
 

 

 
 
 
 
 

Rebuilding Iraqi Television:  
A Personal Account 

 
 

By Gordon Robison 
 

Senior Fellow  
USC Annenberg School of Communication 

 
 

October, 2004 
 
 
 

A Project of the USC Center on Public Diplomacy 
Middle East Media Project 

 
USC Center on Public Diplomacy 

3502 Watt Way, Suite 103 
Los Angeles, CA 90089-0281 
www.uscpublicdiplomacy.org 



USC Center on Public Diplomacy – Middle East Media Project 

1 

Rebuilding Iraqi Television: A Personal Account 

By Gordon Robison 

Senior Fellow, USC Annenberg School of Communication 

 

October 27, 2003 was the first day of Ramadan. It was also my first day at a new job as a 

contractor with the Coalition Provisional Authority, the American-led administration in 

Occupied Iraq. I had been hired to oversee the news department at Iraqi television. 

 I had been at the station barely an hour when news of a major attack broke: at 

8:30am a car bomb had leveled the Red Cross headquarters. The blast was enormous, and 

was heard across half the city. When the pictures began to come in soon afterwards they 

were horrific. The death toll began to mount. Then came word of more explosions: car 

bombs destroying three Iraqi police stations. A fourth police station was targeted but the 

bomber was intercepted in route. 

 At times like this the atmosphere in the newsroom at CNN, the BBC or even a 

local television station is focused, if somewhat chaotic. Most news operations have a plan 

for dealing with big, breaking stories. Things in the newsroom move quickly, and they 

can get very stressful, but things do happen. Also, this was hardly the first time an 

atrocity like this had taken place. After six months of violence-wracked occupation it was 

reasonable to assume the staff of Iraqi television was fairly practiced at covering these 

sort of things. As it turned out, they were not. My new staff did not swing into action. 

Neither did they freeze up. They really did not do much of anything, which, in the news 

business, is worse than freezing up. Having been informed that the bombings were a big 

breaking story, people simply waited to be told what to do. 

 By the end of the day the death toll stood at 36 with more than 200 injured. In 

addition to the bombings at the Red Cross and the three police stations one of Baghdad’s 

deputy mayors had been assassinated. “We are a long, long way from having a system to 

cope with this sort of thing,” I wrote in my journal that night. “The potential is there, but 

it’s going to take quite some time.” It had been a jarring introduction to a basic fact of 

media life in Iraq: we were starting pretty much from scratch. 



USC Center on Public Diplomacy – Middle East Media Project 

2 

 Rebuilding Iraq’s media culture from the ground up has been a stated priority of 

the US administration in Baghdad almost since the day the occupation began. Moreover it 

touched on two of the acid tests of public diplomacy during the formal period of US 

occupation: could the Pentagon run a radio and television service that was professional 

and independent enough to achieve a level of credibility and trust with the Iraqi public? 

And could the coalition authorities, civilian and military alike, use the Arab media – state 

owned and private media in Iraq itself and the wider community of Arabic-language 

newspapers, radio and television stations – in an effective way, getting their views across 

to ordinary Iraqis and to the wider Arabic public? 

 Nearly 18 months after the entry of American forces into Baghdad the first 

question remains open, while the Pentagon has shown the answer to the second is a 

resounding ‘no’, despite high hopes, good intentions and the expenditure of a great deal 

of money. 

* * * 

It is important to begin by understanding the nature of the television operation that 

existed under the American occupation. Coalition forces inherited control of Iraq’s state-

run media, centered on the Ministry of Information.  

 Under Saddam the ministry’s television and radio broadcasts originated from 

studios near the Tigris River, a complex that was an early target of coalition bombing 

when the Iraq war began in March 2003. With the old studios in rubble the US resumed 

Iraqi radio broadcasts, initially, from a trailer operating inside a US military installation. 

By mid-summer 2003 the television station was back on the air, and both radio and 

television were operating from studios at the Baghdad convention center inside the Green 

Zone, the heavily fortified compound from which the coalition ran Iraq (and from which 

Iraq’s nominally sovereign government now operates). 

