
 
 
 

The Rest of Arab 
Television 

 
 
 

By Gordon Robison 
 

Senior Fellow 
USC Annenberg School of Communication 

 
 
 

June, 2005 
 
 
 

A Project of the USC Center on Public Diplomacy 
Middle East Media Project 

 
USC Center on Public Diplomacy 

3502 Watt Way, Suite 103 
Los Angeles, CA 90089-0281 
www.uscpublicdiplomacy.org 



USC Center on Public Diplomacy – Middle East Media Project 

 1

The Rest of Arab Television 
By Gordon R. Robison 
Senior Fellow, USC Center on Public Diplomacy 
Director, Middle East Media Project 
 
 
The common U.S. image of Arab television – endless anti-American rants disguised as 
news, along with parades of dictators – is far from the truth. In fact, Arab viewers, just 
like viewers in the U.S., turn to television looking for entertainment first and foremost. 
(And just as in the U.S., religious TV is a big business throughout the region, particularly 
in the most populous Arab country, Egypt). Arabs and Americans watch many of the 
same programs – sometimes the American originals with sub-titles, but just as often 
“Arabized” versions of popular reality series and quiz shows. Although advertising rates 
are low, proper ratings scarce and the long-term future of many stations is open to 
question, in many respects the Arab TV landscape is a much more familiar place, and far 
less dogmatic overall,  than most Americans imagine. 
 

*  *  * 
 
For an American viewer, Al-Lailah ma’ Moa’taz has a familiar feel: The opening titles 
dissolve into a broad overhead shot of the audience. The host strides on stage, waves to 
the bandleader, and launches into a monologue heavy on jokes about politicians and 
celebrities. He introduces the band, then walks to the interview set while the music plays 
and the bandleader mugs for the camera. 
 
It all looks remarkably like Letterman or Leno. This is not, however, CBS or NBC. It is 
the Dubai Satellite Channel. The show originates in Cairo, and the Moa’taz of the title is 
Moa’taz Demerdash, an Egyptian. The language, obviously, is Arabic. 
 
The similarity to American late night television is not coincidental. “When I was very 
young I was one of ‘The Late Show’s’ fans,” Demerdash says. “I thought that it’s a very 
good idea to combine politics with comedy and entertain people at the same time.” 
 



USC Center on Public Diplomacy – Middle East Media Project 

 2

Like Letterman, Demerdash switched networks. Al-Lailah ma’ Moa’taz (“Tonight, with 
Moa’taz”) debuted on MBC, the Middle East’s dominant satellite channel, before moving 
over to the Dubai Satellite Channel two years later. 
 
Demerdash is a small piece of a huge – and growing – universe of Arab satellite 
television, a world most Americans are barely aware exists. The news channels Al-
Jazeera and Al-Arabiya get the most attention in the West, but in their home region they 
compete for viewers with a dizzying array of entertainment, sports and religious 
channels. Viewers can choose among film channels in Arabic and English (the latter with 
Arabic subtitles), four music video channels, dozens of talk-oriented stations, at least 
three all-sports channels and even an Arabic version of CNBC. And that is just what’s 
available free-to-air (meaning stations that can be received by anyone owning a satellite 
dish, no subscription required). 
 
Arab Advisors Group, an Amman-based media and telecommunications consulting 
company, estimates that there are currently 130 Arab satellite television channels.i 
 
And what are Arabs watching? That is a subject of great debate, since Western-style 
ratings systems do not exist in the Middle East. But surveys such as those conducted by 
Arab Advisors provide some guideposts. 
 
Regionwide, “MBC1 is the most popular amongst the entertainment channels,” Judeh 
Siwady, a researcher at Arab Advisors, says, citing recent surveys in Egypt, Jordan and 
Saudi Arabia. In Cairo, the Arab world’s largest city, Dream TV, an Egyptian channel 
whose schedule is heavy on chat shows, also makes a strong showing. Jordanians and 
Saudis appear to prefer Rotana, a Beirut-based channel known for, as Arab Advisors’ 
founder Jawad Abbassi puts it, “cheesy Lebanese guys and girls. Mostly girls. Scantily-
clad girls.” 
 
