1 percent of the entire BBG budget. Efficiencies in
consolidating managements and reducing administrative overhead
at the five U.S. government-funded overseas network entities (VOA,
RFE/RL, RFA, Alhurra TV/Radio Sawa and Marti to Cuba) might
be an alternative. In any case, Congress will have the final say on
proposed reductions. A new VOA director, former NPR, ABC and
CNN correspondent David Ensor, takes office in June.

Some on Capitol Hill are advocating retention of traditional
as well as new media in U.S. international broadcasting. Secretary
of State Hillary Clinton, an ex-officio member of the BBG, told the
Senate Foreign Relations Committee in February, “Even though
we’re pushing on-line, we can’t forget TV and radio because most
people still get their news from TV and radio.” The Director General
of the BBC, Mark Thompson, told a London conference (March 2)
that he profoundly regrets the proposed BBC World Service cuts:

“The future of news and information,” he said, “is intrinsically
multi-platform, multi-device, and multi-media. No one
medium, neither TV, nor radio, nor print, nor even the web
are sufficient in themselves... those players who control or
have an interest in multiple platforms are capturing the
highest amounts of news consumption.”

16

PD Magazine - Summer 2011

The Defense Department’s former desk officer for China,
Joseph Bosco, agrees:

“The revolutionary events in the Mideast,” he wrote in
March, “demonstrate that a picture can be worth a thousand
tweets. Television and radio are still the most effective
media to convey dramatic images and descriptions, as well
as to provide in-depth discussion of contemporary historic
events. They are also the only contact with the outside
world for the millions of Chinese without Internet access.”

Bosco noted that the Pentagon today spends billions of dollars
to cope with new Chinese weapons systems. In this multimedia era,
outlets like VOA and RFA by reporting events accurately, completely
and objectively can, as Bosco put it, “help foster political reform in
China for a fraction of the cost.”

Alan L. Heil Jr, a former deputy director of VOA, is the author of
Voice of America: A History, Columbia University Press, New York,
2003/2006, and editor of Local Voices/Global Perspectives:
Challenges Ahead for U.S. International Media, Public Diplomacy
Council, Washington, DC, 2008.

www. publicdiplomacymagazine.org

17



PERSPECTIVES

Al Jazeera English in Focus
PHILIP SEIB

In the vastly expanded contemporary universe of journalism,
Al Jazeera English developed with less fanfare than attended the
first years of its parent, Al Jazeera Arabic. The news cacophony
is louder and more distracting today than it was in 1996, when the
Arabic channel was born. Having a lower profile worked to AJE’s
advantage as the channel’s leadership sorted out issues of format,
logistics, and management.

The lower profile is no more. With the Middle East revolutions
of early 2011, Al Jazeera English established itself as the go-to site
for breaking news. Even in the United States, where stodgy cable
and satellite companies have refused to carry the channel, audiences
found ways to watch it. AJE executive Tony Burman reported that as
of February 3, traffic to AJE’s live online stream had increased 2,500
percent, with 60 percent of that coming from the United States.! As
the tempo of events in Egypt increased, so did AJE’s viewership, on
the air and online, reaching its peak when Hosni Mubarak stepped
down on February 11.

Beyond this surge in prestige and audience, AJE’s current
and prospective role in journalism and politics deserves serious
consideration. The channel’s ambitions are significant, its achieve-
ments to date merit recognition, and its prospects are such that the
channel could well become one of the world’s most authoritative
sources of news.

To understand the political significance of Al Jazeera English,
it is important to recognize the historical importance and regional
influence of its Arabic-language parent. AJE is very much a child of
the Arabic channel, and despite its level of editorial independence,
this relationship remains crucial.

When Al Jazeera Arabic first went on the air in 1996, few
observers expected the channel to amount to more than a quickly
forgettable publicity stunt by a country that most people could not

1 Tony Burman, “The ‘Al Jazeera Moment’?” thestar.com (Toronto), February 4, 2011,
http:/www.thestar.com/opinion/editorialopinion/article/933097--the-al-jazeera-moment.

www. publicdiplomacymagazine.org

19



locate on a map. That dismissive attitude, which was found mostly in
the West, was built on the false assumption that the Arab television
news audience did not care where its information came from. In
reality, there was a hunger among Arab viewers for news about their
lives that they could trust and in which they could claim ownership.
For too long they needed to rely on the BBC, CNN, or other non-
Arab information sources to tell them what was happening or else
they were dependent on news programming tightly controlled by
Arab governments, featuring dreary-looking broadcasts and “news”
that only the most credulous would accept.

Al Jazeera changed all that. First, it looked different. With
generous financial support from the Qatari government, Al Jazeera
was able to feature eye-catching state-of-the-art production values
that held viewers’ attention More important was the content - an
unprecedented expansion of pan-Arab journalism into topics that
almost all other television channels in the region (with the exception
of some in Lebanon) dared not address. By the time of the 2000
intifada, Al Jazeera had become the principal television source for
news about Arabs reported by Arabs. Its coverage featured an Arab
perspective, which some critics denounced as bias, but it was a slant
that attracted and retained viewers.

As a result of the channel’s often fiery coverage, the emir
of Qatar began hearing regularly from aggrieved neighbors, but Al
Jazeera was rarely reined in. Subsequently, some Arab governments
shut down Al Jazeera’s operations in their countries, a practice
that continues today. In October 2010, the Moroccan Ministry of
Communications withdrew accreditation from the channel’s staff
in the country, citing a failure to follow “the rules of responsible
and serious journalistic work.” The Moroccan authorities said
that Al Jazeera’s coverage “seriously distorted Morocco’s image
and manifestly damaged its interests, most notably its territorial
integrity” in reports about Western Sahara, territory that is the
subject of a continuing dispute between Morocco and the Algerian-
backed Polisario Front.?2 A few weeks later, the Kuwaiti government
closed Al Jazeera’s bureau in that country, accusing the channel of
interfering in Kuwait’s internal affairs by reporting about a violent
police response to a public gathering organized by the Kuwaiti
opposition.3

Outside the region, the most significant government criticism
of Al Jazeera has come from the United States, particularly during
the George W. Bush administration, which objected to the channel’s

2 “Morocco Suspends Al Jazeera Operations Indefinitely,” Committee to Protect
Journalists news release, http://cpj.org/2010/11/morocco-suspends-al-jazeera-operations.
3 “Media Watchdogs Condemn Kuwait for Closing Al Jazeera,” Daily Star (Beirut),
December 15, 2010.

20

PD Magazine - Summer 2011

coverage of the wars in Afghanistan and Iraqg, coverage that often
emphasized the cost of conflict in terms of civilians’ lives. Nervous
Western governments used the label “the Osama bin Laden network”
to characterize Al Jazeera, a tactic that worked well among those
who had never seen the channel’s newscasts and were ready to
believe that it was part of an Arab terrorist conspiracy.

But in terms of audience loyalty, being perceived as an irritant
to Arab governments and the United States did no harm to Al Jazeera.
Attacks on the channel enhanced its credibility as an independent
voice. Such controversies showed that Al Jazeera matters.

Perhaps most significantly, these varied factors contributed
to an altered public sphere in the Arab world brought about by an “Al
Jazeera effect” that extended beyond the Qatari news organization
to numerous other regional satellite channels and then to Internet-
based media that have empowered individuals and groups in
unprecedented ways. “News,” which for so long had largely been
a product of Arab officialdom, had become something that people
were beginning to trust as being on their side, and therefore as a tool
of intellectual liberation in a society that tended to frown on such.

After its first decade, Al Jazeera’s journalistic credentials and
political influence were well established within the Arab world, but
its reach was limited. To maintain and expand influence requires an
audience that can grow. The direction for growth was clear. Only
about 350 million people speak Arabic, but the most widely spoken
language in the world is English.

With the channel so well known, and with its ambitions made
realistic by its financial solidity, creating Al Jazeera English made
sense. Understanding those ambitions is important. Put simply,
Al Jazeera wants to change journalism, and by so doing, change
international politics.

The two goals are closely related. Journalists who claim to
have no political agenda are disingenuous. There is no reason to do
journalism if your coverage has no effect. Whether the news story is
about the failures of a local housing project or about global warming,
the information journalists deliver should provide news consumers
with knowledge that they can use to develop opinions and then act
upon them. That is a political outcome. Critiquing governments’
performance has similar political ramifications. Wadah Khanfar, Al
Jazeera’s director general said: “We have to challenge centers of
power. When they are trying to hide facts, people should learn that
governments from now on cannot brush away stories and cannot
hide the truth...”* Few journalists would disagree with that.

By early 2011, Al Jazeera was moving forward with plans to

4 “Al Jazeera Now,” transcript of On the Media, March 26, 2010, www.onthemedia.org/
transcripts/2010/03/26.

www. publicdiplomacymagazine.org

21



further expand its array of channels by creating Al Jazeera Turkish, Al
Jazeera Swahili, and Al Jazeera Balkans. None of these would have
as large a language-based audience as Al Jazeera English, but the
expansion is evidence of the overall Al Jazeera mission to upgrade
international journalism and purposely extend its own influence.

Al Anstey, managing director of Al Jazeera English, noted
that AJE has a “shared heritage” with the parent Arabic channel;
“We have the same DNA,” he said. He also said that this audience
might be attracted by AJE being “comprehensive in our coverage
of the Middle East,” adding that although plenty of other news
organizations also cover the region extensively, audience members
with an emotional stake in events there “don’t necessarily feel
comfortable” with reporting by those without true grounding in the
Arab world. In terms of having the credibility to build audience,
he observed, the question may be viewers’ judgment about “which
prism are we looking through?”®

The 2008-9 Gaza war coverage underscored the significance
of the AJE prism. As the only English-language television news
organization with crews inside Gaza, its reporting - replete with
graphic images of Palestinian casualties, many of them children
- was certain to find a receptive audience among those whose
sympathies were with the residents of Gaza as well as those who
were dissatisfied with Western news organizations’ coverage that
came only from within Israel.

A case can be made that the Gaza coverage was simply
good journalism, and any pro-Palestinian political impact was an
unintended (although predictable) ripple effect. The Gaza story
was a breakthrough for AJE in that its monopoly on on-site English-
language reporting helped the channel build trust in its news product
among an audience that was, because of language, familiar with Al
Jazeera news only by reputation.

Al Jazeera was created partly to enhance Qatar’s public
diplomacy, giving the state an identity that would be recognized by
publics as well as governments, particularly in the Middle East. In a
dispatch among the WikiLeaks documents released in late 2010, U.S.
Ambassador to Qatar Joseph LeBaron wrote: “Al Jazeera’s ability to
influence public opinion throughout the region is a substantial source
of leverage for Qatar, one which it is unlikely to relinquish. Moreover,
the network can also be used as a chip to improve relations. For
example, Al Jazeera’s more favorable coverage of Saudi Arabia’s
royal family has facilitated Qatari-Saudi reconciliation over the past
year.” Al Jazeera denied that it had been used as a political tool in

5 Author interview with Al Anstey, Doha, January 4, 2011.

22

PD Magazine - Summer 2011

this way, stating, “This is the U.S. embassy’s assessment, and it is very
far from the truth.”®

However, wielding influence is part of what Al Jazeera does,
and it does so overtly. Al Jazeera has created a training center which
works with journalists from underdeveloped countries and a Centre
for Studies, which is a think-tank that focuses on geopolitics.

In the end, the story of Al Jazeera English comes back to the
mission of journalism. The channel seeks to deliver a journalistic
product that is based on a nontraditional worldview. As it showed
during the first months of 2011, it is fully capable of covering the
world’s most important events. This is a sign that the channel is
maturing in ways that will accrue to its own benefit and that of its
viewers.

Philip Seib is a professor at the University of Southern California’s
Annenberg School and is Director of the USC Center on Public
Diplomacy.