 The convention center studios were originally designed as remote facilities for 

live coverage of events in the center itself. They were never intended as the permanent 

home of a network. The result was a cramped, and in some ways jury-rigged, operation 

strung along a corridor on the building’s top floor. It was serviceable at best, and because 

the plan was to build new studios elsewhere little effort was made to make the convention 

center facility anything but functional. 



USC Center on Public Diplomacy – Middle East Media Project 

3 

 Al-Iraqiyah, as the network is officially known, produced at that time a single 30 

minute evening newscast along with four daytime bulletins of five minutes each. The 

signal went out through a small tower near the site of the old Information Ministry. The 

tower provided spotty signal coverage around Baghdad, a city of five million. A larger, 

far more powerful, transmission tower dominates the Baghdad skyline but looters had 

rendered it unusable. It was never put back into service because the tower sits flush with 

a main road and the station’s security consultants judged it impossible to defend. 

 The Iraqi staff of the television station were a mixture of hold-overs from the 

Saddam era and new hires. Virtually all of the technical staff occupied the same jobs 

under the old regime as had the anchors. About half of the reporters and producers were 

new to broadcasting, in many cases young people straight out of university. The 

remainder had worked in low-level positions at the old state-run television network or at 

Shabab TV, a station run by Saddam’s son Uday. 

 Exactly who was watching Al-Iraqiyah was difficult to measure. A CNN/USA 

Today/Gallup poll in late March and early April 2004 found that 95% of Iraqis had a 

working television set in their home.i A network of 18 repeater stations gave Al-

Iraqiyah’s signal coverage of most of the country’s populated areas, but solid viewership 

data was much more difficult to come by. In homes equipped with satellite dishes Al-

Iraqiyah’s offerings had to compete with the established Arabic-language news channels, 

Al-Jazeera and Al-Arabiya, as well as with an Iranian-run news station broadcasting in 

Arabic from just across the border. These offered a more timely and professional looking 

news product and had the added virtue of novelty (satellite dishes had been banned under 

the old regime). There is no reliable information on how widespread satellite dishes are in 

Iraq, though it is clear the established Arabic-language news channels enjoy a wide 

following. A drive through the country readily indicates, however, that dish penetration is 

far higher in major urban centers than it is in rural areas. 

 By most accounts Al-Iraqiyah (then known as IMN) was slow off the mark during 

the first months of the Coalition occupation. Not only was there just a single daily 

newscast, but when I arrived in late October I was told the program had been broadcast 

live each night for just ten days (prior to that it was taped mid-afternoon). Reporters, I 



USC Center on Public Diplomacy – Middle East Media Project 

4 

also discovered, were accustomed to taking two to three days to prepare the sort of spot 

news reports that should have taken a few hours to put together. 

 The result was a slow and ponderous newscast that looked very much like what 

Iraqi television had aired under Saddam. In terms of both timeliness and general 

professionalism it could not compete with the coverage available from Al-Jazeera and Al-

Arabiya. 

* * * 

This was the situation out of which my colleagues and I were expected to bring some 

order. The inactivity of the news staff that first day highlighted the gulf in culture we 

would have to bridge. 

 The Iraqis wanted to wait to report the blasts until there was ‘official 

confirmation’ (presumably from CPA). My senior colleague, Ted Iliff (a former senior 

executive at CNN and Radio Free Europe), insisted that wire reports, news agency 

pictures of the carnage and the fact that we had sent a correspondent to the scene were 

more than enough. The Iraqis wanted the correspondent to put together a piece for the 

evening news. Ted insisted we interrupt programming to tell the story. When we did, 

eventually, do a live bulletin with an anchor and the correspondent who had been at the 

scene both stopped talking as soon as the pictures were put on screen. The idea of 

describing the video – a basic concept in western TV news – was alien to them. 

 These were the sort of problems we were supposed to overcome. Our employer 

was Science Applications International Corporation of San Diego, a defense contractor 

with a $100 million contract to rebuild and run Iraq’s state-owned radio and television 

networks. Our seven-person team of international consultants represented SAIC’s third 

attempt to find the right group to get Iraqi TV back on its feet. 