And just as in the United States, religious programming has a significant place in the mix. 
Depending on how one defines “religious” there are at least a half dozen Muslim 
religious stations broadcasting by satellite across the region and perhaps as many as 20.ii 



USC Center on Public Diplomacy – Middle East Media Project 

 3

At least one religious channel appeared in the top four in all three countries in the Arab 
Advisors survey. In Egypt a religious channel, Irqa, topped the poll. 
 
Whether the fare is news, sports, movies, religion or music videos there is wide 
agreement that the proliferation of satellite television has resulted in dramatic changes in 
both Arab society, and in the nature of political debate around the region. 
 
Youssef M. Ibrahim, a longtime foreign correspondent for both the New York Times and 
the Wall Street Journal, who is now a Dubai-based energy consultant, says these channels 
have changed the Arab world “radically.” He adds that he is referring to entertainment 
channels as much as to the better-known news stations. 
 
“I look at the sum total of the intrusion of these satellite channels into the life of your 
average Arab citizen. A majority of people have been sheltered, isolated and under, 
basically, government stewardship. And I think cracking this nut, regardless of whether 
you do it with a news program or with scantily-dressed women, is a very worthwhile 
exercise.” 
 
Arab Advisors’ founder Abbassi had a similar thought. “I think there’s been a consensus 
in the industry now that satellite TV in the Arab World has been a huge, transforming 
technology,” he says. 
 
Beyond the commercial stations there also exist a large number of state-run Arab satellite 
channels. As the Jordanian activist and media critic Sa’eda Kilani writes, “The difference 
between Arab satellite performance and state-owned television is staggering.”iii The state 
channels remain numerically dominant.  
 
Lamees Al-Hadidi, editor-in-chief of Alam Al-Youm, one of the region’s top business 
newspapers, estimates that 70 percent of all Arab satellite stations are government-
controlled. In Egypt alone, she says, the government runs 30 satellite channels. 
 
Some of the state channels remain mind-numbingly dull. Typical examples of the sort of 
“leader TV” that has long dominated parts of the developing world (Egypt’s main state-



USC Center on Public Diplomacy – Middle East Media Project 

 4

run channel recently ran a six-hour interview with President Hosni Mubarak), but others 
have made a concerted effort to break out of old molds, while retaining the promotional 
message that is fundamentally the heart of any state television channel. 
 
“When the satellite channel was launched it was seen as a way of targeting not just Arab 
countries in the region,” said Suzanne Afanah, a former head of the Jordan Satellite 
Channel. Noting that “Jordan has always seen itself as a country with a message as far as 
the Palestinian-Israeli conflict is concerned,” she said JSC also targeted a broader 
international audience, particularly through its English-language news broadcasts, which 
could be seen both in Israel and the United States. 
 
“Because it was national television it also felt that it was responsible to cover many other 
areas, like promoting business opportunities,” she said. The schedule, however, leans 
heavily on music shows and soap operas as a way of drawing in audiences. “It had a 
message, but in order to attract and capture audiences you have to attract them through 
entertainment programs.” 
 
Jordan launched its satellite channel in the late ‘80s. But by the time Afanah took over a 
decade later (she ran the station from 1999-2001), the programming landscape had 
changed radically. Commercial satellite broadcasters were coming into their own, backed 
by the deep pockets of Gulf-based investors, and lacking the burden of promoting an 
overt political agenda. Afanah sought to break what she calls “the ‘state-run responsible 
national broadcaster’ image.” 
 
“It was focused much more on the country, but in a very entertaining way, not in a 
preaching tone. So we had entertainment programs that focused on tourism, 
entertainment programs that focused on Jordanian businesses in a very lighthearted 
manner. It gave a fresh look to existing programming, so we just tried to break out of that 
mold and include a bit more entertainment. But we also kept the more important political 
talk shows.” 
 