6 Robert Booth, “WikiLeaks Cables Claim Al Jazeera Changed Coverage To Suit Qatari
ForeignPolicy,” The Guardian, December 6, 2010.

www. publicdiplomacymagazine.org

23



COLUMBIA UNIVERSITY - SCHOOL OF INTERNATIONAL AND PUBLIC AFFAIRS

JOURNAL OF

INTERNATIONAL
AFFAIRS

SINCE 1947

ANNOUNCING THE SPRING/SUMMER 2011 ISSUE

SINO-INDIAN RELATIONS
AVAILABLE MAy 2011

The emergence of China and India on the geopolitical landscape
will define international affairs in the 2Ist century.

Are China and India destined for
confrontation or cooperation?

Featuring articles on...
Strategic Rivalry | Threat Perception | Economic Competition
Pakistan | Tibet | Water | Africa | Energy

and contributions from...

Arvind Panagariya | Former Chief Economist of ADB
Ruisheng Cheng | Former Chinese Ambassador to India
Kishore Mahbubani | Former Singaporean Ambassador to the UN
Surin Pitsuwan | Secretary General of ASEAN
Strobe Talbott | Former U.S. Deputy Secretary of State

and more!

For more information or to subscribe, please visit:

jia.sipa.columbia.edu

R.I.P, Broadcasting
SHAWN POWERS

In its current manifestation, the term “broadcasting” is relatively
young, arriving only in the 1920s to describe transmissions originating
from radio stations across Europe and the United States relayed to
other states and nations without much specific direction. Originally an
agricultural term, meaning to “scatter seed over a broad area rather than
sowing it in designated places,” experts thought that it expressed the
proper idea behind radio transmissions.! Due to developments in beam
technology, in 1924 Guglielmo Marconi successfully tested Shortwave
(SW) radio and introduced it to the world, firmly establishing
“broadcasting” into the lexicon of global communications. Compared
to medium- and high-wave broadcasts, SW broadcasts could be
received thousands of miles away, using a relatively small amount of
electricity. While the sound quality was not as good compared to
the other waves, the potential to reach audiences in foreign countries
sparked significant interest among governments. Importantly, the
genesis of the term broadcasting is an important indicator of the
strengths and weaknesses of the particular technological medium:
one message, controlled by the broadcaster, disseminated broadly.
While there are important uses for this type of communication, it is
no longer a sufficient description of the expanded responsibilities
for those who have traditionally been known as “international
broadcasters.”

Broadcasting was to the 20th century what the World Wide
Web has been to the 21st: both were revolutionary mediums enabling
people, governments and organizations to communicate with others
with more ease. Similar to the difficulty of predicting what will be
the next revolution in communication mediums, communications
professionals, to a large extent, didn’t foresee a world where
broadcasting would no longer be the primary means through which
global public communications would take place. Yet, we’ve entered
an epoch in which a global communications infrastructure allows
for the immediate transmission of digitized signals to be relayed
and received from almost everywhere on earth. More importantly,
not only are these technologies mobile and increasingly affordable,
but unlike the radio receivers of the 20th century, today’s cell
phones and laptops enable traditional “audiences” to beam their

1 Hanson, Elizabeth C. (2008). The Information Revolution and World Politics (New York:
Rowman & Littlefield Publishers, Inc), page 24.

www. publicdiplomacymagazine.org

25



own messages with extraordinary reach, thus challenging the
basic assumptions underlying the term “broadcasting.” To think of
government-supported news and information organizations simply
as international broadcasters intellectually and practically impedes
their ability to adapt to the realities of the 21st century. This is not
to say that no role exists for broadcasting in the current climate. To
the contrary, in certain contexts and countries, unidirectional, simple
flows of accurate and timely information can be critical, particularly
in crisis situations. But the scope and talents of these networks
need not end there. Indeed, there is tremendous value in engaging
audiences in the news making and dissemination process, as the Al
Jazeera Network has demonstrated in its world-class coverage of
Egypt in February and March 2011.2

While one should never read a book by its cover alone, to
deny the significance of the book’s jacket altogether is foolish.
Similarly, while the terms used to describe government-sponsored
communications are not the only element of international
communications policy and strategy in need of reconsideration,
to deny their importance as organizing principles for both those
engaged in what has been traditionally known as “broadcasting” as
well as what has traditionally been thought of as mere “audiences”
would be shortsighted. There is a reason why National Public Radio
changed its name to NPR, and why CNN’s Headline News is now,
officially, HLN. In each case, the news organization grew out of its
original descriptor, and while wanting to maintain brand recognition,
it also wanted to shed the antiquated messages and/or mediums
imposed on them from previous eras. NPR is no longer merely a radio
broadcaster, but rather a multimedia news organization that fosters
the relay of its audio shows and textual transcriptions of said shows,
in addition to countless avenues for conversations on topics touched
on through their programming. HLN is no longer merely a cable news
channel focused on “headline news,” but rather a news organization
that produces specialized programming presenting, with some level
of interactivity, the softer side of the news. In both cases, the change
in name, while symbolic, was meaningful in helping employees and
audiences alike understand how each organization was adapting to
the needs to a 21st century citizenry.

U.S.government-sponsoredinternational news organizations—
the Voice of America, Radio Free Europe (RFE), Radio Free Asia
(RFA), Radio and TV Marti and the Middle East Broadcasting

2 Powers, Shawn. (2011) “From Broadcast to Networked Journalism: The Case of Al-
Jazeera English.” In Histories of Public Service Broadcasters Online (Eds. Brugger, N. and
Maureen Burns). Peter Lang Publishing, New York.

26

PD Magazine - Summer 2011

Network (MEBN)—are currently undergoing a strategic review.?
While the focus of the strategic review includes each organization’s
operations, and the overall structure and mission of American
intentional broadcasting, it is unclear if it extends to the level of the
symbolic structure and leadership—most clearly articulated in the
title—of each organization. Even the body overseeing the networks,
the Broadcasting Board of Governors, is steeped in the language of
20th century global communication flows. The underlying structure
of global civil society has fundamentally changed for the better, and
it is time that the overbearing structure of U.S. international news
organizations reflected their interest and ability to engage in the
current information ecology. This means, for starters, new names
for the U.S. government- supported networks that draw from their
extensive heritage while also signifying the dramatic change required
of them to achieve their goals moving forward.

Instead of the Voice of America—the network most closely
aligned and charged with, at times, airing an official explanation of
American policies—why not the Voices of America, emphasizing
the diversity and plurality of opinions represented in the American
republic? As for RFE and RFA, why not something along the lines
of the European and Asian Networks for Freedom, emphasizing
their history in promoting free speech, expression and thought,
while also embracing the organizing principle of the 21st century:
networks.* MEBN, the youngest of all of the American-supported
international news networks, is in need of the most dramatic reform,
a topic that has been discussed in great detail elsewhere.® But it is
also the network most able to benefit from a re-chartered outlook
on news production for the 21st century. In no other regions have the
burgeoning voices of the youth been so clearly aligned and amplified
with new media technologies, as they have been in Tunisia, Egypt,
Syria, Jordan and elsewhere where recent large-scale protests have

3 Broadcasting Board of Governors, “Board Continues Strategic Review,” Jan 10, 2011
<http://www.bbg.gov/pressroom/press-releases/Board_Continues_Strategic_Review___.
htmi>

4 Castells, Manuel. (2000). The Rise of the Network Society, 2nd ed. (Oxford: Blackwell).
5 While Alhurra in particular has made strides in reform (for example, see: Broadcasting
Board of Governors, “Quarter of Egyptians Tune to Alhurra During Recent Crisis, Feb 17,
2011 < http:/www.bbg.gov/pressroom/press-releases/Quarter_of Egyptians_Tune_to_Al-
hurra_During_Recent_Crisis.html|>), many have criticized the network as poorly structured
and designed given the current news climate in the region. For example, see: USC Center
on Public Diplomacy (2008). An Evaluation of Alhurra TV; Powers, S. & el-Gody, A. (2009).
The Lessons of Al Hurra. In Toward a New Public Diplomacy: Redirecting U.S. Foreign
Policy, (Ed, Seib, P.) Palgrave Macmillan, New York; Marwan M. Kraidy, “Arab Media and

US Policy: A Public Diplomacy Reset,” Stanley Foundation Policy Analysis Brief, January
(2008); William A. Rugh, “Broadcasting and American Public Diplomacy,” Transnational
Broadcasting Studies, vol. 14 (Spring 2005); Marc Lynch, Voices of the New Arab Public:
Iraq, Al-Jazeera, and Middle East Politics Today (New York: Columbia University Press,
2006).

www. publicdiplomacymagazine.org

27



occurred. A network strategically enabled to tap into and encourage
the responsible and thoughtful expression of opinions in the Middle
East, using all of the different technologies available to reporters
and citizens alike, would be a tremendous asset in a region that
continues to be dominated by state and self censorship. Building
on the plurality and diversity of the “Voices of America,” perhaps
something along the lines of “Voices of the Middle East” would be
an appropriate name for a network that emboldened, trained and
curated underrepresented perspectives from around the region.

The practice of broadcasting is, of course, far from obsolete, as
there will always be a need for quick and accurate flows of information
from one to many. But it should no longer be the organizing principle
by which U.S. news and information organizations see their mission,
operation and mandate. If the current strategic review is to achieve
the dramatic re-working of the traditional international broadcasters,
thenitis important to not only look at the micro processes underlying
the day-to-day operations of news gathering and dissemination, but
also the macro level structures and symbols that serve as the critical
organizing principles of any organization. Put another way, we need
to think less in terms of spreading our intellectual seeds from one to
many, and more in terms of establishing, maintaining and building
robust and authentic networks of knowledge for global citizens to
engage with each other, our government, and civil society. R.I.P.
broadcasting; long live networks of knowledge!

By Dr. Shawn Powers, Assistant Professor, Georgia State University;
Associate Director, Center for International Media Education.

28

PD Magazine - Summer 2011

International Broadcasting in
the Social Network Era:
New Allegiances in
Deterritorialized Space Call

for New Public Diplomacy
OLIVER ZOLLNER

If we understand public diplomacy as an activity by state
actors (and, in some cases, by non-governmental organizations
alike) to foster understanding of a country’s “ideas and ideals, its
institutions and culture, as well as its national goals and current
policies” (Tuch, 1990: 3), then international broadcasting appears as
a tool well-suited to fulfill this task. Audiences the world over can
tune in to radio and television programs produced in London, Beijing,
Paris, Doha, Washington, and many more places - in their vernacular
tongue or a global language of their choice. Thus the world could
be a place rejoicing in informed debate, rational deliberation, and
tolerant acceptance of other countries’ viewpoints and policies - and
yet, as we all know, it is not.

International Broadcasting, Public Diplomacy, and Empire

International broadcasting has its origins in colonialism and
empire maintenance (or, if you prefer that other term, imperialism).
In 1927/28, the Dutch Philips Corporation initiated broadcasts for
expats in the Dutch East Indies - the first of their kind. Twenty years
later, the newly founded Radio Nederland Wereldomroep (today:
Radio Netherlands Worldwide) took up this discontinued tradition,
this time including programs in foreign languages. Among the first
broadcasting organizations to target audiences abroad in their home
languages was the Soviet Union’s Radio Moskva (Radio Moscow),
founded in 1929 as a straight propaganda service dedicated to
glorifying the achievements of Communism. Germany started her
Weltrundfunksender (Worldwide Broadcasting Station) in the same
year. Shortly after the Nazis’ takeover of power in 1933, the station
was renamed Deutscher Kurzwellensender (German Short-Wave

www. publicdiplomacymagazine.org

29



Service) and became a propaganda instrument of that dictatorship.
France’s short-wave service Poste Colonial (Colonial Relay System)
started in 1931 (its present-day successor organization is Radio
France Internationale). The United Kingdom’s British Broadcasting
Corporation (BBC) initiated its Empire Service in 1932; the service’s
first foreign-language broadcasts were produced in Arabic in 1938 in
order to counter anti-British uprisings in Arabic regions of the British
Empire (partly fuelled by German-backed propaganda programs).
Towards the end of Empire, the service was renamed BBC World
Service in 1965. Japan’s Nippon Hoso Kyokai (NHK) was founded
in 1926 and started its international services in 1935 amidst rising
sentiments of aggressive hyper-nationalism and expansionism.
The United States of America lagged behind in this airwave-bound
game of international self-representation, propaganda and counter-
propaganda, or generally speaking psychological warfare, forming
her Voice of America only in 1942, in the middle of World War Il.
With the onset of the Cold War, Radio Free Europe/Radio
Liberty contributed to the ideological struggle with the Soviet
empire, and the concept of “public diplomacy” developing in parallel
in the United States as a tool of self-representation in a context of
heightened antagonism (Cull,2009). New adversariesin later decades
encouraged the United States to form broadcasting services such
as Radio/TV Marti, Radio Free Asia, Radio Sawa, Alhurra Television,
inspiring other broadcasters to install similar services: e.g., the BCC’s
Arabic Television in 2008, a late second attempt to set up a British
voice in the Middle East (after a failed first BBC attempt from 1994-
96 led to the creation of Qatar-based Al-Jazeera satellite channel,
a huge rival to any Western broadcasting endeavor in the Arabic-
speaking world ever since its rise to fame in 2001); France’s Arabic-
language arm within its France 24 televisions operation; Germany’s
Deutsche Welle TV Arabia; or Russia Today’s Al-Rusiya Al-Youm.