 Our brief, in the short term, was to turn Al-Iraqiyah into an independent news and 

public affairs voice, one that would earn credibility with its Iraqi viewers. The long-term 

plans were far more ambitious. These included opening news bureaus in other parts of the 

country and putting a 24-hour satellite news channel on the air by the end of 2005. These 

proposals, it should be noted were not SAIC’s ideas. They were stipulations of the 

contract the US Department of Defense granted SAIC shortly before the war. 



USC Center on Public Diplomacy – Middle East Media Project 

5 

 During the four months I spent at the station the Coalition authorities never tried 

to interfere in the daily newscast in an inappropriate way, though their approach to some 

of our longer form programming was open to question. In terms of daily news it would, if 

anything, have been nice to have had more contact with the coalition’s press people, 

rather than less. It quickly became apparent in our dealings with the CPA press office that 

Arab media, Iraqi media included, were a low priority for the Americans. 

 The occupation of Iraq presented one of the great public diplomacy challenges of 

the modern era. Yet, instead of making a concerted effort to ‘sell’ the US presence in Iraq 

first to the Iraqis themselves and, beyond that, to the broader Arab world CPA’s media 

office was staffed almost entirely by politically-connected press officers dispatched from 

Washington. The US and UK foreign services each provided a single Arabic-speaking 

diplomat to the press office (which employed about 10 full-time press officers). These 

were later supplemented by the addition of an Egyptian-American press officer. 

 Neither of the coalition’s two main spokesmen, Brigadier General Mark Kimmitt 

and Dan Senor, spoke any Arabic. At first I wondered why CPA had not tried to find an 

Arabic-speaking officer and an Iraqi-American civilian to fill these roles. Clearly there 

were people available who would have fit that bill, so why give the job to an artillery 

officer with no previous public relations experience, and a Republican loyalist (Senor 

was a former deputy to Ari Fleischer, George W. Bush’s first press secretary)? After a 

couple of briefings the answer was obvious: CPA did not much care what the Arab Press 

thought. It had long since written off major players like Al-Jazeera as irredeemably 

hostile, and it appeared not to regard the local Iraqi media as a high priority. The daily 

briefings were designed with the Western – especially the US – press in mind, because 

that was the only audience CPA and the White House really cared about. 

 The press office, for example, consistently refused to make either Kimmitt or 

Senor available for unilateral interviews with Al-Iraqiyah, though both regularly did 

unilateral interviews with all of the American networks. When I returned to Baghdad in 

the spring of 2004 as a producer for Fox News I discovered that Kimmitt regularly 

phoned Fox directly to offer comments on breaking news.ii 

* * * 



USC Center on Public Diplomacy – Middle East Media Project 

6 

While CPA generally remained professional in its dealings with the day-to-day news 

operation at Al-Iraqiyah, it did push the bounds of propriety with regard to two of our 

talk shows, “Meet the Press” and “Steps”. 

“Meet the Press” was originally conceived as a replacement for weekly television 

addresses by Ambassador Paul Bremer, the US administrator in Iraq. Bremer began 

making these speeches shortly after he took charge of Occupied Iraq in May 2003. The 

speeches were about five minutes long, and were clearly modeled on the weekly radio 

addresses US presidents have made since the Reagan administration. Bremer’s speech 

was taped each Thursday by an Al-Iraqiyah producer and cameraman. During the day 

Friday, an Arabic translation was laid over Bremer’s voice. The final tape aired on Al-

Iraqiyah Friday evening. 

 In mid-November we were told CPA wanted to replace the speeches with a 

weekly interview show. Bremer would come to our studios and spend half an hour 

answering questions posed by Iraqi journalists. The symbolism of this move was 

important. Bremer was Iraq’s de facto head of state. For the ruler of an Arab country, 

even an occupied one, to submit to unscripted questioning by local journalists and to do 

so at the television studio, rather than making the journalists come pay court upon him, 

was unheard-of. Few images could more clearly illustrate how things in Iraq were 

changing. 