*  * * 
 



USC Center on Public Diplomacy – Middle East Media Project 

 5

The irony is that commercial channels such as Dubai-based MBC, Beirut’s LBC and 
Future Television, and Cairo’s Dream TV are challenging the traditional state-run 
stations from a commercial standpoint, despite the fact that few, if any, of them are 
making money. 
 
Precise figures are almost impossible to obtain. “We tried,” Abbassi said. “If you ask (the 
stations), ‘How much are your revenues? How much of that is advertising revenues?’ 
They’d laugh at you.” 
 
Estimates, however, usually put the region’s advertising market at around $1.5 billion per 
year (for comparative purposes, this is about half the size of the Spanish-language 
advertising market in the United States). Conventional wisdom also holds that about 90 
percent of that money flows to about 10 stations. If those figures are even remotely 
accurate, that means no one has a particularly large piece of the pie. 
 
The term one often encounters for this situation is “vanity broadcasting,”iv meaning 
stations that are run for reasons other than profit. The owner’s motive may be political, or 
it may be simply the prestige value of owning one’s own channel.  
 
“They don’t think profit, that’s the thing. That’s why none of them discloses revenues or 
numbers,” Abbassi says. “We insistently ask, please share with us numbers and, you 
know, if the numbers were really nice many of them would be happy to share them, 
because that would draw in more advertisers.” 
 
Perhaps surprisingly, some people on the other end of this debate don’t really dispute that 
claim. Tim Riordan as director of channels for MBC Group runs what are by common 
consent the two most successful channels in the Arab satellite universe, MBC1 and 
MBC2: 
 
“I don’t think a lot of them are making money. I think a lot of them are there because 
they’re either the channels of the country or the channels of the person. I don’t think 
every channel is launched with a financial business plan that’s on a route to make it 
successful.”  



USC Center on Public Diplomacy – Middle East Media Project 

 6

 
MBC1 is the original commercial Arab satellite channel. It went on the air in 1993, 
originating from London, backed by Saudi money and featuring an on-air staff that was 
mostly Lebanese and Egyptian (Demerdash was one of the channel’s original news 
anchors). It featured newcasts whose production values rivaled anything on Western 
television and whose reporting was a far cry from the stilted “leader television” most 
Arabs were accustomed to seeing. Even the Western movies and TV series were a 
revelation: most were only a year or two old, as opposed to the five-to-ten years that was 
then the norm on state-run channels. 
 
In 2002 MBC moved its headquarters operation to Dubai, in the United Arab Emirates. It 
also began an aggressive expansion program that saw the launch of four new channels in 
24 months: MBC2, originally a new home for MBC’s Western fare (“Friends,” “Frasier,” 
“Oprah” and several Western movies per day); MBC3, an all-kids channel; Al-Arabiya, 
an all-news station launched only weeks before the Iraq War as a direct challenge to 
Qatar-based Al-Jazeera; and, just last January, MBC4. The last channel is now home to 
Oprah and all of the other Western shows as well as all the news programs broadcast 
every day by both ABC and CBS. This allowed MBC2 to become an all-movie station (it 
claims to be the world’s first free 24/7 movie channel). 
 
On both MBC2 and MBC4 the programming is entirely in English (with Arabic 
subtitles). The commercials, however, are entirely in Arabic. This formula has proven 
extremely successful and MBC claims its own survey data now show MBC2 outdrawing 
the flagship station, MBC1, in prime time. 
 
All of this is taking place, however, in a market where the rack rate for a 30-second ad is 
about $5,000, and even the region’s most popular show, “Superstar” – an Arab version of 
“American Idol” that airs on Beirut-based Future Television – commands a mere $11,000 
per spot. 
 
Television is an expensive business. Even in Egypt, where production costs are extremely 
low, Demerdash says his weekly talk show cost $20,000 - $22,000 per episode. Add in 
the cost of sending the show to the home office in Dubai via satellite, plus all the general 



USC Center on Public Diplomacy – Middle East Media Project 

 7

overhead of running the channel, and it is difficult to see how anyone can possibly be 
making money in this environment. 
 