Soft Power, Strategic Communications and the Notion of Dialogue

These sketchy (and profoundly abridged) outlines of the
history of international broadcasting (following Briggs, 1985;
Browne, 1982; Brunnquell, 1991; Zéllner, 2009) point to traces and
traditions that linger on. Only very few audience members would
not be aware of the goal of international broadcasts, regarded here
as tools of public diplomacy to inform and engage people’s hearts
and minds, and therefore being about ‘soft power,’ or “the ability
to shape the preferences of others” (Nye, 2008: 95). International
broadcasting can be journalistic in nature, and in the best of all cases
it is (the BBC World Service setting the standards for many others).

30

PD Magazine - Summer 2011

In other cases it is very obviously not blessed by a journalistic, fact-
gathering approach but rather plagued by an urge to convince and
leave no room for second thoughts. But whatever the journalistic
or propagandistic credentials of a broadcaster-as-public-diplomat,
it is never truly impartial as topics covered by such an organization
almost inevitably reflect its host nation’s policy concerns and
strategic interests - what might be called a structural partiality, or
simply an example of “strategic communications” (Taylor, 2009: 14).
This more or less top-down approach of broadcasting is reflected in
the medium’s monologic nature, which is in turn determined by its
one-way technical apparatus. True dialogues of a symmetrical nature,
where the roles of communicator and recipient are interchangeable
and where messages are not necessarily bound to ‘success’ in the
Habermasian way, are very hard to achieve via radio or television
(Z6llner 2006). Against this background, international broadcasting
as an instrument of public diplomacy is an expression of power not
quite as ‘soft’ as Nye’s term would suggest: it is about persuasion
and attaining certain pre-determined goals; it “is no altruistic affair”
(Melissen, 2005:14).

The Ascent of New Empires and New Technologies

The terrorist attacks of September 11, 2001, marked a symbolic
turning point in world politics: the struggle between ‘the West’ and
an ‘Islamism’ is, at its core, detached from a territorial reference
that for the past 200 years has been called a nation-state; rather,
it is about traditional territorially-bound hegemonic powers fighting
new ideologies that are vague, decentric, and loosely organized,
and yet easily spreading around the globe with the help of new
media. This war of images and ideas (Kimmage & Ridolfo, 2007)
leaves traditional public diplomacy and trans-border broadcasting
organized by nation-states hapless, dazed and confused, or so it
seems. The arrival of the new threat of adverse ideologies that are
hard to pin down to some clearly defined territorial 'enemies’, and
their increasingly sophisticated use of Internet-based channels of
communication, coincides with the slow decline of the old Western
power bloc and the at times awe-inspiring ascent of new centers of
power (e.g., China, India).

Times like these would call for a renewed awareness of
the importance of some form of ‘public diplomacy’ as a forum of
intercultural exchange on equal footing. However, it seems that
what prevails with audiences around the world is an old, perhaps
clichéd, perception of international broadcasting as government
diplomacy pursuing national interests and hegemonic agendas:

www. publicdiplomacymagazine.org

31



as an instrument of nation-branding or as a ‘voice of imperialism’.
There seems to be a lack of credibility that is associated with public
diplomacy and international broadcasting - a deficiency that only
very few broadcasters have managed to stay more or less clear of
(with the BBC World Service obviously playing in its own league as
a journalistic role model, and Al-Jazeera being perceived as a trans-
national, pan-Arab broadcaster rather than a Qatar-based station
largely financed by an autocratic monarch).

Recent protest movements and popular uprisings in Iran,
Tunisia, Egypt and elsewhere have highlighted the increased
importance of deterritorialized, decentric, non-national systems of
communication and mass-organization, that is, social networking
sites such as Facebook and Twitter. With a bit of fancy, these Web
2.0 applications with their dialogic functions might be called the
new ‘nations’ of the post-national era. This in turn calls for a new
public diplomacy - and hence, a new conceptualization of what
sort of instrument international broadcasting could be beyond a
mere copycat-like insertion of Facebook and Twitter applications
on broadcasters’ Web sites — which just makes them dependent
of those new, post-national power structures embodied by global
corporations of the Internet economy.

A New Public Sphere?

As Manuel Castells fittingly remarked, the “implicit project
behind the idea of public diplomacy” should be to “harness the
dialogue between different social collectives and their cultures in the
hope of sharing meaning and understanding” and to build a new kind
of public sphere, or global civil society, “in which diverse voices can
be heard in spite of their various origins, distinct values, and often
contradictory interests” (Castells, 2008: 91). For the time being, it
is doubtful whether the worldwide community of public diplomats
and international broadcasters on the one side, and local activist
movements and other exponents of civil society on the other, share
enough common ground to bring this promise to life. The global civil
society that would be so much in need of a truly ‘public’ diplomacy/
broadcasting service is as yet not part of the dialogic equation while
the traditions of empire and propaganda linger on.

Oliver Zbllner is a professor of media economics at Stuttgart Media
University, Stuttgart, and an honorary professor of international
communication at the University of Disseldorf, Germany. From 1997
to 2004, Zbllner was Director of the market and media research
department of Germany’s international broadcaster, Deutsche Welle.
This was accompanied by various teaching assignments at a string
of universities from 1996 to 2006. Zbéllner is the author and editor
of several books on international communication and broadcasting
research, some of them in English.

References
Briggs, A. The BBC: The First Fifty Years. Oxford, New York: Oxford
University Press, 1985.

Browne, D. R. International Radio Broadcasting: The Limits of the Limitless
Medium. New York, Westport CT: Praeger, 1982.

Brunnquell, F. Fréquence monde: Du Poste Colonial a RFI. Paris: Hachette,
1991.

Castells, M. “The New Public Sphere: Global Civil Society, Communication
Networks, and Global Governance” in The Annals of the American
Academy of Political and Social Science, Vol. 616, 2008: 78-93.

Cull, N. “Public Diplomacy Before Gullion: The Evolution of a Phrase” in
N. Snow & P. M. Taylor (eds.). Routledge Handbook of Public Diplomacy.
New York, London: Routledge, 2009: 19-23.

Kimmage D. & Ridolfo, K. Iraqi Insurgent Medija: The War of Images and
Ideas. How Sunni Insurgents in Iraq and Their Supporters Worldwide
Are Using the Media. Washington DC: Radio Free Europe/Radio Liberty,
2007. [Available online at http://realaudio.rferl.org/online/OLPDFfiles/
insurgent.pdf]

Melissen, J. “The New Public Diplomacy: Between Theory and Practice” in
J. Melissen (ed.): The New Public Diplomacy: Soft Power in International
Relations. Basingstoke, New York: Macmillan, 2005: 3-27.

Nye, J. S. “Public Diplomacy and Soft Power” in The Annals of the
American Academy of Political and Social Science, Vol. 616, 2008: 94-109.

Taylor, P. M. “Public Diplomacy and Strategic Communications” in N.
Snow & P. M. Taylor (eds.). Routledge Handbook of Public Diplomacy.
New York, London: Routledge, 2009: 12-16.

Tuch, H. Communicating With the World: US Public Diplomacy Overseas.
New York: St. Martin’s Press, 1990.

Z6llner, O. “A Quest for Dialogue in International Broadcasting: Germany’s
Public Diplomacy Targeting Arab Audiences” in Global Media and
Communication, Vol. 2, 2006: 160-182.

Zb6llner, O. “Internationaler Auslandsrundfunk” in Hans-Bredow-Institut
(ed.). Internationales Handbuch Medien. 28. Auflage. Baden-Baden:
Nomos, 2009: 175-183.

www. publicdiplomacymagazine.org

33



PUBLIC DIPLOMACY
SNAPSHOT:
INTERNATIONAL
BROADCASTING

ANNA DAWSON

JENNIFER GROVER

MOLLY KRASNODEBSKA
APARAJITHA VADLAMANNATI

Layout by Taleen Ananian

34

PD Magazine - Summer 2011

www. publicdiplomacymagazine.org

35



AT POST

Interviews with current

and former members of the
Broadcasting Board of Governors
Former Governors

JAMES GLASSMAN

TED KAUFMAN

Current Governors

MICHAEL MEEHAN

S. ENDERS WIMBUSH

James K. Glassman

1. How does U.S. broadcasting advance public diplomacy priorities
for the U.S.?

My view has always been that U.S international broadcasting
is journalism with purpose, not, as many have argued, to burnish
the U.S. image, but, rather to advance vital U.S. interests. Its stock in
trade is accurate, credible journalism. And the purpose and power of
such journalism varies by country and circumstance. In Afghanistan
and Pakistan, it counters violent extremist propaganda. In Egypt and
Yemen, it nurtures the democratic opposition. In the Balkans, it fosters
ethnic and national reconciliation. In Nigeria and Rwanda, it eases
inter-religious and tribal tension. In North Korea and Cuba, it reveals
the folly and failure of command economies and dynastic rule. In
Belarus and Ukraine, it exposes chronic corruption and cronyism. My
interest in public diplomacy has always been to “move the needle”
- that is, to have a real effect on the ground. With a weekly reach to
some 165 million people in the languages they speak (59 overall),
U.S. international broadcasting is doing that in virtually every global
hot spot where U.S. interests are critically in play.

2. What do you perceive to be the biggest challenge to U.S.
international broadcasting today?

There is absolutely no doubt that the problem is distribution.
Absent interference such as radio jamming and Internet blocking
(China, Iran, Ethiopia, et al), laws proscribing breaking news content
(Pakistan, Turkey, Indonesia, et al), denials of local broadcast rights
(Russia, Saudi Arabia, Syria, et al), U.S. international broadcasting
easily would gain another 50 million listeners and viewers.

3. What do you perceive to be the greatest area for potential growth
or opportunity with U.S. international broadcasting today?

Social media. Aggressive development of social media will
fundamentally alter the broadcasting model --to show that facilitating
free discourse can foster freedom and democracy, the BBG's core
mission, as much as exemplifying a free press, the agency's age-old
paradigm.

www. publicdiplomacymagazine.org

37



4. Where are some regions where U.S. international broadcasting
has been particularly successful? Where is it lacking?

No two places have been more important to U.S. strategic
interests over the last 10years than Irag and Afghanistan, and in both
countries U.S. international broadcasting has achieved astounding
audiences and impact. Total weekly reach in Afghanistan and Iraqg
is 65 percent and 72 percent respectively. And in both counties U.S.
broadcasters are not only among the leaders in audience but are
also top sources of news with excellent scores for news reliability.
This is not to overlook Haiti, Zimbabwe, Burundi, Burma, Cambodia,
Armenia, Serbia, Albania, and many more countries where U.S.
international broadcasting is in a market-leading position. Yet when
one considers the accolades U.S. international broadcasting has
gotten, and rightly so, for its work during the Cold War, it amazes
me that today's broadcasters, including those working for Arab-
language Alhurra TV and Radio Sawa and Farsi-language Persian
News Network, have been so little recognized for their efforts. The
one region where the broadcasting has struggled, amidst stiff media
competition, is Latin America.