 In reality it never worked out that way. “Meet the Press” lasted a mere five weeks 

(for two of which Bremer was away, leaving members of the US-appointed Governing 

Council to fill in for him). Its short, unhappy history said a lot about what was wrong 

with CPA, and raised questions about Iraqi TV’s independence. 

 First there was the issue of the show’s panelists. The ambassador’s staff wanted to 

pick the questioners while Al-Iraqiyah’s management felt it would be more appropriate 

for us, as an independent media organization, to do so. After some discussion a system 

emerged in which the general manager of Iraqi Radio & Television (an Iraqi-American 

woman working for SAIC) suggested names, but Bremer’s staff retained the final say 

over who did or did not appear on the show. 

 Then there was the question of the translation. Bremer does not speak Arabic and 

most Iraqi journalists do not speak English. Bremer would arrive at our studio 



USC Center on Public Diplomacy – Middle East Media Project 

7 

accompanied by a State Department translator who would interpret both the Iraqis’ 

questions and Bremer’s answers. Our equipment recorded the voices of both the 

translator and the participants, but Bremer and his staff insisted we have one of our own 

translators re-translate the entire broadcast, write out that translation and send it over to 

them to be verified on Friday morning. The voice-over was then to be re-recorded and 

laid back on top of the show’s original audio. 

 This was not only hugely time-consuming, it was editorially disingenuous. 

Officially we had to do this to ensure the translation appearing on the show was as 

accurate as possible. An interview show, however, is supposed to be a spontaneous 

exchange between the interviewers and the subject. There may have been subtle 

inadequacies in the State Department translator’s work, but those were what both Bremer 

and the Iraqi journalists heard and reacted to as the interview was taking place. ‘Cleaning 

things up’ altered that dynamic. It meant we lied when telling viewers they were seeing a 

spontaneous exchange between Bremer and the journalists. 

 Not that there was much real exchange. During the first taping the two journalists 

questioning Bremer were so terrified to be in his presence that the general manager had to 

stand just out of camera range and repeatedly prompt the ‘panelists’ (who preceded each 

question with gushing praise for the ambassador) to keep going. When Bremer responded 

with one upbeat, canned answer after another there was no attempt to challenge his 

assertions, let alone ask follow-ups. Meanwhile, in the control room, two of Bremer’s 

press aides and a representative from the White House looked increasingly annoyed as 

the taping went on.iii Bremer’s aides wanted the focus to be on reconstruction, and they 

made it clear they thought we at the station knew that. The general manager, however, 

had told the panelists to ask about whatever they thought was on Iraqis’ minds, and they 

accordingly asked question after question about the security situation in the country as 

then ambassador’s aides mumbled “that’s not what this is supposed to be about.” 

 For all the bad feeling at the end of the first taping the show clearly had promise. 

Given a couple of weeks I figured we would be able to smooth out the rough edges. The 

problem seemed to be that CPA had reached the same conclusion, but using a radically 

different definition of ‘rough edges’. 



USC Center on Public Diplomacy – Middle East Media Project 

8 

 The biggest sticking point was the panel. Al-Iraqiyah’s general manager, 

Shameem Rassam, wanted more leeway to pick the questioners in hopes of getting more 

active and aggressive reporters onto the show. Bremer’s staff wanted to be sure only 

‘pro-Coalition’ journalists appeared, and demanded greater control with each passing 

week. 

 When Bremer returned after a two week break over Christmas and New Year’s 

things quickly spiraled downwards. On one day’s notice CPA informed us that the 

show’s format was being changed. Bremer would no longer come to the studio. We now 

had to come to the palace. The panel of journalists would now be 12 people, not two, and 

CPA would pick all of them without our input. 

 For many weeks afterwards I wondered whose idea this was. Was Bremer himself 

dissatisfied with the way the program worked? Were his security people trying to cut out 

what they saw as an unnecessary trip (even moving Bremer around the Green Zone was a 

massive operation)? Were the staffers just being officious? 

 Whatever the reason, the change was a terrible idea on every level. The 

symbolism of Bremer, the leader, coming to the media now vanished. That, however, was 

soon the least of our problems. 