Riordan will only say of MBC that, “overall, the group is in a positive position.” But he 
agrees with Arab Advisors’ Abbassi that a lack of hard viewer data is part of the problem.  
 
“The advertising market is underdeveloped,” he says, with advertisers “getting a cheap 
ride on the back of a lot of viewers, and it suits them,” Riordan says. “It’s of interest to us 
all to have an accurate measurement system. Because then we can charge realistic rates. 
At the moment we know the success of the channels. [Yet] I don’t think we can exploit 
them in terms of advertising revenue.” 
 
He says an independent rating company hopes to have “people meters” installed on the 
sets of viewers in Saudi Arabia by the end of the year. In the meantime he and other 
network heads rely on survey data, which is less precise. Programmers like Riordan use 
these surveys, word of mouth and viewer feedback as they try to figure out what works 
and what does not. 
 
This is not merely a question of deciding which Western series to buy and which to 
avoid. It also involves deciding which Western shows to recreate in Arab versions. 
Reality and game shows, in particular, can be licensed for local production, and with 
everyone aware that the two most popular things to hit Arab TV in recent memory were 
“Superstar” (on Future Television) and the Arabic version of “Who Wants to be a 
Millionaire” (on MBC) Riordan, like any other programmer, is constantly looking for the 
next big thing. 
 
“ ‘Millionaire’ was our biggest – hugely successful. But the trick with ‘Millionaire’ – I 
think this applies the world over – it was more than a quiz show, it was a drama. And 
that’s what made it work. … As long as we ran it, it was the top-rated show,” Riordan 
says. 
 
Of course, not everything works. The reality show “Big Brother” originated in the 
Netherlands. Local versions have been hits in markets as diverse as the United States, 



USC Center on Public Diplomacy – Middle East Media Project 

 8

Australia and Sub-Saharan Africa. MBC’s attempt last year at an Arab version, however, 
turned into an embarrassing mess. 
 
“I think ‘Big Brother’ was the business of the acceptance of mixing male and female 
together in the same environment,” Riordan says. “Also, the reaction where it was placed, 
in Bahrain.”  
 
Though the Arab “Big Brother House”’ had men and women living in separate, single-
sex wings and meeting in a common area for competitions, that was too much for some 
viewers. Conservative politicians and mosque preachers in Bahrain denounced the show 
days after it first aired, sending petitions to the Ministry of Information and staging 
protest marches. MBC pulled the plug before the show finished its second week. 
 
At this writing MBC was preparing to debut an Arab version of “Starting Over,” an NBC 
daytime series which, according to the U.S. version’s websitev, “follows a diverse and 
ever-changing group of women as they attempt to make extraordinary changes in their 
lives – all while living together under the same roof.” 
 
“It will be interesting to see how that goes. I think it’s good. It’s trying a format which is 
acceptable to the culture because it’s all women,” unlike some other reality shows which, 
he says, are culturally acceptable only in a foreign – especially a U.S. – version.  
 
“‘Joe Millionaire’ is fine to show in a U.S. version. I can’t imagine making a local 
version of it. But it’s acceptable in the U.S. version because you’re looking at somebody 
else’s culture. You’re not bringing it to your own culture,” he said, referring to the Fox 
series in which a group of women competed for the affections of a man they believed to 
be a millionaire bachelor. “It works seeing a group of girls with a man picking. It was 
very successful.” 
 
Another current MBC offering is “Wife Swap,” an ABC series in which two families 
“trade” mothers. Again, Riordan finds that watching somebody else do it seems to work, 
but a Middle Eastern edition is virtually inconceivable. He also took the precaution of 
changing the show’s title: on MBC4 “Wife Swap” airs as “House Swap.”  



USC Center on Public Diplomacy – Middle East Media Project 

 9

 
Localizing an American concept was exactly what Demerdash had in mind when he 
sought to create an Arabic version of  “The Tonight Show.”  The spark was his 
disillusionment with traditional journalism:  “There wasn’t enough access to information. 
There wasn’t enough access to decision-makers. … So I decided it’s time to move on 
with my career. I’m going to be sarcastic: about politics, about social habits. Not only 
about politicians, about everything in our lives.” 
 