5. Besides the BBC, what are other international broadcasting
networks that you think the US should look to as an example?

Fellow Western broadcasters the BBC, Radio France
International, Deutsche Welle, and Radio Netherlands Worldwide
are all close colleagues and do excellent work. Al Jazeera and Al
Arabiya would merit our admiration, especially for supporting the
Middle East democracy movement, were it not for their penchant to
turn a blind eye to pro-democracy activities within the countries in
which they are headquartered, and for their too frequent incitement
of pan-Arab nationalism and their reflexive criticism of Israel and the
U.Ss.

38

PD Magazine - Summer 2011

Ambassador James K. Glassman is the founding executive director
of the George W. Bush Institute, dedicated to research and action in
four areas: education, global health, human freedom, and economic
growth. The Institute is part of the George W. Bush Presidential
Center, which will also include a library and museum on the campus
of Southern Methodist University in Dallas.

Glassman served as Under Secretary of State for Public Diplomacy
and Public Affairs from June 2008 to January 2009, leading the
government-wide international strategic communications effort.
Among his accomplishments at the State Department was bringing
new Internet technology to bear on outreach to foreign publics, an
approach he christened “Public Diplomacy 2.0.”

Prior to his State Department post, from June 2007 to June 2008,
he was chairman of the Broadcasting Board of Governors, directing
all non-military, taxpayer-funded U.S. international broadcasting,
including Voice of America, Radio Free Europe, and Alhurra TV.
He continued to serve as a governor of the BBG, representing the
Secretary of State, during post as Under Secretary.

www. publicdiplomacymagazine.org

39



Ted Kaufman

1. How does U.S. broadcasting advance public diplomacy priorities
for the U.S.?

First of all, it is very important to understand that U.S.
international broadcasting is not public diplomacy like the State
Department global outreach programs. Yes, broadcasting reaches
beyond the heads of national governments to communicate directly
with overseas publics, and yes, broadcasting operates in a manner
consistent with U.S. foreign policy objectives. But broadcasting’s
chief role is to serve as a free press, and to do accurate, credible
journalism, and here it parts company with public diplomacy, which
does advocacy. Broadcasting’s “message” is its provision of fact-
based news and information. What the U.S. government implicitly
communicates to the world through broadcasting is that we stand
for freedom of expression, that we uphold the inherent rights of
citizens worldwide to receive and impart information without
restriction. Indeed, research by the Broadcasting Board of Governors
(BBG) consistently shows that receiving reliable, relevant news
and information is the number one reason audiences tune in. And
| would add that the number one responsibility of the BBG is to
safeguard the editorial integrity of the broadcasts against any party,
including those inside our government that would seek to influence
the coverage of the news and information.

2. What do you perceive to be the biggest challenge to U.S.
international broadcasting today?

U.S. international broadcasting, like all global media, has to
accommodate the rapidly evolving relationships consumers seek to
have with media. This means two things. First, broadcasting has to
provide audiences with the content they want the way they want it.
Audiences using shortwave broadcasts are disappearing; most receive
their news and information through AM, FM, TV, cell phones and the
Internet. This is a real challenge when the highest priority countries
like China, Russia, Cuba, and North Korea can relatively easily block
these transmissions. Secondly, broadcasting has to accommodate
audience demands to share their own reports and their reactions
and ideas. So, it’s not just about the content broadcasting can
deliver; it’s also about the engagement broadcasting can offer. The
global media environment today is about the democratization of

40

PD Magazine - Summer 2011

information. Traditional media mechanisms are not dead, even if
many in the commercial sector are finding it hard to monetize their
content. Great, well-sourced and edited content will always find an
audience. But media outlets today have to share the platform with
citizen journalists and bloggers. Everything changes when anyone
with a mobile phone can film, photograph, and feed content on
breaking events instantaneously into the global news stream.

3. What do you perceive to be the greatest area for potential growth
or opportunity with U.S. international broadcasting today?

In addition to meeting emerging audience demands for
content and engagement that | just noted, | would highlight two
major opportunities. The first is broadening service to under-
served countries, and nowhere is this opportunity greater than in
Africa. As a member of the Broadcasting Board of Governors, |
traveled frequently to Africa, where | have seen endless potential
for broadcasting to serve populations in need of every kind of
information imaginable. Certainly it’s the news of the day, but it’s
also information on health, maternal care, education, micro-business,
agriculture, science, technology, the list goes on. It is for good
reason that nearly 40 percent of U.S. International broadcasting’s
worldwide audience is in Africa, but there is considerable room for
growth in countries like Angola, Ethiopia, Democratic Republic of
Congo, Nigeria, among others. The second area of opportunity is
breaking through almost complete government censorship to reach
populations now denied knowledge by their governments. There
are multiple offenders, including Iran, Russia, North Korea and
Cuba. But the single largest violator is China. As a BBG member, |
also made it a point to travel regularly to China. Every time | visited, |
pressed the Chinese authorities to open up, allow Voice of America
and Radio Free Asia to have more than token correspondents in
the country, grant them access to local media to distribute their
programs, and end jamming of radio signals and blocking of the
Internet. While China has almost unfettered access to the U.S.
market, U.S.-supported broadcasters have no access to the Chinese
market. Penetrating the almost complete government censorship
in China would yield new audiences, reaching upwards of hundreds
of millions for people. And this is what the Chinese fear. But now,
broadcasting’s advances in developing tools for Chinese citizens to
circumvent their government’s blocking of the Internet may be on
the verge of a significant breakthrough. We can only hope so.

4. Where are some regions where U.S. international broadcasting
has been particularly successful? Where is it lacking?

www. publicdiplomacymagazine.org

41



During my tenure as U.S. senator, | held a hearing on
broadcasting’s impact that looked at two countries in particular: Iraqg
and Afghanistan. Broadcasting’s reach and impact is global. There
are many places where the weekly reach of broadcasting exceeds 20
percent of all adults, something unheard-of in the American media
market. But Irag and Afghanistan stand out because it is of course
these two countries where the U.S. has been at war. Today, we
look back at the Cold War and rightly consider that VOA and Radio
Free Europe were vital contributing factors towards ending that
conflict. We know from research done then and verified subsequently
that VOA and RFE weekly reach rates in Eastern Europe averaged
20-30 percent while such rates were in the 10-20 percent range in
Russia. In the “hot” wars of Irag and Afghanistan, U.S. international
broadcasting has consistently reached 60-70 percent of adults
weekly. This is astounding success. To be sure, audience reach is
not the sole gauge of impact. But considering that in both Iraqg
and Afghanistan, fledgling democracy has emerged and advocates
of terrorism enjoy scant popular support, it is not unreasonable
to credit broadcasting with making a significant contribution by
sustaining accurate, credible news and information in the face of
partisan and sectarian as well as extremist media outlets. Where
success has been lacking in reaching significant audiences has been
in places like Central Asia, as well as Russia and China. But this is due
largely to severe restrictions on distribution. While citizens in many
areas of the world have unprecedented access to information, many
still do not enjoy this benefit, including those who do not generally
have their own governments to blame. Nonetheless, wherever U.S.
International broadcasting has clear access to the media outlets
audiences use, it is successful.

42

PD Magazine - Summer 2011

Edward “Ted” Kaufman is a Senior Lecturing Fellow at the Duke
University Law School. He was the Chair of the Congressional
Oversight Committee of the Troubled Asset Relief Program (TARP).
The Panel created to oversee the Treasury Department’s handling of
the TARP funds.

Kaufman was formerly United States Senator from Delaware, where
he served on the Foreign Relations, Armed Services, Judiciary and
homeland Security Committees. He arrived in the Senate with
significant experience, having served 22 years on the staff of United
Senator Joseph Biden, 19 years as Chief of Staff, and taught about the
Congress at the Duke University School of Law and Duke’s Sanford
School of Public Policy for almost 20 years.

From 1995 until 2008, Ted was a Board member of the Broadcasting
Board of Governors (BBG), the independent, autonomous, federal
entity responsible for all U.S. government and government-sponsored
non-military international broadcasting. He was appointed to the
BBG by the Presidents Clinton and Bush and was confirmed by the
Senate for four terms.

www. publicdiplomacymagazine.org

43



Michael Meehan

1. How does U.S. broadcasting advance public diplomacy priorities
for the U.S.?

U.S. international broadcasting was established on a simple
idea - that the objective truth serves the national interest and is
central to democracy and freedom. That idea continues to underlie
our work. Today, U.S. sponsored broadcasts on radio, TV, the Internet
and mobile devices allow populations to learn the facts, share their
experiences, and become participants in a global community.

We give citizens in China, Vietnam, Iran, Burma and elsewhere
access to news and information about what is happening in their
own countries and overseas. We fight those who attempt to jam
our signals or censor the Internet, with aggressive and thorough
circumvention efforts.

U.S. international broadcasting also provides the kinds of
stories that are censored or distorted within domestic media outlets.
In the case of the political events in Egypt and the Middle East, for
example, Radio Free Asia focused mainly on China’s reaction to the
demonstrations, including the government ban on news of the unrest
as well as Chinese cyber activists’ calls for similar demonstrations.

There are daily examples of local coverage that supports
democratic ideals. RFA’s Tibetan service provided extensive coverage
of the exile elections beginning last year in May with broadcasts via
the Internet, satellite television, and shortwave radio of a Kalon Tripa
candidates’ forum. Tibetans living within China’s Tibetan regions also
posed pre-recorded questions to the candidates during the forum.
The event was part of a series of seven town-hall-style debates in
Dharamsala and Bylakuppe, India, with general exile candidates,
capping off eight months of interviews, profiles, and discussions
about the race.

2. What do you perceive to be the biggest challenge to U.S.
international broadcasting today?

The speed of the changing communications platforms.
We need to do more with less. We need to take a fresh look at
the complicated organizational structure. Establishing a rational
organization of our five networks would help us better use our
limited resources. It is critical that we maximize our transmission
resources, to build up our multimedia capability, in order to overcome

44

PD Magazine - Summer 2011

the numerous external challenges of distribution to inhospitable
countries, online censorship, threats to press freedom and jamming.

The rapid rise of cell and mobile phones is nearly equal to
the drop in shortwave. We need to actively rethink our broad use of
shortwave and use a greater mix of technologies that work for our
audiences. If an audience doesn’t use shortwave, we can’t afford
to cling to it out of historic idealism. In places where shortwave
continues to be popular in Africa, and elsewhere, we remain
committed to reaching our audience on that platform.

Over 20 million people visited VOA's website in March 2011. It
is time to modernize the Smith Mundt Act and give us the latitude
to engage our audiences in conversation with Americans and be
unfettered in an era where our news products are widely available
online.

3. What do you perceive to be the greatest area for potential growth
or opportunity with U.S. international broadcasting today?

The decentralized commercial news media worldwide does
less and less original high quality reporting. The area for the
greatest growth potential is audience engagement that capitalizes
on our traditional broadcast platforms and outstanding journalism.
We need to freshen programming to appeal to the large youthful
audiences and integrate our radio and TV. content more fully with
the new social media, mobile and online tools.

We also have opportunities to better reach untapped markets
with improvement of our distribution network. We are taking a careful
look in places like Ethiopia and the Congo to see in what ways we
can improve our reach and impact.

We helped VOA launch a new initiative using a cloud-based
multimedia platform called Citizen Global. VOA’s journalists are taking
considerable personal risk to travel to remote villages and document
the use of rape as a tactic of war in the Democratic Republic of
Congo. VOA is creating a record of stories that would otherwise not
reach the outside world. We are using new methods of acquiring
content - marrying our traditional radio and TV. journalistic content
with citizen journalist accounts, eye-witness interviews and third-
party crowd sourcing. VOA’'s Congo Story: War, Women and Rape
helps end the isolation of victims by documenting the details of this
tragedy in an interactive web platform that will help drive awareness
and accountability.

The social media site includes other credible news sources,
and reports and analyses from international organizations and
research institutes. The moving documentary details gathered from
this unique project will be shared across the VOA’s traditional radio

www. publicdiplomacymagazine.org

45



and TV assets, online platforms and language services and made
available to the other BBG networks. Once tested, this low-cost
pilot project with crowd-sourcing, traditional journalism and social
networking will be considered for future development.