 The consultant in charge of technical arrangements for the show took one look at 

the room where Meet the Press would now be taped and was appalled. The ceiling was 

too low to light it properly, the shape of the room made shooting with the single camera 

CPA would allow nearly impossible, and the room’s acoustics virtually guaranteed that 

much of the half hour would be inaudible. All this was explained to Bremer’s staff. They 

did not care. This was the way they wanted it done. It was not negotiable. 

 Shameem, however, had one more bombshell to drop: were Bremer’s staff aware, 

she asked, that they had chosen the same palace conference room where Saddam held his 

carefully stage-managed ‘news conferences’ with Iraqi journalists? Rather than admit a 

massive blunder Bremer’s people made one small change: the ambassador, they decided, 

would sit in the middle of one of the long sides of the table, rather than at its head. 

 Sure enough, the visuals were terrible and the audio incomprehensible. The 

translators were nearly driven crazy trying to decode the exchanges Thursday night. 



USC Center on Public Diplomacy – Middle East Media Project 

9 

Perhaps, one of my colleagues remarked, when Bremer’s staff saw how awful the 

resulting half hour was they would make some changes. They did: they cancelled the 

show. 

 The launch of “Steps”, however, almost made “Meet the Press” seem bold.  The 

purpose of “Steps” was to teach Iraqis about democracy. The concept was to create a 

conversation in a coffee shop, a comfortable, familiar setting for viewers. Three or four 

people – CPA or Iraqi government officials, Iraqi intellectuals, journalists – would be 

seen drinking coffee and chatting about what democracy means, and what it requires of a 

free people: the need to participate in open debate over political issues, to approach 

politics in a spirit of healthy competition but without resort to violence and intimidation, 

to accept defeat in a fair election and then fill the role of loyal opposition rather than 

challenging the vote or taking up arms. 

 As had been the case with Meet the Press, CPA insisted on controlling who went 

on the show. They also wanted a firm idea what was going to be said beforehand. The 

show was supposed to be a free-flowing discussion, but Bremer’s media staff wanted to 

be sure everything said meshed with their own agenda. 

 The idea of setting the conversation in a coffee house was a good one. Coffee 

houses are a time-honored Middle Eastern institution, a place where people (men, 

mainly) meet to do everything from plotting revolution to discussing the evening’s soccer 

scores. Ideally we would have found a real coffee house in a safe-ish neighborhood of 

Baghdadiv, paid the owner a few hundred dollars and taken it over for an afternoon. The 

security people rejected that idea out of hand. Instead, the initial installment of Steps was 

filmed in the coffee shop of the Al-Rasheed Hotel (which is inside the Green Zone), a 

setting light-years removed from the places actual Iraqis gather to drink coffee and tea. 

The Al-Rasheed, however, posed a number of TV-related problems: the ceiling was too 

low for it to be lit properly, the tables have built-in lamps that make for awkward camera 

angles, and the hotel demanded a ridiculous amount of money for three hours use of part 

of their (virtually empty) coffee shop. Most importantly, however, the Al-Rasheed sent 

the wrong visual message: democracy, it implied, was something foreign, something 

imported either by Americans or by the kind of westernized exiles who hung around in 

places like the Al-Rasheed. 



USC Center on Public Diplomacy – Middle East Media Project 

10 

 Our solution made a bad situation worse. Subsequent episodes were taped in a 

faux coffee shop we put together in an unused room in the convention center. We did not 

even attempt to make this look traditional: it was a fake international hotel coffee shop. 

The final absurdity was the weekly ritual of the show’s producer turning up in my office 

to borrow the coffee-maker. In our fake coffee shop our panel drank American-style filter 

coffee from large American-style cups rather than thick, sweet Arab coffee in its 

distinctive small cups. How could anyone look at this and not see it as just another 

example of the Americans heavy-handedly forcing a message down Iraqis’ throats? We 

could not get the coffee house right. We could not even get the coffee right. It looked 

ridiculous. It was very CPA. 

* * * 

Eight months after SAIC’s (and my own) departure where does this leave Al-Iraqiyah 

and the broader project of rebuilding Iraq’s media culture from the ground up? 