There is, however, one crucial difference between him and most American talk show 
hosts: Demerdash is a journalist while the “Tonight Show” format is designed to promote 
stand-up comedians.  
 
Demerdash, however, had an advantage: a family background in show business. His 
mother, Karima Mukhtar, is one of the Arab world’s top movie stars. His late father was 
one of Arab cinema’s top directors. This gives him a familiarity with the entertainment 
world that few serious journalists – in the West or East – can rival. 
 
Looking at his professional and personal backgrounds Demerdash asked, “Why don’t we 
combine them, especially if you are talking about getting into the democratization of the 
Arab world? Why not go with the flow and do a democratic show, if you wish, where you 
can mix and entertain people, make money, talk to celebrities and, in the meantime, send 
a message to politicians?” 
 
“Political participation is very, very weak in our societies,” Demerdash said. “I thought, 
why not try to cater for the younger generations and get them politics in the very simple 
way of comedy and show business and celebrities, and a nice cool band? … If you give 
them this medicine in a very simple form they will grab it.” 
 

*  * * 
 
The thing about pushing the limits in the Arab world, however, is that one inevitably runs 
up against a simple fact: commercial television is advertising-driven. And the advertising 
market revolves around the region’s largest economy – Saudi Arabia – which is also the 
region’s most conservative society. 



USC Center on Public Diplomacy – Middle East Media Project 

 10

 
For an American viewer of a certain age, Arab television advertising often looks 
suspiciously like U.S. television in the early 1960s: the men all work, though it is unclear 
exactly what they do. Women take care of children and extol the virtues of household 
products. 
 
“Although this is something we are trying to fight against, it’s mainly reflecting reality. 
That’s the problem,” said Afanah, the former head of Jordan satellite television (Afanah 
says she knows of only two other Arab women who have ever held similar positions). 
 
“It’s the chicken or the egg. Do you make change in society and that’s how it will be 
reflected? Or do you try to reflect a different sort of family, and then you’re promoting 
change in society? What comes first? The media or reality?” 
 
“Mainly these ads reflect the reality of Arab society where, although there’s a growing 
number of working women, in general, women are not that apparent in the labor force.” 
 
Especially in the conservative societies of the Gulf. 
 
It should be said here that Saudi Arabia is not, by any stretch, the region’s most populous 
country (that would be Egypt). But it is the region’s economic powerhouse. During a 
debate at a World Economic Forum meeting in Jordan in May 2005, Saudi Arabia’s 
ambassador to Great Britain, Prince Turki Al-Feisal, claimed the Kingdom accounts for 
60 percent of the region’s economic activity. In terms of the consumer market, Abbassi 
puts the figure at 50 percent. 
 
“Saudi Arabia to the region is what the United States is to the world: the major market, 
the major export market, the major services market. ... When Saudi Arabia is prospering 
you can be sure that most of the Arab countries will feel it,” Abbassi said. 
 
Abbassi says the problem, ultimately, is that too many stations are chasing too small a 
market. “The rate cards of FM radio stations in the Arab World, of Satellite TV stations 



USC Center on Public Diplomacy – Middle East Media Project 

 11

in the Arab World, they’re miniscule amounts compared to what American networks or 
European networks charge,” he said. 
 
“Another thing, we have major fragmentation, unlike the consolidation that’s happened in 
the U.S. There are so many satellite TV stations competing for ads, and the advertisers 
don’t trust the satellite TV stations with their audience numbers.” 
 
The result, most observers agree, is that a shake-out of some sort appears inevitable. 
“Left to market dynamics alone, we shouldn’t have more than 10 to 15 channels-- 
commercially viable ones,” Abbassi said. “But because of vanity broadcasting you’ll 
probably continue to have 60 or 70.” 
 
Ibrahim is one of the few observers who challenges that particular bit of conventional 
wisdom. “If anything it's going to be a multiplication of Arab satellites, and they are 
going to continue feeding this process of creating an Arab public opinion and (that) is 
going to continue to represent a threat to the established orders. … It's actually a defining 
moment, I think.” 
 