4. What is your top priority as a Board member this year?

Giving our networks the tools they need to succeed in the
marketplace is my first priority. We manage an incredibly complex
global broadcasting operation. Some of our infrastructure is held
together with proverbial duct tape and shoestring. | think most
people understand that U.S. international broadcasting operates in
both rudimentary and sophisticated media markets.

There is no way for us to successfully engage our audiences if
we can’t be on the platforms people use (F.M., TV, Internet) or have
the visual appeal of comparable news sources. To do so, we have
to use our limited resources as efficiently as possible, update and
integrate our systems, and take a fresh look at our programs vis-a-vis
the interests of our increasingly youthful audiences.

We are planning to roll out a comprehensive strategy that
encompasses organizational restructuring as well as actionable
steps we can take on the ground to allow our broadcasts to gain new
audiences and be successful in the field.

5. How is U.S. international broadcasting currently taking advantage
of new technology to advance its goals?

As an organization, we are platform agnostic. We strive to
be on the media that our audiences prefer. We don’t have unlimited
funds so we have to venture into new tools with existing resources.
Our networks are having noteworthy success with SMS headlines in
places like Afghanistan and Kenya and are exploiting social media
tools in other places like Iran and Russia. Voice of America’s Russian
Service has rolled out a new iPhone app that does more than just
deliver the latest news and information - it lets citizen journalists use
their mobile devices to upload and share short reports, photos or
video about key events in their target region.

RFE's Radio Azadi partnered with Afghan mobile service
provider Etisalat to launch an interactive SMS news service allowing
mobile phone users in Afghanistan to subscribe to free news updates
and emergency alerts from the station. Five months after its launch,
the new service has already attracted over 200,000 subscribers.

One of the most important ongoing efforts for us is the
research, development and implementation of web anti-censorship
tools. In a number of important markets for U.S. international

46

PD Magazine - Summer 2011

broadcasting, such as China and Iran, our audiences face ongoing
and sophisticated online censorship. The tools and techniques we
have fostered through a collection of partnerships with outside
organizations are critical to breaking down these “Great Walls” on
the Internet.

Michael P. Meehan currently serves as President of Blue Line Strategic
Communications, Inc. and as Senior Vice President at Virilion, a
digital media company. He also served as the first President of BGR
Public Relations, LLC. For over two decades, Meehan served in senior
roles for U.S. Senators John Kerry, Barbara Boxer, Maria Cantwell
and former Senate Majority Leader Tom Daschle, two presidential
campaigns, two U.S. House offices and congressional campaigns in
25 states. Mr. Meehan earned a B.A. in political science from Bates
College.

Meehan serves as Co-Chair of the BBG Communications and Outreach
Committee, Vice Chair of the Board of Radio Free Asia and as Co-
Chair of the Strategy and Budget Committee.

www. publicdiplomacymagazine.org

47



S. Enders Wimbush

1. How does U.S. broadcasting advance public diplomacy priorities
for the U.S.?

Throughout U.S. international broadcasting’s long history, the
tools and goals have been consistent: delivering accurate, reliable and
credible reporting that opens minds and stimulates debate in closed
societies - especially where local media fails to inform and empower
its citizens. The International Broadcasting Act finds that “Open
communication of information and ideas among the peoples of the
world contributes to international peace and stability and the promotion
of such communication is in the interests of the United States.”

Take a quick look at the recent coverage of the seismic events
in the Middle East by Alhurra TV and Radio Sawa. You will understand
that audiences there have come to rely on our broadcasters for even-
handed and comprehensive coverage of the protests and upheaval
as they unfolded.

From the beginning of the democratic movement in January,
Alhurra and Radio Sawa’s newsrooms received calls from opposition
leaders and citizen protesters wanting to share information.
Representatives of Egyptian opposition parties - including Wafd,
Ghad and the Movement for Democratic Change - sought to appear
on Alhurra because they knew people were watching and listening.
Alhurra’s coverage was quoted around the world, including by CNN
and a leading regional paper Al Hayat, wrote that “Alhurra was
distinguished for its live and continuous coverage of the protest...”

Results of a February poll of Egyptians in Cairo and Alexandria
showed that 25 percent of respondents tuned into Alhurra to
follow the uprising in Egypt. The telephone survey was conducted
during the network’s 18 days of live comprehensive coverage of the
historic events in Egypt. This is a testament to Alhurra’s excellent
journalists who covered this story, despite threats against them. Our
correspondents were in the streets of Cairo and Alexandria providing
viewers with a firsthand account of the stories of the protesters and
their unwavering desire for reform. Alhurra also brought the American
perspective on the crisis; both the official Administration position
as well as reaction from diverse voices throughout the public policy
community.

Providingreliable,accurate and balanced news andinformation
clearly fulfills our legislated mission and serves the interests of the
United States.

48

PD Magazine - Summer 2011

2. What do you perceive to be the biggest challenge to U.S.
international broadcasting today?

U.S.international broadcasting beganin1942 during World War
[l and has evolved over time through a series of initiatives framed by
world events. While our mission is unchanged we are an assemblage
of disparate parts that would benefit from a more rational structure
that eliminates duplication and overlap and clarifies the distinct role
of each network brand. We face the challenges of reaching audiences
in authoritarian countries and engaging the world in conversation
about democracy and U.S. policies and institutions.

We need the right content, to reach the right target audience,
using the right technology. The world is infinitely more complex then
when | was the Director of Radio Liberty in Munich in the late 1980’s.
It is our challenge to customize our broadcasts for each marketplace
in order to be as effective as possible. This is no small endeavor and
requires very careful research on the market conditions and audience
preferences.

3. What do you perceive to be the greatest area for potential growth
or opportunity with U.S. international broadcasting today?

U.S. international broadcasting needs to reach critical markets
in new ways and continue to combat longstanding obstacles of
jamming, censorship and lack of distribution within authoritarian
countries. When you look at all the planks of the mission of U.S.
international broadcasting as defined by Congress, there are many
markets where there are growth opportunities. In places like Central
Asia, if we could secure local distribution, we could expand our reach
and impact exponentially.

To be relevant to our audience we need to address the issues
of concern to them. That may mean learning English or providing
features on business, science, agriculture and health to improve their
economic opportunities and well-being. There is a well documented
youth bulge in the populations of the Middle East, South Asia and
elsewhere. Our distribution and programming needs to be positioned
to be accessible and appealing to them.

4. What is your top priority as a Board member this year?

We began a comprehensive strategic review in September
2010 and its completion - culminating in a new Strategic Plan
- is my top priority. We are actively engaging those within in our
organizations as well as from noted outside experts for insights on
the political and media factors shaping BBG broadcast environments,

www. publicdiplomacymagazine.org

49



to understand current broadcasting strategy and effort, and to think
expansively about future directions, not just for the next year or two
but five years out and beyond, to the extent our data and analysis
provide clarity.

As the Strategic Review progresses, the regional reviews is
where the rubber will meet the road. Out of these assessments,
specific strategies will begin to emerge. As noted in the initial
guidance for the Strategic Review provided to the entities, BBG staff
will begin a rolling write-up of findings from the regional looks as the
foundation for the new strategic plan and will share drafts with all
concerned.

From Cuba to China, we are making a careful study of ways
we can be more successful.

5. How is U.S. international broadcasting currently taking advantage
of new technology to advance its goals?

As events have unfolded in the Middle East, it has been exciting
to hear about a new wave of audience engagement with Radio Sawa
and Alhurra TV, our Arabic language broadcasts. We also see the
explosive popularity of VOA’s satire Parazit with exponential growth
of its fans on Facebook as the program is heralded as the “Daily
Show of Iran.”

At the same time, we can’t forget that traditional radio and
television technologies are overwhelmingly the preferred media in
our broadcast markets. Of our-worldwide weekly audience of 165
million people, just five million people are on new media. In a place
like Iran, satellite TV is widespread and 94% of the population uses
TV weekly for news, compared to 20% weekly use of the Internet for
news. In Afghanistan, where U.S. international broadcasting reaches
more than 35% of the population, weekly use of radio for news is 71%
and 38% of TV for news is 38%. Meanwhile, BBG networks reach 38
million listeners via shortwave radio, concentrated in distinct markets
(including Nigeria, Afghanistan, Burma, Ethiopia, and Zimbabwe). In
the best of circumstances, our programming and distribution are
reflective of the audience media use. This is as true for radio and TV
as it should be for online and mobile platforms.

50

PD Magazine - Summer 2011

S. Enders Wimbush is Senior Director for Foreign Policy and Civil
Society at the German Marshall Fund of the United States. From 1987-
93, he served as Director of Radio Liberty in Munich, Germany. Mr.
Wimbush has also worked for the Hudson Institute, where he was
senior vice president, Booz Allen Hamilton, Science Applications
International Corporation, the Rand Corporation as a consultant,
strategist and analyst of international security issues, and for
Runzheimer International as director of communications.

Earlier Mr. Wimbush directed the Society for Central Asian Studies
in Oxford, England. In addition to dozens of policy studies for both
the public and private sectors, Mr. Wimbush is the author or editor of
seven books, including several authoritative histories of Central Asia
and the Caucasus, and many articles on international strategy and
security competition in scholarly, professional and popular media.

Mr. Wimbush serves as Chair of the BBG Strategy and Budget
Committee as well as Chair of the Board of the Middle East
Broadcasting Networks, Inc.

www. publicdiplomacymagazine.org

51



CASE STUDY

Struggling to be Heard: Australia’s
International Broadcasters Fight

for a Voice in the Region
ALEX OLIVER and
ANNMAREE O’KEEFFE

East Timor, or as it’s officially called, Timor Leste, is one of
the world’s newest and smallest countries. It lies just 400 miles
north west of Australia. During a referendum in 1999 to determine its
independence from Indonesia, the website of Radio Australia was hit
two milliontimes by East Timorese and Indonesians seeking news from
its bilingual service. Australia’s then Foreign Minister acknowledged
shortly afterwards the “value of Australia’s international broadcasting
activities in conveying accurate news and information to the region
as well as providing an Australian perspective ... [it] is very much in
the national interest.”

Yet Radio Australia’s efforts during the Timorese struggle
for independence came after a period of great turbulence for the
broadcaster; it had been threatened with closure in the mid-90s, and
its budgets had been slashed by half. In response, the prime minister
of another of Australia’s near neighbors, Papua New Guinea, offered
to return $1 million in Australian aid to keep the Radio Australia
service open to his country. The broadcaster ultimately survived and
since then, Radio Australia has continued to provide a much-needed
independent source of news in the region.

Radio Australia has been providing an international
broadcasting service to the Asia Pacific region since 1939. In 1994,
its efforts were complemented by the introduction of a television
service to the region (now known as the Australia Network). But like
Radio Australia, it has weathered periods of government hostility or
neglect. Decisions on Australia’sinternational broadcasting have been
made, both by government, and within the Australian Broadcasting
Corporation itself, on the basis of budget considerations, the

www. publicdiplomacymagazine.org

53



competing claims of the services themselves and the imperative of
maintaining domestic public broadcasting. Although the government
has recently taken a more consistent and serious approach, the
funding for both broadcasters falls well short (on a per capita basis)
of their international counterparts.

But the periodically erratic resourcing of the past is not the
only factor which has hampered Radio Australia and the Australia
Network in their task of attracting and maintaining audiences
and promoting Australia’s interests effectively. Government and
administrative struggles over the control and direction of both
broadcasters have made consistency and strategic coherence elusive
goals. This has compounded the impact of the low level of resourcing
for international broadcasting and counteracted the benefits that
would generally come from its longevity.