 There can be little doubt that Al-Iraqiyah has found a niche in the local media 

landscape. A February 2004 survey by Oxford Research International found that 50% of 

Iraqis polled expressed confidence in the network, an 11 point increase on a poll taken 

three months earlier.v 

 At the same time, however, the station has been losing many of its best staff. 

Though CPA dissolved the Ministry of Information and declared Al-Iraqiyah to be part of 

a new, independent public service broadcasting authority (modeled on the BBC and 

National Public Radio) it continued to insist that Al-Iraqiyah’s journalists be paid third-

world public sector salaries. In a market where western news bureaus will pay an Iraqi 

cameraman $800 a month and private television stations are offering good reporters 

$1000, Al-Iraqiyah’s insistence that $120 was a decent monthly salary was bound to 

catch up with the network eventually.  

 With the formal transfer of sovereignty to an Iraqi interim government Al-

Iraqiyah staff say there have been more frequent attempts to influence the content of the 

station’s news and public affairs programs. 

 In the months since SAIC left there have been great strides in the station’s 

infrastructure. The new contractor, Harris Corp. of Florida, sub-contracted the network’s 



USC Center on Public Diplomacy – Middle East Media Project 

11 

editorial operations to Beirut-based LBC television. LBC has rotated advisors through the 

station at regular intervals, but has also invested significant sums in building new studio 

facilities. Some of the more ambitious goals, such as a 24 hour news channel, appear to 

have been abandoned, but news programming has expanded (principally by lengthening 

the main evening bulletin to 60 minutes from 30). 

 The long term prognosis remains uncertain. If something like the Red Cross 

bombing happened today (and, unfortunately, atrocities approaching that scale now 

happen in Baghdad about once a week), would the staff at Al-Iraqiyah react any 

differently than they did a year ago? Some would and some would not. Like any media 

organization it has its stars and its deadwood, its fast learners and its laggards. While Al-

Iraqiyah has often been able to cover events other media shied away from, former 

colleagues tell me they have been as affected as everyone else in Baghdad’s journalistic 

community by the rising violence, some of it specifically targeting the media. Whether 

the new government will allow the station to retain its independence is also an open 

question. Like so many other institutions in that troubled country, its future is, at best, 

cloudy. 

* * * 

Gordon Robison, Senior Fellow at the Annenberg School for Communication, is based in Amman, Jordan 

where he writes regularly for the USC Center on Public Diplomacy. 

 

About the Middle East Media Project: The USC Center on Public Diplomacy Middle East Media Project is 

funded by a grant from the Schumann Center for Media and Democracy. The project examines core issues 

at the intersection of media and public diplomacy in the Middle East. It aims to answer the following 

questions: How do the Arab and western media interact and perceive each other? How are U.S. foreign 

policy goals promoted to and perceived by people in the Middle East? And most importantly, what sort of 

new initiatives could be effective in deepening mutual understanding between the Arab and western 

worlds? 

 

                                                 
Notes 
i “Liberated and Occupied Iraq: New Beginnings and Challenges for Press Freedom”, special report from 
Freedom House, Washington DC, August 2004, p. 5. 



USC Center on Public Diplomacy – Middle East Media Project 

12 

                                                                                                                                                 
ii To his credit Charles Heatley, Senor’s opposite number from the British foreign office, did occasionally 
come to our studio to speak on-camera. This was particularly valuable since Heatley, unlike Senor, spoke 
Arabic. 
iii The White House representative was Scott Sforza, a former ABC News producer who now works as one 
of President Bush’s main image-makers. He is generally credited with the arrangements for the President’s 
May 2003 visit to the USS Abraham Lincoln to declare the end of major combat operations in Iraq. See 
“Keepers of Bush Image Lift Stagecraft to New Heights”, by Elisabeth Bumiller, New York Times, 16 May 
2003. 
iv As I write this in October 2004 the idea of a “safe-ish” Baghdad neighborhood may sound crazy, but 10 
months ago such things did exist. 
v “Liberated and Occupied Iraq”, op. cit. pp. 5-6. 
 