He says he is particularly encouraged by what he sees as a new emphasis on “the art of 
programming” in both the news and the entertainment spheres. 
 
“And people who do the programming are putting a value on what is the purpose of this 
programming, which is to acquire a bigger audience. This value is, luckily, not going the 
way of just showing Nancy Agram completely naked on screen,” he said, citing the Arab 
world’s reigning pop music diva. 
 

*  * * 
 
So when we in the West look at Arab television what should we see? 
“The similarities are a lot more than the differences,” Abbassi said. “Sex sells. Violence 
sells. (It’s) advertisement-driven. And, just like in America, where you have Fox 
influenced by the conservative people who own it and then you have the other channels 
that are more liberal ones, it’s also influenced by the ownership structure.” 
 



USC Center on Public Diplomacy – Middle East Media Project 

 12

The thin, and under-priced, advertising market, however, continues to be a problem when 
it comes to innovative programming. Demerdash is the latest victim of this trend -- Al-
Lailah ma’ Moa’taz was cancelled shortly before the completion of this article. Even at 
$20,000 an episode (pocket change by Western standards) the show, Demerdash says, 
seems to have been just too expensive. 
 
He remains a star – pausing for photos with beaming fans and signing autographs as he 
made his way through a Cairo hotel on a recent evening. And like all cancelled stars, 
Demerdash casts an optimistic eye toward the future. He’s eager to revive Al-Lailah, 
provided he can get it on five nights a week instead of one. That, he believes, would firm 
up the sponsor base. Barring that he says he is working on a new concept, something 
closer to a traditional political talk show, but faster-paced and edgier. 
 
Just as in the West, the young are the most sought-after demographic as well as the 
source of new ideas and trends in the industry. 
 
“There is a new generation of people who are making media now in the Arab World,” 
Demerdash said. “They are all liberal. They are more aggressive, and they are closer to 
professional television. Maybe that’s not viewed in a very, very positive way among the 
conservatives in the Arab world. But that’s beside the point. It exists.” 
 

*  * * 
 

Gordon Robison, Senior Fellow at the Annenberg School for Communication, is based in Amman, Jordan 
where he writes regularly for the USC Center on Public Diplomacy. 
 
About the Middle East Media Project: The USC Center on Public Diplomacy Middle East Media Project is 
funded by a grant from the Schumann Center for Media and Democracy. The project examines core issues 
at the intersection of media and public diplomacy in the Middle East. It aims to answer the following 
questions: How do the Arab and western media interact and perceive each other? How are U.S. foreign 
policy goals promoted to and perceived by people in the Middle East? And most importantly, what sort of 
new initiatives could be effective in deepening mutual understanding between the Arab and western 
worlds? 

 
 
 



USC Center on Public Diplomacy – Middle East Media Project 

 13

                                                                                                                                                 
Notes 
i The most commonly cited figure for Arab satellite channels is 120; see Sa’eda Kilani, 
“Freedom Fries, Fried Freedoms” (Arab Archives Institute, Amman, 2004), p 14 and 
Hugh Miles “Al-Jazeera: How Arab TV News Challenged the World” (Abacus, London, 
2005), passim. Arab Advisors’ research, however, is more recent than that cited in both 
Kilani’s and Miles’ books. 
ii American Christian evangelicals also operate satellite television stations in the region. 
Pat Robertson’s Christian Broadcasting Network ran a station, Middle East Television 
(METV) out of Israeli-occupied southern Lebanon for many years. When the Israelis 
withdrew from Lebanon the station’s operations were moved to northern Israel. METV 
and another Christian evangelical station, FETV, both transmit on the Israeli Amos 
satellite rather than on Arabsat and Nilesat, the satellites of choice for most Arab 
broadcasters. The American evangelicals aside there are no specifically Christian 
religious channels in the region.  
iii Kilani, Freedom Fries, Fried Freedoms, p. 10. 
iv Industry analyst Chris Forrestor is generally credited with coining the phrase. 
v www.startingover.tv 