Australia’s international broadcasters operate in a unigque
geopolitical environment. As one of the most prosperous middle
powers on the globe, Australia occupies a privileged place within
the Asia-Pacific region. Among its neighbors are the poorer and
less stable nations of the Pacific and some of the most populous
emerging economies in the world, like Indonesia, China and India
and the developed economies of Japan, Singapore and Korea. This
paradoxical position confers both opportunities and obligations
on Australia: opportunities, because among those close neighbors
are Australia’s strongest and fastest-growing trading partners;
obligations, because along with Australia’s prosperity and unique
situation within our region come responsibilities towards our poorer
or unstable neighbors. Building trust, promoting understanding, and
engaging these nations by projecting our image and generating
interest in our culture, expertise, ideals and values can only benefit
Australia’s long-term interests. Aside from assisting them with our
substantial aid program, promoting stability in the region fosters
Australia’s security and prosperity.

In this unique position, Australia must work effectively to
project its views and manage its relationships with its increasingly
powerful neighbors. However, Australia’s resourcing of diplomacy
has eroded damagingly over the last decades, and the impact on its
public diplomacy has been acute. With the exception of a significant
investment in educational exchanges (mostly through development
assistance programs), Australia’s public diplomacy is minimal, and
consists largely of its investment in its international broadcasters.

The Australian situation contrasts starkly with the international
trend of the last decade which has seen a massive expansion in
government-funded international broadcasting as one of the primary
tools of public diplomacy. Both potent and versatile, it is used to
achieve a broad spectrum of public diplomacy objectives: providing

54

PD Magazine - Summer 2011

alternative sources of information and ideas to countries without
robust media systems of their own, communicating with diasporas,
preserving languages, maintaining cultural diversity and projecting
national identities.

While the global financial crisis has curtailed the budgets of
some broadcasting nations (the BBC World Service has endured
significant cuts, and America’s international broadcasters have
been threatened with belt-tightening measures), their consistent
investments in the past decade have given them an edge in building
strategic footholds in places where their international interests
lie, including the increasingly pivotal Asia-Pacific. Undoubtedly,
the international broadcasting landscape is undergoing rapid
transformation. The market is becoming intensely crowded, and short-
wave radio, once the staple of the government-funded broadcaster,
is waning in influence. But FM transmission is rapidly gaining traction,
and the information revolution has propelled the more sophisticated
broadcasters into an era of multimedia ascendancy. Australia’s
international broadcasters have been operating in a policy and
financial environment which has impaired their ability to keep pace
with these transformative developments.

The resilience of Radio Australia and the Australia Network
following their near demise in the 1990s suggests that Australian
international broadcasters have the potential to further Australia’s
national interests in a strategic and beneficial way. Yet the anemic
funding of public diplomacy in Australia demonstrates that Australian
governments of all colors have a limited appreciation of its value in
projecting Australia’s soft power. Uncertain even of the appropriate
corporate model for international broadcasting (privately or publicly
managed) and hesitant to commit meaningful resources to it,
Australia is unlikely to reap the benefits these tools can offer.

The value of international broadcasting—and conversely, the
danger in not comprehending that value—was reinforced pointedly
by Hillary Clinton in Senate testimony in early March 2011 when she
argued that the U.S. was “in an information war, and ... losing that
war,” particularly against emerging new broadcasters like Al Jazeera
and China’s CCTV. At the end of the Cold War in the late 80s and
early nineties, Western nations, confident of a lasting peace, began
to neglect the tools that had sustained them in the ideological war
against communism. In the United States, institutions of public
diplomacy and strategic communications were disbanded and
foreign service hiring was frozen in what Defense Secretary Robert
Gates called a “gutting” of the U.S.’s ability to engage, assist and
communicate with other parts of the world. Other countries blindly
tagged along. Then came 9/11, and the U.S., along with the rest of
the West, was unprepared. Its international broadcasters like the

www. publicdiplomacymagazine.org

55



Voice of America, Radio Liberty and Radio Free Europe which had
performed vital roles in the Cold War were losing credibility, hobbled
by years of government cost-cutting. The West’s voice to the world
had gone quiet, precisely at the time when the information revolution
was giving vocal power to a whole generation of non-state actors:
individuals, NGOs, extremists and terrorist groups.

The first decade of the 21st century was spent rebuilding
those tools of communication. The BBC World Service expanded
aggressively with foreign language TV into the Middle East, Voice
of America regrouped and powerful, well-backed new operators like
Al Jazeera and Al Arabiya emerged. China stepped into the fray,
reportedly committing over $6 billion toits international broadcasting
alone, through CCTV and international radio.

But there are signs that complacency is settling in to the West
again, and there are serious concerns that inattention to the basic
tools of public diplomacy will find it unprepared for whatever the
world has in store for it next. Right after the BBC World Service was
forced to announce deep cuts to its budget affecting even its Arabic-
language services, Egypt and Tunisia evicted their Presidents, and
the impact is reverberating across the Middle East. Both the BBC
and Voice of America have announced that their Chinese language
services will be cancelled due to budget pressures. The Republican-
led U.S. House of Representatives just voted $60 billion in budget
cuts, with the Chairman of Appropriations dubbing them the “largest
reduction in non-security discretionary spending in the history of the
nation.” Yet even Defense Secretary Gates has argued that America
cannot simply “kill or capture its way to victory” and that its non-
security efforts in persuading and inspiring foreign publics were
pivotal in the outcome of the Cold War.

The recent events in the Middle East have surely reinforced
the power of the media (new and old) to inspire, engage, and propel
change. International broadcasters are just as important now as they
ever were.

As a Western nation on the edge of Asia, Australia is neighbor
to a couple billion people living in vastly different socio-economic
conditions, with different religions and political systems. But while
we ramp up aid spending in the region by doubling the aid budget
over the next five years, we have sliced our public diplomacy budget
in half and resource our international broadcasting services feebly.

In a region undergoing dynamic transformation, Australia will
struggle to maintain an effective voice if it persists in its course of
under-resourcing public diplomacy and international broadcasting.
History shows that this is a dangerous course.

56

PD Magazine - Summer 2011

Alex Oliver and Annmaree O’Keeffe are research fellows at the Lowy
Institute for International Policy based in Sydney, Australia. In 2010,
they co-authored the Lowy Institute paper International broadcasting
and its contribution to public diplomacy, a study commissioned by
the Australian Broadcasting Corporation focusing on the international
broadcasting operations of ten major broadcasting nations in North
America, Europe, the Middle East and Asia.

www. publicdiplomacymagazine.org

57



Transformation of Radio Taiwan

International
PHILIP WANG

Faced with budget cuts, major media organizations such as
Voice of America (VOA) and BBC World Service recently announced
they will cancel their radio broadcasts in Chinese, among other
foreign language services. They will shift their focus from shortwave
broadcasts to digital channels such as the Internet and cell phone
operations to serve their listeners.

For a number of years, Radio Taiwan International (RTI)
has been focusing on shortwave and digital media at the same
time.. Even though there is a worldwide decline in the number of
shortwave listeners today, we see it is equally important to maintain
our short wave services in mainland China and other regions in the
world. The popularity of the internet services does not deter RTI
from broadcasting on the short wave for many reasons. We have
seen the example of the Jasmine Revolution in Egypt where the
government cut off Internet access during the demonstrations.
When that happens, shortwave broadcasting plays a crucial role in
providing people with information from the outside world. Another
reason is that Taiwan is strategically close to mainland China and
our shortwave broadcasts, if not jammed or interrupted, can easily
reach all regions of mainland China. Even though mainland China
has opened up economically, it has not politically. Many mainland
Chinese listeners still like to listen to programs from Radio Taiwan
International, as described by a shortwave leading magazine
Passport to World Band Radio, which compared programs of RTI as
more “heart-lighted” than those of CRI (China Radio International).

In addition, one of the most important jobs of RTI is to
disseminate information on Taiwan to our friends worldwide who are
interested in this island country, most of whom are located in South
America, Africa, the Caribbean, and the South Pacific. Many of the
listeners in these regions rely very much on shortwave as Internet
connectivity is still not as fast.

To serve elites and those who are comfortable with the
Internet, RTI underwent a facelift on the Chinese webpage with a
more user-friendly Web 2.0 version. The English Web 2.0 webpage
will be launched this summer. Apart from Internet broadcasting,
other channels such as mobile phone and IP TV (Internet Protocol

58

PD Magazine - Summer 2011

TV) have also been launched to serve those who are interested in
visual presentation.

RTI's webpage can also satisfy the needs of intellectuals and
young people who prefer online information and social networking.
Our new webpage will have more audio-visual contents, which can
be shared on Facebook, Plurk, Twitter and so on. More importantly,
they will also be made available via podcasts, all of which are
available within iTunes and can be easily downloaded. Podcasts are
made available via RSS feeds as well.

The transformation of RTI in this digital era will certainly bring
our listeners a brand new look and listening experience, especially as
we face the transformation and innovation of media communications.

Philip Wang is the President of Radio Taiwan International. Mr. Wang
obtained obtained his master’s degree in history from Fujen Catholic
University in Taiwan. Prior to serving as president at Radio Taiwan
International, he had worked at a number of media outlets in Taiwan.

www. publicdiplomacymagazine.org

59



IN PRINT

Radio Free Europe and
Radio Liberty:

'The CIA Years and Beyond
by A. Ross Johnson

Reviewed by
JERRY EDLING

Quick: when was the last time you listened to the radio, and
what did you hear? If you can’t remember, you're not alone. Radio is
a background medium. It’'s something that’s
“on” while listeners are doing other things,
whether they’re driving to work with the RADIO FREE

window cracked on a traffic-snarled freeway
or varnishing this year’'s home improvement E U R 0 P E

project in the garage. A N D R A D | l]

o oo Fede reeucee | | |BERTY

listeners were engaged in the Cold War. Far
from being background media, these radio
stations played critical roles in some of the
most turbulent periods of world history. At
times, they were the soundtrack to revolution.
A. Ross Johnson’s book Radio Free Europe
and Radio Liberty: The CIA Years and Beyond A. ROSS JOHNSON
is their story.

The goal of this book seems to be to set the record straight about
“the Radios,” as they are called. RFE and RL are portrayed neither as
grassroots efforts to fight Commmunism, financed by citizens and their
“Truth Dollars,” nor as fronts for covert action by the CIA. Government
records, the author says, “tell a more nuanced story.” Johnson writes:

“The Radios were not the beginning but the culmination
of efforts in the late 1940s and early 1950s to harness the

www. publicdiplomacymagazine.org



talents of recent émigrés from the Soviet Union and Soviet-
controlled Eastern Europe to promote the United States’
national interests in the aftermath of World War I1.”

Initially, he writes, the aim was to prepare émigrés for a role in
restoring freedom to their homelands rather than employing them as
communicators. As thetitle of the book suggests, Johnson does not gloss
over the role of the CIA. Indeed, he argues that the Radios “would not
have emerged without the initiative and backing of the Department of
State and the organizational efforts of the Office of Policy Coordination
and the CIA, of which it was a loose part.” Johnson says the CIA not
only was present at the creation but also kept the Radios from “being
emasculated or closed down at some points throughout the first two
decades of their history.”

At the same time, RFE and RL weren’t simply the mouthpieces
of the Agency. Their origins lay in public-private partnerships. Take the
Free Europe Committee (FEC), which was the organizing body of Radio
Free Europe. Johnson writes that directors of the FEC saw fundraising
“more as a way to gain public support for the FEC’s efforts and to
provide a cover for covert U.S. government funding than as a significant
source of revenue;” and he states that the majority of funding for the
Crusade for Freedom, which invited Americans to fight Communism
with their “Truth Dollars,” came from corporate contributions.

The book is atits best when it compares and contrasts the Radios’
role in revolution. Johnson singles out Polish October, the Hungarian
Revolution and the Prague Spring and subsequent Soviet invasion of
Czechoslovakia in 1968 for close scrutiny. Polish October started with a
demonstration by workers in Poznab for better economic conditions in
1956, and escalated into political protest and, ultimately, a revolt. Radio
Free Europe urged moderation, working under the assumptions that
Wiadystaw Gomutka’s reform regime offered Poles their best hope
and that Polish Stalinists and the Soviets might try to incite violent
protest as an excuse for Soviet intervention. Johnson writes, “The
performance of the Polish Service during the dramatic days of October
1956 received high marks in RFE internal reviews conducted at the end
of the year.” By contrast, an internal RFE policy review rated many of
the programs broadcast to Hungary during its Revolution that same
year as “mediocre or worse.” Some broadcasts to Hungary included
anonymous exhortations such as “Safeguard Revolutionary Unity!” and
“With Murderers There Is No Peace. Repeal Martial Law Immediately!”
Radio Free Europe policy advisor William E. Griffith, who is quoted by
Johnson, found the tone of the broadcasts “insufficiently professional,
too emotional and too didactic.”

Radio Free Europe has been accused of giving Hungarians
false hope during the 1956 revolution by promising Western military

62

PD Magazine - Summer 2011

assistance, assistance that never materialized; but Johnson believes
that is unfair. He says that allegation stems from a single RFE program:
a review of the ltalian press and an article in the London Observer that
anticipated Soviet intervention. Johnson writes that two other stations
- Radio Madrid and NTS Radio - mentioned military assistance from
the West, and given the number of foreign and domestic Hungarian-
language broadcasters during the period and the difficulty of reception
through jamming, it is possible that listeners could have attributed
those broadcasts to Radio Free Europe.

The lessons of Hungary paid off more than a decade later, during
the Prague Spring and the subsequent invasion of Czechoslovakia by
the Soviet Union in 1968. Once again, caution reigned. When the editors
of two Czechoslovak newspapers visited the RFE building in Munich
in July, for example, RFE managers urged the visitors not to publish
a story on their visit. (One of the newspapers did anyway.) “There
were two reasons for RFE’s restraint,” writes Johnson. “First, RFE
management (like the U.S. State Department and most Soviet watchers
of the day) believed (reasonably, but in the event wrongly) that small
steps away from Communist dogma were less likely than bold reformist
actions to provoke a Soviet crackdown. ... Second, RFE was determined
not to repeat the errors it made broadcasting to Hungary in 1956.”
During the Soviet occupation, says Johnson, “both radios sought to
keep their audiences informed while bending over backward to avoid
even the appearance of encouraging active resistance to the Soviet
invasion, fearing that it might end in violence.” At Radio Free Europe,
policy director Ralph E. Johnson ordered that he or his American
staff approve in advance all commentaries on the invasion. At Radio
Liberty, Policy Advisor Robert Tuck directed that all news features and
commentaries “be checked by the policy office as soon as written and
before broadcast.”

According to Johnson, many listeners have wondered why U.S.
government support for the Radios was ever concealed. His answer, in
part, is that concealment was “initially justified on the grounds that the
Radios would convey hard-hitting anti-regime messages to countries
with which the United States maintained diplomatic relations and for
which it could not assume responsibility.” Why the CIA? As the Voice
of America, which was the U.S. government’s “official” broadcaster,
expanded and fought “for larger budgets, it would have been impossible
to justify to Congress and the public a second U.S. government-funded
international broadcaster,” Johnson argues.

RFE and RL were major players in the Cold War. This book
portrays them as flawed, but valiant efforts to wield soft power during
a particularly dangerous time in world history.

www. publicdiplomacymagazine.org

63



NORTHWESTERN
OURNAL OF
INTERNATIONAL
AFFAIRS

GROUPS.NORTHWESTERN.EDU/NJIA/

THE NORTHWESTERN JOURNAL OF INTERNATIONAL AFFAIRS (NJIA) IS AN ENDOWED,
UNDERGRADUATE RESEARCH JOURNAL THAT SEEKS TO EXPAND KNOWLEDGE AND
RAISE AWARENESS OF CONTEMPORARY TOPICS IN INTERNATIONAL AFFAIRS THROUGH
PUBLISHING AND CAMPUS PROGRAMMING. THE JOURNAL PUBLISHES EXCEPTIONAL
ARTICLES, PAPERS AND THESES SUBMITTED BY SCHOLARS, EXPERTS, AND STUDENTS OF
RELEVANT DISCIPLINES FOR AN INTERNATIONAL AUDIENCE.

'The Early Days of Al Hurra
by Radwa Mobarak
Reviewed by

APARAIJITHA VADLAMANNATI

Issues in the Middle East concerning American foreign policy
have received prominence in the news in the last decade. Starting
with the events of September 11, 2001, until today, 10 years later,
the U.S. government has been working to win the “hearts and
minds” of Middle Eastern publics in an attempt to better understand
their cultures while projecting American values of freedom and
democracy. One of the many tools used to promote these values has
been international broadcasting.

In her book, The Early Days of Al Hurra: International
Broadcasting in a Changing Middle East, Radwa Mobarak provides an
in-depth analysis of the very beginnings of Al Hurra, America’s first
television station to broadcast to Arab publics in the Middle East.
Mobarak begins the book with a condensed
history of broadcasting projects by mainly
Western states in the Middle East. She then
transitions into a case study focused on the
first month of broadcasts by Al Hurra. She
concludes that to make these endeavors
successful in creating positive relationships,
continued evaluation is necessary.

Starting with a history of international
broadcasting in the Middle East, Mobarak |  The Early Days of Al Hurra
gives the reader a solid background on
how the U.S. and other governments began
their broadcasts and how they determined
what stories were worth telling. Mobarak R
details the reasoning of several European _
governments in initiating broadcasts to
the Middle East before and during World War Il. She states that
broadcasts were a popular means of creating ties with the region for
economic purposes and/or gaining support for their position in the
war. Once the war was over, the world transitioned into a stand-off
between the newly created superpowers - the U.S. and the USSR
- during the Cold War. With the Middle East in a strategic military
and economic position for the U.S. largely due to its vast quantity of

www. publicdiplomacymagazine.org

65



petroleum, it was crucial to keep a competitive edge through public
diplomacy. Though interest and investment in public diplomacy
waned at the end of the Cold War, September 11th reminded officials
of the need to restart efforts.

After presenting a condensed history of international
broadcasting, Mobarak expands upon the substance of the book by
introducing the reader to her case study focusing on the first month
of broadcasts by Al Hurra. Mobarak positions her analysis of Al Hurra
through the lens of “agenda setting” - the effects of repeating certain
news stories and pieces to direct attention and form opinions based
on repeated facts rather than the whole picture. In doing so, she was
able to clearly analyze the intentions of broadcasts on the channel
and evaluate audience perceptions.

Considering that the station was analyzed in its first month
of inception, February to March 2004, Mobarak speculates that it
might be biased toward U.S. policy. She instead finds that, though
a majority of the content was focused on lIraq, it was surprisingly
unbiased. Unfortunately, none of this mattered to the viewing public.
Her research shows that the programs were rarely opinionated,
but the general public perceived information from the channel as
suspicious and as “American propaganda.” Nearly 70 percent of
experts and 65 percent of the general public disagreed that Al Hurra
would create positive images of America. Experts that Mobarak
interviewed also denounced the channel as being a blatant scheme
by the American government to force-feed American viewpoints,
but they still watched to gain a “fresh perspective” and for “breaking
news” due to the regularity with which headlines were aired every
few hours. One of the most interesting points that Mobarak finds is
that those who knew Al Hurra was funded by the U.S. government
viewed it as a mouthpiece for American policy, whereas those who
did not know, found the channel to be objective and balanced. The
general public also found the programming to be more extensive
and thorough than experts that viewed the channel.

Al Hurra clearly has far more critics than supporters in the
Arab world due to the station launching directly as a result of 9/11
in the midst of the Irag War, and receiving funding from the U.S.
government. Yet, Mobarak indicates that this is only more reason for
the U.S. to make concerted efforts to continue this project. America
needs a space to not only explain itself but to also gain trust within
the region and listen to local opinions. The statistics from 2004 may
not seem promising, but possibilities to increase the credibility of Al
Hurra clearly exist as indicated by figures showing that publics that
do not know the station’s source of funding speak well of it.

It is critical to continue evaluating programs on Al Hurra to
make sure that they can eventually be tailored to become more

66

PD Magazine - Summer 2011

recognized in the region for their objectivity rather than for whether
or not they are pro-Israel or pushing an American agenda. It would
be interesting to learn whether, after seven years, the public views
Al Hurra with more or less trust, or how the channel is perceived as
an agenda-setter by experts in the region, especially after American
intervention in the recent revolutions and announcements of pulling
out of Afghanistan. It seems productive that scholars, such as
Mobarak, continue evaluating American public diplomacy efforts like
Al Hurra to make future projects more credible, to mend the old ones
and to build stronger bridges between communities.

www. publicdiplomacymagazine.org

67



END NOTE

In International Broadcasting,

Even the Static Must be Credible
KIM ANDREW ELLIOTT

Early this year, the Voice of America, the often-overlooked U.S.
government-funded international broadcasting service, relished the
best publicity of its 69-year history. The high point of that publicity
was the January 20th appearance on Comedy Central’s “The Daily
Show” by Kambiz Hosseini and Saman Arbabi, host and producer of
“Parazit,” the weekly satirical show on VOA’s Persian News Network
(PNN). “Parazit” (Persian for static, referring to Iranian interference
targeting VOA satellite transmissions) is modeled after the “The Daily
Show,” except that Iranian life and politics are the objects of its humor.

Hosseini and Arbabi were warmly received by “The Daily
Show” audience and by the host Jon Stewart, who said “I'm proud
to be considered in the fraternity of humorists that you guys are in,
and I’'m honored to have you on the show.”

The Daily Show appearance was just one in a stream of
coverage for “Parazit.” The show has also been covered in, or on,
The National (Abu Dhabi), the Washington Post, CNN, Public Radio
International’s “The World,” PBS “Frontline,” PBS “NewsHour,” and
“Fox News Sunday.”

The triumph of “Parazit” is gratifying to me because it
provides belated support for the hypotheses of my Ph.D. dissertation,
An Alternative  Programming Strategy for International Radio
Broadcasting (University Of Minnesota, 1979). The alternative
strategy was in response to years of listening to the dreary talks,
commentaries, and analyses that were the staple of international
shortwave broadcasts. To a large extent, content that was suitable
for print was simply read into a microphone. The result was very
boring international broadcasting.

My alternative, or H, was a more lively approach, something
more suited to radio. Entertainment, | argued, could be part of the
mix in international broadcasting because it helps to maintain the
audience’s attention.

www. publicdiplomacymagazine.org

69



| occasionally injected humor on my own VOA program,
“Communications World,” 1995 to 2002. Though my bits were not
nearly the caliber of those of “Parazit,” they did encourage at least
some listeners to keep tuning to the program.

With “Parazit” providing such good publicity for VOA, and
supporting my old graduate school hypotheses, it is with trepidation
that | discuss a possible downside. Almost all of the interviews with
Hosseini and Arbabi appear to be based on the premise that the
purpose of the program and therefore of VOA PNN, is to undermine
Iran’s government. As Chris Wallace said on Fox News Sunday,
“Parazit takes on the regime by making fun of it.”

As useful as entertainment programming may be to bringing
an audience to VOA, VOA’s main value is news that is more
comprehensive and reliable than the news the audience gets from
their state-controlled state media. To maintain an audience, and
to ensure that every news item is believed, credibility must be the
primary consideration for an international broadcaster. There is
nothing wrong with (and | am sympathetic to) criticism of the Iranian
regime. But, if “Parazit” is perceived as an anti-regime program,
rather than just a humor program, the audience may wonder what the
purpose of VOA PNN is. News and advocacy should be conducted
by separate organizations.

While most of the interviews of the “Parazit” team were
friendly, proceeding on the assumption that “Parazit” and VOA
should prod the Iranian regime, this exchange on NPR’s “On the
Media,” January 14, 2011, touched on the issue of credibility:

Kambiz Hosseini: “We use dark humor and angry dark
comedy because for me growing up in lran, | felt a lot of
suppression. That caused a lot of anger, not only for me,
for my, my generation. Even though we are angry and we
are a product of a revolution that we had nothing to do
with, we're trying to manage to control this anger and try
to talk to, to Islamic Republic government and say, dude,
what you are doing to us is not right and we need our
freedom back.”

Bob Garfield (interviewer): “But it is a VOA show, so,
literally speaking, you guys are agents of the government
of the United States. How does that affect your credibility
with your audience?”

Saman Arbabi: “We’'ve earned our audience’s trust
because we've never taken sides with anyone. We've
criticized Obama in the past. We've also criticized the

70

PD Magazine - Summer 2011

Green Movement within Iran, the opposition leaders. So
we’ve gained our credibility by just being balanced.”

If audience research (which can be conducted in Iran, or at least with
[ranians abroad) determines that viewers perceive “Parazit” indeed
to be balanced in its distribution of humor, no adjustments are
required. If the viewers perceive the show to be anti-regime, VOA’s
credibility could be affected.

In that case, the solution need not be especially difficult. The
“Parazit” team is no doubt capable of spreading the humor out a
bit: more about the opposition groups when opportunities arise,
and more about other countries, including the United States. This
does not have to adhere to a quota system: President Mahmoud
Ahmadinejad and others in the Iranian leadership will provide the
most fodder for satire.

Humor aimed at politics in the United States may
raise eyebrows. Those with old-school, bullet-theory ideas of
communication would ask, “Why would ‘Parazit’ want to make fun
at the expense of the country that pays for the program?” Nothing
would better demonstrate that “Parazit” is qualified to make fun of
the lranian regime than the fact that it, at least occasionally, and in
a suitably bipartisan manner, also makes fun of events in the United
States.

In the history of radio international broadcasting, there
are occasional instances of humor. Charlie and His Orchestra of
Germany’s World War |l radio broadcasts and “Warmonger’s
Monthly” on Radio Moscow’s North American service in the 1980s
both, predictably, aimed their invective at the governments of their
target countries. They were trying, in vain, to drive a wedge between
those governments and their citizens.

In 1967, Radio Sweden’s English Service launched “The
Saturday Show,” an improbable and courageous departure from the
usual international radio fare of that Cold War era. The program’s
humor was aimed at the panoply of nations, including the United
States, Britain, the Soviet Union (woe be to the USSR when one of its
submarines was detected beneath Swedish waters), and China. Most
of the writing of host Roger Wallis and colleagues was, however,
directed at the politics and society of Sweden itself.

While a graduate student in Minneapolis, | listened to “The
Saturday Show” most Saturdays on my shortwave radio. After a few
weeks of listening, it was my impression that Radio Sweden was a
very independent station transmitting from a very free country.

www. publicdiplomacymagazine.org

71



RFE/RL’s Voices of Solidarity and CNN’s Freedom Project

On a smaller scale, another entity of U.S. international
broadcasting enjoyed a burst of publicity. Again, it involved content
that might make its audience wonder about the station’s mission.

During the 2011 New Year’s weekend, Radio Svaboda, the
Belarusian service of Radio Free Europe/Radio Liberty, broadcast
“Voices of Solidarity.” World leaders, including former President
George W. Bush, former U.S. Secretary of State Condoleezza Rice,
former Czech president Vaclav Havel, read the names of all the
hundreds of Belarusian activists jailed after the dubious December
19 election of president Alyaksandr Lukashenka .

In an editorial, the Washington Post wrote, “the gesture
offered some needed attention to a country whose holiday season
crisis has yet to prompt an adequate reaction from the United States
and other Western governments.” “Voices of Solidarity” was also
praised in a blog of The Economist.

The event was a good idea, but the selection of RFE/RL to
conduct the event was not a good idea. RFE/RL probably has the
most substantial external, independent news service available in the
Belarusian language. Radio Svaboda’s listeners and website readers
must know, without ambiguity, that RFE/RL is a news organization,
not an anti-Lukashenka faction.

RFE/RL’s credibility would have been subject to less strain if
“Voices of Solidarity” had been conducted by Charter 97, or some
other European NGO. Radio Svaboda could have covered the event,
live, and almost in its entirety, cutting away just enough to let the
audience know that RFE/RL, and not the event organizer, controlled
the microphone.

Private U.S. international broadcasters have also blurred
the line between advocacy (for good causes) and journalism. An
example is: “The CNN Freedom Project: Ending Modern-Day Slavery.”
SAME PARAGRAPHQuoted in a March 7, 2011, press release, CNN
International managing director Tony Maddox said, “The inhumanity
of those who trade humans is truly shocking and should be stopped.
Our coverage will spotlight not just those responsible, but the many
courageous groups and individuals on the frontlines doing genuinely
admirable work.” Maddox also wrote, “CNN will use the full range of
our international resources to track and champion this story.”

There is probably no more commendable cause than
the campaign against modern-day slavery. But should a news
organization use terms such as “should be stopped,” “genuinely
admirable,” and “champion”? Reporters do not “champion.” They
report. If the reporting on this issue is adequate, the audience will
draw the obvious conclusions.

72

PD Magazine - Summer 2011

The BBC’s uncomfortable place

In January 2009, the BBC was asked by the Disasters
Emergency Committee in the U.K. to broadcast an appeal to donate
to humanitarian assistance for residents of Gaza affected by Israel’s
Cast Lead military operation. At a time when there was much concern
in Britain about the suffering in Gaza, this would have reaped public
relations benefits for the BBC. The BBC, however, declined to
participate. BBC Director General Mark Thompson said the decision
was because of “a concern whether aid raised by the appeal could
actually be delivered on the ground.” Thompson then outlined what
he called “a second, more fundamental reason” for the decision:

This is because Gaza remains a major ongoing news story,
in which humanitarian issues - the suffering and distress
of civilians and combatants on both sides of the conflict,
the debate about who is responsible for causing it and
what should be done about it - are both at the heart of
the story and contentious. We have and will continue to
cover the human side of the conflict in Gaza extensively
across our news services where we can place all of the
issues in context in an objective and balanced way. After
looking at all of the circumstances, and in particular after
seeking advice from senior leaders in BBC Journalism, we
concluded that we could not broadcast a free-standing
appeal, no matter how carefully constructed, without
running the risk of reducing public confidence in the BBC’s
impartiality in its wider coverage of the story. Inevitably an
appeal would use pictures which are the same or similar
to those we would be using in our news programmes but
would do so with the objective of encouraging public
donations. The danger for the BBC is that this could be
interpreted as taking a political stance on an ongoing
story. ... It is sometimes not a comfortable place to be, but
we have a duty to ensure that nothing risks undermining
our impartiality. It is to protect that impartiality that we
have made this difficult decision.

It was, indeed, “not a comfortable place” for the BBC. Five
thousand protesters demonstrated in front of BBC’s Broadcasting
House in London. The Archbishop of Canterbury criticized the
decision. Actors vowed to reject future BBC work. The BBC,
nevertheless, did not change its mind.

The BBC World Service supports worthy causes, such
as women’s rights, HIV/AIDS prevention, and environmental

www. publicdiplomacymagazine.org

73



protection, through its independently and charitably funded BBC
World Service Trust. In general, however, the projects of BBC WST
are not incorporated into the programming of BBC World Service
radio or BBC World News (the global English news channel). They
are, instead, conducted through partners, including local media
and NGOs in various countries. This arrangement allows BBC to be
involved in virtuous international projects, while keeping the BBC
world services out of the business of advocacy.

The international broadcasting of news, information-rich but
message-free, may seem a sterile and heartless endeavor. It certainly
is not a fast track to humanitarian awards. The work of international
broadcasters who fastidiously adhere to the principles of journalism
nevertheless serves the profound human need for accurate
information.

Kim Andrew Elliott, expressing his own views, is an audience research
analyst in the U.S. International Broadcasting Bureau. From 1995
to 2002, he was producer and host of Communications World, a
popular weekly Voice of America program about electronic media
and international broadcasting. Before he came to the Voice of
America in 1985, Dr. Elliott was on the faculties of communication
at the University of Massachusetts and the University of Wisconsin-
Stevens Point. He has a B.A. in international affairs from the George
Washington University and a M.A. and Ph.D. in communication from
the University of Minnesota. He reports on international broadcasting
at www.kimandrewelliott.com.

74

PD Magazine - Summer 2011

The International Visitors Council of Los Angeles
30 Years of Excellence in Citizen Diplomacy

CITIZEN DIPLOMACY

is the concept that the individual has the right
- indeed the responsibility -
to help shape foreign relations

Get involved!

Meet emerging leaders from around the world.

Attend networking events.

Host a foreign delegate for dinner and conversation.

Discuss issues of global importance.

Share the L.A. experience with global leaders.

e
W A, WWW.ivcla.org
%‘Mm‘é (213)388-1428

\
ﬁw info@ivcla.org
Find us on

Facebook

www.facebook.com/ivela

IVCLA is a non-profit, non-partisan organization working to increase respect, understanding and cooperation between the Los Angeles area and
the rest of the world:



SCHOOL OF
INTERNATIONAL
RELATIONS

Established in 1924, the USC College’s School of Inter-
national Relations is the second oldest school of interna-
tional affairs in the United States and the third oldest in
the world. Our location in the heart of Los Angeles, a mul-
ticultural megacity, places the School of IR at the center of
one of the most exciting political, economic and cultural
crossroads on the Pacific Rim. We are surrounded by op-
portunities and challenges, and we are looking for talented
students whose creativity and commitment will help shape
the future.

We are proud of our strong commitment to undergraduate
education. We are also determined that our small, selective
graduate programs—which blend theoretical approaches,
area studies and practical policy perspectives—will con-
tinue to prepare our students to thrive in the global arena
of ideas, commerce and foreign affairs. The School of IR is
pleased to have formed a partnership with the Annenberg
School for Communication and Journalism to offer the
Master’s of Public Diplomacy and to support the Center on
Public Diplomacy. SIR’s programs and offerings are further
enhanced by its Center for International Studies, which
hosts weekly seminars at which nationally and internation-
ally renowned scholars as well as our own graduate students
present their research to the university community.

For more information please visit:
dornsife.usc.edu/sir

USC | nasnassoavin
DORNSIFE COLLEGE

o LETTERS. ARTS s SCTENCES

EDITORIAL POLICY

Public Diplomacy (PD) Magazine seeks contributions for each themed issue
based on a structured solicitation system. Submission must be invited by the editorial
board. Unsolicited articles will not be considered, or returned. Authors interested in
contributing to PD should contact the editorial board about their proposals.

Articles submitted to PD are reviewed by the editorial board, which is
composed entirely of graduate students enrolled in the Masters of Public Diplomacy
program at the University of Southern California.

Articles are evaluated based on relevance, originality, prose, and
argumentation. The editor-in-chief, in consultation with the editorial board, holds
final authority for accepting or refusing submissions for publication.

Authors are responsible for ensuring the accuracy of their statements. The
editorial staff will not conduct fact checks, but edit submissions for basic formatting
and stylistic consistency only. Editors reserve the right to make changesinaccordance
with PD style specifications.

Copyright of published articles remains with Public Diplomacy (PD)
Magazine. No article in its entirety or a part thereof may be published in any form
without proper citation credit.

ABOUT PD MAGAZINE

PD is a publication of the Asssociation of Public Diplomacy Scholars (APDS)
at the University of Southern California, with support from the USC Center on Public
Diplomacy at the Annenberg School, USC College’s School of International Relations,
the Annenberg School for Communication and Journalism and USC Annenberg Press.

Its unique mission is to provide a common forum for the views of both
scholars and practitioners from around the globe, in order to explore key concepts
in the study and practice of public diplomacy. PD is published bi-annually, in print
and on the web at www.publicdiplomacymagazine.org.

APDS

The USC Association of Public Diplomacy Scholars (APDS) is the nation’s
first student-run organization in the field of public diplomacy.

As an organization, APDS seeks to promote the field of public diplomacy as a
practice and study, provide a forum for dialogue and interaction among practitioners
of public diplomacy and related fields in pursuit of professional development, and
cultivate fellowship and camaraderie among members. For more information please
visit www.uscapds.org.

Renewable resources were used to produce this publication. As a result,
g reen a donation to America’s Forests of forty trees was made on behalf of the
H Master of Public Diplomacy Program at the Annenberg School. This was
rl n made possible by Public Diplomacy Magazine’s participation in the
alliance’ Green Print Alliance.



uscapds.org

publicdiplomacymagazine.org



